Kirjoittaja Aihe: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen? (RATKAISTU)  (Luettu 6225 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Olen valittanut tällä palstalla, että siirtyminen toiseen työtilaan ei toimi ctrl+F1 jne näppäimillä. Nyt huomasin, että myöskään uloskirjautuminen ctrl+backspace näppäimellä ei toimi. Jotain on näppäimistön suhteen perusteellisesti pielessä. Toisessa koneessani kaikki toimii, joten vika ei ole yleinen. Jos en saa näppäimistöasetuksia toimimaan normaalisti, minun on pakko asentaa kaikki uudelleen ja se vie aikaa. Jos joku ohjelma jumittuu, on ctrl+backspace aina pelastanut.
Minulla on asennettuna suomalainen ja venäläinen foneettinen näppäimistö. Asensin hetki sitten varmuuden vuoksi myös englantilaisen, mutta jälkimmäinenkään ei muuttanut tilannetta. Voisin kuvittella - huom! vain kuvitella tietämättä - että näppäimistön asentaminen uudestaan palauttaisi asiat normaaliin tilaan. Voisiko joku kertoa, onko se mahdollista, ja jos on, niin kertoa, miten se pitää tehdä.
« Viimeksi muokattu: 29.06.16 - klo:12.18 kirjoittanut Pontus12 »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #1 : 19.06.16 - klo:15.11 »
Näppäimistöasetteluja ei varsinaisesti asenneta, ne kaikki tulevat Ubuntun mukana. Mutta mitkä niistä ovat kulloinkin käytössä valitaan asetuksista (ärjestelmäasetukset > Tekstisyöte > +-merkki vasemmassa alakulmassa > valikko). Siellä on useita asetuksia joista valita. Itse tykkään käyttää sitä jonka nimen lopussa on "no dead keys" tai "ei kuolleita näppäimiä". Kokeile kaikki läpi josko joku niistä olisi sinulle se oikea.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #2 : 19.06.16 - klo:15.22 »
Ctrl+Alt+Esc on kätevä näppäinyhdistelmä jumiutuneen tai muuten huonostikäyttäytyvän ohjelman kuriinlaittamisessa.
Hiiri muuttuu merirosvolipuksi ja kun haluttua ohjelman ikkunaa klikkaa se sulkeutuu väkisin.

Eikö Ubuntussa ole asetuksissa säätömahdollisuutta pikanäppäimille? Jälleen yksi ISO syy käyttää Kubuntua jos noin on.? ;)

Ei minullakaan Kubuntussa Ctrl+Backspace tee uloskirjautumista? Pitäisikö sen tehdä?
Näyttää olevan oletuksena järjestelmänlaajuinen "Delete Word Backwards" pikanäppäin.
Ja sen se tekeekin, vaikkapa nyt tätä kirjoittaessani kokonainen sana poistuu kun painan Ctrl+Backspace.

Näppäimistöasetukset on siellä Ubuntun asetuksissa, ehkä venäläinen näppäimistö jotenkin sotkee, kokeile poistaa se tilapäisesti käytöstä.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #3 : 19.06.16 - klo:16.04 »
Ctrl+Alt+Esc on kätevä näppäinyhdistelmä jumiutuneen tai muuten huonostikäyttäytyvän ohjelman kuriinlaittamisessa.
Hiiri muuttuu merirosvolipuksi ja kun haluttua ohjelman ikkunaa klikkaa se sulkeutuu väkisin.

Eikö Ubuntussa ole asetuksissa säätömahdollisuutta pikanäppäimille? Jälleen yksi ISO syy käyttää Kubuntua jos noin on.? ;)

Unityssä on kattavat pikanäppäinasetukset, mutta ne eivät ilmeisesti toimineet normaalisti Pontus12:lla. Pikanäppäinten asettamista kannattaisi tosin kokeilla nyt uudelleen, kun sudoilun aiheuttamat omistajuusongelmat saatiin korjattua.

Ei minullakaan Kubuntussa Ctrl+Backspace tee uloskirjautumista? Pitäisikö sen tehdä?

Pontus12 tarkoittaa ilmeisesti X-palvelimen tappamiseen aikoinaan käytettyä Ctrl+Alt+Backspace -näppäinyhdistelmää. Se ei ole ollut enää oletuksena käytössä Ubuntu 11.10:stä lähtien. Jos näppäinyhdistelmän haluaa saada toimimaan, se onnistunee keyboard-configuration-paketin asetusten kautta:

Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure keyboard-configuration
Omassa 14.04-asennuksessani kysymykset ja vastaukset näyttivät tältä:

Näppäimistön malli:
  Yleinen 105-näppäiminen (kansainvälinen) PC

Näppäimistön alkuperämaa:
  Finnish

Näppäinasettelu:
  Finnish

AltGr-näppäimenä toimiva näppäin:
  Valitse näppäinasettelun oletusarvo

Yhdistelmänäppäin:
  Ei yhdistelmänäppäintä

Tulisiko näppäinyhdistelmän Control+Alt+Askelpalautin lopettaa X-palvelin:
  Kyllä

Asetukset tulevat varmimmin voimaan käynnistämällä järjestelmä uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 19.06.16 - klo:16.08 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #4 : 19.06.16 - klo:21.38 »
Kiitos vastauksista. Kokeilin nm:n ohjeen mukaisesti näppäimistön uudelleen konfiguroimista ja ctrl+backspace rupesi toimimaan. Työtiloihin siirtyminen ctrl+funktionäppäin komennolla ei muuttunut. Voisiko siihen vaikuttaa, että Acer läppärissäni kaikki näppäimet eivät toimi? Olen käyttänyt usb:n kautta Logitechin langatonta näppäimistöä ja hiirtä ja huomasin vasta joku aika sitten, että varsinainen näppäimistö ei toiminut kunnolla. Jos se on siitä kiinni, ei järjestelmän asentaminen uudelleen korjaisi asiaa. Voin kuitenkin siirtyä suoraan työtilojen välillä käyttämällä työtilojen ikonia ja oikeaa hiirinäppäintä. Silti tuollainen pikkuvika harmittaa, kun se kerran toimii toisessa koneessa. Koneen aukaisua ja näppäimistön puhdistamista voisi tietenkin jossain vaiheessa yrittää, mutta se on hankala toimenpide. Kun vaihdoin sda-levyn entisen tilalle, en huomannut silloin puhdistaa näppäimistöä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #5 : 19.06.16 - klo:22.17 »
Kannettavassa on monesti monilla näppäimillä useampia toimintoja, joista osan saa Fn-näppäimen kautta. Sitten voi olla myös jonkinlainen Fn-lukko, jolla Fn:n voi lukita joko käyttöön tai pois.

Itse olen tykännyt KDE:ssa aina asettaa työpöydänvaihdon Win+numeronäppäimille, koska olen muutenkin kaikki eniten käyttämäni erikoistoiminnot pannut Win-näppäimen taakse.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #6 : 20.06.16 - klo:16.07 »
 Ctrl+Alt+Backspace pitää muistaakseni pistää X:n asetuksiin jotta toimisi. Ollut oletuksena pois päältä jo vuosia. X jo niin vakaa, että harvemmin sitä pitää tappaa. Huonosti käyttäytyvät ohjelmat toinen juttu. Ubuntussa valmiina paljon pikanäppäimmiä jotka paljolti samoja myös lUbuntu, XUbunty ym versioissa. Crtl + Alt + t on itsellä päivittäisessä käytössä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #7 : 20.06.16 - klo:19.58 »
Kiitos paljon neuvoista, Tiedän että Ubuntussa on paljon pikannäppäimiä ja niitä voi itsekin lisätä. Ongelma ei ole Ubuntun, vaan se on minun Acer Aspire 5950G läppärissäni ja se ilmeni päivityksen jälkeen. Minulla on sama Ubuntu 16.04 versio Lenovossa, mutta ei samoja ongelmia. Kaikki näppäinkomennot toimivat kuten pitääkin. Kirjoitin jo, että toistaiseksi ainakin pärjäilen hyvin koneeni kanssa. Harmittaa vain, kun en ymmärrä, mikä on aiheuttanut ongelman. Kun minulla liikenee enemmän aikaa teen puhtaan asennuksen. Järjestelmä on omalla osiollaan. Nyt koneenii toimii ilman tätä pikku vikaa lukuunottamatta loistavasti. Unity-launcher-foldersin aiheen mukaan luoduista kansioista avaan nopeasti tarvitsemani ohjelman.  En oikein usko enää, että pikanäppäinongelma ratkeaa ilman uutta asennusta. Ehkä pitäisi kirjoittaa ekaan viestiin "Ratkaistu", mutta se ei tietenkään olisi aivan totta.

Täällä on kokeneita käyttäjiä. Pitäisikö kirjoittaa "Ratkaistu", etten turhaan enää vaivaa ihmisiä, vai jättää viestiketju auki?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #8 : 20.06.16 - klo:20.31 »
Ja juuri, kun ajattelin luovuttaa, päätinkin kokeilla uudella käyttäjällä. Tein uuden käyttäjätilin ja annoin adminina sille salasanan. Sen jälkeen käynnistin koneen. Kruksasin työpöydät ja avasin joitakin ohjelmia eri työpöydille. Sitten tein näppäinkomenno ctrl+F1,ctrl+F2, ctrl+F3 ja ctrl+F4. Kaikki näppäinkomennot toimivat. Kirjauduin ulos uudelta tililtä ja sisään omalla tunnuksellani. Tein uudestaan samat näppäinkomennot, eivätkä ne toimineet.

Eli ilmeisesti joku ohjelma tai ohjelmat aiheuttavat ongelmani. Tai siten kotikansiossani on jossain se, joka ongelman aiheuttaa. Minä en osaa näillä tiedoillani tästä eteenpäin, mutta jos on mahdollisuus korjata ongelma ilman uutta asennusta, olisi se tietenkin hienoa.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #9 : 20.06.16 - klo:22.41 »
Hyvä idea tuo uusi käyttäjätili. Voit poistaa asetukset käyttäjältä, jolloin oletukset tulevat voimaan tai ruveta käyttämään uutta käyttäjätiliä. Asetukset tallentuvat .config ja vastaaviin pisteellä alkaviin hakemistoihin/tiedostoihin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #10 : 21.06.16 - klo:15.24 »
Jos poistan .config kansion tiedostoineen, niin lakkaavatko ohjelmat toimivasta? Vai pitäisikö minun poistaa yksitellen ja kokeilla vaikutusta? Voinhan kopioida vanhan .config kansion jonnekin muualle ja katsoa ensin, toimiiko näppäimet ja sitten lisätä yksitellen kansioita .config kansioon. Niitä on tosin pirun paljon. Jos taas teen itselleni uuden käyttäjänimen, niin enkö joudu asentamaan kaikki ohjelmat uudelleen? Tein käyttäjä vaimoni nimellä, mutta voin tietenkin muuttaa sen ja keksiä itselleni uuden nimen. Jos kuitenkin joudun asentamaan kaikki ohjelmat uudelleen, on siinä aikamoinen työ. Ubuntun asennushan on melkein automaattinen.
Mitä suosittelette?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #11 : 21.06.16 - klo:16.00 »
Helpointa on käyttää sitä uutta käyttäjätiliä. Ohjelmia ei tarvitse asentaa uusiksi. Toki .config ja vastaavat kannattaa kopioida talteen tai nimetä vaan uudestaan. Monet tekee niin päivityksen yhteydessä että siirtävät vanhat asetukset pois sotkemasta. Itsellä tuhansia tiedostoja .kde4 kansiossa. Kun päivitän joskus Plasmaan poistan ne eli nimeän kansion uusiksi ettei sotke uutta. Jos asennat uusiksi ja säilytät /home sisällön ongelma ei poistu.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #12 : 21.06.16 - klo:18.20 »
Kiitos!
Olen nyt maalla, mutta kun pääsen kaupunkiin, kokeilen neuvosi mukaan.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #13 : 22.06.16 - klo:12.36 »
Kokeilin vielä poistaa joitakin tiedostoja uudesta vanhan käyttäjänimeni configista, sellaisia joita ei ollut uuden nimen configissa, mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Kaikki ohjelmat olivat uuden käyttäjänimen launcherissa asennettuina, mutta sivuvalikosta ne olivat kadonneet. Myös Unity-launcher-folders löytyi, mutta ei enää tekemiäni kansioita. Kansiot on kuitenkin helppo tehdä uudestaan.

Suurin ongelma uudessa käyttäjänimessä on, etten näe vanhaa kotihakemistoani, joka pitää sisällään kaikki tiedostoni. Pitäisikö minun tehdä vanhasta kotihakemistostani backup ja siirtää se uuteen kotihakemistoon. Vaarana on tietysti, että samat viat palaavat. Jos kopioisin pelkät normaalikansiot enkä ollenkaan piilotiedostoja, niin voisiko se taata, että samat viat eivät palaa? Vai olisiko joku toinen tapa saada vanhat tiedostoni näkyviin? Minulla on niin paljon tiedostoja kotihakemistossani, että tuplana ne eivät mahdu ssd-levylleni.

Miten pitäisi tässä tapauksessa toimia?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #14 : 22.06.16 - klo:13.35 »
Varmuuskopion teko kannattaa aina. Jos kopioit pelkät normaalikansiot viat eivät palaa. Muista että käyttöoikeuksia joudut hieman muuttamaan. Se tehdään chown ohjelmalla. Ks https://www.linux.fi/wiki/Chown. Kun annat uudellä käyttäjälle oikeuden käyttää sudo:ta ym voit poistaa vanhan käyttäjän. Itse en käytä Unityä joten en tiedä kaikkia sen asetuksia ja mihin tallentuvat. Työpöydän asetukset ovat hieman eri asia kuin asennetut ohjelmat. Kokeneelle käyttäjälle tuollainen siirto on helppoa, mutta ummikolle hankalaa. Tekemällä oppii. Jos tiedostoja siirtää esim. tikulle joka ei tue käyttöoikeuksia niin siirto helpottuu käyttöoikeuksien osalta. Itsellä valokuvat ym. mediat ovat eri levyillä. Kotihakemistossa lähinnä asetuksia ja jotain pieniä tekstitiedostoja. Jokainen tekee omalla tavallaan. Ajatus parin teran kokoisesta kotihakemistosta ei minua mielytä, mutta niitäkin varmasti on.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Voiko näppäimistön asentaa uudelleen?
« Vastaus #15 : 29.06.16 - klo:12.17 »
Harkitsen vielä kotihakemistoni pienentämistä ja videoiden siirtämistä erilliselle partitiolle. Pidän nytkin kotihakemistossa vain työnalla olevia videoita. Kuvat ovat eri levyillä, vain pieni osa on kotihakemistossa. Kiitos avusta!