Kirjoittaja Aihe: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?  (Luettu 5360 kertaa)

d100a

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« : 07.02.16 - klo:16.13 »
Keskustelin pitkään pääkaupunkiseudun liikenteestä ja sen sujuvuudesta, Tuomas Österbergin kanssa.

http://www.liikennevirasto.fi/yhteystiedot/henkilohakemisto/henkilokortti/-/person/382782f66d55463cbdc4d76846f226cd#.VrdO4ULAPtQ

Olimme aika yksimielisä siitä, että "jotakin tarttis tehdä" kun pitäisi järkeistää liikenteen sujuvuutta ruuhka-aikoina miksei myös niiden ulkopuollella. Olemassa olevat liikenteen ohjausjärjestelmät on kalliita ja kankeita, kun tieliikenteessä tarvitaan sujuvuuttaa ja myös sää- ja keliolosuhteet ottaa huomioon. Hän piti nykyisiä ohjelmia kalliina ja vanhentuvat nopeasti.

Itse pohdin asiaa muutaman päivän ja sain ahaa elämyksen, me linux/Ubuntun käyttäjät voisimme ideoida "älykkään" kokonaisuuden rahapulassa kärvistelevälle valtiolle, ja samalla pystysimme osoittaa sen, että kallis ei ole aina parasta..

Miten on tehdäänkö historiaa ja autetaan pulassa olevia?

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #1 : 07.02.16 - klo:16.57 »
Eihän liikenteenohjausjärjestelmä teoriassa mikään erityisen vaikea ole toteuttaa. Työtähän se kyllä vaatii ja tuommoisen pohjan rakentaminen olisi mitä parhain työ tehdä jonkun opiston projektina, missä sitä voisi sitten lähteä kehittämään muuallekin.

d100a

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #2 : 07.02.16 - klo:17.22 »
Tilanne on se, että se menisi suoraan Windows tai muulle softa pohjalle, eikä Linuxille. Jos ohjelman pystyisi laatimaan suoraan Linuxille ja näyttämään toteen, että se toimisi, niin silloin sen voisi laittaa vaikkapa Aalto-yliopistolle loppuhiontaa varten.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #3 : 07.02.16 - klo:17.24 »
Minusta taas kuulostaa todella isolta projektilta, johon tarvitaan suhteellisen kovan luokan asiantuntemusta arkkitehtuurin suunnittelussa, rajapinnoissa ja monien yksityiskohtien toteuttamisessa. Jos kehikko olisi valmiina, lisäkomponentteja olisi ehkä mahdollista toteuttaa yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa opiskelijaprojekteina.

Moottoriteiden liikenteenohjaukseen on olemassa tällainen avoin järjestelmä: https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS_%28transportation_software%29

juhaRV

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #4 : 08.02.16 - klo:12.28 »
Moi

esim ingelbert (tai jotain) hubertin arcos järjestelmä taitaa olla vieläkin telakalla tietosuoja ongelmien vuoksi. Eli suunniteltiin ensin järjestelmä kuntoon ja unohdettiin että laitteet tulee verkkoon. Sinällään iso projekti jos kaikki kenttälaitteetkin tehdään itse. Iso projekti myös jos pelkkä valvontasofta johon tulee monen valmistajan laitteita.
T:Juha

d100a

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #5 : 08.02.16 - klo:17.07 »
Aloitus on kallein investointi, kun se toimii, niin sen ylläpito on suhteellisen edullista.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #6 : 08.02.16 - klo:18.44 »
Minusta taas kuulostaa todella isolta projektilta, johon tarvitaan suhteellisen kovan luokan asiantuntemusta arkkitehtuurin suunnittelussa, rajapinnoissa ja monien yksityiskohtien toteuttamisessa. Jos kehikko olisi valmiina, lisäkomponentteja olisi ehkä mahdollista toteuttaa yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa opiskelijaprojekteina.

Moottoriteiden liikenteenohjaukseen on olemassa tällainen avoin järjestelmä: https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS_%28transportation_software%29

Eikö tuo nyt suurin haaste ole saada luoduksi softa, jossa saa koko kylän valot mallinnettua? Tieto siitä eteenpäin tolpille on sitten aivan oma lukunsa, mutta se on sivuseikka. Hyvin yksinkertaista tekniikkaa luulisin valojen ohjauksessa olevan, joten se tuskin koituu ongelmaksi.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #7 : 08.02.16 - klo:23.03 »

Jokainen on ollut avoimen lähdekoodin projekteissa ymmärtää että porukka häviää kuin henkäys Saharaan jos joku sattuu sanomaan johonkin vääriin. Tai sitten löytyy uusia projekteja joissa voi käydä kääntymässä. Lähdekoodia pitää myös ylläpitää jos sitä halutaan käyttää try outtia kauemmin. Tämä tarkoittaa sitouttamista ja avoimen lähdekoodin ympärille tarvitaan organisaatio. Sinänsä koodin lisenssillä ei ole merkitystä mutta liikenteen ohjausjärjestelmän haluaisin olevan aika hyvin testattu.

Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #8 : 09.02.16 - klo:12.15 »
Minusta taas kuulostaa todella isolta projektilta, johon tarvitaan suhteellisen kovan luokan asiantuntemusta arkkitehtuurin suunnittelussa, rajapinnoissa ja monien yksityiskohtien toteuttamisessa. Jos kehikko olisi valmiina, lisäkomponentteja olisi ehkä mahdollista toteuttaa yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa opiskelijaprojekteina.

Moottoriteiden liikenteenohjaukseen on olemassa tällainen avoin järjestelmä: https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS_%28transportation_software%29

Eikö tuo nyt suurin haaste ole saada luoduksi softa, jossa saa koko kylän valot mallinnettua? Tieto siitä eteenpäin tolpille on sitten aivan oma lukunsa, mutta se on sivuseikka. Hyvin yksinkertaista tekniikkaa luulisin valojen ohjauksessa olevan, joten se tuskin koituu ongelmaksi.

Risteyksissä olevat ohjauskoneet ovat eri vuosilta ja jotkut hyvinkin erilaisia. Osaan menee ohjaus kuparilla, osaan kuidulla, osassa on vanhanaikaisia tyhmiä komponentteja, osassa oma äly. Jotkut ohjautuvat paikallisesti liikenteen mukaan, osassa komento kuitataan keskukselta. Näin luultavasti Helsingissäkin.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #9 : 09.02.16 - klo:15.53 »

Jokainen on ollut avoimen lähdekoodin projekteissa ymmärtää että porukka häviää kuin henkäys Saharaan jos joku sattuu sanomaan johonkin vääriin. Tai sitten löytyy uusia projekteja joissa voi käydä kääntymässä. Lähdekoodia pitää myös ylläpitää jos sitä halutaan käyttää try outtia kauemmin. Tämä tarkoittaa sitouttamista ja avoimen lähdekoodin ympärille tarvitaan organisaatio. Sinänsä koodin lisenssillä ei ole merkitystä mutta liikenteen ohjausjärjestelmän haluaisin olevan aika hyvin testattu.

Tämä nyt ei ihan ole liikenteenohjausta, mutta kun avoimesta projektista ja liikenteestä puhutaan, en malta olla mainitsematta myös käynnissä olevaa kilpailua Google Maps Transit -pohjaisen Matkahuollon hankkeen ja täysin avoimiin rajapintoihin, avoimeen koodiin ja Open Street Map -karttajärjestelmään pohjautuvan Digitransit -hankkeen välillä.

d100a

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #10 : 09.02.16 - klo:16.43 »
Minusta taas kuulostaa todella isolta projektilta, johon tarvitaan suhteellisen kovan luokan asiantuntemusta arkkitehtuurin suunnittelussa, rajapinnoissa ja monien yksityiskohtien toteuttamisessa. Jos kehikko olisi valmiina, lisäkomponentteja olisi ehkä mahdollista toteuttaa yliopistoissa tai ammattikorkeakouluissa opiskelijaprojekteina.

Moottoriteiden liikenteenohjaukseen on olemassa tällainen avoin järjestelmä: https://en.wikipedia.org/wiki/IRIS_%28transportation_software%29

Eikö tuo nyt suurin haaste ole saada luoduksi softa, jossa saa koko kylän valot mallinnettua? Tieto siitä eteenpäin tolpille on sitten aivan oma lukunsa, mutta se on sivuseikka. Hyvin yksinkertaista tekniikkaa luulisin valojen ohjauksessa olevan, joten se tuskin koituu ongelmaksi.

Risteyksissä olevat ohjauskoneet ovat eri vuosilta ja jotkut hyvinkin erilaisia. Osaan menee ohjaus kuparilla, osaan kuidulla, osassa on vanhanaikaisia tyhmiä komponentteja, osassa oma äly. Jotkut ohjautuvat paikallisesti liikenteen mukaan, osassa komento kuitataan keskukselta. Näin luultavasti Helsingissäkin.

Ainakin, kun kävin tuolla liikenteenohjauskeskuksessa 1990-luvulla vierailulla, niin käsittääkseni se oli jo silloin aika pitkälle viety järjestelmä.  Uskoisin, että nykyinen järjestelmä on pienellä päivityksellä laajennttavissa käsittämään myös nopeusrajoitusten muuttamisen

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: Liikenteenohjausta Linux-järjestelmällä?
« Vastaus #11 : 09.02.16 - klo:18.20 »

Jokainen on ollut avoimen lähdekoodin projekteissa ymmärtää että porukka häviää kuin henkäys Saharaan jos joku sattuu sanomaan johonkin vääriin. Tai sitten löytyy uusia projekteja joissa voi käydä kääntymässä. Lähdekoodia pitää myös ylläpitää jos sitä halutaan käyttää try outtia kauemmin. Tämä tarkoittaa sitouttamista ja avoimen lähdekoodin ympärille tarvitaan organisaatio. Sinänsä koodin lisenssillä ei ole merkitystä mutta liikenteen ohjausjärjestelmän haluaisin olevan aika hyvin testattu.

Tämä nyt ei ihan ole liikenteenohjausta, mutta kun avoimesta projektista ja liikenteestä puhutaan, en malta olla mainitsematta myös käynnissä olevaa kilpailua Google Maps Transit -pohjaisen Matkahuollon hankkeen ja täysin avoimiin rajapintoihin, avoimeen koodiin ja Open Street Map -karttajärjestelmään pohjautuvan Digitransit -hankkeen välillä.

koodi itsessään ei välitä onko se avointa vai ei. Nämä ovat avoimen _DATAN_ palveluiden ympärille syntyneitä palveluita.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään