Kirjoittaja Aihe: Lukiot nähtävästi suosivat vain kaupallisia käyttöjärjestelmiä  (Luettu 15381 kertaa)

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Mahdollistaako Abitti-ympäristö winen asetusten kopioinnin talteen? Ehkä niitä tutkimalla (ja kopsaamalla) laskinohjelmiston saisi toimimaan myös linuxissa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Kokeilin tätä: ClassPad Manager Subscription for ClassPad II Series v2.00.4000 (90 Day Trial)
Tuntuu toimivan Ubuntu 14.04:ssä ainakin Wine 1.7.55:llä, joka sattui olemaan asennettuna. Sekava käyttöliittymä ja hidas piirtämään, mutta ehkä se kuuluu asiaan?

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Kouluissa yleensä käytetään Ti-nspire tai jokin Casion vastaava CAS malli. Ainakin nspiren toiminta winellä on vähän niin ja näin  https://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=5961 Itselleni laskin on kuitenkin ollut vähintäin riittävä ja samalla voin todeta että en usko että mikään kännykkä appi on  lähelläkään. Eni ainakaan mikään minun kokeilemani. Geogebraa ja wxMaximaan olen kokeillut koneella mutta en oikein ole innostunut kun kerran on hyvä laskin joka hoitaa tehtävän

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Sen verran ketjuun aiheen vierestä puutun, että pitihän se arvata, kuka tämän digitalisaation kanssa viime kädessä painii: perheet, joille menee muutaman satasen lisälasku koneiden hankkimisesta, sekä tietysti yksittäisten lukioiden yksittäiset opettajat, jotka joutuu miettimään millä ajalla nämä softat asennetaan, konffitaan ja opetetaan niiden käyttö. Korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta en usko että oppikirjoja voidaan kokonaan suoraan korvata koneella – eli käytännössä kirjoihin menevän summan kylkeen tulee vielä koneen hankinta. Ja että kuitenkaan oppilaat ei ihan itsestään opi ohjelmistoja käyttämään, vaikka olisivatkin helppoja (mitä eivät välttämättä ole).

Olen pitänyt Abitti-hanketta monessa mielessä ihan kiinnostavana pyrkimyksenä siirtää edes jotain toimintoja Linux-ympäristöön, mutta mielestäni on kyllä lähdetty omituisesta suunnasta liikkeelle: että ensin sähköistetään ylioppilaskokeet ja sitten ihmetellään, että mitenköhän itse opiskelun kanssa oikein tehdään.

Olisi varmastikin ollut järkevämpää aluksi etsiä jokin fiksu tapa rakentaa Linux-alusta, jossa on suunnilleen ne opetuksessa tarvittavat softat mahdollista saada toimimaan. Tuntuu vain, että Suomessa yleensäkin on nyt opetuksessa otettu linja, että kaikki kunnat tekevät omalla tavallaan nämä tietotekniikkahankinnat, ja että valtakunnallisia projekteja ei hirveämmin suosita - paria poikkeusta kuten Abitti ja Opetuksen pilviväylä lukuunottamatta.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Korjatkaa toki, jos olen väärässä, mutta en usko että oppikirjoja voidaan kokonaan suoraan korvata koneella
Ainakin ammattikouluissa ja AMK:ssa aika pitkälle on näin tehty. Toki muistiinpanoja tehdään ja koulunsivuilta printataan matskua mutta ihan yhtä hyvin sen materiaalin voi katsoa vaikka tabletilta. AMK:ssa ei edes suositeltu mitään kirjaa matematiikassa, fysiikassa kyllä mutta sanottiin ettei sekään ole pakollinen. Kone on siis pakollinen mutta kirjat ei. Lukiossa on toki aineita joissa kirjoja tarvitaan. Tai luulisin...
« Viimeksi muokattu: 25.05.16 - klo:08.57 kirjoittanut welmar »

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Lukiossa on toki aineita joissa kirjoja tarvitaan. Tai luulisin...

Kyllä 90% lukion kursseista vaatii oppikirjan. Aika paljon on mahdollista ostaa sähköisenä. Se on hieman paperikirjaa edullisempi, mutta sitäpä ei voi myydä eteenpäin. Lisäksi joillain kustantajilla on 3 kk / 4 v lisenssivaihtoehtoja.

Noin yleisesti, edullisen koneen hinta on melko pieni kustannus lukiolaisperheelle verrattuna noihin oppikirjoihin. Toki lisäkulu silti, harva meistä kylpee seteleissä.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Geogebraa ja wxMaximaan olen kokeillut koneella mutta en oikein ole innostunut kun kerran on hyvä laskin joka hoitaa tehtävän

Geogebra näyttää olevan erikoistunut geometriaan, joten se ei ole kovin monipuolinen, mutta väitän että wxmaxima on riittävä, mutta käyttöliittymä ei yllä laskimien tasolle. Sitten vielä on octave numeerisia laskuja varten. Sen esikuva on matlab, vaikka eroavaisuuksia siinä toki on.

Kuitenkin, jos opiskelee wxmaximan ja octaven käytön, niin tehokas softa on aina mukana, kunhan kännykkä on tallessa.

Vai oletko sitä mieltä, että wxmaximasta puuttuu jotakin oleellista ?

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Geogebraa ja wxMaximaan olen kokeillut koneella mutta en oikein ole innostunut kun kerran on hyvä laskin joka hoitaa tehtävän
Vai oletko sitä mieltä, että wxmaximasta puuttuu jotakin oleellista ?
En, päinvastoin vaikuttaa oikein pätevältä mutta vaatii opettelua. Onneksi kesällä aikaa ja ohjelman opettelu luonnollisesti on hyvää matematiikan kertausta samalla. Pitää yrittää etsiä jotain tutoriaalia ohjelmaan.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Geogebraa ja wxMaximaan olen kokeillut koneella mutta en oikein ole innostunut kun kerran on hyvä laskin joka hoitaa tehtävän
Vai oletko sitä mieltä, että wxmaximasta puuttuu jotakin oleellista ?
En, päinvastoin vaikuttaa oikein pätevältä mutta vaatii opettelua. Onneksi kesällä aikaa ja ohjelman opettelu luonnollisesti on hyvää matematiikan kertausta samalla. Pitää yrittää etsiä jotain tutoriaalia ohjelmaan.

Joo opettelua vaatii... Maxima-ohjelman omat ohjesivut ovat ainakin omasta mielestäni varsin kattavat. Se mikä siitä puuttuu on animaatiot. Nykyiset laskimet näyttävät olevan varsin laajoja numeron/symbolien murskaimia.

Kyseinen ohjelma löytyy Ubuntun ohjelmavarastoista. Kaksi ensimmäistä ongelmaa on, että kun avaa Maximan, niin ohje-tip:t jäävät ainakin omassak oneessani pääikkunan alle, ja kun tip-ikkuna on auki, niin siihen ei voi kirjoittaa. Toinen huomioitava seikka on, että jotta wxMaxima suorittaa käskyt, niin pitää painaa CTRL+Enter pelkän Enterin sijaan.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Geogebra 5:ssä on cas-laskenta mukana.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Geogebra 5:ssä on cas-laskenta mukana.

Ubuntussa on Geogebra 4.

Senkin lisensseissä lukee...
Koodia: [Valitse]
Libraries used by GeoGebra:
...
  * Maxima, http://maxima.sourceforge.net/ (GPL)
 ...
« Viimeksi muokattu: 26.05.16 - klo:10.17 kirjoittanut kamara »

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Lainaus
If you want to include GeoGebra in your custom Linux distribution with GeoGebra included, the best way is to add the official GeoGebra repository (http://www.geogebra.net/linux/) to your package management system. The GPG key of the repository is at https://static.geogebra.org/linux/office@geogebra.org.gpg.key - the name of the package is geogebra5. This will conflict with the earlier versions (4.0, 4.2 and 4.4), which are named geogebra (and geogebra44 for 4.4) and should be deleted first.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2949
    • Profiili
Suora linkki pakettiin, joka on helppo asentaa *buntuun.
http://www.geogebra.net/linux/pool/main/g/geogebra5/

Täytyy myöntää, että hyppäys 4:sta 5:seen on huima. Propsit suomentajalle.

Sopinee Lukiolaiselle, mutta itse tykkään enemmän WxMaxima-toteutuksesta (ja lisenssistä).