Kirjoittaja Aihe: Pieni ja halpa skanneri joka toimisi suoraan Ubuntussa  (Luettu 4578 kertaa)

foobar534

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Eli pitäisi löytää joku pieni ja halpa skanneri joka toimisi Ubuntussa ilman kikkailuja tai asennuksia. Ajattelin kaupasta ostaa. Kyselen vain näin, kun en jaksaisi säätää siinä vaiheessa kun olen paketin kotiin kantanut. Eli jos on kokemuksia tai tietoa mikä kannattaisi ostaa, niin olisin hyvin kiitollinen.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pieni ja halpa skanneri joka toimisi suoraan Ubuntussa
« Vastaus #1 : 22.06.16 - klo:17.16 »
Minulla on sekä kamala että loistava kokemus Canonin LiDE-malleista. Ensin ostin sellaisen, jota Linux ei tue lainkaan. Vasta sitten tajusin mennä lukemaan SANEn laitetukiluetteloa ja ostin sellaisen, joka toimii täydellisesti. Kannattaa siis etsiä ensin ja ostaa vasta sitten!

Juuri tällä hetkellä esim. Verkkokaupan myymät LiDE-mallit 120 ja 220 ovat kumpikin täydellisesti tuettuja. Verkkokaupan kalleinta LiDEä, 9000F:ää, SANEn luettelo ei tunne, mutta monet F-loppuiset ovat tukemattomien joukossa, joten sitä en ostaisi.

Muoks: Tuo kallein malli ei siis ole LiDE mutta on täysin tuettu, ks. alempana kamaran korjaus.
« Viimeksi muokattu: 22.06.16 - klo:18.44 kirjoittanut SuperOscar »
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Pieni ja halpa skanneri joka toimisi suoraan Ubuntussa
« Vastaus #2 : 22.06.16 - klo:17.34 »
Itse ostelen käytettyjä, kun ne toimii useammin kuin ihan uudet.

Jos olisin ostamassa scanneria, niin todennäköisesti ostaisin tuon.

http://www.huuto.net/kohteet/canon-canoscan-8800f-skanneri/409852781

Ei ole kovin halpa käytetyksi, mutta näkyy olevan tuettujen joukossa.
http://www.sane-project.org/sane-mfgs.html#Z-CANON

Tosin ei ole ihan pienimpiä. (siis litteimpiä.)

Edit - Itselläni löytyy CanoScan LiDE 60, joka toimii ihan hyvin, ja on toiminut jo kymmenisen vuotta.
« Viimeksi muokattu: 22.06.16 - klo:17.35 kirjoittanut kamara »

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pieni ja halpa skanneri joka toimisi suoraan Ubuntussa
« Vastaus #3 : 22.06.16 - klo:17.44 »
LiDE on hyvä paitsi litteyttään myös siksi, että johtoja on yksi ainoa: USB-kaapeli, josta laite ottaa myös virtansa.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Pieni ja halpa skanneri joka toimisi suoraan Ubuntussa
« Vastaus #4 : 22.06.16 - klo:17.56 »
Juuri tällä hetkellä esim. Verkkokaupan myymät LiDE-mallit 120 ja 220 ovat kumpikin täydellisesti tuettuja. Verkkokaupan kalleinta LiDEä, 9000F:ää, SANEn luettelo ei tunne, mutta monet F-loppuiset ovat tukemattomien joukossa, joten sitä en ostaisi.

Oliko tuo 9000F-lide ?
Kun minä ymmärsin, että se on pelkkä CanoScan 9000F Mark II, joka on tuettujen joukossa, mutta se ei ole halpa, joka lieneen myös päätöksenteon kriteeri.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Pieni ja halpa skanneri joka toimisi suoraan Ubuntussa
« Vastaus #5 : 22.06.16 - klo:18.42 »
Oliko tuo 9000F-lide ?
Kun minä ymmärsin, että se on pelkkä CanoScan 9000F Mark II, joka on tuettujen joukossa, mutta se ei ole halpa, joka lieneen myös päätöksenteon kriteeri.

Joo, olet oikeassa, ei ole LiDE eli ottaa varmaan virran erillisestä johdosta. Mitähän minä oikein silloin junassa istuessani olin näkevinäni? ::)
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Pieni ja halpa skanneri joka toimisi suoraan Ubuntussa
« Vastaus #6 : 22.06.16 - klo:21.30 »
Joo, olet oikeassa, ei ole LiDE eli ottaa varmaan virran erillisestä johdosta. Mitähän minä oikein silloin junassa istuessani olin näkevinäni? ::)

Noi LiDE(LED INDIRECT EXPOSURE)-scannerit käyttävät ledejä, joten virtaa ei tarvita sen enempää kuin USB 2 syöttää.

Eikä tarvitse odottaa, että scanneri "lämpiää".

Edit - Näyttää ainakin 8800F olla myös Ledeillä.
« Viimeksi muokattu: 22.06.16 - klo:21.44 kirjoittanut kamara »

foobar534

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Pieni ja halpa skanneri joka toimisi suoraan Ubuntussa
« Vastaus #7 : 22.06.16 - klo:23.52 »
Päädyin tuohon Canonin LiDE 220 malliin. Kyllä houkutteli koollaan nuo asiakirjaskannerit, mutta hinta-tuki suhde ei antamanne listan mukaan niissä ollut niin hyvä. Ei tosiaan tullut mainittua, että lähinnä kuittien ja papereidin skannaukseen tulee tuo. Katselin vielä noita monitoimi-tulostimia vertailun vuoksi, mutta muistin kaikki kokemani kärsimyksen tulostimien kanssa, niin jätin ne suosiolla väliin.

Suuret kiitokset teille neuvoistanne.