Kirjoittaja Aihe: Kubuntu 15.04 muuttui monikieliseksi(RATKAISTU)  (Luettu 3675 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Minulla on isossa Acer-läppärissäni Kubuntu 15.04 asennettuna. Kun päivitin sen 14.10 versiosta, osa valikoista ja ohjelmista näkyi suomenkielisinä, osa englanninkielisinä. Uuden version ilmestyessä tällaisia pikkuongelmia on ollut aikaisemminkin, mutta ne ovat yleensä pian häipyneet ja järjestelmä on kehoittanut tekemään kieliasetuksen kokonaan.

Tällä kertaa on toisin. Englanninkieli ei poistunut, mutta päätin olla kärsivällinen, koska voin yhtä hyvin käyttää englanninkielistä työpöytää. Joku aika sitten poistin siitä englannin ja jätin vain suomen jäljelle. Englanti ei häipynyt, mutta sen sijaan järjestelmä alkoi käyttää lisäksi ruotsia. Vaikka osaankin ruotsia, niin tietokoneterminologia - mm. valikoissa ja ikkunoissa käytetyt termit - eivät aina ole tuttuja. Myös Libreoffice kaatuili. Joten mietin, voisiko kysymyksessä olla virus? Tein backupin Koti-kansiosta ja pohdiskelin, pitäisikö Kubuntu asentaa uudestaan, vai olisiko turvallisempaa asentaa Ubuntu?

Tällaiset sekoilut eivät ole kuitenkaan vain Linuxin ongelma tai paremminkin linuxohjelmien ongelma. Pienempään läppäriin Lenovi Yoga 2 Pro:hon asensin googlen kanssa yhteensopivan kalenteriohjelman, joka toimi oikein hyvin. Jonkun ajan kuluttua se halusi päivittää itsensä. Suomalaiset juhlapyhät säilyivät, samoin kaikki suomeksi tekemäni merkinnät, mutta valikoiden ja asetusikkunoiden kieli muuttui venäjäksi. Sattumalta osaan aika hyvin venäjää, joten sekään ei pahemmin haitannut, mutta en ole vieläkään ehtinyt kirjoittaa ohjelman tekijöille tapahtuneesta.

Kubuntussa en kuitenkaan halua pitää ruotsinkieltä järjestelmässä, ja tämä ei ole minkäänlainen kannanotto ruotsinkielen asemaan Suomessa, vaan puhtaasti käytännöllinen. Onko olemassa joku komento, millä saisin asetukset suomenkielisiksi, vai olisiko vain viisainta tehdä uusi asennus sekä poistaa Koti-osiolta turhat tiedostot. Järjestelmä on minulla omalla osiollaan.
« Viimeksi muokattu: 28.05.15 - klo:10.32 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 15.04 muuttui monikieliseksi
« Vastaus #1 : 23.05.15 - klo:12.49 »
Asensin Thunderbirdin ja Firefoxin uudelleen ja käynnistin siinä prosessissa koneen kaksi kertaa varmuuden vuoksi. Nyt ovat sekä edellinen että jälkimmäinen suomenkielisiä. Muon ohjelmienasentaja on edelleen englanninkielinen. Eli jos joku komento löytyy, niin käytän sitä mielelläni.

Larso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Kubuntu 15.04 muuttui monikieliseksi
« Vastaus #2 : 23.05.15 - klo:12.59 »
Et taida käyttää Kubuntun backports-PPA:ta? Nimittäin Kubuntu 15.04:ssä tulee Plasma 5.2.2, jossa on monia vikoja, joiden takia käyttöliittymä näkyy osittain englanniksi. Iso osa niistä on korjattu 5.3:een, jonka saa backportsista. Sieltä saa myös täysin suomenkielisen Plasma 5.3 -version ohjelmienasentaja Muonista. Eli kannattaa asentaa vaikka http://www.linux.fi/wiki/PPA ohjeiden mukaan PPA nimeltä ppa:kubuntu-ppa/backports.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 15.04 muuttui monikieliseksi
« Vastaus #3 : 26.05.15 - klo:15.06 »
Tein ohjeiden mukaan. Päivitys meni läpi, mutta ilmoitti dpkg-errorin. Käynnistin uudelleen ja ajoin recovery ohjelmalla dpkg-korjauksen. Kun käynnistin koneen uudelleen sisäänkirjautumisruudussa luki Kubuntu 13.04, vaikka minulla oli ebnnen sitä 15.04. Käynnistin monta kertaa koneen. Jossain vaiheessa se oli jo 14.38, sitten14.48 ja nut vfiimeksi 14.58. Jos se kehittyy näin, niin olen kohta takaisin Kubuntu 15.04. Yritän vielä hakea googlesta, mutta mielenkiintoista on, mitä oikein tapahtui? Englannin kieli ei kuitenkaan kadonnut kokonaan ja Hlip valittaa, ettei system trayta löydy. Komento lsb_release -a näyttää kuitenkin Ubuntu 15.04.
« Viimeksi muokattu: 26.05.15 - klo:15.12 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Kubuntu 15.04 muuttui monikieliseksi
« Vastaus #4 : 26.05.15 - klo:15.16 »
Kun käynnistin koneen uudelleen sisäänkirjautumisruudussa luki Kubuntu 13.04, vaikka minulla oli ebnnen sitä 15.04. Käynnistin monta kertaa koneen. Jossain vaiheessa se oli jo 14.38,
sitten14.48 ja nut vfiimeksi 14.58.

Nuo ovat kellonaikoja, eivät versioita.

Jos se kehittyy näin, niin olen kohta takaisin Kubuntu 15.04.

Taisi hypätä jo 15.04:n yli.  ;)


Hlip valittaa, ettei system trayta löydy.

Muillakin on samaa ongelmaa Kubuntu 15.04:ssä -- ilmeisesti myös ilman backports-PPA:ta: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+bug/1449561

Larso

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Kubuntu 15.04 muuttui monikieliseksi
« Vastaus #5 : 26.05.15 - klo:15.33 »
Englannin kieli ei kuitenkaan kadonnut kokonaan – –

Mitä on vielä englanniksi? Kai monikielisyys ainakin väheni? Ainakin KDE Connectin ja tulostinten Plasma-sovelmat ovat Kubuntu 15.04:ssä osittain englanniksi eikä niitä vielä saa kokonaan suomeksi.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Vs: Kubuntu 15.04 muuttui monikieliseksi
« Vastaus #6 : 26.05.15 - klo:21.03 »
Näin on "nm". Että voikin tuntea itsensä tyhmäksi. Aina kun nuorin poikani teki pienenä jotain hölmöä, hän sanoi: "Olinpa minä hassu". Olinpa minä hassu voisin todeta itsekin. Huomasin sen kyllä jo ennen kuin luin viestisi.

Jotkin englanninkieliset termit jäivät kuten esim. Muon-Discoveryssa Gimp "Image editor". Samoin joisakin sovelluksissa valikot ovat osaksi englanniksi, muutta muuten toimii normaalisti. Millä komennolla muuten näkyy, mikä plasmaversio on asennettuna?

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kubuntu 15.04 muuttui monikieliseksi
« Vastaus #7 : 26.05.15 - klo:21.32 »
Millä komennolla muuten näkyy, mikä plasmaversio on asennettuna?

System Settings -> About System

edit: PPA:sta päivitetyssä versiossa tuota ei näemmä ole System Settingissä (ainakaan minun 2 koneessa ei ole), mutta löytyy kun hakee About System Alt+F2 haulla tai K-menun haulla.
« Viimeksi muokattu: 26.05.15 - klo:21.48 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski