Kirjoittaja Aihe: Miksi minulle tarjoutuu arpeettomia kielipakettien pävityksiä?  (Luettu 3236 kertaa)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Olen järjestelmäasetuksissa valinnut vain suomen ja englannin, ja pudottanut muut kielet pois. Selaimessakin on vain Voikko. Silti tavallinen ohjelmistopäivitys tarjoaa päivitystä paketteihin hunspell-pt-br ja hyphen-pt-br (eli brasilian portugali, oikoluku ja tavutus). Mistä saan selville miksi nämä ollenkaan ovat koneellani?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
Olet joko itse asentanut kyseiset paketit tai ne ovat asentuneet jonkun muun paketin riippuvuuksina. Asennusajankohta ja syy saattaisi selvitä Apt:n lokitiedostoista /var/log/apt/history.log (.1.gz ...). Gzip-paketuista lokeista voi kaivaa rivejä zgrepillä:

Koodia: [Valitse]
zgrep hunspell-pt-br /var/log/apt/history.log*
16.04:ssä nuo lokit saattavat olla journald:n hallinnassa. En pysty nyt tarkistamaan.


Molemmat paketit voi kuitenkin poistaa. Jos joku muu paketti riippuu niistä, Apt kertoo, että sekin poistetaan ja pyytää hyväksymään toimenpiteen.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Itse en taatusti ole niitä asentanut. Ehdin tässä välissä ajaa päivityksen kaikkineen, ja nyt kun greppaan lokia, niin ei sieltä löydy hakusanalla pt-br mitään muuta kuin tämän päivän päivitys. Muistelen kuitenkin ihmetelleeni jo joskus aikaisemmin miksi firefoxin oikoluku tarjoaa brasilian protugalia, vaikka sellaista ei ole firefoxiin lisätty. Tuosta yhdestä ainoasta esiintymästä lokissa on vaikea päätellä minkä mukana nuo tulee. Poistin molemmat, eikä niiden mukana poistunut mitään muuta. Ihan mysteeri.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
dpkg-lokista löytyy hieman enemmän:

Koodia: [Valitse]
$ cat /var/log/dpkg.log.1 | grep pt-br | grep "\ install\ "
2016-04-20 22:16:27 install libreoffice-l10n-pt-br:all <none> 1:5.1.2-0ubuntu1
2016-04-20 22:16:27 install libreoffice-help-pt-br:all <none> 1:5.1.2-0ubuntu1
2016-04-20 22:16:31 install myspell-pt-br:all <none> 20131030-9
2016-04-20 22:16:35 install thunderbird-locale-pt-br:all <none> 1:38.6.0+build1-0ubuntu1
2016-04-23 18:04:11 install hunspell-pt-br:all <none> 1:5.1.0-1ubuntu2
2016-04-23 18:04:13 install hyphen-pt-br:all <none> 1:5.1.0-1ubuntu2

Ensimmäinen päiväys on yhtä päivää ennen Xenialin julkaisua. Toinen päiväys on kaksi päivää sen jälkeen. Asensin Xenialin koneelleni 22.4. ja 23.4. näkyy olevan se päivä jolloin avasin kieliasetukset, annoin Ubuntu asentaa puuttuvat kielipaketit ja poistin kaikki turhat kielet, mukaan lukien portugalin. En enää muista teinkö poiston ensin vai puuttuvien pakettien asennuksen ensin, mutta siitä olen varma että itse en ole portugalia asentanut enkä jättänyt jäljelle. Joka tapauksessa tuostakin lokista on aika mahdotonta päätellä mikä paketti on pitänyt kiinni noista pt-br-paketeista.

retu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 949
    • Profiili
Auttaisko?
Koodia: [Valitse]
aptitude why hunspell-pt-br(tosin ehkei enää, jos poistit ne jo)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16247
    • Profiili
23.4. näkyy olevan se päivä jolloin avasin kieliasetukset, annoin Ubuntu asentaa puuttuvat kielipaketit ja poistin kaikki turhat kielet, mukaan lukien portugalin. En enää muista teinkö poiston ensin vai puuttuvien pakettien asennuksen ensin, mutta siitä olen varma että itse en ole portugalia asentanut enkä jättänyt jäljelle.

Eli portugalin kielen tuki asentui jostain syystä päivityksessä tai pari päivää ennen sitä, ja nuo hunspell-paketit täydentyivät mukaan, kun kävit kieliasetuksissa asentamassa puuttuvat paketit. Kaikki automaattisesti asennetut paketit eivät välttämättä poistu yhtä automaagisesti, kun poistat asennetun kielen.
« Viimeksi muokattu: 31.05.16 - klo:19.35 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2718
    • Profiili
Auttaisko?
Koodia: [Valitse]
aptitude why hunspell-pt-br(tosin ehkei enää, jos poistit ne jo)

Kiitos, olin ihan varma että joku tuollainen yksinkertainen keino on pakko olla. Laitan muistiin seuraavaa kertaa varten.

ubpappa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1460
    • Profiili
Minulla ilmestyy kans joidenkin päivitysten
jälkeen asenna tai poista kieliä luetteloon
ylimääräisiä, mitkä pitää käydä käsin ruksit
poistamassa. Se miksi on minulle mysteeri.
Ks liite
xubuntu 18;rasberry
acer aspire XC,näyttönä Toshiba tv ja vga päte...
Ymmärtää epätäydellisesti vain
suomea...;)

Jos tiedät vastaa, jos luulet tietäväsi vastaa.
Jos et tiedä/ymmärrä...älä vastaa.vanhuus tullee muillennii :))