Kirjoittaja Aihe: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)  (Luettu 7935 kertaa)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
(Samaa ongelmaa on ratkottu ennenkin, mutta nyt se ilmaantui taas uudessa muodossa :P)

Teen aina joskus MythTV:llä tai nyttemmin VDR:llä tallennetuista TV-tallenteista MPEG-tiedostoja ProjectX:llä ja pienellä apuskriptillä. Näin niitä on yleensä helpompi navigoida muissa laitteissa, muuten ne ovat joskus katsottavissa vain eteenpäin normaalinopeudella ja kaikenlainen kelaaminen on mahdotonta.

Ylen tekstitykset tulevat mukaan, kun muistaa ProjectX:n asetuksissa rastittaa ruudun ”additional export as VobSub”, jonka jälkeen ajetaan spuunmux .sup.sub-tiedostolle ja sitten spumux-ohjelmalla syntyneet .png-kuvat lisätään .mpg-tiedostoon, joka kootaan mplex-ohjelmalla. Ongelma on tekstitysten väri, joka on vaihdellut sattumanvaraisesti ja jota on täytynyt ImageMagickin convertilla korjata esim. näin (zsh:ssa):

Koodia: [Valitse]
for f in sub<->.png; do
    convert $f -fill white -opaque \#7f0000 $f.fix
    rm $f
    mv $f.fix $f
done

(Tässä korjataan tekstitys, jossa reunaväri on musta ja sisus tummanpunainen siten, että sisuksen väri vaihdetaan valkoiseksi.)

Aiemmin on aina ollut niin, että tuloksena .mpg-tiedostossa on tämän jälkeen yksi tekstitys, joka koostuu noista .png-tiedostoista, mitä ikinä niiden väreille on tehnytkin. Nyt minulla on ainakin yksi tiedosto, jossa tekstitysraitoja on kaksi. Ensimmäinen raita on ilmeisesti alkuperäinen, tummanpunaista tekstiä mustin reunoin, ja toinen raita tuo convertilla muokattu. Ja tietysti joka ikinen ohjelma poimii oletusarvoisesti ensimmäisen eli lukukelvottoman raidan.

Koska .png-kuvissa teksti on valkoista mustin reunoin, on aika ilmeistä, että ensimmäinen raita tulee jostain (.sup.sub-tiedostosta?) suoraan, spuunmux–spumux-proseduurin ulottumattomista. Onko mitään keinoa saada se pois? Tai muuttaa värejä suoraan .sup.sub-tiedostossa, jolloin koko convert-himmeliä ei tarvittaisi?
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #1 : 29.07.16 - klo:17.24 »
Mille formaatille teet leffat ?

Eikös matroskassa saa itse määrätä, mitkä tiedostot kääritään matroskatiedostoon ?

Itselläni seuraavasti...
Koodia: [Valitse]
mkvmerge "${file%.mpg}.264" "${file}.ogg" "${file%.mpg}.idx" -o "${file%.mpg}.mkv"

Itse en ole jaksanut säätää värejä kohdilleen, vaan olen kärsinyt Ylen tekstityskuvien ongelmista.

Olisi mielenkiintoista nähdä vähän tarkemmin viritystä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #2 : 29.07.16 - klo:18.30 »
Mille formaatille teet leffat ?

MPEGeiksi. Skriptini on erilaisia tarkistuksia yms. huolenpitoa pois napsien seuraavanlainen:

Koodia: [Valitse]
project=$1
if [[ -e $project.sup.sub ]]; then
    spuunmux $project.sup.sub
    for f in sub<->.png; do
        convert $f -fill -white -opaque \#7f0000 $f.fix
        rm $f
        mv $f.fix $f
    done
    output=$project.tmp.mpg
    mkfifo $output
    spumux sub.xml < $output > $project.mpg &
else
    output=$project.mpg
fi

mplex -f 3 -o $output $project.m2v $project.mp2
« Viimeksi muokattu: 30.07.16 - klo:11.24 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #3 : 29.07.16 - klo:19.10 »
Ylen tekstitykset tulevat mukaan, kun muistaa ProjectX:n asetuksissa rastittaa ruudun ”additional export as VobSub”, jonka jälkeen ajetaan spuunmux .sup.sub-tiedostolle ja sitten spumux-ohjelmalla syntyneet .png-kuvat lisätään .mpg-tiedostoon, joka kootaan mplex-ohjelmalla.

Anteeksi tyhmyyteni, mutta  missä kohtaa on toi "additional export as VobSub" ?

Puusilmä ei vaan löydä, mutta kyllä minulle tulee *.sup ja *.sup.IFO-tiedostot ylen ohjelmista .. ja muunnan ne sup2vobsub-ohjelmalla VobSub:ksi. Onko käytössänne uudempi projectx, kuin pakettienhallinnasta löytyy ?

Edit - oma projectx-versio on 0.90.4.00

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #4 : 29.07.16 - klo:20.02 »
Anteeksi tyhmyyteni, mutta  missä kohtaa on toi "additional export as VobSub" ?

Presettings > Presettings… > subtitle-lehti > additional export as VobSub siellä oikean sarakkeen alinna. En ole vuosiin edes kokeillut, tarvitaanko sitä, se minulle vain joskus täällä neuvottiin rastitettavaksi  ;D

Lainaus
Onko käytössänne uudempi projectx, kuin pakettienhallinnasta löytyy ?

Joo, olen tavannut noutaa ohjelman aika ajoin (ihan vain guuglaamalla). Näkyy olevan 0.91.0.10. Tosin tuo ”additional export” -asetus on ollut ohjelmassa vuodesta miekka ja kilpi, koska olen käyttänyt sitä aina (ts. siitä kun se minulle neuvottiin).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #5 : 29.07.16 - klo:20.20 »
Silmäni ei näe edelleenkään kohtaa... Tosin kuten aiemminkin sanoin saan Yleltä tekstityksen...

Sieltä tosin osasin etsiäkin...

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #6 : 29.07.16 - klo:20.25 »
Onpas tuo *buntun paketoitu versio kovin eri näköinen kuin mihin olen tottunut! Minulla näyttää tältä.

pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #7 : 04.08.16 - klo:20.37 »
Muistaakseni jossain oli korjaus tuohon värivirheeseen ProjectX:lle. Tuskin toimii enää nykyisille teksteille. Itse joskus yritin ja tekstien väri vaihteli hieman soittimesta riippuen. Joitain HD-lähetyksiä tekisi mieli pienentää jos siihen löytyy toimiva ratkaisu. Itse sain useimmin keltaisia tekstejä joskus vuosia sitten.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #8 : 05.08.16 - klo:11.53 »
Muistaakseni jossain oli korjaus tuohon värivirheeseen ProjectX:lle. Tuskin toimii enää nykyisille teksteille.

Tämä on hyvin mahdollista. Jonkin tuollaisen vanhan ohjeen perusteellahan minä olen skriptini väsännyt, mutta nyt tuntuu siltä, ettei convert-ajolla olisi yhtikäs mitään merkitystä – minkä kai täytyisi tarkoittaa sitä, että alkuperäinen tekstitysraita syystä tai toisesta jää syntyvään MPEG-tiedostoon.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #9 : 06.08.16 - klo:03.10 »
Korjaus löytynee Googlella (en jaksa hakea) se tehtiin lähdekoodiin. Yle on kyllä noita tekstejä muutellut ja aika vaikeaksi menee vanhojen tallenteiden kanssa. Linuxtv.fi foorumilla taisi olla tuo systeemi jossa muokataan bittikarttakuvia. Kai ne merkeiksikin saa jollain tekstintunnistusohjelmalla. Puuhastelua tarvitaan. Itse luovuin kun VLC ja moni muu näyttää tallenteet kelvollisesti.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #10 : 06.08.16 - klo:12.07 »
Itse luovuin kun VLC ja moni muu näyttää tallenteet kelvollisesti.

Kelaako myös kelvollisesti? Tarkoitan toimiiko navigointi? Minulla noiden transfer stream -muotoisten tiedostojen ykkösongelma on ollut, että niitä on voinut katsoa täsmälleen yhdellä nopeudella ja täsmälleen vain eteenpäin. Jos esimerkiksi haluaisi päästä mainosten ohi tai sattuu hetkeksi nuupahtamaan ja haluaisi katsoa, mitä muutama sekunti aiemmin tapahtui, se ei ole mitenkään mahdollista.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #11 : 06.08.16 - klo:12.25 »
Itsellä kyllä Kodi kelaa HD lähetystä eteenpäin. Katsoin juuri Rion avajaisia. Taaksepäin takeltelee. yavdr repoista asennettu Lubuntu 14 lts. vdr-sxfe on jäänyt vähemmälle. Siinäkin on keltainen ja vihreä nappi pomppimista varten. Löytyy myös plugareita mainosten poistoon. En kyllä käytä tällähetkellä kun en jaksa säätää. VLC ei näköjään kelaa tässä koneessa (i3). Pomppiminen toimii.  Ctrl-Left ja Ctrl-Right hyppää minuutin.  Alt ja shift näppäimillä vähemmän. Piti ihan tarkistaa kun pää ei enää muista kaikkien ohjelmien pikanäppäimiä.

colours.tbl t (ProjectX) tiedostoa pitää muuttaa, jotta ne fontit saa oikein. En ehdi nyt googlaamaan enempää, eikä silmiin tarttunut nykyisille fonteille kenties toimivaa mallia.
ProjectX foorumilta voi löytyä jos jaksaa etsiä.
« Viimeksi muokattu: 06.08.16 - klo:13.10 kirjoittanut Postimies »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #12 : 07.08.16 - klo:15.04 »
Itse luovuin kun VLC ja moni muu näyttää tallenteet kelvollisesti.

Kelaako myös kelvollisesti? Tarkoitan toimiiko navigointi? Minulla noiden transfer stream -muotoisten tiedostojen ykkösongelma on ollut, että niitä on voinut katsoa täsmälleen yhdellä nopeudella ja täsmälleen vain eteenpäin. Jos esimerkiksi haluaisi päästä mainosten ohi tai sattuu hetkeksi nuupahtamaan ja haluaisi katsoa, mitä muutama sekunti aiemmin tapahtui, se ei ole mitenkään mahdollista.

VLC kelaa kyllä TS:ää varsin hyvin ottaen huomioon, että tiedostossa ei ole indeksiä. (VDR käyttää erillistä indeksitiedostoa, joka luodaan tallennuksen aikana, mutta muut ohjelmat eivät osaa hyödyntää sitä.) Minulla ainakin hyppii ihan mukavasti kaikkiin suuntiin jopa HD-tallenteissa, ja toistaa myös pikanopeudella.


Ylen Tekstitv-tekstien hyödyntäminen on käytännössä helpompaa kuin bittikarttojen, ja tekstitys myös näyttää huomattavasti paremmalta. Sivut näkyvät Kamaran kuvassa ja tekstityksen saa Project-X:llä suoraan SRT:ksi, jota melkein kaikki ohjelmat ja mediatoistimet ymmärtävät indeksoitujen videosäiliöformaattien rinnalla. Ongelmana on vain se, että VDR:n ttxtsubs-liitännäinen vaatii VDR:n lähdekoodiin paikkauksen, jota ei ole useimmissa valmiissa paketoinneissa mukana. Lisäksi Ubuntun tapauksessa yaVDR:n ttxtsubs-paketti on ollut rikki viimeiset pari vuotta. Pitäisi muistaa lähettää korjaus paketoinnin ylläpitäjille.
« Viimeksi muokattu: 07.08.16 - klo:15.21 kirjoittanut nm »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #13 : 07.08.16 - klo:18.52 »
Itse luovuin kun VLC ja moni muu näyttää tallenteet kelvollisesti.

Kelaako myös kelvollisesti? Tarkoitan toimiiko navigointi? Minulla noiden transfer stream -muotoisten tiedostojen ykkösongelma on ollut, että niitä on voinut katsoa täsmälleen yhdellä nopeudella ja täsmälleen vain eteenpäin. Jos esimerkiksi haluaisi päästä mainosten ohi tai sattuu hetkeksi nuupahtamaan ja haluaisi katsoa, mitä muutama sekunti aiemmin tapahtui, se ei ole mitenkään mahdollista.

VLC kelaa kyllä TS:ää varsin hyvin ottaen huomioon, että tiedostossa ei ole indeksiä. (VDR käyttää erillistä indeksitiedostoa, joka luodaan tallennuksen aikana, mutta muut ohjelmat eivät osaa hyödyntää sitä.) Minulla ainakin hyppii ihan mukavasti kaikkiin suuntiin jopa HD-tallenteissa, ja toistaa myös pikanopeudella.

Olen huomannut, että SMPlayer (ja siis MPlayer) kelaavat nopeammin kuin VLC tai ainakin nuolinäppäimillä on kätevä hyppiä mainoskatkojen yli. Liekkö siinä jotain lisätaikaa vai johtuuko vain siitä, että nuo siirtymät on helposti sijoitettu nuolinäppäimiin. Käytän nykyään mielummin SMPlayeriä videoiden katsomiseen, tosin jostain syystä Archissa se ei tunnu kestävän Samballa jaettujen tiedostojen tiedostonimien ääkkösiä.
« Viimeksi muokattu: 07.08.16 - klo:18.53 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #14 : 07.08.16 - klo:21.23 »
Olen huomannut, että SMPlayer (ja siis MPlayer) kelaavat nopeammin kuin VLC tai ainakin nuolinäppäimillä on kätevä hyppiä mainoskatkojen yli. Liekkö siinä jotain lisätaikaa vai johtuuko vain siitä, että nuo siirtymät on helposti sijoitettu nuolinäppäimiin. Käytän nykyään mielummin SMPlayeriä videoiden katsomiseen, tosin jostain syystä Archissa se ei tunnu kestävän Samballa jaettujen tiedostojen tiedostonimien ääkkösiä.

Ne toimivat myös hyvin, ja itsekin yleensä käytän MPlayeriä. Sen kanssa ongelmana on ollut DVB-tekstityksen näkyminen, kun libav:n dekooderi osasi purkaa vain yhden rivin Ylen tekstityksistä. Onkohan tuo jo saatu korjattua uusimmissa libav:n/FFmpegin versioissa?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: ProjectX ja Ylen tekstitysten väri (jälleen kerran)
« Vastaus #15 : 07.08.16 - klo:22.27 »
Olen huomannut, että SMPlayer (ja siis MPlayer) kelaavat nopeammin kuin VLC tai ainakin nuolinäppäimillä on kätevä hyppiä mainoskatkojen yli. Liekkö siinä jotain lisätaikaa vai johtuuko vain siitä, että nuo siirtymät on helposti sijoitettu nuolinäppäimiin. Käytän nykyään mielummin SMPlayeriä videoiden katsomiseen, tosin jostain syystä Archissa se ei tunnu kestävän Samballa jaettujen tiedostojen tiedostonimien ääkkösiä.

Ne toimivat myös hyvin, ja itsekin yleensä käytän MPlayeriä. Sen kanssa ongelmana on ollut DVB-tekstityksen näkyminen, kun libav:n dekooderi osasi purkaa vain yhden rivin Ylen tekstityksistä. Onkohan tuo jo saatu korjattua uusimmissa libav:n/FFmpegin versioissa?

Enpä ole kokeillut, kun olen viime aikoina katsonut sillä lähinnä Nelosen ja FOXin tallenteita.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.