Kirjoittaja Aihe: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin  (Luettu 5535 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« : 05.06.16 - klo:13.24 »
Ubuntu 16.04 versiossa minulla ei toimi pikanäppäinkomennot oikein. Käytän neljää työtilaa: kaksi ylhäällä ja kaksi alhaalla. ctrl.alt+nuoli toimii kaikkiin työtiloihin, mutta esim. nelosesta ykköseen olen yleensä käyttänyt pikanäppäintä. Nyt ctrl+Fnumero ei toimikaan. Vaikka olen yrittänyt ctrl+alt+fnumero tai vain numero, ei mitään vaikutusta. Harmillinen pikkuvika, joka hidastaa vähän työtiloja käyttäessäni. Yleensä kone ilmoittaa, jos joku yhdistelmä on varattu, mutta nyt ei mitään. Osaisiko joku neuvoa, miten tässä voisi edetä? Asennus on päivitys 15.10:stä 16.04:ään. Versiossa 15.10 muistaakseni ctrl+fnumero ei myöskään toiminut, mutta käytin ctrl+alt+fnumeroa ja se toimi.

juyli

  • Vieras
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #1 : 05.06.16 - klo:14.01 »
Yleensä käytän 4 Linux-työpöytää, ja vaihto onnistuu täydellä näppäimistöllä CTRL-ALT- nuolinäppäin haluttuun suuntaan. Numeronäppäimistö taas toimii näppäimistöllä hieman toisin...

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #2 : 05.06.16 - klo:14.38 »
Kiitos vastauksesta, mutta en ymmärtänyt sitä. Olen käyttänyt ennen ctrl+F1 jne. näppäimiä työpöydän numeron mukaan. Käytän hyvin harvoin näppäimistön sivulla olevaa numeronäppäimistöä. Nuolinäppäimillä voi menna sivulle ja ylös tai alaspäin, mutta siirtyminen työpöytö kakkosesta kolmoseen vaatii nuolinäppäimillä kaksi komentoa. Kyllä ubuntussa on ennen toiminut ctrl+Fnäppäin yhdistelmät. Siksi ihmettelen, mikä on vikana. En kuitenkaan ymmärtänyt vastaustasi, joka loppui kolmeen pisteeseen.

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #3 : 05.06.16 - klo:16.05 »
Ctrl+Alt+F? avaa kokonaan toisen istunnon, sillä ei ole tekemistä työpöytien kanssa. En tiedä /muista miten Ubuntun näppäinkomennot sai toimimaan, käytän Kubuntua koska asetusten muokkaus onnistuu ilman koodarin taitojakin.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #4 : 05.06.16 - klo:21.11 »
Ainakin minulla oli pikanäppäinten oletusasetuksissa siirry työpöytään 1 näppäinkomento ctrl+F1, työpöytä 2 ctrl+F2 jne neljänteen asti. Voisiko olla, että ne ovat tulleet päivityksestä, jos muilla ei ole niin?  Tiedän kuitenkin käyttäneeni noita komentoja niin Ubuntussa kuin Kubuntussa. Tietääkö joku, mikä komento päätteessä näyttää pikanäppäinten varaukset eri ohjelmille. Tai miten ne saisi selville?

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #5 : 05.06.16 - klo:23.08 »
Ilmeisesti työtilat eivät ole oletuksena käytössä, tarkista Asetukset, Ulkoasu, Toiminta. Sieltä rasti ruutuun Käytä työtiloja, tarkista sen jälkeen pikanäppäinten asetukset Näppäimistö, Pikanäppäimet.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #6 : 06.06.16 - klo:11.17 »
Tottakai minulla on työtilat käytössä. Käytän niitä jatkuvasti kaikissa koneissani. Ainoastaan tässä vanhassa Acerissa esiintyy ongelma, johon olen pyytänyt apua eli pikanäppäimellä suoraan haluamalleni työpöydälle. Tässä koneessa on ongelma myös unity-laucher-foldersin kanssa. En saanut ensin edes asennettua sitä, mutta nm antoi hyvät ohjeet ja se toimi. En kuitenkaan voi editoida tekemiäni kansioita, kun olen ne kerran tehnyt. Tätäkään ongelmaa ei ole toisessa läppärissäni. Eli jotakin mättää järjestelmässäni, mutta en tiedä, missä on varsinainen vika.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #8 : 06.06.16 - klo:20.37 »
Ainakin minulla oli pikanäppäinten oletusasetuksissa siirry työpöytään 1 näppäinkomento ctrl+F1, työpöytä 2 ctrl+F2 jne neljänteen asti. Voisiko olla, että ne ovat tulleet päivityksestä, jos muilla ei ole niin?

Olet varmaankin itse asettanut ne joskus. Muistaakseni ainakaan Unityssä ei ole vakiona määritelty pikanäppäimiä numeroituun työtilaan siirtymiseksi.

Kokeile vaihtaa nuo pikanäppäimet asetuksissa joksikin muuksi. Vaikka Ctrl+Alt+1, Ctrl+Alt+2 jne. Toimiiko sitten? Jos toimii, kokeile vielä muuttaa joku niistä takaisin Ctrl+funktionäppäin -yhdistelmäksi. Ehkä sekin lähtee vielä toimimaan, kunhan asetus menee perille.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #9 : 07.06.16 - klo:11.16 »
Olen kokeillut ehdottomiasi  yhdistelmiä ja minulle riittäisi hyvin, jos ctrl+alt+ F1 toimisi. Kokeilin myös molempia yhdistelmiä vaihtamalla F1 jne 1 jne. Ei minkäänlaista vaikutusta. Kokeilin myös ctrl+shift ja F-näppäimet yhdistelmiä. ctrl+alt+F1 tuo mustan login screenin näkyviin, josta pääsen pois alt+F7 näppäimellä.

Koska tämänkaltainen outo ongelma esiintyy myös unity-launcher-foldersissa eli en pysty lisäämään laittamaan käynnistyskansioon Acerissa enää ohjelmia, mutta sen sijaan Lenovo-läppärissä pystyn, niin voisiko vika olla syvemmällä järjestelmässä? Acerissa olen päivittänyt aikaisemmasta versiosta, mutta lenovossa tein puhtaan asennuksen. Molemmissa on 16.04. Voisin tehdä jossain välissä Acerissakin puhtaan asennuksen, sillä järjestelmä on Acerissa eri osiolla. En kuitenkaan ehdi tehdä sitä vielä, koska kaikkien ohjelmieni asentaminen vie aka paljon aikaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16252
    • Profiili
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #10 : 07.06.16 - klo:16.47 »
Koska tämänkaltainen outo ongelma esiintyy myös unity-launcher-foldersissa eli en pysty lisäämään laittamaan käynnistyskansioon Acerissa enää ohjelmia, mutta sen sijaan Lenovo-läppärissä pystyn, niin voisiko vika olla syvemmällä järjestelmässä?

Yksi mahdollinen syy voisi olla käyttäjäkohtaisten asetustiedostojen tai -hakemistojen väärä omistaja, jos olet ajanut jotain graafista ohjelmaa sudolla. Se saattaisi hyvinkin aiheuttaa molemmat ongelmat.

Kokeile korjata omistaja komennolla:

Koodia: [Valitse]
sudo chown -R $USER: $HOME

Onhan levyllä tilaa ja muiden tiedostojen kirjoittaminen onnistuu kotihakemistoon?

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2406
    • Profiili
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #11 : 09.06.16 - klo:16.18 »
Kiitos, mutta ei tuokaan tuntunut auttavan. Kotihakemistossa on vielä reilusti tilaa. Olen ehkä onnistunut sotkemaan järjestelmäni aika kunnolla. Nyt olen kahden vaiheilla, teenkö uuden asennuksen, ja jos teen, niin kumman Ubuntun vai Kubuntun. Se on vaikea valinta. Monet video- ja kuvankäsittelyohjelmat tuntuvat sopivan paremmin Kubuntuun, mutta vaikka se on vielä pöytäkoneessani, minun pitäisi opetella uudestaan sen käyttöä. Kirjoitin jo toisen aiheen yhteydessä, että voisiko ne asentaa rinnan? Tai jos teen Kubuntu järjestelmälle oman osion, niin voisiko se käyttää samaa home-osiota, vai menisikö home sekaisin? Koska perusta on kai pitkälle sama, voisiko se olla samalla järjestelmäosiolla, niin että vain kirjautuessa valitsisi jommankumman? Kas siinä kysymys kuten Hamlet sanoi toisessa yhteydessä!

arieep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 254
    • Profiili
Vs: Siirtyminen pikanäppäimellä työtiloihin
« Vastaus #12 : 09.06.16 - klo:16.38 »
Kyllä voit asentaa kubuntu-desktopin nykyiseen asennukseen, ohjelmavalikkoihin tulee kyllä paljon samankaltaisia sovelluksia. Kannattaa tehdä toinen käyttäjä toiselle versiolle, silloin ei mene työpöydän asetukset aivan sekaisin.