Kirjoittaja Aihe: Twinview-session lisääminen gdm:ään  (Luettu 1892 kertaa)

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Twinview-session lisääminen gdm:ään
« : 02.09.06 - klo:11.17 »
Minulla on nvidian twinview käytössä ja aina tilanteen mukaan tarvitsee valita näkyykö sama vai eri kuva kahdella näytöllä (esim. videotykin kanssa pitää näkyä sama kuva molemmissa että tietää mistä puhuu...).

Olen tähän mennessä käsin räpelöinyt xorg.conffia ja vaihtanut  "TwinViewOrientation" sen mukaan mitä olen tarvinnut. Mutta tämän kait voisi hoitaa sitenkin että gdm:ssä  olisi eri sessiot eri asetuksille, joista sitten valitaan? Osaisiko kukaan kertoa miten tai osoittaa linkkiä?

Kiitokset!
« Viimeksi muokattu: 02.09.06 - klo:14.44 kirjoittanut tuxer »
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Session lisääminen gdm:ään
« Vastaus #1 : 02.09.06 - klo:11.59 »
Suuntaviivoja...  :)

tosin nyt on järki jumissa, jos siis xorg asioita pitäsi säätää... No se GDM-sessio asia menee kuitenkin näin:

Katospas hakemistoa /usr/share/xsessions
siellä lienee nyt ainakin gnome.desktop tiedosto, avaa se tekstieditoriin, ja näet sen loppuosassa rivin
Exec=/usr/bin/gnome-session

Eikä siinä sitten sen kummempaa, nyt nähtiin vain että mitä ko. GDM-sessiovalinta tekee, se käynnistää tuollaisen ohjelman kuin gnome-session, silloin siis kun Gnome-sessio valitaan käynnistyväksi.

Lukaise man gnome-session jossa katso erityisesti kohtaa:
 --choose-session=ARG

Ja sittenpä vaikka kopioit tuon gnome.desktop tiedoston oma.desktop tiedostoksi samaan hakemistoon:
Koodia: [Valitse]
sudo cp /usr/share/xsessions/gnome.desktop /usr/share/xsessions/oma.desktop

Ja muokkaat /usr/share/xsessions/oma.desktop tiedoston Exec= riviä siten että haluttu sessio käynnistyy. voisi olla vaikka /usr/bin/gnome-session --choose-session=JOTAKIN

tästä nyt en ole yhtään varma, koska en ole tuota itse tehnyt.
luulen kuitenkin että tuon JOTAKIN tilalle tulee se tallennettu sessio joka varmaan pitää tallentaa gnome-session-save komennolla. Josta lisää man gnome-session-save

Muuta myös ko. tiedston Name= rivi haluamaksesi, että ei ole sitten kahta Gnome -sessiota.

emt. auttaako tämä sitten tuohon ongelmaasi, mutta näin saa GDM:n sessio-menuun lisää sessioita kuitenkin.

ps. lue myös mitä höpötän tuolla: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=1723.msg30993#msg30993
« Viimeksi muokattu: 02.09.06 - klo:12.08 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Tuxer

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 657
  • Debian 7.0, Sailfish
    • Profiili
    • opendimension.org
Re: Session lisääminen gdm:ään
« Vastaus #2 : 02.09.06 - klo:14.22 »
Kiitos, session lisääminen onnistui mutta: ilmeisesti tätä ei voi suoraan tehdä näin koska eikös nvdia-moduuli ole ladattu jo ja X käynnissä kun gdm-paukahta ruudulle? Silloinhan xorg.conf valintaa ei voi tehdä enää käynnistämättä X:ää uudelleen.

Löysin tällaisen: http://www.fmi.uni-passau.de/~zimmerma/xlayout_chooser/
Siinä on scripti joka sitten käynnistää X:n uudelleen ja valitsee layoutin.

hmm... onkohan tämä nyt ainoa tapa?

« Viimeksi muokattu: 02.09.06 - klo:14.24 kirjoittanut tuxer »
"Menehän Tonttu Tomera tarkastamaan ollaanko korsuissa kiltisti."
Fingerpori

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Twinview-session lisääminen gdm:ään
« Vastaus #3 : 02.09.06 - klo:15.10 »
Katsopas varovaisesti /etc/gdm/gdm.conf tiedostoa,
mutta jos muutat / lisäät jotakin niin ota hyvä ihiminen ensin varmuuskopio, jookos?  ;D

En uskalla ehdotella mitään, kun ei ole kokemusta.

Yksi helppo purukumiratkaisu mikä tuli mieleen on se että skriptillä vaihdetaan vaikkapa koko xorg.conf tiedosto halutuksi, ja pakko-kirjautetaan humani pihalle -> käynnistetään X uudelleen ja humani kirjautuu itse sisään.

Eli siis on 2  tiedostoa, ja niistä kopioidaan aina toinen xorg.conf tiedostoksi sen mukaan mikä näyttösysteemi halutaan käyttöön. No noinhan se taitaa toimia tuokin skripti, tosin se ei kopioi koko tiedostoa, muuttaa vain rivit.

Tavallaan varmempaa ja helpompaakin on että niitä on 2 valmista tiedostoa joita vain vaihdetaan.

En minä tiedä, kunhan höpötän.  ;D
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski