Kirjoittaja Aihe: Asensin Ubuntun uudelleen tuli vastaan ettei puhdas asennus poistakaan kaikkea  (Luettu 6292 kertaa)

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Asensin Ubuntun uudelleen tuli vastaan ettei puhdas asennus poistakaan kaikkea kiintolevyltä, mitä olen Ubuntuun asentanut ja säätänyt? EIkö se tarkoitakkaan sitä kun vaihtoehto ykkönen sanoo, että poistaa kaikki tiedot ja asentaa Ubuntun uudelleen samoihin osioihin, vaan jättää jonnekin kuitenkin tiedot edellisestä asennuksesta?

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Mahtaneeko asennusohjelma oletusarvoisesti alustaa sitä levyä, jos kerran osiot ovat valmiina? En tiedä itse, koska teen asennukset aina itse osioimalla.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
No näin epäilen käyneen ja taidat pian päästä jelppimään, jos ei tuo yksi kaveri ehdi tulemaan

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Mahtaneeko asennusohjelma oletusarvoisesti alustaa sitä levyä, jos kerran osiot ovat valmiina? En tiedä itse, koska teen asennukset aina itse osioimalla.
Minun muistaakseni asennus kysyy haluatko alustaa levyn samalla, jos valitaan koko levyn päälleasennus.

No nyt kun tarkistan muistiinpanoja, niin valittavana onkin alustamisen sijaan "kirjoita tyhjän levytilan päälle", mitä sitten lieneekään.

Storck

  • Vieras
Siellä on myös "muu vaihtoehto" jossa pääsee käsin paremmin kiinni tiedostojärjestelmiin ja mahdollisiin alustuksiin (levyjen/osioiden tyhjentämiseen).

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Itse yleensä tosiaan sillä "muu vaihtoehdolla" asentelut olen hoitanut, kun ei standardi osiointi oikein sovi. Siinä yhteydessä voi sitten pistää rastin ruutuun, että alusta osio.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Siellä on myös "muu vaihtoehto" jossa pääsee käsin paremmin kiinni tiedostojärjestelmiin ja mahdollisiin alustuksiin (levyjen/osioiden tyhjentämiseen).

Aivan, mutta nythän olikin kyse siitä että on jo valittu se koko levyn päälleasennus, ja mitä silloin tapahtuu. Sitä minä yritin tässä selvittää.

Storck

  • Vieras
Jos on valittu päälle asennus niin sehän tyhjentää levyn. Jos käyttäjä ei muuta valitse.

Ns. puhdas asennus nimenomaan tyhjentää, uskon epäilen että nyt ei ole noin toimittu vaan jotain muuta käyttäjän toimesta.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Jos on valittu päälle asennus niin sehän tyhjentää levyn. Jos käyttäjä ei muuta valitse.

Ns. puhdas asennus nimenomaan tyhjentää, uskon epäilen että nyt ei ole noin toimittu vaan jotain muuta käyttäjän toimesta.

Olen vanha, ehkä tyhmäkin, mutta valehtelija en ole. Tässä kuvakaappaukset asennuksesta. Tuo ylimmäinen ei ollutkaan se, minkä valitsin, tai siis kokeilin sitä ensin, mutta se jätti vanhaa roskaa niin paljon, että ei ollut hyvä ja sitten asensin uudestaan tällä vaihtoehdolla, jossa mielestäni aika selvästi sanotaan, ettei jätä mitään muuta kuin osiot jäljelle?

Storck

  • Vieras
En ole tyhmyydestä enkä valehtelusta mitään maininnutkaan, usein vaan on käynyt niin että syystä tai toisesta joku on jäänyt huomaamatta ja asennus onkin lopulta toiminut kuten pitää.

Kokeile (jos vielä intoa riittää) asentaa siihen päälle poistaen kaikki tiedot sillä erolla että laita eri käyttäjätunnus, jos aiemmilla kerroilla olet samaa käyttäjätunnusta käyttänyt.

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Sen näkee nyt lähipäivinä, miten tämä asennus alkaa toimimaan?

juyli

  • Vieras
Asensin Ubuntun uudelleen tuli vastaan ettei puhdas asennus poistakaan kaikkea kiintolevyltä, mitä olen Ubuntuun asentanut ja säätänyt?
Asennus kyllä kysyy, mitä osioille tehdään asennuksen yhteydessä. Valittavana on vaikkapa monet eri tiedostojärjestelmät asentajan mielihalujen mukaan.
Jos osioille ei tehdä uutta tiedostojärjestelmää, ei osioita välttämättä tyhjennetä (lue Windows format-komento).
Mielestäni Ubuntukaan ei tarjoa vaihtoehtoa "puhdas asennus".

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Ei näköjään, vaikka väittää poistavansa kaikki tiedostot, niin kuin tuossa kakkoskohdassa lukee. Säilyttää mm salasanat niille sivuille, joihin olen ne kirjannut ylös

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Onko se selain (esim firefox), jossa ne salasanat on säilössä? Nehän poistuu sieltä taas selaimen omalla ruksilla.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
Eiköhän tuon pitäisi poistaa myös Firefox?  :o

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4165
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Eiköhän tuon pitäisi poistaa myös Firefox?  :o

Firefoxin asetukset, kirjanmerkit ja salasanat on pilvessä, sieltä ne tulee jos olet kirjautunut synkronointiin.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

malmilandia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 380
  • Jollet tiedä, ymmärrä tai osaa ole edes hauska
    • Profiili
    • Malmilandia
No silloin se pitäisi siis myös Windows puolelta poistaa?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Itse olen aina käyttänyt jokin muu vaihtoehto/osioi itse ym. valintaa. Kun on useampi levy haluan aina tehdä liitoskohdat /mnt alle tai /media (johon locate ei ulota hakua). Tiedostojärjestelmät ja osiot voi tehdä yarpeiden mukaan. Isommille limpulle teen aina varoiksi boot osion. Samoin erillisen /home. Kuvat, tv-tallenteet ym. omille levyille. Ennen asennusta on hyvä pistää ihan paperille mitä haluaa jos levyjä on terakaupalla. 2 osiota on eri kuin 15. Isot limput pistän xfs tiedostojärjestelmälle. Pääsee eroon kolmesta ext4 inhotuksesta.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Kyllä asennus poistaa ihan varmasti kaiken entisen altansa niiltä osioilta, jotka asennetaan. Ubuntunhan voi asentaa myös niin, että jättää /home osion koskematta ja asentaa vain / osion. Jos koko järjestelmä asennetaan, se jyrää kaiken entisen pois ihan asennustavasta riippumatta. Mitään salasanoja tai kirjanmerkkejä ei jää perinnöksi uuteen. Asia on ihan pläkki.

   
Lainaus
Eiköhän tuon pitäisi poistaa myös Firefox?


Lainaus
Firefoxin asetukset, kirjanmerkit ja salasanat on pilvessä, sieltä ne tulee jos olet kirjautunut synkronointiin.

Kun Firefoxin, Thunderbirdin ja mitä niitä onkaan, asetukset on synkronoitu pilveen, ne tulevat sieltä uuteen asennukseen kuten on tarkoituskin. Siis sen synkronoinnin tarkoitus. Synkronointia ei ole pakko ottaa käyttöön.

Lainaus
No silloin se pitäisi siis myös Windows puolelta poistaa?

Ei tietenkään tarvitse poistaa Windowsilta tai miltään laitteelta, koska synkronoinnin tarkoitus on jakaa salasanat ja kirjanmerkit laitteiden kesken pilvestä. Jos ei halua niitä jakaa, niin riittää kun pistää synkronoinnin pois päältä Firefoxin ym. asetuksista. Muuten ne tulla pötkähtävät selaimeen verkon yli pilvestä, sieltä jostain, heti kun selain on asennettu ja liittynyt verkkoon ja asetukset tehty, varsinkin se synkronointiasetus.
DELL Latitude E6220 Xubuntu 20.04, DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo