Kirjoittaja Aihe: [ratkaistu]Ubuntu 15.04 -> ACPI PCC probe failed  (Luettu 5039 kertaa)

arise

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Minulla on uusi kone, johon yritän asentaa USB-tikulta Ubuntu 15.04:sta. Kun yrittää kokeilla ilman asentamista tai asentaa Ubuntun, kone tökkää virheilmoitukseen ACPI PCC probe failed. Olen yrittänyt myös asentaa 14.04 LTS:ää cd-levyltä, mutta sekään ei etene.

Ilmeisesti ongelmana on Gigabyte GTX 960 -näytönohjain, joka näyttäisi muillakin tehneen ongelmia. En vaan millään löytämälläni ohjeella pääse eteenpäin. Onko ainoa ratkaisu irrottaa näytönohjain ja asentaa Ubuntu emolevyn omalla näytönohjaimella? Tällöin pääsisi päivittämään näytönohjaimien ajureita joka on ainakin osalla korjannut tilanteen?
« Viimeksi muokattu: 28.06.15 - klo:18.07 kirjoittanut arise »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.04 -> ACPI PCC probe failed
« Vastaus #1 : 28.06.15 - klo:14.27 »
Minulla on uusi kone, johon yritän asentaa USB-tikulta Ubuntu 15.04:sta. Kun yrittää kokeilla ilman asentamista tai asentaa Ubuntun, kone tökkää virheilmoitukseen ACPI PCC probe failed. Olen yrittänyt myös asentaa 14.04 LTS:ää cd-levyltä, mutta sekään ei etene.

Ilmeisesti ongelmana on Gigabyte GTX 960 -näytönohjain, joka näyttäisi muillakin tehneen ongelmia. En vaan millään löytämälläni ohjeella pääse eteenpäin.

ACPI PCC probe failed -ilmoitus ei liity asiaan. Se tulee kernelissä 3.19 olevasta uudesta ajurista, kun emolevy ei tue PCC:tä oikein, mutta ilmoitus on täysin harmiton. Kuten arvelit, käynnistyksen eteneminen pysähtyy todennäköisesti näytönohjaimen ajurin ongelmaan, ja se ei tässä tapauksessa näy virheilmoituksena.


Onko ainoa ratkaisu irrottaa näytönohjain ja asentaa Ubuntu emolevyn omalla näytönohjaimella? Tällöin pääsisi päivittämään näytönohjaimien ajureita joka on ainakin osalla korjannut tilanteen?

Tuo on helppo ja hyvä ratkaisu. Tarvitset Nvidian suljetun ajurin version 346 tai uudemman.

Toinen vaihtoehto on asentaa tekstitilassa Minimal-asennuslevyltä.
« Viimeksi muokattu: 28.06.15 - klo:14.29 kirjoittanut nm »

arise

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.04 -> ACPI PCC probe failed
« Vastaus #2 : 28.06.15 - klo:16.30 »
Kiitos nm! Nyt olen irroittanut näytönohjaimen ja yritän asentaa uusinta ohjainta tämän ohjeen mukaan: http://ubuntuhandbook.org/index.php/2015/01/install-nvidia-346-35-ubuntu-1404/

Asentaminen onnistuu siihen asti kunnes tulee herja, että tietokoneessasi ei ole Nvidian näytönohjainta. Miten tämä pitäisi sitten tehdä?

EDIT: Pääsin eteenpäin kun vaihdoin sudo stop lightdm -> sudo service gdm stop. Kuitenkin asennus keskeytyy tähän: Unable to load the kernel module 'nvidia.ko'
« Viimeksi muokattu: 28.06.15 - klo:17.08 kirjoittanut arise »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: Ubuntu 15.04 -> ACPI PCC probe failed
« Vastaus #3 : 28.06.15 - klo:17.39 »
Kun olet saanut Ubuntun asennettua ja käynnistettyä kiintolevyltä, Nvidian ajurin asennuksen pitäisi onnistua päätteessä seuraavilla komennoilla (työpöytää ei välttämättä tarvitse sulkea):

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install nvidia-346
Koodia: [Valitse]
sudo nvidia-xconfig
Jos nvidia-xconfig herjaa jotain tässä vaiheessa, sen voi ajaa uudestaan myöhemmin. Ubuntu 15.04:ssä ei kannata ottaa käyttöön Xorg-edgers-PPA:ta. Järjestelmässä on jo valmiiksi tarjolla ajurin versio 346.

Sammuta sitten järjestelmä normaalisti. Asenna näytönohjain takaisin koneeseen ja käynnistä kone. Muista kytkeä integroitu näytönohjain pois käytöstä bios-asetusten kautta, jos et tarvitse sitä.

Jos kirjautumisnäyttö tai työpöytä ei ilmesty suoraan näytölle, kirjaudu sisään tekstitilassa (vaihda tarvittaessa virtuaalikonsolia näppäinyhdistelmällä Ctrl+Alt+F2) ja komenna:

Koodia: [Valitse]
sudo nvidia-xconfig
Koodia: [Valitse]
sudo service lightdm stop
Koodia: [Valitse]
sudo service lightdm start

arise

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: [ratkaistu]Ubuntu 15.04 -> ACPI PCC probe failed
« Vastaus #4 : 28.06.15 - klo:18.07 »
Kiitos tuhannesti, nyt toimii!

Värkkimaakari

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
  • aivan tumpelo ubuntun kanssa...
    • Profiili
Vs: [ratkaistu]Ubuntu 15.04 -> ACPI PCC probe failed
« Vastaus #5 : 07.07.15 - klo:19.00 »
Minulla sama virheilmoitus Ubuntu 15.04. Koneena ikivanha mutta ihana hp compaq 6715s. Ongelma alkoi kesäkuun lopussa, kun asensin automaattisesti päivitykset. Sen jälkeen ei lähtenyt edes käyntiin vaan meni ns vikatilaan. Miten tätä voisi korjata, perua päivityksen jotenkin?

Ps:samassa koneessa on ongelmana myös hiljaisuus, eli äänet eivät ole koskaan ubuntussa toimineet, rinnalla olevassa xp:ssä toimivat kyllä mainiosti.
Bittisairaus iski 1970-luvulla. Se muutti elämäni. Ensin oli Vax/VMS, sitten AIS ja siitä mikki-vinkkuihin. Yhden omppu-kottaraispöntön olen omistanut viikon. Tammikuussa 2015 menin asentamaan ubuntun ja nyt olen sekaisin...

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Vs: [ratkaistu]Ubuntu 15.04 -> ACPI PCC probe failed
« Vastaus #6 : 07.07.15 - klo:23.22 »
Minulla sama virheilmoitus Ubuntu 15.04. Koneena ikivanha mutta ihana hp compaq 6715s. Ongelma alkoi kesäkuun lopussa, kun asensin automaattisesti päivitykset. Sen jälkeen ei lähtenyt edes käyntiin vaan meni ns vikatilaan. Miten tätä voisi korjata, perua päivityksen jotenkin?

Pitäisi selvittää, miksei X-ikkunointi lähde käyntiin. Tuo PCC-virhe on sinullakin harmiton, eikä liity varsinaiseen ongelmaan eli graafisen työpöydän puuttumiseen. Kyseinen virheilmoitus vain sattuu näkymään näytöllä paremmin silloin, kun työpöytä ei lähde käyntiin.

Kirjaudu vikasietotilassa päätteeseen ja katso, mitä X.org:n lokissa näkyy:

Koodia: [Valitse]
less /var/log/Xorg.0.log
less-selaimessa pääset ylös ja alas nuolinäppäimillä ja Page Up / Page Down -näppäimillä. q sulkee ohjelman

Jos lokissa näkyy joku selkeä virheilmoitus eli (EE)-tagilla varustettu rivi, sen perusteella voi googlata vastaavia tapauksia. Jos virhettä ei näy, ongelman selvittely on hieman hankalampaa ja uudelleenasennus on ehkä helpoin ratkaisu.

Ps:samassa koneessa on ongelmana myös hiljaisuus, eli äänet eivät ole koskaan ubuntussa toimineet, rinnalla olevassa xp:ssä toimivat kyllä mainiosti.

Tätä voidaan selvittää myös, kunhan saat työpöydän käyntiin.

Storck

  • Vieras
Vs: [ratkaistu]Ubuntu 15.04 -> ACPI PCC probe failed
« Vastaus #7 : 08.07.15 - klo:05.07 »
Ps:samassa koneessa on ongelmana myös hiljaisuus, eli äänet eivät ole koskaan ubuntussa toimineet, rinnalla olevassa xp:ssä toimivat kyllä mainiosti.

Tee tuosta oma aihe, kirjoitellaan tänne periaatteella yksi ongelma, yksi keskustelu. Pidetään keskustelut selkeinä, näin niistä on hyötyä muillekin lukijoille.