Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:  (Luettu 25021 kertaa)

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:
« Vastaus #40 : 18.08.16 - klo:19.27 »
Joo, en tiedä miksi, mutta moni KDE -jakelu on minun kokeiluissani ollut enemmän taikka vähemmän ongelmallinen. Konehan on sinänsä ihan Linux -myönteinen, Ubuntu, Mint ym. toimivat erittäin hyvin.

Myönnän kyllä, että saatan olla niin tottunut Ubuntuun ja sen ongelmiin, etten ehkä kiinnitä niihin niin paljon huomiota, koska osaan ne ratkoa ehkä vähän paremmin kuin KDE:ssä. No kuitenkin, ei Kubuntu ole muistaakseni ensimmäinen KDE, jossa olen törmännyt muistivuotoon. Ja monessa tuntuu olevan sama Nvidia -ongelma, niin nytkin käytössä olevassa OpenSuse 42.1 Leap:issa. Eli kun asennan suljetun ajurin, niin moni juttu työpöydällä muuttuu todella pieneksi. Niin pieneksi, että tekstin lukeminen on erittäin vaikeata/mahdotonta. Joku bugihan se on, joka minun konfiguraatiossa tulee esille. Eli Nouveaulla on pakko mennä...

Pitäisi tutkia tuota joskus systemaattisesti.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:
« Vastaus #41 : 18.08.16 - klo:19.51 »
Meikällä tuo kutistumis juttu kyllä ilmenee, mutta vain muutaman sekunnin työpöydälle kirjautumisen jälkeen. Ts. valikko ja kaikki mahdollinen on minityaarikokoista, mutta 3-4 sekuntia odotusta ja kuva normalisoituu. Ts. voi olla joku nvidia sidonnainen juttu, mutta jostain syystä meikän kokoonpano osaa normalisoida tilanteen.

Muistivuotoa en kyllä nyt normikuormalla huomaa, Chrome ahmii sitä eniten just nyt, Plasma ei kuluta juurikaan enempää kuin käynnistämisen jälkeenkään näin noin kolmen tunnin uptimen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 18.08.16 - klo:19.54 kirjoittanut JaniAlander »
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:
« Vastaus #42 : 18.08.16 - klo:20.03 »
Ongelma oli siellä, missä arvelinkin. Kun irrotin HDMI:n telkkarista, niin suljettu ajuri ei aiheuttanut mitään pulmia. Kytkin telkkarin uudelleen, boottasin, ongelma tuli välittömästi takaisin. Näyttökonfiguraatio on siis sellainen, että tämä päänäyttö on DVI:llä emolevyssä kiinni, kun telkkari taas on HDMI:llä kiinni näytönohjaimessa (GTX-650). Ubuntussa, Mintissä tai muissakaan ei-KDE -jakeluissa tuo ei aiheuta ongelmaa, mutta KDE ei ilmeisesti tuollaista hallitse suljetun ajurin kanssa. Liekö asialle mitään tehtävissä...?

Tältä näyttää:

MUOKS: Ja ei korjaudu missään vaiheessa, vaan jää tuollaiseksi.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:
« Vastaus #43 : 26.09.16 - klo:17.56 »
Minulle tämä uusi Kubuntu 16.04.1 on ollut suuri yllätys.
Ihan erilainen,kuin aiempi 14.04.
Toistaiseksi on päivittynyt hyvin ajan tasalle.

Asensin myös kaverille.
Kubuntu 16 Löysi heti hänen kaikki yhteydet,langalliset ja langattomat.
Ubuntu Unity 16.04.1 ei löytänyt kaverin langatonta.Unity buginen.

Kubuntu 16.04.1 nyt bugittomin Linux minulla.Olen hämmästynyt.

Ubuntu Gnome 16.04.1 minulla tosi buginen.
Otin pois.Valittaa vaikka mistä.
Näppäimistökään ei kelpaa.Sisäisiä virheitä.
Eikös Gnomeen tule uusi pöytä?

Debian 8.5 kompastui minulla jatkuviin uusien kernelien tyrkytykseen vanhaan läppäriin.
Kubuntu 16.04.1 ei nyt tyrkytä niitä.

Vähän mietityttää joidenkin kirjoittelut tästä uusimmasta  Kubuntusta.Yllätyksetön?
Työpöydän ulkonäkökin aivan erilainen aiempaan versioon verrattuna,mitä minä kokeilin.
Tämä uusi pöytä mainio.

Jos Kubuntu 16 alkaa toimimaan itselläni ongelmallisesti,kysyn neuvoja täältä.
Aion näet pitää tämän jakelun nyt.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:
« Vastaus #44 : 26.09.16 - klo:18.18 »
Kyllä mikä tahansa Debian-sukuinen jakelu (myös Kubuntu) tulee tyrkyttämään sinulle kernel-päivityksiä.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:
« Vastaus #45 : 26.09.16 - klo:21.42 »
Kyllä mikä tahansa Debian-sukuinen jakelu (myös Kubuntu) tulee tyrkyttämään sinulle kernel-päivityksiä.

Heh, joo. Ja taatusti Kubuntu (tai mikä hyvänsä Ubuntu-johdannainen) paljon useammin kuin Debian.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:
« Vastaus #46 : 27.09.16 - klo:12.55 »
Tässä tuli pieni väärinkäsitys.
Tietenkin Kubuntu niitä kerneleitä säännölisesti antaa,kuten muutkin Linux jakelut.

Mutta Debian kaatui minulla noihin kernelehinsä.Asentaa niitä ikuisesti..
Nyt taidan tietää syyn.Valitsin Debian asennuksen alussa väärät kernelit.
Ruudulle tuli monta vaihtoehtoa.
Olisiko pitänyt valita i586?
Tämä tosin kuuluu muut Linux jakelut osioon.

Ubuntu perheellä ei tätä kernel ongelmaa.Sitä asennetaan ja päivitetään,mitä tulee.

16.04 jakeluista tämä Kubuntu on toistaiseksi ollut toimivin minulla.
Jos jatkuu näin,asennan Kubuntua muihinkin koneisiini.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:
« Vastaus #47 : 27.09.16 - klo:16.59 »
Kiva kun toimii, itse olen ollut myöskin täysin tyytyväinen tähän, ehkä paras Kubuntu ikinä.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:
« Vastaus #48 : 27.09.16 - klo:18.13 »
Toimii nopeana.
Muistan,kun yritin asentaa niitä ensimmäisiä Plasmoja ja sain sinisiä kuolemanruutuja.
Nyt asentui ripeästi ja ohjelmat toimii.

Ainoa mikä saa minut ymmälle,on tuo Kubuntun osiointi.
Aivan erilainen osiointi,kuin Ubuntulla.
Tarjoaa oletuksena vain rinnalle asennusta vapaaseen tilaan.
Muu pitää osioida itse.
En ole riittävästi perehtynyt näihin itse- osiointeihin.

Koemielessä asensin muutama päivä sitten vanhan openSUSE Kde 13.2 pöydän.
Tämä on ihan erilainen tämä vanha Kde.
Sain toimimaan,mutta aikaa meni pari tuntia sen päivittämiseen.
openSUSE ei kuulemma enää kauan tue tätä.

Tämä uusi Kubuntu 16.04.1 on vanhaan Kde pöytään verrattuna ,kuin toisella planeetalla olisi.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kubuntu 16.04 asennettu ja ensivaikutelmia:
« Vastaus #49 : 16.10.16 - klo:20.42 »
Toimii nopeana.
Muistan,kun yritin asentaa niitä ensimmäisiä Plasmoja ja sain sinisiä kuolemanruutuja.
Nyt asentui ripeästi ja ohjelmat toimii.

Itse olen luopumassa KDE 4 käytöstä. Senkin käyttöönottoa siirsin niin pitkälle kunnes
oli pakko luopua KDE3 työpöydästä ja parista lempiohjelmastani. Ensimmäiset kokeiluni
uudella Plasma 5 työpöydällä pysähtyivät mustaan ruutuun. Ongelmat johtuivat lähinnä
mesasta ja nvidian ajurista. Viimeisin KDE Plasma 5.8.1 kääntyi ja käynnistyy hyvin.
Jos tuosta jättää pois Qt4 kirjastoja kaipaavat ohjelmat se on vielä vähän rampa.
Paljon tarpeellista jäi pois, mutta esim. uusi Hugin ja DigiKam kääntyy tuossa.