Kirjoittaja Aihe: Hyvä sähköposti/kalenteri/tehtävälista -yhdistelmä Ubuntuun?  (Luettu 3755 kertaa)

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Hei kaikki!

Tätä olen kysynyt joskus aiemminkin[1], mutta ajattelin uusia kysymykseni näin muutaman vuoden jälkeen:

Löytyykö Ubuntulle hyvää ratkaisua, jossa sähköposti, kalenteri ja tehtävälista saataisiin toimivasti integroitua ja synkronoitua verkon yli kännykkään (Android)?

 Haluaisin siis käytännössä tilanteen, jossa:
1) saan sähköpostin
2) teen viestin pohjalta kalenterimerkinnän
3) merkintä näkyy automaattisesti myös kännykän kalenterissa

tai:
1) saan sähköpostin
2) luon sähköpostiviestin vuoksi 1-n tehtävää
3) tehtävät näkyvät myös kännykän tehtävälistassa.

tai:

1) teen kännykällä kalenterimerkinnän / lisään tehtävän
2) merkintä näkyy oitis myös työpöytäclientissä
3) voin merkinnän näppärästi nähdessäni esim. hoitaa tehtävän laittamalla sähköpostin tms.

Suoraan sanoen luulisi, että tällainen asia jo nykyään onnistuisi helposti. Kuitenkin olen joutunut toteamaan, että ainakaan ilmaisten pilvi- tai kalenteripalvelujen avulla se ei onnistu: Googlen kalenteri synkronoituu Androidiin mainiosti, mutta työpöydällä joutuu käyttämään nettiselainta. Tehtävälista Googlella on heikko, ja Androidin kalenteriin ei tehtävät synkkaudu (koska Samsung on niin päättänyt). Toisaalta Thunderbird (jota käytän sähköpostiin) toimii Googlen kanssa yhteen vaihtelevasti. Yhdessä vaiheessa toimikin, sitten yllättäen puolitoista tai kaksi vuotta sitten integraatio hajosi keskein kiireisen projektin. Eihän se paljoa naurattanut. Tällä hetkellä käytän sähköpostiin, kalenteriin ja tehtävälistaan kaikkiin vähän eri softia, data synkkautuu mihin sattuu eikä integraatio pelaa. Oi voi.

Eli siis:
Mikä on a) hyvä softa Linux-työpöydälle b) hyvä protokolla/standardi synkronointiin c) hyvä softa Androidille?
...ja jos ei hyvää Android-softaa ala löytyä, olen valmis vaikka vaihtamaan puhelinta. Sen verta tärkeä kuitenkin itselleni tämä kyseinen asia on.

[1]: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=44189.msg340446#msg340446
« Viimeksi muokattu: 18.05.16 - klo:23.04 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16245
    • Profiili
Pidemmän päälle toimivinta olisi käyttää saman valmistajan sähköpostisoftaa kaikilla alustoilla. Muuten on odotettavissa, että synkkaukset hajoavat ajoittain ja korjauksia voi joutua odottelemaan. Ilmeisin tarjoaja on Microsoft, jos Gmail ei riitä sähköpostiksi työpöydällä. Työpöydällä avoimista vaihtoehdoista ainoa varteenotettava on Thunderbird, jonka synkkausten luulisi kyllä onnistuvan erinäisillä lisäosilla ainakin Googlen palvelujen kanssa. Toki ne voivat ajoittain hajota, jos rajapinnat muuttuvat.

Androidin kalenteriin ei tehtävät synkkaudu (koska Samsung on niin päättänyt).

Minulla ei varsinaisesti ole kokemusta noista, mutta eikö melkein mikä tahansa yleisesti käytetty kalenterisovellus ole parempi kuin Samsungin oma kalenteri?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Olen tätä itsekin vähäsen joskus miettinyt, ja nyt sitten kokeilin käytännössä. Asensin Thunderbirdiin Lightning -lisäosan, lisäsin siihen Google Kalenterin (jota siis käytän Android -mobiililaitteissa). Androidissa (Nexus 6P) käytän Google Kalenteri -sovellusta.

Mielestäni tämä homma onnistuu:
Lainaus
1) saan sähköpostin
2) teen viestin pohjalta kalenterimerkinnän
3) merkintä näkyy automaattisesti myös kännykän kalenterissa

Kohta 2 menee niin, että saapuneen sähköpostin päällä klikataan hiiren oikealla ja valitaan "Muunna", sitten avautuneesta valikosta valitaan joko "Tapahtuma" tai "Tehtävä". Homma onnistui hyvin ainakin valitsemalla "Tapahtuma", "Tehtävää" en kokeillut. Merkinnät ilmestyivät Android -laitteiden Google kalenteriin. Toisin päin tuntui synkronoivan myös.

Eli ainakin tällä hetkellä vaikuttaisi toimivan.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Itse olen huomannut että puhelimen kalenteriin merkkaan kaikki tapaamiset ja muistiinpanot, mutta tehtävät on sellaisia joiden muistutukset haluan vain tietokoneen ruudulle, en ikinä puhelimeen.

Mun puhelin on Nokia E7-00, joka ei ihan täysin synkkaudu edes sillä ainoalla synkkaussoftalla joka kuitenkin jotenkin toimii, eli SyncEvolution. Jouduin siis asentamaan Ubuntu-koneelle Evolutionin vain sitä varten, vaikka varsinaisesti käytän Thunderbirdiä. Evolution myöskin integroituu Ubuntun yläpalkin aikakuvakkeen toimintoihin, mikä oli hyvä plussa, kun TB/Lightning ei siihen integroidu. Evolutionin ja TB/Lightning -kalenterin välillä integraatioksi riittää .ics-tiedostojen käyttö. Kalenterin osalta sain näillä vermeillä ihan tyydyttävän ratkaisun aikaan (joidenkin muiden tietojen hakuun puhelimesta tarvitsen vielä Win7:n ja Nokia Suiten).

Suosittelen siis että katsot mitä kaikkea SyncEvolution tarjoaa -- se toimii Androidilla paljon paremmin kuin S60:llä. Ei se pakota vaihtamaan kokonaan Evolutioniin vaikka sen joutuukin asentamaan ja konffaamaan välittäjäksi.

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Androidin kalenteriin ei tehtävät synkkaudu (koska Samsung on niin päättänyt).

Minulla ei varsinaisesti ole kokemusta noista, mutta eikö melkein mikä tahansa yleisesti käytetty kalenterisovellus ole parempi kuin Samsungin oma kalenteri?
En ole itse asiassa juuri muita kalentereita kokeillut, koska Samsungin oma sovellus on toiminut alustapitäen selkeästi ja hyvin. Itse epäilen, kuinka paljon löytyy kalentereita, joissa on myös kunnollinen tehtävänhallinta mukana.

AimoE:lle kiitos SyncEvolution-ehdotuksesta! Olen sitä joskus testannutkin, ja se tuntuisi toimivan hyvin, jos vain kytkee kännykän tietokoneeseen. Haastetta tulee, jos haluaisi datan myös pilveen (kuten itselläni on joitain vuosia ollut) ja yrittää esim Thunderbirdistä viedä dataa eteenpäin. Sekaisinhan siinä nopeasti menee.

Nyt on tässä tullut mieleen, että onko kukaan katsonut tarkemmin OwnCloudia? Jos pistäisi oman instanssin pystyyn tai vuokraisi jostain valmiilta palveluntarjoajalta tilaa, saisikohan sinne synkronoitua kalenterin, kontaktit ja tehtävälistan?

Mullahan ei ole periaatteen tasolla mitään Lightningiä vastaan – se on aika pätevän oloinen softa ollut. Vaatisi vain, että löytyy toimiva pilvi, jota vasten synkata ja sopiva android-client.
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Nyt kun mun Nokia E7 on alkanut nikotella SyncEvolutionin kanssa, niin kävin kaupassa katsastamassa valikoimaa. Kahdessa eri kaupassa kun mainitsin myyjälle puhelimen synkkauksen suoraan tietokoneen kanssa, mulle sanottiin että ei onnistu (Android-puhelimella). Kerroin että kyllä minä tiedän softan jolla se onnistuu, mutta eivät tainneet ottaa onkeen sitä että kannattaisi tutustua että pystyy paremmin myymään.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
En ihan koko toivomuslistaa ole testannut, koska en noita "tehtäviä" käytä enkä koe tärkeäksi synkkausta sähköposticlientteihin.

Mutta toistaiseksi olen tyytynyt Raspberry Pi:ssä pyörivään ohjelmaan "radicale", Thunderbirdin kalenterilisäosaan ja andruidin CalendarSync -softaan (maksullinen).