Kirjoittaja Aihe: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???  (Luettu 10855 kertaa)

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Kun käynnistän koneeni, tulee kyseinen valitus.

Pitääkö kyseiseen reakoida jotenkin, vain eikö haittaa ?

Liitteenä kuva kyseisestä herjasta.

Kyseinen valitus näkyy oikealla ylhäällä.

... Ja mitä se kansankielellä tarkoittaa?

Edit - Kyseessä on Lubuntu 16.04
« Viimeksi muokattu: 24.05.16 - klo:15.55 kirjoittanut kamara »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #2 : 24.05.16 - klo:16.08 »
Avahi ilmoittaa että Sonera ja sen käyttämä Microsoftin käyttämä .local verkko on varastanut .local verkkopäätteen.  Käytännössä kun olet Soneran asiakas (tod näk) liityt whatever.local verkkoon (AD ?).

Miksi näin on koska Avahi oli ensin joka varasi local päätteen itselleen ja sen jälkeen Microsoft on varannut sen AD (?) käyttöön. 

Googlettamalla 'Avahi' löydät parempaa selvitystä mikä Avahi oikein on.  Tämä ei ole mitään vaarallista eikä ole fataalia ... ;D

edit.

Siis sinulla verkossa kaksi tahoa jotka haluavat käyttää .local verkkoa ... sinun koneesi ja taho johon sinun koneesi on liittynyt.
« Viimeksi muokattu: 24.05.16 - klo:16.10 kirjoittanut syrtek66 »
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #3 : 24.05.16 - klo:16.12 »
Avahi ilmoittaa että Sonera ja sen käyttämä Microsoftin käyttämä .local verkko on varastanut .local verkkopäätteen.  Käytännössä kun olet Soneran asiakas (tod näk) liityt whatever.local verkkoon (AD ?).

Miksi näin on koska Avahi oli ensin joka varasi local päätteen itselleen ja sen jälkeen Microsoft on varannut sen AD (?) käyttöön. 

Itse en ole Soneran asiakas, enkä keksi miten mun Ubuntu-koneella Microsoft pääsisi varailemaan mitään. Silti olen saanut tuon ilmoituksen aika monen bootin jälkeen (kun boottailen kahden eri Ubuntun välillä). Se tulee vain Ubuntu 16.10:ssä; aikaisemmissa versioissa en ole sitä nähnyt ikinä. En ole välittänyt siitä koska se ei vaikuta mun netin käyttöön. Nyt vasta aloin kuuklata kun huomasin että joku muu sitä ihmettelee.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #4 : 24.05.16 - klo:16.33 »
Siis sinulla verkossa kaksi tahoa jotka haluavat käyttää .local verkkoa ... sinun koneesi ja taho johon sinun koneesi on liittynyt.

Minulla on DNA:n taloyhtiölaajakaista (siis kaapeliverkko) ja DNA:n modeemi, johon olen kytkenyt Asus-reitittimen, ja Ubuntu-koneen reitittimeen LAN-kaapelilla. Kummassakin Ubuntussa (15.10 ja 16.04) minulla on Samba-jako ja HP:n tulostin asennettuna. Mutta vain Xenial antaa tämän network discovery-ilmoituksen. Mikä tässä setupissa voi olla se toinen "taho" joka käyttää .local-verkkoa mutta vain silloin kun boottaan Xenialiin?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #5 : 24.05.16 - klo:16.49 »
Itse en ole Soneran asiakas, enkä keksi miten mun Ubuntu-koneella Microsoft pääsisi varailemaan mitään. Silti olen saanut tuon ilmoituksen aika monen bootin jälkeen (kun boottailen kahden eri Ubuntun välillä). Se tulee vain Ubuntu 16.10:ssä; aikaisemmissa versioissa en ole sitä nähnyt ikinä. En ole välittänyt siitä koska se ei vaikuta mun netin käyttöön. Nyt vasta aloin kuuklata kun huomasin että joku muu sitä ihmettelee.

Varoitus tulee vain, jos DNS:ssä on määritelty unicast-alue .local-domainille. Vika voi olla reitittimen säädöissä tai Internet-palveluntarjoajan nimipalvelussa (kuten Soneralla).

Mitä tämä komento kertoo:

Koodia: [Valitse]
host -t soa local.
Minulla on DNA:n taloyhtiölaajakaista (siis kaapeliverkko) ja DNA:n modeemi, johon olen kytkenyt Asus-reitittimen, ja Ubuntu-koneen reitittimeen LAN-kaapelilla. Kummassakin Ubuntussa (15.10 ja 16.04) minulla on Samba-jako ja HP:n tulostin asennettuna. Mutta vain Xenial antaa tämän network discovery-ilmoituksen. Mikä tässä setupissa voi olla se toinen "taho" joka käyttää .local-verkkoa mutta vain silloin kun boottaan Xenialiin?

Käyttävätkö molemmat Ubuntusi samaa nimipalvelinta? Osoitteet voi tarkistaa komennolla:

Koodia: [Valitse]
nmcli dev list | grep IP4

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #6 : 24.05.16 - klo:16.57 »
Varoitus tulee vain, jos DNS:ssä on määritelty unicast-alue .local-domainille. Vika voi olla reitittimen säädöissä tai Internet-palveluntarjoajan nimipalvelussa (kuten Soneralla).

Kuulostaa omituiselta, koska minulla tuo ilmoitus on tullut AINA *buntuja tai Gnomea käyttäessäni – niin DNA:n kuin Sonerankin laajakaistoilla, useammalla (ainakin 3) eri WLAN-modeemilla/kytkimellä jne. Tämä siitä huolimatta, että koneille on asetettu oma verkkoaluenimi, joka ei ole ”.local”. Yleensä tuota ilmoa on pitänyt vain pikkukiusana, joka täytyy nakauttaa aina käynnistettäessä pois.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #7 : 24.05.16 - klo:17.04 »
Kuulostaa omituiselta, koska minulla tuo ilmoitus on tullut AINA *buntuja tai Gnomea käyttäessäni – niin DNA:n kuin Sonerankin laajakaistoilla, useammalla (ainakin 3) eri WLAN-modeemilla/kytkimellä jne. Tämä siitä huolimatta, että koneille on asetettu oma verkkoaluenimi, joka ei ole ”.local”. Yleensä tuota ilmoa on pitänyt vain pikkukiusana, joka täytyy nakauttaa aina käynnistettäessä pois.

Soneran verkossa se tulee aina, ellet käytä jotain muuta nimipalvelua, kuten Googlea tai OpenDNS:ää. DNA:sta en tiedä. Mitä yllä oleva host-komento kertoo?

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #8 : 24.05.16 - klo:17.34 »
Minulla on myös DNA:n kaapeli.

Koodia: [Valitse]
host -t soa local.

Koodia: [Valitse]
$ host -t soa local.
local has SOA record ns.local. hostmaster.local. 2016000000 9000 450 604800 450
$ host -t soa local
local has SOA record ns.local. hostmaster.local. 2016000000 9000 450 604800 450
$ host -t soa .local
host: '.local' is not a legal name (empty label)

Koodia: [Valitse]
nmcli dev list | grep IP4

Koodia: [Valitse]
$ nmcli dev list
Usage: nmcli device { COMMAND | help }

COMMAND := { status | show | connect | reapply | disconnect | delete | monitor | wifi | lldp }

  status

  show [<ifname>]

  set [ifname] <ifname> [autoconnect yes|no] [managed yes|no]

  connect <ifname>

  reapply <ifname> ...

  disconnect <ifname> ...

  delete <ifname> ...

  monitor <ifname> ...

  wifi [list [ifname <ifname>] [bssid <BSSID>]]

  wifi connect <(B)SSID> [password <password>] [wep-key-type key|phrase] [ifname <ifname>]
                         [bssid <BSSID>] [name <name>] [private yes|no] [hidden yes|no]

  wifi hotspot [ifname <ifname>] [con-name <name>] [ssid <SSID>] [band a|bg] [channel <channel>] [password <password>]

  wifi rescan [ifname <ifname>] [[ssid <SSID to scan>] ...]

  lldp [list [ifname <ifname>]]

Error: 'dev' command 'list' is not valid.

Koneeni on letkulla kiinni NAT:ssa.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #9 : 24.05.16 - klo:18.27 »
Mitä tämä komento kertoo:

Koodia: [Valitse]
host -t soa local.

Tämä komento antaa eri tuloksen Wilyssä ja Xenialissa (annoin parametrin ilman loppupistettä):

Wily:
Koodia: [Valitse]
Host local not found: 3(NXDOMAIN)
Xenial:
Koodia: [Valitse]
local has SOA record ns.local. hostmaster.local. 2016000000 9000 450 604800 450
Nyt kun tätä varten taas boottasin vanhaan Ubuntuun, sainkin yllättäen saman ilmoituksen. Ubutnujen välillä ei siis olekaan sitä eroa jonka luulin. Ilmoitus kuitenkin on ilmaantunut vasta ihan lähiaikoina, kauan sitä ei ole tarvinnut ihmetellä. Korkeintaan kaksi viikkoa.

Käyttävätkö molemmat Ubuntusi samaa nimipalvelinta? Osoitteet voi tarkistaa komennolla:

Koodia: [Valitse]
nmcli dev list | grep IP4

Komento näkyy olevan
Koodia: [Valitse]
nmcli dev show| grep IP4 ja antaa saman tuloksen kummassakin Ubuntussa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #10 : 24.05.16 - klo:18.32 »
Ahaa...
Tässä korjattu.
Koodia: [Valitse]
$ nmcli dev show| grep IP4
IP4.OSOITE[1]:                          192.168.11.4/24
IP4.YHDYSKÄYTÄVÄ:                       192.168.11.1
IP4.DNS[1]:                             192.168.11.1
IP4.TOIMIALUE[1]:                       bb.dnainternet.fi
IP4.OSOITE[1]:                          127.0.0.1/8
IP4.YHDYSKÄYTÄVÄ:                       

Minusta nuo näyttävät  ihan OK:lta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #11 : 24.05.16 - klo:18.59 »
Ehkä DNA:lla on sitten joissain nimipalvelimissa .local-alue määriteltynä.
 
IP4.DNS[1]:                             192.168.11.1

Reititin/NAT-boksi toimii tuossa DNS-välittäjänä. Voit katsoa reitittimen web-käyttöliittymän kautta, mikä nimipalvelin on käytössä, ja käyttää sitä suoraan Ubuntussa: paneelin verkkokuvake -> Muokkaa yhteyksiä..., valitse käytössä oleva yhteys ja paina Muokkaa...., siirry välilehdelle IPv4-asetukset, vaihda menetelmäksi Vain automaattiset osoitteet (DHCP) ja kirjoita DNS-palvelimet-kohtaan nimipalvelimen IP-osoite. Tallenna ja katkaise yhteys ja muodosta se uudelleen. Tarkista sitten host-komennolla, saatko saman vastauksen kuin aiemmin vai korjaantuuko ongelma. Kun nimipalvelu on kunnossa, pitäisi listauksen näyttää tältä:

Koodia: [Valitse]
$ host -t soa local.
Host local. not found: 3(NXDOMAIN)

Tarkista myös nmcli:n avulla, että IP4.DNS on operaattorin nimipalvelimen osoite eikä 192.168.11.1.

Jos olet saanut palveluntarjoajan nimipalvelimen käyttöön ja local-alueelle löytyy edelleen SOA-tietue, vika on palveluntarjoajan puolella, ja palautetta kannattaa lähettää sinne.

Ongelman voi ratkaista käyttämällä palveluntarjoajan nimipalvelun sijaan esimerkiksi Googlen nimipalvelua. Osoitteet ovat 8.8.8.8 ja 8.8.4.4

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #12 : 24.05.16 - klo:19.08 »
Unohdin vielä sanoa että se ilmoitus tulee bootin lisäksi aina kun kone herää valmiustilasta. Siksi siihen kiinnittää huomiota kun se tulee niin usein, ja siksi tiedän ettei se ole ollut kauan.

Minulla DNS:n tarjoaa Asus-reititin; ulos näkyvä IP-osoite vaihtui Asus-verkkoon kun otin reitittimen käyttöön. Sitä ennen IP-osoitteet tarjosi DNA:n DNS-palvelin. Siitä on jo aikaa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #13 : 24.05.16 - klo:19.16 »
Minulla DNS:n tarjoaa Asus-reititin

Mihin DNS-palvelimeen reititin ohjaa kyselyt? IP-osoite kiinnostaisi. Kannattaa tosiaan myös kokeilla sitä DNS:ää suoraan Ubuntussa.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #14 : 24.05.16 - klo:19.22 »
Minulla DNS:n tarjoaa Asus-reititin

Mihin DNS-palvelimeen reititin ohjaa kyselyt? IP-osoite kiinnostaisi. Kannattaa tosiaan myös kokeilla sitä DNS:ää suoraan Ubuntussa.

Heti tuon kirjoitettuani aloin itsekin ihmetellä, ja tarkistin muistiinpanojani. Niistä näkyy, että IP-osoite tosiaan muuttui, mutta ei sentään Asus-verkkoon. Ennen reititintä IP-osoite oli jotain 62.78.146.195 ja reitittmen käyttöönoton jälkeen se on olut 82.181. -alkuinen eli DNA:n. Oliskohan tuossa voinut käydä niin että tuo  62.78.-alkuinen on ollut DNA:n käytössä ja vaihtunut ja minä vaan yhdistän sen sattumalta reitittimen käyttöönottoon.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #15 : 24.05.16 - klo:19.27 »
DNA:lla on varmaan useampi eri alue käytössä.

Mutta mikä on DNS-palvelimen IP-osoite?

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #16 : 24.05.16 - klo:19.35 »
Mutta mikä on DNS-palvelimen IP-osoite?

Riippuu siitä mitä komentoa käyttää?

Tuolla nmcli-komennolla se on 192.168.1.1, mutta nslookup sanoo että
Koodia: [Valitse]
$ nslookup vaja
Server: 127.0.1.1
Address: 127.0.1.1#53

Name: vaja
Address: 192.168.1.250

Windows-koneella kuitenkin:
Koodia: [Valitse]
$ nslookup vaja
Server: router.asus.com
Address: 192.168.1.1

Name: vaja
Address: 192.168.1.250


Miksi tuo "host -t soa local" antaa eri tuloksen Wilyllä ja Xenialilla?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #17 : 24.05.16 - klo:19.38 »
Mutta mikä on DNS-palvelimen IP-osoite?

Riippuu siitä mitä komentoa käyttää?

Katso se reitittimen web-käyttöliittymästä. Palvelinta ei voi selvittää asiakaskoneen puolelta, kun reititin toimii välittäjänä.



Miksi tuo "host -t soa local" antaa eri tuloksen Wilyllä ja Xenialilla?

Järjestelmän sisäinen dnsmasq-nimipalvelu toimii ehkä eri tavalla. Saatko samat tulokset osoitteella "local."?
« Viimeksi muokattu: 24.05.16 - klo:19.48 kirjoittanut nm »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #18 : 24.05.16 - klo:19.48 »
Katso se reitittimen web-käyttöliittymästä. Palvelinta ei voi selvittää asiakaskoneen puolelta, kun reititin toimii välittäjänä.

Reitittimessä on valittuna Yhdistetään DNS-palvelimeen automaattisesti, joten DNS-palvelimen osoite ei näy.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Verkkopalveluiden etsintä on kytketty pois ???
« Vastaus #19 : 24.05.16 - klo:19.49 »
Katso se reitittimen web-käyttöliittymästä. Palvelinta ei voi selvittää asiakaskoneen puolelta, kun reititin toimii välittäjänä.

Reitittimessä on valittuna Yhdistetään DNS-palvelimeen automaattisesti, joten DNS-palvelimen osoite ei näy.

Kyllä se näkyy varmasti jossain loki- tai diagnostiikkatiedoissa. Mikä on reitittimen malli?