Kirjoittaja Aihe: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu  (Luettu 19853 kertaa)

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« : 05.10.15 - klo:16.47 »
Nyt olen tutkinut ja käyttänyt näitä vaihtoehtoisia pöytiä runsaan vuoden ja todennut seuraavaa:
Näistä moni on enemmän tai vähemmän epävakaa ja vaatii käyttäjältä jatkuvaa huomiota toimiakseen kunnolla,näin ainakin minulla.

Viimeisin asentamani pöytä oli Ubuntu Gnome,josta tuli mykkä.Sound of silence.Ei pihahdustakaan.
Pulse Audion uudelleenasennus olisi voinut korjata tämän ongelman,mutta poistin Ubuntu Gnomen.

Tilalle tuli Debian 8 Gnome,joka onkin helpommin toimiva Debian..Kaiken saa näytölle .

Voinen laittaa paremmuusjärjestykseen nämä vaihtoehtopöydät.Tämä järjestys koskee siis vain minua ja näin nämä pöydät on toimineet minulla:
Paras on Xubuntu,ei oikeastaan mitään ongelmia vuoden aikana.
Ubuntu Gnome hyvä kakkonen ,vaikka tuli tuo ääniongelma.
Lubuntu toiminut kangerellen,mutta kolmonen.
Ubuntu Mate,jatkuvia ongelmia.
Kubuntu ei ole suostunut minulla toimimaan viikkoa kauemmin.
Kokeilin myös sitä Ubuntua,missä Xfce pöytä.Vaikutti sekavalta,ei minulle suunnatulta,mutta ehkä se vaatii lisätutkimusta.

Sen perusteella,miten nämä pöydät on toimineet minulla,en enää asenna näitä itselleni Xubuntua lukuunottamatta.
Olenkin lukenut,että näitä pöytiä on moitittu epävakaudesta ja liian pienet piirit tekee näitä.

Ubuntu Unity hyvin tuettuna jakeluna paljon sopivampi ainakin minulle.
Ja muista jakeluista löydän ne muut Linuxit itselleni.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #1 : 05.10.15 - klo:17.27 »
Paras on Xubuntu,ei oikeastaan mitään ongelmia vuoden aikana.
[…]
Kokeilin myös sitä Ubuntua,missä Xfce pöytä.Vaikutti sekavalta,ei minulle suunnatulta,mutta ehkä se vaatii lisätutkimusta.

Siis hetkinen: Xubuntu on paras, mutta ”se Ubuntu, jossa XFCE-pöytä”, toisin sanoen Xubuntu, vaikutti sekavalta eikä sinulle suunnatulta? ::)

Ylipäänsä olisin varovainen tekemään yleistyksiä, jotka voivat kertoa yhtä hyvin distron, laitteiston, käyttäjän kuin työpöytäympäristönkin epävakaudesta. Itse en kutsuisi mitään mainitsemaasi työpöytäympäristöä epävakaaksi (ehkä Mate’ta lukuun ottamatta – sitä en ole kokeillut), vaikken kaikista pidä. Oleellista on käyttää ympäristön vakaata versiota vakaalla distroalustalla.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Storck

  • Vieras
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #2 : 05.10.15 - klo:17.32 »
Ubuntu Gnome hyvä kakkonen ,vaikka tuli tuo ääniongelma.
Lubuntu toiminut kangerellen,mutta kolmonen.
Ubuntu Mate,jatkuvia ongelmia.
Kubuntu ei ole suostunut minulla toimimaan viikkoa kauemmin.

Nuohan ei kerro yhtään mitään, ois kiva tietää aavistus enemmän että onko syy missä.

Asennustapakin ois kiva tietää. Uuusi työpöytä vai puhdas asennus.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #3 : 05.10.15 - klo:17.54 »
Minä ainakin löysin Ubuntusta ison rinnakkaispöydän,jossa Xfce työympäristö.Tarkoitan sitä.
Xubuntu on eri juttu ja toiminut minulla.

Olenhan minä runsaan vuoden jo kirjoitellut tänne näistä vaihtoehtoisista pöydistä ja syitä on löydetty niiden toimimattomuuteen.

Ubuntu Unity kelpaa.Ja toiset Linux jakelut muista ympäristöistä.
Näin minulla.Monella muulla voi olla asiat toisin.

Onneksi Linux on niin monipuolinen,että on mahdollista löytää itselleen ne toimivimmat jakelut.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #4 : 05.10.15 - klo:18.27 »
Minä ainakin löysin Ubuntusta ison rinnakkaispöydän,jossa Xfce työympäristö.Tarkoitan sitä.
Xubuntu on eri juttu ja toiminut minulla.

Xubuntun voi asentaa joko Xubuntun asennuslevyltä tai asentamalla Ubuntuun XFCE-työpöydän (xubuntu-desktop), mutta lopputulos on käsittääkseni sama.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #5 : 05.10.15 - klo:18.52 »
Muistelisin, että pystyy pistämään pelkän xfce työpöydän ilman mitään Xubuntun asetuksia yms.. Mutta, jos asentaa metapaketin Xubuntu-desktop tulee mukaan sitten kaikki Xubuntu tiimin tekemät oletukset, jakelusovellukset yms..
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #6 : 05.10.15 - klo:18.53 »
Tämä Ubuntun Xfce pöytä näytti paljon suuremmalta,kuin riisuttu Xubuntu.
Sen kuvituskin erilainen,kuin Xubuntussa.Ei mitään sarvieläimiä.

Ilmeisesti Ubuntu xfce on suunnattu enemmän Media käyttäjille ja miksaajille ?
Siinä oli kaikenlaista muokkaajille.

En kovin kauan käyttänyt  tätä Ubuntu vaihtoehtopöytää.

Pitää ehkä asentaa se taas ja vertaan Xubuntuun.
Olihan niissä paljon samaa,kun muistelen tätä asiaa.
Tämä Ubuntu Xfce saattaisikin  toimia minulla.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #7 : 05.10.15 - klo:19.00 »
Tämä Ubuntun Xfce pöytä näytti paljon suuremmalta,kuin riisuttu Xubuntu.
Sen kuvituskin erilainen,kuin Xubuntussa.Ei mitään sarvieläimiä.

Ilmeisesti Ubuntu xfce on suunnattu enemmän Media käyttäjille ja miksaajille ?
Siinä oli kaikenlaista muokkaajille.

Taisi olla Ubuntu Studio.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #8 : 06.10.15 - klo:13.17 »
Aivan.Anteeksi,etten muistanut tämän Studion nimeä,mutta monta kuukautta on Ubuntu Studio kokeilustani.

Mietin sitä,miten tämä Ubuntu Studio käsittelisi usb-tikkuja.
Kun Studiossa oli monenlaista ohjelmaa,joita en ole muissa Linux jakeluissa nähnyt.


Alustaisiko Studio usb-tikut paremmin?
Nyt käyttämäni Linux jakelut ei alusta ,eli ei laita näitä  usb -muisteja käyttökuntoon.
Yritys on kyllä kova,mutta virheilmoitusta vain pukkaa.

Valitettavasti Windows voittaa tässä asiassa täällä.W10 alustaa kaikki tikkuni heti.
Asensin myös juuri W7 ja sekin alustaa.
Ei muuten mennyt kuin 3 päivää W7 saamisesta lopulliseen käyttökuntoon.
Kun asensin Debian 8 Gnome,asennus kesti 15 minuuttia.

W7 Asennus kyllä onnistui,mutta tuo 200-300 W7 päivitysten asennus jatkuu vieläkin.
Tällainen päivitysrumba voi rikkoa koneen.

Siksipä mietin taas tätä mahdollista Ubuntu Studio asennusta,kun kyllästyn kohta tuohon 27 päivän päästä piraatiksi muuttuvaan W7.

Asenna uusia Linux ohjelmia-tässä on tarjolla maksullinen usb -tikkujen käsittelijä.En maksa.

poiuyt

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #9 : 06.10.15 - klo:14.31 »
En ole Ubuntu Unityllä saanut usb-tikun alustusta epäonnistumaan, eli pitäisi kyllä onnistua. Windosissa taitaa olla vain se "alusta.." vaihtoehto joten ei siinä varmaan voi oikein virheitä tehdä. Linuxeissa on monia valintoja eri formaattteja jne..mutta ihan suoraviivainen hommahan tuo on Ubunrullakin ainakin levyt-ohjelmalla.
Tuota distro-hyppelyä en ole juuri jaksanut alun jälkeen harrastaa, kun se mieluisin on löytynyt. Se mitä eniten käyttää tuntuu aina luontevimmalta ja tutuimmalta ja siten helpoimmalta.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #10 : 06.10.15 - klo:14.38 »
Alustaisiko Studio usb-tikut paremmin?

Samat perustyökalut siinä on kuin muissakin jakeluissa. Ei siis toimi tuossa suhteessa paremmin tai huonommin.

Studion multimediaohjelmat löytyvät pääosin Ubuntun sovellusvalikoimasta. Audiopuolen asetusten ja viritysten osalta muissa Ubuntu-varianteissa on säädettävä itse hieman enemmän.


Nyt käyttämäni Linux jakelut ei alusta ,eli ei laita näitä  usb -muisteja käyttökuntoon.
Yritys on kyllä kova,mutta virheilmoitusta vain pukkaa.

Tee tästä uusi aihe, jossa kerrot mitä olet yrittänyt ja mitä virheitä tulee vastaan, keskittyen yhteen ohjelmaan kerrallaan. Kyllä ne tikut saa ihan varmasti alustettua myös Linuxissa. GParted ja Levyt-ohjelma ovat perusvaihtoehdot graafisella puolella. Tikulla oleva liitetty osio pitää ensin irrottaa.

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #11 : 06.10.15 - klo:19.17 »
Mulla on ollut Ubuntu + Gnome parissakin koneessa jo vuosia ykköstyöpöytänä ja toimii. Myös äänet, ilman kikkailua.

Storck

  • Vieras
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #12 : 06.10.15 - klo:20.42 »
Ennen kuin tästä tulee mitäänsanomaton mammuttikeskustelu niin...

XL180, mahdolliset ongelmat omiin keskusteluihin, käsitellään tässä vain yleisiä jorinoita OTSIKON MUKAAN.

XL180

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 186
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #13 : 07.10.15 - klo:14.04 »
Miksi tästä tulisi sellainen mammuttikeskustelu?
Kirjoitin vain omat kokemukseni näistä vaihtoehtopöydistä.
Myönnän ,että muista asioista pitää aloittaa uusii ketju.

Olen käytellyt näitä pöytiä siitä saakka,kun  Windows lopetti XP päivitykset.Ja pettynyt olen näihin.

Ubuntu Gnomestahan kirjoitin,että pidin sitä näistä toiseksi parhaana.Pulse Audio ongelmaan olisi ollut ratkaisu.

Kertokoon nyt joku täällä,miten saan ärsyttävän Ahavi- tekstilaatikon pois Xubuntusta.
Se tulee aina,kun olen avannut Xubuntun.Teksti näkyy monta minuuttia näytön oikeassa yläkulmassa.
Olen himmennellyt sitä.Siitä huolimatta se on siellä.
Muuten Ubuntu Unityssa se vain vilahtaa,eikä tule näkyville.

Saatan asentaa taas Xubuntun, kolmannen kerran jo, jos tuo Ahavi häipyy.
Xubuntu ainoana  kelpaa minulle näistä vaihtoehtopöydistä.

Moni muu on asiasta tietenkin eri mieltä,mutta täällä on mielipidevapaus.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #14 : 07.10.15 - klo:16.48 »
Miksi tästä tulisi sellainen mammuttikeskustelu?

Koska keskustelu lähtee rönsyilemään, jos saman aiheen alla tuodaan esiin kaikkia mahdollisia ja mahdottomia ongelmia.

Kertokoon nyt joku täällä,miten saan ärsyttävän Ahavi- tekstilaatikon pois Xubuntusta.
Se tulee aina,kun olen avannut Xubuntun.Teksti näkyy monta minuuttia näytön oikeassa yläkulmassa.
Olen himmennellyt sitä.Siitä huolimatta se on siellä.

Avaa uusi aihe jokaisesta yksittäisestä ongelmasta.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #15 : 13.10.15 - klo:17.04 »
Itse tykkään Lubuntusta enkä muista ongelmia kunhan näytönlukkiutumisen korjasi.
KDE on ollut pöytäkoneessa vuosikausia. En muista mitään erikoisia ongelmia kunhan
työpöydän indeksoinnin pistää pois. Itsellä ihan perus X alla ilman efektejä niin videot
ei repeile. Openboxista tykkään myös. On niin simppeli, että en muista yhtään ongelmaa
sen kanssa. Itselle riittää openbox ja hyvä terminaali pitkälle. Openboxia voi käyttää
myös KDE:n ikkunamanagerina Kwin sijaan.

vistaaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 184
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #16 : 21.10.15 - klo:23.27 »
Omassa käytössä Unity ja KDE on olleet kiukuttelevia. Etenkin KDE on tuntunut hitaahkolta ja bugiselta. Nyt on Gnome
käytössä 15.10 versiona ja hyvin toimii. Nyt tuntuu että Gnome pöydässä pysytään.
Intel NUC (2017) celeron + depian 9

vistaaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 184
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #17 : 29.12.15 - klo:12.02 »
Edelleen Ubuntu 15.10 Gnome toimii erinomaisesti.. Kannattaa muidenkin kokeilla ;)
Intel NUC (2017) celeron + depian 9

ilkant

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1274
  • Kubuntu
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #18 : 01.01.16 - klo:03.13 »
Minullakin ollut KDE yli 10 vuotta. Muutama vuosi sitten yksi päivitys vei koneen graafisuuden veks. Muutaman kerran vuosia sitten olen päivityksen jälkeen joutunut asentamaan järjstelmän puhtaalle levylle. Se yleensä nopeutti koneen toimintaa kun liuta kokeiluissa jääneitä asetuksia siistiytyi pois.

Miten KDE:n saa solmuun viikossa siten, että korjaustoimenpiteetkään ei auta?

Yhden huonon puolen olen Kubuntu 14.10:stä löytänyt. Siihen ei saa sen omista pakettivarastoista OpenJDK 1.8:a. Pitäisi PPA-varastosta hakea. Ja sitä ei ole hyväksytty originaaleihin pakettivarastoihin.
« Viimeksi muokattu: 01.01.16 - klo:03.23 kirjoittanut ilkant »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Vaihtoehtoiset pöydät tutkittu
« Vastaus #19 : 01.01.16 - klo:12.49 »
Yhden huonon puolen olen Kubuntu 14.10:stä löytänyt. Siihen ei saa sen omista pakettivarastoista OpenJDK 1.8:a. Pitäisi PPA-varastosta hakea. Ja sitä ei ole hyväksytty originaaleihin pakettivarastoihin.

Kubuntu 14.10 tukiaika on loppunut jo viime vuoden heinäkuussa.
Näiden väliversioiden (jotka ei ole LTS) kanssa pitää olla tarkkana, koska niiden tukiaika on vain sen 9 kuukautta.
https://wiki.ubuntu.com/Releases
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski