Kirjoittaja Aihe: Varteenotettavia Cyanogenmod-luureja?  (Luettu 4222 kertaa)

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Varteenotettavia Cyanogenmod-luureja?
« : 24.05.16 - klo:17.38 »
Olen ehkä hankkimassa ensimmäistä älyluuriani koskaan. Tähän saakka minua on lähinnä pidättänyt boikottini Applen ja Googlen tuotteita kohtaan. Nokia/Microsoft-luuritkaan eivät ole houkuttaneet ja Ubuntu-luureissa sovellustuki yms. ei vaikuta toistaiseksi lupaavalta. Jollasta Sailfisheineen en osaa sanoa paljon mitään. Cyanogenmod näyttää lupaavalta käyttikseltä, kun siinä ei käsittääkseni ole Googlen oletusasennuksia mukana samalla tavalla kuin Androidissa, mutta sovellusyhteensopivuus on samaa luokkaa. Ainoat markkinoilta löytyvät C-mod-luurit, joita tiedän on Oneplusonet, mutta kuulin niidenkin siirtyneen oman käyttöjärjestelmän kehittämiseen enkä tiedä, mihin suuntaan se on mennyt.

Vaikka noita harvinaisempia avoimia käyttiksiä kai pystyisi asentelemaan noihin markkinoita hallitseviin Android/OSX-puhelimiin, niin en jaksaisi ehkä siihen hifistelyyn lähteä ja olisi hyvä, jos Cyanogenmod löytyisi esiasennettuna. Minulla ei vaan ole mitään hajua, että mistä noita kannattaisi etsiä ja ostaa, jos siihen päätyy.

On sitten toki raspeja ja Firefox OSsejakin, joista olen myös aika pihalla. Vaikka Cyanogenmod-kännykkää ehkä olen ensisijaisesti harkitsemassa, voi suositella joitain muitakin, kunhan seuraavat ehdot täyttyvät: avoin käyttöjärjestelmä/ohjelmisto, mahdollisimman laaja sovellustuki. Tietenkin haluaisin myös tietää paikkoja, joista noita voi hankkia.
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Varteenotettavia Cyanogenmod-luureja?
« Vastaus #1 : 24.05.16 - klo:18.14 »
Onkohan siinä asentamisessa iso vaiva? Kun en ole käytännössä koskenutkaan älyluureihin, niin veikkaan, että vaikeaksi voi mennä. Toinen asia on sitten se, että olin aiemminkin löytänyt jonkin toisen listan noista yhteensopivista puhelimista, mutta ongelmahan on se, että noissa on listattu kaikki historian aikana yhteensopivat puhelimet. Lisättäköön, että minulla ei ole siis myöskään mitään käsitystä, mitkä ovat laitteistospekseiltään nykyään ajanmukaisia tai muuten vaan päteviä malleja. No joo, olen kuullut, että Samsung Galaxyt on kai jonkin sortin lippulaivoja, mutta siihen tietämykseni loppuukin...

TL;DR: Kannattaako minun ostaa vain jokin c-mod yhteensopiva puhelin ja asentaa se siihen? Jos se ei ole vaikeaa, niin mitkä mallit olisi suositeltavia? 500:n budjetti on varmaan äärimmäinen ylärajani.

EDIT: Harmi, jos sitä ei käytännössä löydy esiasennettuna. Jos asennus on hankala prosessi, pitäisi kai metsästää jostain alkuperäinen Oneplusone tai kääntyä muihin avoimen käyttiksen omaaviin luureihin. Hmm, meneepä hankalaksi.
« Viimeksi muokattu: 24.05.16 - klo:18.18 kirjoittanut Arello »
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

maksim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 249
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
Vs: Varteenotettavia Cyanogenmod-luureja?
« Vastaus #2 : 24.05.16 - klo:18.47 »
Asentaminen ei sinällänsä ole kovin monimutkainen operaatio.
Itse asensin joskus marraskuussa Samsung Galaxyyn tuon CyanogenMod- firmwaren.
Aikaa taisi mennä vajaa puoli tuntia, mutta ensin on etsittävä ko puhelimeen sopivat paketit.
Ja tietenkin luuri pitää rootata ensin, jotta asennus onnistuu.
Minulla se vaati 3 pakettia.
update.zip
cyanogenmod -firware
gapps -paketti
Tuossa gapps-paketissa on ne googlen tauhkat puhelimeen, tarpeelliset ja tarpeettomat.  :D

Youtube on hyva paikka etsiä opastusta asennukseen. Löyttyy monia erilaisia luureja, vaikkei ehkä juuri omaa,
niin asennus menee kutakuinkin samalla tavalla moniin luureihin.

 

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Varteenotettavia Cyanogenmod-luureja?
« Vastaus #3 : 24.05.16 - klo:19.03 »
Aika vaikeaksi olet asian itsellesi tehnyt, kun noin rajattu on tuo käyttöjärjestelmän valinta.

No, vaikkei Cyanogenmod -luureja kaupoissa olekaan, niin jokunen löytyy Cyanogen OS:llä, joka on hieman eri asia. Olennainen ero lienee se, että Cyanogen OS on firman tekele, Cyanogenmod taas yhteisön tekemä. Ainakin WileyFox tulee mieleen puhelimista, joissa on Cyanogen OS. Halpis -merkki, hinnat muistaakseni sadasta eurosta ylöspäin tjs, mutta arvioiden mukaan kuitenkin suunnilleen hintaluokkansa parhaita.

Cyanogenmodin asentaminen jälkikäteen on sinänsä kokeneelle roottaajalle kohtalaisen helppo homma, mutta jos ei ole ennen omistanut lainkaan älypuhelimia, niin kenties liian haastavaa. Ehkä antaisin puhelimen asiat paremmin tuntevalle kaverille asennettavaksi tms. Toki homman voi itsekin kokemuksen puutteesta huolimatta yrittää hoidella, netti on ohjeita väärällään ainakin tyypillisien puhelinmallien kohdalla, mutta siinä on aina omat riskinsä. Saatat hyvinkin päätyä siihen, että sinulla on melko kallis tiili kädessäsi. Silloin tulee hakusana "How to unbrick sejaseluurimalli" tarpeeseen. :)

Vaikka "roottaus" eri puhelinmallien kohdalla onkin hyvin samantapaista, niin silti tapauksissa voi olla erojakin. Ei voi yleistää. 

Windowsille on saatavana ainakin isoille puhelinmerkeille sellaisia helppokäyttöisiä muutaman klikkauksen ohjelmia, joilla homman voi hoitaa helpostikin. Itse en ole niitä kokeillut.

Jos päädyt ostamaan jonkin Android -puhelimen sillä mielellä, että jälkiasennat siihen Cyanogenmodin, niin googlaile ensin, miten ko. käyttis luuriehdokkaassasi toimii. Esim. omassa Nexus6P:ssä CM on ainakin vielä tällä hetkellä liian buginen käytettäväksi.


Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Vs: Varteenotettavia Cyanogenmod-luureja?
« Vastaus #4 : 24.05.16 - klo:22.10 »
Joo, varmaan tuo Cyanogen OS ajaisi asiansa kohdallani. En noiden eroista käytännössä tiennytkään. Varmaan siksi, ettei niillä kaiketi suuria eroja olekaan tuon valmistajakysymyksen lisäksi. Vertailin seuraavia Cyanogenilla varustettuja malleja: OnePlusOne, Aquaris X5, WileyFoxin luurit, ZUK Z1 ja OPPO N1. Useimpien kohdalla saatavuus oli kiven alla. OnePlusin myöhempien mallien pyörittämä OxygenOS osoittautui pikaisella tarkastelulla käytännössä karvalakki-Androidiksi. OnePlusOnekin oli loppuunmyyty. Saatavuudet ja speksit huomioon otettuna käytetty OnePlusOne vaikuttaisi varteenotettavimmalta vaihtoehdolta, jos ylimääräisiltä säädöiltä (roottaus jne.) haluaa välttyä.
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Varteenotettavia Cyanogenmod-luureja?
« Vastaus #5 : 25.05.16 - klo:23.31 »
Jos et kerran älyluuria ole omistanut, niin et osaa kaivatakaan kaikkia android ohjelmia, joten eikö tuo sitten ole sama Ubuntuluuri hommata?

Kyllähän tuolla Ubuntuluurillakin on sen julkaisusta lähtien pärjannyt mainiosti (1,5v?).