Kirjoittaja Aihe: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os (RATKAISTU)  (Luettu 5240 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Asensin ensin Lenovoon Ubuntu 13.10 järjestelmän. Sain sen toimimaan siten, että poistin UEF:n käytöstä ja otin käyttöön legasy bootin. Grub käynnisti Ubuntun, mutta windows piti käynnistää F12 näppäimen kautta. Se ei tuottanut suurtakaan vaivaa. Windows näkyi loistavasti ja pystyin tallentamaan mihin kansioon tahansa. Jonkun päivityksen, luultavasti windowsin päivityksen jälkeen en saanut enää winows-levyä toimimaan. Asensin Kubuntu 15.04, mutta sama juttu toistui. Tiedostomanageri antoi  viestin:

"Tapahtui virhe yritettäessä käyttää kohdetta Windows 8.1_OS. Järjestelmän vastaus: The requested operation has failed: Error mounting /dev/sda5 at /media/jotaarkka/Windows8_OS: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000" "/dev/sda5" "/media/jotaarkka/Windows8_OS"' exited with non-zero exit status 14: Windows is hibernated, refused to mount. Failed to mount '/dev/sda5': Toiminto ei ole sallittu The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume read-only with the 'ro' mount option. "

Ennen jaoin documents kansion, mutta nyt se ei onnistunut koska Ubuntu ei edes näytä /media kansiossa levyä, vaan se on tyhjä. Voisiko joku auttaa. Tallennan yleensä windowsin kovalle tiedostoja, koska windowsista ei näy linuxin tiedostot, ja minä joudun mm. tekstiskannausohjelman takia käyttämään windowsia.
« Viimeksi muokattu: 11.05.15 - klo:21.18 kirjoittanut Pontus12 »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os
« Vastaus #1 : 29.04.15 - klo:10.55 »
Vastaan itselleni. Sain windowsin os8 esille Kubuntussa ja sitä myöten kaikki tarvitsemani kansiot. Muutin biosissa asetuksia, mutta en tietenkään kirjoittanut niitä muistiin. Voin kuitenkin tarkistaa sen, jos joku muu tarvitsee näitä asetuksia Lenovossa.
Onkohan Kubuntulle joku oma keskusteluryhmä Suomessa, vai pitääkö etsiä englantilaisilta siivuilta. Kysyttävää on vielä, vaikka Kubuntu 15.04 on mielestäni tosi hieno käyttöjärjestelmä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16248
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os
« Vastaus #2 : 29.04.15 - klo:11.10 »
Onkohan Kubuntulle joku oma keskusteluryhmä Suomessa, vai pitääkö etsiä englantilaisilta siivuilta. Kysyttävää on vielä, vaikka Kubuntu 15.04 on mielestäni tosi hieno käyttöjärjestelmä.

Ei ole omaa keskusteluryhmää, ja muutenkin Ubuntu Suomen keskustelualue on aktiivisin suomenkielinen Linux-foorumi.

Kysy siis täällä. Kubuntulle oikea alue on pääsääntöisesti Vaihtoehtoiset työpöytäympäristöt, kuten jo tiedätkin.
« Viimeksi muokattu: 29.04.15 - klo:11.13 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os (RATKAISTU)
« Vastaus #3 : 08.05.15 - klo:20.58 »
Luulin jo ratkaisseeni ongelman, kun windows levy pompahti yhtäkkiä näkyviin ja toimi. Pari päivää sitten linux ei jälleen löytänyt sitä. Sama viesti, mitä siteerasin jo yllä. Kun käytän legacy bootia näkyviin tulee grub. Se lataa Kubuntun, mutta ei windowsia, joka haluaa korjata käynnistyksen. Taistelevatko järjestelmät keskenään?
Pitäisikö kokeilla uudelleen asennusta ja ehkä Ubuntulla? Olen täysin ymmällä. Vaihtaisin koko windowsin pois, mutta valitettavasti suosikkieditorini Kdenlive ei pysty leikkaamaan MTS-tiedostoja edes muuntamisen jälkeen, jos ne ovat avchd tasoa. Windows puolella sen sijaan jopa sen oma movie maker pystyy siihen, ja minä ostin tarjouksesta Adobe premier elementsin, jolla voi suhteellisen hyvin editoida. En tiedä, mikä linuxin editointiohjelmissa on vikana, sillä ei myöskään shotwell editoi. Ohjelmat kyllä aukaisevat tiedoston, mutta editointi on niin nykivää, ettei siitä tule mitään.

Joka tapauksessa päällimmäisin ongelmani on, että saisin linuxin toimimaan Lenovossa. Windows 8.1 teki sitä paitsi kummallisen tempun - en pystynyt kopioimaan M2T renderöityä tiedostoani edes muistitikulle. Tuli vain ilmoitus, että poista suojaus, enkä pystynyt tekemään sille mitään.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16248
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os (RATKAISTU)
« Vastaus #4 : 09.05.15 - klo:02.53 »
"Tapahtui virhe yritettäessä käyttää kohdetta Windows 8.1_OS. Järjestelmän vastaus: The requested operation has failed: Error mounting /dev/sda5 at /media/jotaarkka/Windows8_OS: Command-line `mount -t "ntfs" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000" "/dev/sda5" "/media/jotaarkka/Windows8_OS"' exited with non-zero exit status 14: Windows is hibernated, refused to mount. Failed to mount '/dev/sda5': Toiminto ei ole sallittu The NTFS partition is in an unsafe state. Please resume and shutdown Windows fully (no hibernation or fast restarting), or mount the volume read-only with the 'ro' mount option. "

Kytke Windowsista Fast Startup pois päältä.


Vaihtaisin koko windowsin pois, mutta valitettavasti suosikkieditorini Kdenlive ei pysty leikkaamaan MTS-tiedostoja edes muuntamisen jälkeen, jos ne ovat avchd tasoa. Windows puolella sen sijaan jopa sen oma movie maker pystyy siihen, ja minä ostin tarjouksesta Adobe premier elementsin, jolla voi suhteellisen hyvin editoida. En tiedä, mikä linuxin editointiohjelmissa on vikana, sillä ei myöskään shotwell editoi. Ohjelmat kyllä aukaisevat tiedoston, mutta editointi on niin nykivää, ettei siitä tule mitään.

Kdenlive ja OpenShot pohjautuvat samaan MLT-videoeditointikirjastoon. Siinä on varmaankin jotain häikkää asennuksessasi. Voi johtua myös jostain huonosti toimivasta ajurista.

Blenderiäkin voisi testailla. Se kuulemma hakkaa muut Linux-ohjelmat myös videoeditoinnissa: http://opensource.com/life/15/1/current-state-linux-video-editing


Windows 8.1 teki sitä paitsi kummallisen tempun - en pystynyt kopioimaan M2T renderöityä tiedostoani edes muistitikulle. Tuli vain ilmoitus, että poista suojaus, enkä pystynyt tekemään sille mitään.

Windowsissa on jostain syystä rekisterivalinta ulkoisten (USB-)levyjen kirjoitussuojaukselle. Ehkä se on loksahtanut väärään asentoon esimerkiksi haittaohjelman toimesta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os (RATKAISTU)
« Vastaus #5 : 09.05.15 - klo:11.42 »
Kiitos tiedoista. Olin kyllä kytkenyt fast bootin pois käytöstä, enkä siitä huolimatta saanut enää avatuksi windows 8.1 tiedostolevyä. Kun minulle tapahtui tämä edellisen kerran, sain sen palautettua jollain windowsin korjaustoimenpiteellä, jota os itse ehdotti. Voisiko joku ohjelma jäädä käyntiin windowsissa?

Minua kummastuttaa myös, miksi windows ei avaudu grubin kautta kuten kaikissa aikaisemmissa koneissani? Olen tehnyt double bootin aina linuksin kautta ja osioinut itse levyn. Ensimmäisellä kerralla tosin mokasin, ja yksi kaverini auttoi pelastamaan koko levyn, mutta siitä on jo ainakin viitisentoista vuotta.Olenkohan sittenkin tehnyt jonkun pahan virheen asentaessani Kubuntun rinnalle? Siksi olen miettinyt uutta asennusta. Kaikki tärkeät tiedostoni ovat windows-levyllä. Viime kesänä ostettu McAfee on virussoftana.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16248
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os (RATKAISTU)
« Vastaus #6 : 09.05.15 - klo:13.14 »
Kiitos tiedoista. Olin kyllä kytkenyt fast bootin pois käytöstä, enkä siitä huolimatta saanut enää avatuksi windows 8.1 tiedostolevyä. Kun minulle tapahtui tämä edellisen kerran, sain sen palautettua jollain windowsin korjaustoimenpiteellä, jota os itse ehdotti. Voisiko joku ohjelma jäädä käyntiin windowsissa?

Ongelma on käyttöjärjestelmätasolla. Tavalliset ohjelmat eivät vaikuta tähän. Kokeile ajaa Windowsissa levyntarkistus ja vaihtaessasi Linuxiin valitse uudelleenkäynnistys sammutuksen sijaan.

Minua kummastuttaa myös, miksi windows ei avaudu grubin kautta kuten kaikissa aikaisemmissa koneissani?

Asensitko Kubuntun legacy-tilassa? Seuraavalla kerralla voisi kokeilla puhdasta UEFI-asennusta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os
« Vastaus #7 : 11.05.15 - klo:11.44 »
Kiitos jälleen. Jos asennan UEFI tilassa, käykö Kubuntussa tehty USB-käynnistyslevy, vai pitäisikö se tehdä windows puolella UEFI-tilassa? Nyt tekemäni käynnistyslevy on tehty toisella koneella eikä lenovolla.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16248
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os
« Vastaus #8 : 11.05.15 - klo:12.00 »
Kiitos jälleen. Jos asennan UEFI tilassa, käykö Kubuntussa tehty USB-käynnistyslevy, vai pitäisikö se tehdä windows puolella UEFI-tilassa? Nyt tekemäni käynnistyslevy on tehty toisella koneella eikä lenovolla.

USB-tikku kannattaa tehdä dd:llä tai Ubuntun USB Creator (Käynnistyslevyn luonti) -ohjelmalla. Näistä dd on varmempi, mutta parametrien kanssa on oltava hyvin tarkkana, ettet vahingossa kirjoita levykuvaa kiintolevylle. Unetbootinilla tai muilla ohjelmilla tehdyt tikut eivät välttämättä käynnisty oikein UEFI-tilassa, mutta hyvällä tuurilla nekin voi saada toimimaan käynnistysasetuksia säätämällä.

Keskustelua aiheesta: http://askubuntu.com/questions/374931/install-ubuntu-in-uefi-mode-unable-to-boot-from-usb

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os
« Vastaus #9 : 11.05.15 - klo:17.48 »
Asensin Ubuntu 15.04 Lenovoon, Acerissa minulla on kubuntu. Windows käynnistyy nyt molemmissa koneissa grubin kautta, mutta Lenovossa en edelleenkään saa Windowsin levyä näkyviin, vaan tulee sama ilmoitus kuin ennenkin. Bootti on UEFI ja molemmat järjestelmät käynnistyvät nopeasti. Voin tietysti siirtää tiedostoja linuxin ja windowsin välillä usbin tai netin kautta. Koska ssda-levy on suhteellisen pieni, joudun muutenkin käyttämään usb-levyä tallennukseen ja varsinkin tiedostojen varastoimiseen. Jotenkin minusta kuitenkin tuntuu, että vika on windowsissa ja minun pitäisi siellä tehdä jotain.
Asensin grubin eri paikkaan kuin windows oman käynnistysohjelmansa, joka on UEFI asemassa. Olisiko minun pitänyt yrittää asentaa myös grub sinne. Nyt se on ensimmäisellä osiolla.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16248
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os
« Vastaus #10 : 11.05.15 - klo:18.05 »
Olethan kytkenyt fast startupin pois nimenomaan Windowsin kautta, kuten linkittämässäni ohjeessa neuvottiin? Bios/UEFI-asetusten fast boot on eri asia.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2405
    • Profiili
Vs: Ubuntu Lenovo yoga 2 pro ja Windows 8.1 os
« Vastaus #11 : 11.05.15 - klo:21.17 »
Kiitos Nm! Poistin ohjeen mukaan pikakäynnistyksen ja horrostilan ja windows tuli todella näkyviin Ubuntussa. Aikaa meni jonkun verran kun yritin selvittää mitä "hibernation" on suomalaisella termillä. Käännöksiä löytyi hyvin erilaisia. Ohjeen selkeä kuvake kuitenkin auttoi ja tein poiston sen mukaan. Hibernation oli siis horrostila windowsissa, vaikka netissä se oli usein suomennettu lepotilaksi.
Nyt toimii kaikki. Tallensin vielä ohjeet itselleni kaiken varalta.