Kirjoittaja Aihe: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS  (Luettu 10442 kertaa)

petet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« : 03.10.15 - klo:00.44 »
Mulle kävi sulovileenit: Ostin kun halvalla sain HD DVD levyjä ja onnistuin ostamaan myös hd dvd/bluray combo aseman. Blurayt, dvd ja cdt toimii vlc playerillä moitteettomasti tällä uudella (käytetyllä) asemalla, ainakin kokeilemillani levyllä, mutta HD DVDt ei suostu aukee millään soittimella. Mikä pielessä?

https://help.ubuntu.com/community/RestrictedFormats/BluRayAndHDDVD
Uudempia ohjeita en löytänyt, toimiiko noi vielä?

14.04 LTS käyttis.

kiitos etukäteen

petet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #1 : 04.10.15 - klo:15.57 »
Siis tarkennan että, järjestelmä tunnistaa mikä levy on asemassa eli kansiossa näkyy aacs, aacs bak, avd obj, hddvd ts tiedostot, mutta mikään ohjelma(vlc, kaffeine, mplayer) ei suostu toistamaan levyä. Onko kenties joku aluekoodi tai kopiosuojaus paketti asentamatta?

Pekken

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 255
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #2 : 20.10.15 - klo:22.06 »
Jaa että blu-rayt toimii!? Mulla ei toista blu-rayt, jos sais neuvon, niin hyvä.
Taitaa vaatia jotain komentoja terminaaliin, mutta millä käskyllä?

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #3 : 20.10.15 - klo:22.24 »
MakeMKV on helpoin ratkaisu. Beta on toistaiseksi ilmainen, mutta vaatii parin kuukauden välein uuden avaimen, joka löytyy ohjelman foorumilta. Linux-version asennusohje on täällä http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=3&t=224 (vaatii hieman soveltamista pakettien purkamisen ja hakemistoihin siirtymisen osalta)

MakeMKV purkaa salauksen ja sillä voi kopioida levyllä olevat videot MKV-tiedostoiksi, jotka toistuvat suunnilleen millä tahansa mediasoittimella. Esimerkiksi VLC on hyvä katseluun. Periaatteessa myös suorastreamaus mediasoittimiin onnistuu, mutta minulla se ei ole yleensä toiminut kunnolla. Toinen MakeMKV:n heikkous on se, että se ei osaa hypätä virheellisten kohtien yli. Jos levyllä on naarmu, joka estää datan lukemisen, kopiointi tyssää siihen.

MakeMKV saattaisi pystyä kopioimaan myös HD DVD -videot.


Blu-ray-levyjen salauksen purku onnistuu myös avoimilla ohjelmilla, mutta tarvittavien salausavainten ja riittävän uusien purkukirjastojen asentaminen on hankalaa etenkin vanhempiin jakeluihin. Ubuntu 15.04 ja 15.10 ovat tähän parempia alustoja.
« Viimeksi muokattu: 20.10.15 - klo:22.25 kirjoittanut nm »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #4 : 21.10.15 - klo:18.15 »
Salaamattomat levyt pitäisi toistua. Itse toistan noita suoraan levykuvasta. Levyn kolinaa ei jaksa. Käytän xbmc tai kodi.

petet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #5 : 16.02.16 - klo:18.18 »
Jaa että blu-rayt toimii!? Mulla ei toista blu-rayt, jos sais neuvon, niin hyvä.
Taitaa vaatia jotain komentoja terminaaliin, mutta millä käskyllä?

Nyt mulla on toinen blu-ray, se ei toimi, herjaa: No valid processing key found in AACS config file.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #6 : 16.02.16 - klo:20.11 »
Nyt mulla on toinen blu-ray, se ei toimi, herjaa: No valid processing key found in AACS config file.

Millä ohjelmalla herjaa? Jos MakeMKV, onko uusin versio?

Kuten todettu, VLC ja muut ohjelmat on vaikea saada toistamaan salattuja Blu-ray-levyjä Ubuntu 14.04:ssä muuten kuin MakeMKV:n avulla. Avointen AACS- ja BD+-kirjastojen nykyisiä versioita varten pitäisi asentaa uudempi versio VLC:stä, jolloin suurin osa multimediakirjastoista menee myös vaihtoon ja ongelmia on luvassa. Ubuntu 15.10:ssä onnistuu kyllä.
« Viimeksi muokattu: 16.02.16 - klo:20.15 kirjoittanut nm »

petet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #7 : 16.02.16 - klo:21.11 »
VLC, MPlayer meni jumiin.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #8 : 16.02.16 - klo:21.21 »
Blurayt toistan ihan Sonyn soittimella. Ei tarvitse tapella avainten kanssa. Jos levyssä on suojaus sen murtaminen on laitonta? Itsa käytän leffoihin Kodia (yavdr repo) ja levyt toistuu jos ei suojausta. Alusta sama. VLC:tä voi kokeilla kunhan jaksan kasata - on nyt ilman muisteja.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #9 : 16.02.16 - klo:21.36 »
VLC, MPlayer meni jumiin.

MakeMKV on helpoin ratkaisu. Toinen vaihtoehto on päivittää ensin Ubuntu 15.10:een ja viritellä siihen avoimet BD+-purkusysteemit: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=48444.msg371451#msg371451

petet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #10 : 16.02.16 - klo:21.47 »
Blurayt toistan ihan Sonyn soittimella.
Jos toi on ainoa ratkaisu niin taidan unohtaa molemmat formaatit.

petet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #11 : 16.02.16 - klo:21.59 »

MakeMKV on helpoin ratkaisu. Toinen vaihtoehto on päivittää ensin Ubuntu 15.10:een ja viritellä siihen avoimet BD+-purkusysteemit: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=48444.msg371451#msg371451
[/quote]
Olen hankkimassa uutta kovoa joten toi siirtyminen 15.10iin on varteen otettava vaihtoehto, olen kuitenkin suosinut lts versioita.

edit: lainaus kuntoon
« Viimeksi muokattu: 19.02.16 - klo:23.07 kirjoittanut petet »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #12 : 16.02.16 - klo:22.32 »
Miten  Openelec? Eikös se toista melko helposti ja voi asentaa vaikka tikulle.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #13 : 16.02.16 - klo:22.37 »
Miten  Openelec? Eikös se toista melko helposti ja voi asentaa vaikka tikulle.

Ehkä jos asentaa siihen MakeMKV-liitännäisen. Itse asentaisin MakeMKV:n Ubuntuun, jos Ubuntu on jo käytössä.

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #14 : 16.02.16 - klo:23.19 »

Ehkä jos asentaa siihen MakeMKV-liitännäisen. Itse asentaisin MakeMKV:n Ubuntuun, jos Ubuntu on jo käytössä.
Muistin väärin MakeMKV pitänee asentaa nykyään erillisestä reposta. Jossain versiossa oli valmiina. Piti laittaa vain rasti ruutuun.
Näppärä systeemi jossain koneessa joka TV:ssä kiinni.

petet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #15 : 19.02.16 - klo:20.49 »
MakeMKV tunnisti ja kopioi molemmat levyt (HD DVDn ja Blu-Rayn), mutta erittäin hidasta on.  VLC alkoi pyörittää HD DVDtä, mutta tekstitys hukassa vaikka täppä on suomi tekstin kohdalla. Kokeilin muitakin tekstejä, sama juttu.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #16 : 20.02.16 - klo:15.24 »
MakeMKV tunnisti ja kopioi molemmat levyt (HD DVDn ja Blu-Rayn), mutta erittäin hidasta on.  VLC alkoi pyörittää HD DVDtä, mutta tekstitys hukassa vaikka täppä on suomi tekstin kohdalla. Kokeilin muitakin tekstejä, sama juttu.

Ilmeisesti MakeMKV bugittaa HD-DVD:n tekstitysten kanssa, eikä sille varmaankaan ole tehtävissä mitään (kehittäjiä tuskin enää kiinnostaa kyseinen formaatti): http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=1&t=1905

Nopeus riippuu pitkälti asemasta ja levyn kunnosta. Joissain asemissa on RipLock-ominaisuus, joka hidastaa videosisällön kopioinnin 1x - 2x -nopeuteen, eli tunnin video kopioituu reilussa puolessa tunnissa. Minulla on ASUS BW-16D1HT, jossa ei ole tuollaisia rajoitteita, ja hyväkuntoiselta Blu-ray-levyltä parin tunnin elokuva (30 - 40 Gt) kopioituu parhaimmillaan 20 minuutissa. Jos levyssä on naarmuja, operaatio hidastuu huomattavasti tai voi estyä kokonaan, koska MakeMKV pyrkii tekemään virheettömän 1:1-kopion ja jää yrittämään virheellistä kohtaa uudelleen loputtomasti.
« Viimeksi muokattu: 20.02.16 - klo:15.26 kirjoittanut nm »

petet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #17 : 24.02.16 - klo:19.36 »
MakeMKV tunnisti ja kopioi molemmat levyt (HD DVDn ja Blu-Rayn), mutta erittäin hidasta on.  VLC alkoi pyörittää HD DVDtä, mutta tekstitys hukassa vaikka täppä on suomi tekstin kohdalla. Kokeilin muitakin tekstejä, sama juttu.

Ilmeisesti MakeMKV bugittaa HD-DVD:n tekstitysten kanssa, eikä sille varmaankaan ole tehtävissä mitään (kehittäjiä tuskin enää kiinnostaa kyseinen formaatti): http://www.makemkv.com/forum2/viewtopic.php?f=1&t=1905

Nopeus riippuu pitkälti asemasta ja levyn kunnosta. Joissain asemissa on RipLock-ominaisuus, joka hidastaa videosisällön kopioinnin 1x - 2x -nopeuteen, eli tunnin video kopioituu reilussa puolessa tunnissa. Minulla on ASUS BW-16D1HT, jossa ei ole tuollaisia rajoitteita, ja hyväkuntoiselta Blu-ray-levyltä parin tunnin elokuva (30 - 40 Gt) kopioituu parhaimmillaan 20 minuutissa. Jos levyssä on naarmuja, operaatio hidastuu huomattavasti tai voi estyä kokonaan, koska MakeMKV pyrkii tekemään virheettömän 1:1-kopion ja jää yrittämään virheellistä kohtaa uudelleen loputtomasti.

Tuota hieman pelkäsin. Kiitos linkistä!

petet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #18 : 25.02.16 - klo:20.21 »
Blurayt toistan ihan Sonyn soittimella.
Jos toi on ainoa ratkaisu niin taidan unohtaa molemmat formaatit.

Joskus aikoinaan Leevi & Leewings lauloi että: ....meillä melkein kaikki laitteet on...Meinaan vaan että kaikenlaista tavaraa on nurkat "pullollaan" . Mulla ainakin käyttöaste tulisi olemaan hiinä ja hiinä.
« Viimeksi muokattu: 28.02.16 - klo:19.35 kirjoittanut petet »

petet

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: HD DVD toisto Ubuntussa 14.04 LTS
« Vastaus #19 : 28.02.16 - klo:19.42 »
Tiesin kyllä että kyseessä on harvinainen formaatti, mutta että Suomessa ei ole yhtää Ubuntu käyttäjää joka olisi osannut neuvoa. No, ehkä ei ole neuvottavaa, enää.  Rimpuilen vielä hetken tämän aiheen tiimoilta, jos apua ei löydy niin totean tämän ratkaistuksi: vein levyt roskiin/kierrätykseen.
« Viimeksi muokattu: 28.02.16 - klo:21.02 kirjoittanut petet »