Kirjoittaja Aihe: Windows 10 päivityksen myötä "puutteelliset" tiedosto-oikeudet  (Luettu 7391 kertaa)

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Moi

Päivitin 8.1:stä 10:iin, jonka jälkeen on ilmennyt erinäisiä ongelmia tiedosto-oikeuksien suhteen.

Nyt en saa itselleni tarvittavia oikeuksia esim. git apply komentojen suorittamiseksi.
"has type 100644, expected 1000755" luvuista päätellen ei ole oikeuksia kirjoittaa tiedostoihin.

Yritin muokata kasion oikeuksia, mutta ne eivät "tule voimaan" ja kaikki jää aina "vain luku"-tilaan.

Kuitenkin esim. localhostin WWW-kansioon voi lisätä tiedostoja mielinmäärin, muttei muokata niitä.
Tiedostoja, jotka olen "itse tehnyt" enkä ladannut esim. gitin avulla, voin muokata.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Onko kyseessä Wintoosa vai jokin muu käyttöjärjestelmä?

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Luvuista (*644  vs *755) päätellen kyse on kansioiden eikä tiedostojen oikeuksista. Voi olla, että täytyy muuttaa tiedostoja ylemmän tason kansioiden oikeuksia.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Onko kyseessä Wintoosa vai jokin muu käyttöjärjestelmä?
Kyllä, Win 10.

Luvuista (*644  vs *755) päätellen kyse on kansioiden eikä tiedostojen oikeuksista. Voi olla, että täytyy muuttaa tiedostoja ylemmän tason kansioiden oikeuksia.
Tätähän mää yrithin vaan ei onnistu. Ei päätason eikä alikansioiden taikka tiedostojen.
Ja olin siis ajamassa git apply, kun alkoikin narisemaan.
Sen jälkeen kokeilin ladata erikseen koko paketin, siirtä sitä muualle jne, mutta aina vaan valittaa.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Juu Windows tuntuu murjovan nuo kansioiden oikeudet päivittämällä asennetuissa. Sama ongelma on itselläni ollut, joutuu niitä manuaalisesti korjailemaan.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Juu Windows tuntuu murjovan nuo kansioiden oikeudet päivittämällä asennetuissa. Sama ongelma on itselläni ollut, joutuu niitä manuaalisesti korjailemaan.
No voe halavattu... Tämän lisäksi en voi avata Wordissa linkkejä: "organisaation käytännöt..."

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Hmm, saan auki esim. Nginxin hallintapaneeli, mutten voi käynnistää PHP tai Nginx prosesseja.
"process sailed to start...you may ahve isufficient permissions."

Mitäs nyt teen noille oikeuksille tai mistä tämä johtuu? Oikeudet näyttäisi olevan ns. täydet.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Minä "ratkaisin" itse ongelman asentamalla Windowsin lopulta puhtaalta pöydältä uudelleen. Sen jälkeen toimi.

Se on se vanha Windows-käyttäjän kikka, jos mikään ei toimi niin uudelleenasennus on se paras vaihtoehto, ja sekin harmi kyllä on älyttömän aikaa vievä.
« Viimeksi muokattu: 25.11.16 - klo:01.59 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Minä "ratkaisin" itse ongelman asentamalla Windowsin lopulta puhtaalta pöydältä uudelleen. Sen jälkeen toimi.

Se on se vanha Windows-käyttäjän, jos mikään ei toimi niin uudelleenasennus on se paras vaihtoehto, ja sekin harmi kyllä on älyttömän aikaa vievä.
Ok, itse en yksinkertaisesti jaksa lähteä tuohon, ainakaan vielä.
Olisi toki hyvä lähtökohta noin ylipäätäään. Oma tiedostoarkistointi on valitettavasti sitä aikaa vievää mallia, jossa pitää käydä kaikki läpi, ettei vaan poista jotain tärkeää.
Jokin keskitetty ratkaisu pitäisi keksiä...NASsia en ole raaskinut laittaa - toistaiseksi...

Ja onneksi en ole niin tyhmä, kuten eräs teknisten töiden opettaja.
Hän oli swiipannut koneensa vain sen takia, ettei ollut tajunnut, että TV oli valittu ensisijaiseksi näytöksi, jolloin koneen ruudulta katsottuna vaikutti kuin kone olisi ollut jumissa. Näkyi siis pelkkä taustakuva.
Täytyy myöntää, että ko. henkilö on täys *läpi, niin tästä sain hyvät naurut. Meni kämmi oikeaan osoitteeseen.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
En minä itsekään olisi uudelleenasennusta tehnyt, ellen olisi ns. apinanraivolla yrittänyt noita tiedosto-oikeuksia korjata. Vinkkinä, Windows 10 ei TODELLAKAAN PIDÄ siitä, että C:\Windows menee käyttäjän omistukseen käyttäjän System omistuksesta. Sen jälkeen ei lähtenyt edes viankorjausmoodit päälle.
Itsellä onneksi oli vanhasta tottumuksesta omat datat muualla kuin C: asemalla, niin pystyi kylmästi alustamaan koko aseman, pistämään oikeasti puhtaan Win10 asennuksen tilalle.

Sinänsä puhtaalta pöydältä asennuksen jälkeen Windows 10:nen toiminnassa ei ole ollut moitteen sijaa, käytännössä kaikki ärsyttävä ryttyily loppui kuin seinään ja nyt toimii siinä missä sitä edeltänyt Windows 7:skakin.
« Viimeksi muokattu: 25.11.16 - klo:02.04 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 462
    • Profiili
En minä itsekään olisi uudelleenasennusta tehnyt, ellen olisi ns. apinanraivolla yrittänyt noita tiedosto-oikeuksia korjata. Vinkkinä, Windows 10 ei TODELLAKAAN PIDÄ siitä, että C:\Windows menee käyttäjän omistukseen käyttäjän System omistuksesta. Sen jälkeen ei lähtenyt edes viankorjausmoodit päälle.
Itsellä onneksi oli vanhasta tottumuksesta omat datat muualla kuin C: asemalla, niin pystyi kylmästi alustamaan koko aseman, pistämään oikeasti puhtaan Win10 asennuksen tilalle.

Sinänsä puhtaalta pöydältä asennuksen jälkeen Windows 10:nen toiminnassa ei ole ollut moitteen sijaa, käytännössä kaikki ärsyttävä ryttyily loppui kuin seinään ja nyt toimii siinä missä sitä edeltänyt Windows 7:skakin.
Nukuin yön yli ja nyt mietin asiaa hieman toisin.
Vois asentaa vain tärkeimmät softat, kun vuosien saatossa on asennettu yhtä sun toista palikkaa ja kikkaretta.

Ja eipä siellä nyt mitään niin pilipalia taida ollakaan.
Parit eri lampit ja lempit, kun niidenki kanssa on saanu painia, että pääsis kunnolla "kehittämään".
Kunnon ide/debuggeri auttaa kummasti opensourcen kanssa...
Näiden lisäksi on jotain käyttäjäkohtaisia tiedostoja.

Tuleekohan muiden softien kanssa mitään probleema Adobet,Ms Office, jne?

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Aiemmin itkin, kun Windows 10 en saanut enää osaa prosesseista käyntiin.

Nyt avasin vanhan Windows 7 ja oletin, että siinä voin tietysti käynnistää ne vanhaan tapaan, mutta ei.
Sama ongelma vaivaa siinäkin, joten mistä ihmeestä voi olla kyse?

Miten ihmeessä Windows 7 tiedosto-oikeudet on voinut muuttua?
Silloin kun päivitin Windows 10, niin otin vain kloonin Win 7 levystä, jolle ajoin päivityksen.

JA5U

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 462
    • Profiili
Eikäkö nythän mää vasta hokasinki...

Sehän on rikki tuo vanha levy, joka toimitti aiemmin D-aseman virkaa ja jonka tilalle onkin näköjään hypännyt tuo Windows 10 levy.
Web-palvelimen kansiosta on symlinkki D-asemalle(Win 10), kun joskus tilan puutteessa ohjasin sinne.

Ei siis ihmekään, että herjaa insufficient permissions.