Kirjoittaja Aihe: Vaativimmat Linux Jakeluni  (Luettu 14232 kertaa)

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vaativimmat Linux Jakeluni
« : 04.05.16 - klo:16.44 »
Nämä on minulle vaativimmat jakelut.
Ovat vaatineet paljon toimiakseen kitkattomasti tai eivät ole toimineet lainkaan.

-Mint Cinnamon 64 bit.Erittäin vaativa.Jos ei päivity,alkaa pahat ongelmat.

-Debian Cinnamon 64 bit.Valitti lähes kaikesta.
Ei kelpaa ohjaimet ,ei kernelit, ei värit.Tätä viimeistä ihmettelen.Halusi muuttaa värejä.

-CentOS 7 32 Bit. Tästä CentOS varoitti jo ennen asennuksen alkamista,ettei tämä ole vakaa jakelu.
Ei ollut.Virrat sai pois vain vanhanaikaisesti.Ohjelmat ei asentuneet.
Se 6.7 32 bit. versio on suositeltavin vanhaan koneeseen.

-Kaikki KDE Plasma pöydät.En pääse alkua pidemmälle .
Tulee näytölle vain kirkas sininen sivu ja virrat pois taas katkaisemalla sähkönsyöttö.

-Kubuntu.En tajua lainkaan,miten tämän saa toimimaan kauemmin,kuin yhden viikon.

Joidenkin näiden yllämainittujen jakeluiden käytöstä ja kokeiluistani on jo enemmänkin aikaa,joten ne on voineet kehittyä.
Silti en uskalla näitä kaikkia pöytiä omiin koneisiini enää asentaa.Voi olla taas sitten  niiden poistaminen edessä.

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3932
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #1 : 04.05.16 - klo:17.01 »
-Kubuntu.En tajua lainkaan,miten tämän saa toimimaan kauemmin,kuin yhden viikon.

tais olla kubuntu 7.04 jonka sain toimimaan viimeksi niin että viitsin sitä käyttääkin, oli silloin jopa parempi ku ubuntu, plasman myötä en oo pahemmin edes koitellut paitsi susea pariin kertaan mutta ei vaan ota ottaakseen.
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #2 : 04.05.16 - klo:17.04 »
Noin yleisesti ottaen, jos jotain häikkää tulee vastaan liki kaikissa jakeluissa joko koneessa on jotain väliin aika vaikeasti löydettävää vikaa tai yhteensopimattomuutta, tai sitten käyttäjä käyttää järjestelmää jotenkin semmoisella tavalla mihin sitä ei ole suunniteltu.

Itse olen saanut Linux-jakeluita solmuun, mutta aika pitkälti omaa ansiota, ts. säädetty pakettilähteiden kanssa vähän liikaa jne., ja jotkut jakelut taas eivät vakiona ole tarjonneet kaikkea mitä haluaisi. Mutta muuten ovat pelittäneet ilman katastrofaalisia ongelmia ihan kivasti.

Ja juu olen Windowsejakin saanut solmuun, kun on yritetty esim. sen jotain asetuksia muokata haluamakseen ja sitten kun ei muuten muutu niin kaivettu rekisterieditori esiin, klassinen "kun järki loppuu työkalut suurenee".
« Viimeksi muokattu: 04.05.16 - klo:17.07 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #3 : 04.05.16 - klo:18.23 »
-Kaikki KDE Plasma pöydät.En pääse alkua pidemmälle .
Tulee näytölle vain kirkas sininen sivu ja virrat pois taas katkaisemalla sähkönsyöttö.

Tuollainen käyttäytyminen viittaa siihen, että näytönohjain on liian vanha Plasmalle tai käytössä on huono näytönohjaimen ajuri. Esimerkiksi osa vanhemmista Nvidian GeForce -näytönohjaimista voi olla hyvinkin hankalia, koska avoimessa Nouveau -ajurissa ei ole kunnollista tukea ja nykyiset suljetut ajurit eivät enää tue muinaisia malleja. Jos toimiva suljettu ajuri on saatavilla, hankalammissa tapauksissa sen voi joutua asentamaan mutkan kautta palautustilan komentorivillä, jos työpöytä ei lähde lainkaan käyntiin.

Sähkönsyöttöä ei kannata katkaista järjestelmän kaatuessa, ellei kyseessä ole vaarallinen fyysinen vika tai tulipalo. Kernelin kaatumisista selvitään Magic SysRq:lla: pidä Alt ja PrintScreen pohjassa ja näppäile hitaasti r e i s u b (eli pidä parin sekunnin tauot kirjainten välissä, mutta Alt ja PrintScreen koko ajan painettuina. Toimii yleensä myös AltGr:llä, niin ei mene sormiakrobatiaksi).
« Viimeksi muokattu: 04.05.16 - klo:18.29 kirjoittanut nm »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #4 : 05.05.16 - klo:11.46 »
En ymmärrä KDE:n mollaamista. KDE 4 on ollut vakaa jo pitkään. Modernit työpöydät vaativat
muistia ja mielellään 4 ydin prosun sulavaan käyttöön. Läppärit ja niiden rauta voi tuottaa ongelmia.
Niihin Windowssin asentaminen on myös haastavaa jos ei laitevalmistajan asennuslevyä.

Vaativia jakeluita ovat Gentoo ja Arch Linux ja niiden eri versiot. Arch Linux taitaa olla
ainoa jakelu jonka asennus jäi minulta kesken. Osin siksi koska siinä oli vielä systemd
rikki. Tai ainakin Wiki ei ollut ajan tasalla. Debian hankala joissain koneissa kun asennus-
medialla ei ole kernelin firmiksiä. Kun saa asennettua ylläpito yleensä melko vaivatonta.

Näytönohjain yleensä se suurin ongelma. Osaava osaa korjata ongelmia myös ssh
yhteydellä. Usein helpompaa kun samalla voi googlailla kuin tuskailla rikkinäisen
työpöydän kanssa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #5 : 05.05.16 - klo:13.39 »
Oma vaativin jakuluni on ollut 90-luvulla punalakki. Siinäkin näytönohjainajuri ennen VESAa.

Tosin ekani oli tekstipohjaisena, ja siinä taas tuotti ongelmia verkkokortittomuus.


XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #6 : 05.05.16 - klo:14.11 »
Olen käyttänyt KDE Pöytiä näissä jakeluissa:,openSUSE,CentOS,Mint 17.02,Slax7,Kubuntu,

openSUSE KDE peruspöytä 13.2 lähes ainoa,mikä on toiminut.
Siihenkin yritti tulla oudosta lähteestä kummmallisia päivityksiä,jotka ei asentuneet. .Blue Systems?

openSUSE Plasma KDE  32 bit.teki lakon heti.

Slax7 käynnistyy cd:ltä ja sen riisuttu KDE pöytä kyllä toimi myös.

Kaikki KDE Pöydät ovat  minulle vaativia.
En ole valmis näihin virittelyihin, joita kaikki KDE pöydät näköjään vaati.

Foorumeilla yksi tyrkyttää kaikille tätä CentOS jakelua.Voi olla erittäin vaativa sekin.
English pitää taitaa ja kun ruudulle tulee iso liuta erilaisia asennusvaihtoehtoja,monelta voi mennä sormi suuhun.

Jos ei valitse mitään ja jatkaa vain asennusta,asentuu ns.Torso CentOS,riisuttu pöytä,
johon ainakaan minä en onnistunut asentamaan haluamania ohjelmia.

Kun asensin sitten KDE pöydän CentOS jakeluun,en saanut konetta kiinni,eli virtoja pois.
Tämä oli se CentOS 7 32 BIT.

Jos taas kokeilen KDE Pöytää,noudatan tässä ketjussa annettuja neuvoja.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #7 : 05.05.16 - klo:14.13 »
CentOS ei ole työpöytäjakelu.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #8 : 05.05.16 - klo:14.26 »
Parasta on pysyä yhdessä jakelussa ja opetella sitä käyttämään. Ubuntun
käyttöön saa täältä hyviä ohjeita. Lubuntu tai Xubuntu 14 on hyvä
aloitukseksi.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #9 : 05.05.16 - klo:14.47 »
Minulla on Ubuntu Unity kahdessa koneessa ja se on ollut vakain käyttämäni jakelu.
Oikeastaan ylivoimainen minun laitteissani.

Mint xcfe,Lubuntu ja Xubuntu ovat täällä kotonani hyviä kakkosia.
openSUSE xfce kolmonen.

Jos haluaisin alkaa opettelemaan Kubuntun saloja,voin ehkä saada sen toimimaan.
Mutta nuo virittelyt ei sovi minulle.

Vaativuus on minulle liian suuri Kubuntun ja KDE:n suhteen.Olen myös laiska opettelemaan.

DDR55

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 101
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #10 : 05.05.16 - klo:15.44 »
Kyllä centos on työpöytä jakelu. Työpöydällä tai ilman voi asentaa... :D
Pääkone: Ubuntu 16.04 (käsin käänetty reaaliaikainen rtlinux)
Varakone1: Centos 7
Varakone2: Windows 10
Luuri: Android 5.0

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #11 : 05.05.16 - klo:16.49 »
Kyllä centos on työpöytä jakelu. Työpöydällä tai ilman voi asentaa... :D

Niin tuota, CentOs on kyllä käytännössä RHEL:in ilmaisversio, ja sillä on vähän eri kohderyhmä kuin normi työpöytäkäyttäjät kuten myöskin Red Hatilla. Ts. työpöytäkäyttäjän tarpeet on vähän sivuosassa.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Pekken

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #12 : 05.05.16 - klo:21.32 »
Samoilla linjoilla Alanderin kanssa. Itsekin saanut koneen solmuun nimenomaan kikkailemalla, ei tyytymällä siihen mitä on vakiona. Milloin on ollut paketit rikki ja päivityksiä ei voi asentaa yms.! Täältä saanut kyllä hyvät neuvot tilanteista selviämiseen :) Melkein paras ohje minkä saanut on: ÄLÄ TEE SITÄ MITÄ ET OSAA TAI YMMÄRRÄ!
Tällä hetkellä vakioasetuksilla läppärissä(Acer 5737Z) kubuntu 14.04, toimii kuin se kuuluisa junan vessa!
Nopea, varma( mitä itsekin epäilin).

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #13 : 05.05.16 - klo:22.12 »
Samoilla linjoilla Alanderin kanssa. Itsekin saanut koneen solmuun nimenomaan kikkailemalla, ei tyytymällä siihen mitä on vakiona. Milloin on ollut paketit rikki ja päivityksiä ei voi asentaa yms.! Täältä saanut kyllä hyvät neuvot tilanteista selviämiseen :) Melkein paras ohje minkä saanut on: ÄLÄ TEE SITÄ MITÄ ET OSAA TAI YMMÄRRÄ!
Tällä hetkellä vakioasetuksilla läppärissä(Acer 5737Z) kubuntu 14.04, toimii kuin se kuuluisa junan vessa!
Nopea, varma( mitä itsekin epäilin).
Hyvä neuvo. Itsekin aikoinaan kokeilin kaikenlaista. Nykyisin koetan pitää kaiken yksinkertaisena. Päällekkäisyydet pois.
Vain yksi ohjelma tiettyä tarkoitusta varten. Yksi selain, musasoitin, videosoitin, ... Uutuudet asennetaan ensiksi nykyisen
rinnalle testaukseen. Toimivaa ei sorkita rikki. Ubuntu 14.04 on vielä pitkään käyttökelpoinen. KDE 4 kehitys on kyllä lopetettu,
mutta mitä siitä jos toimii hyvin. Itse ainakin olen hyvin tyytyväinen.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #14 : 05.05.16 - klo:22.54 »
16.04 tähän asti on ollut ihan ok kokemus, vähän siinä alussa oli kikkailua sen ajurisovelluksen toimimattomuuden tähden, mutta nyt se kyllä pelittää hyvin. Ja Plasma5:n pahimmat kasvukivutkin näyttäisi olevan taaksejäänyttä elämää. Itse pystyy samalla koneella vertailemaan kun PC-BSD:ssä käytän KDE4:ää pääasiallisena työpöytänä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #15 : 09.05.16 - klo:11.34 »
Lisään tähän listaani vielä Fedoran.
Kolmasti olen sen aiemmin asentanut.Viimeksi noin 8kk sitten.
Vaatii Gnome pöydän tarkkaa tuntemista.
Saa kuulemma KDE Pöydälläkin.

Aina asentamisteni jälkeen on kieltäytynyt päivittymästä.
Syyn etsiminen olisi vaatinut apua tältä foorumilta.

Jos olisin vain tämän Fedoran varassa,olisin pyytänyt apua.
Mutta itselleni niin paljon toimivampia Linux jakeluja löytyy.

Olen tullut siihen johtopäätökseen,että kaikkien Red Hat jakeluiden käyttö vaatii paljon tietoa ja osaamista.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #16 : 09.05.16 - klo:14.09 »
Hmm itse olen leikkinyt Fedoralla lähinnä virtuaalikoneessa, mutta kyllä siihen päivitykset ovat tulleet ja asentuneet ihan kiltisti. Noista ongelmista olisi hyvä saada joskus vaikka meidänkin foorumille tosiaan tarkkaa selkoa, ts. mitä tapahtui, mitä olisi pitänyt tapahtua, mahdollisia logeja tai komentorivin antamia virheilmoituksia jne.. Sillä tapaa voisi etsiä niiden ongelmien perinnäistä syytä.

Itse olen sillä kantilla, että jos vaan on yhteensopiva kone, modernit isot Linux-jakelut ovat melko ongelmattomia. Jotkin vaativat toki enemmän säätämistä, koska ne on tehty säädettäviksi, mutta yleisesti harvoin niissä on itsessään jotain fataalia vikaa.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

jr71

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
  • http://www.mepis.org/docs/en/images/a/ae/Mepbnr.pn
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #17 : 09.05.16 - klo:16.13 »
missäs on maininta että olisi kden kehitys lopetettu en ainakaan löytänyt kden kotisivuilta mainintaa moisesta enkä edes kehittäjien palstalta.? Vaikein asennettava oli redhatin eka versio teksti pohjaisena mutta taipui se tahtooni lopulta, yleisesti ottaen winukka on ollut hankalempi asennettava kuin linukka :)

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #18 : 09.05.16 - klo:16.52 »
Tähän saakka minulle helpoimmat asennettavat ovat olleet Ubuntu Unity ja Windows 10.
Unity vaati 15 minuuttia ja W10 30 minuuttia- puhtaana ISO -Tiedostona.

Lubuntu,Xubuntu,Mint -nekin asentuneet minulle yhtä ripeästi.

Fedoraa 32 bit.yritin asennella myös IBM Miniläppäriini.
Jurrrasi ja jurrasi 2 tuntia,tuloksetta.

Se oli ennen,kuin laitoin siihen IBM koneeseeni  openSUSE jakelun.
Sitä piti opetella,ei ihan aloittelijalle  SUSE ole tehty.
Mutta SUSE neuvoi minua hyvin asennuksen aikana.

Nämä Ret Hadit ei ainakaan minulle ole opastaneet mitään.
Kehottivat vaan menemään asennuksessa aina eteenpäin.Huono neuvo.

Debian on minulle asentunut myös helposti,mutta sen käyttö minulle vaativaa sudotuksineen.
Siksi olen ottanut kaikki Debianit aina pois.
Mutta Debian Mate jakelu kelpaisi minulle vaikka heti.

jr71

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 69
  • http://www.mepis.org/docs/en/images/a/ae/Mepbnr.pn
    • Profiili
Vs: Vaativimmat Linux Jakeluni
« Vastaus #19 : 09.05.16 - klo:17.15 »
kyllä tuo kymppi 64 meni heittämällä sisään ensimäisellä mutta meni totaalisesti jumiin päivityksen yhteydessä ja uudelleen asennus ei onnistunut ei edes tyhjään uuteen kovoon herjaili sitä sun tätä emolevyn yhteen sopimattomuudesta (emo gigabyten ga-z97x-gaming 3 muistia 8 gigaa ja budjetti seleroni 1850) totesin et  pistetään debian tilalle ei mitään ongelmia edes silloin kun kikkailin repojen kanssa muuttamalla jessien stretchiksi hyvin pelittää