Kirjoittaja Aihe: Kotiteatteri?  (Luettu 8907 kertaa)

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Kotiteatteri?
« : 19.04.15 - klo:16.20 »
Onko kellään tietoa, onko myynnissä kohtuuhintaista ns. kotiteatterivahvistinta, jossa olisi USB-liitäntä, jonka kautta toistuisivat myös videot ja valokuvat? Mielin edullista Yamahan RX-V377:ää, joka kyllä toistaa USB:n kautta musiikin (wav, mp3 ainakin), mutta videoita ja kuvia ei. Tuntuu hullulta, että muutaman kympin mediaboksi osa tuon, mutta reilusti kalliimpi vahvistinsysteemi. Onko tämä taas amerikkalaisen filmiteollisuuden estämä toiminto?

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #1 : 19.04.15 - klo:18.07 »
Enpä ole USB-liitintä kaivannut vahvistimeen. Blu-Ray soittimessa on USB ja samoin TV:ssä. RX-V377 vaikutti edulliselta. Kun aikoinaan ostin oman Yammuni oli hinta paljon kovempi. HDMI:n kautta toistuu kaikki mitä pitääkin. Tuossakin taitaa olla nappula jolla pystyy ohittamaan kaikki säädöt. Vahvistimen tärkein tehtävä on äänen vahvistaminen ei sen muokkaaminen. Tietty on niitäkin jatka haluavat ääntä/kuvaa ulos puhelimesta, kamerasta ym. mitä itse en harrasta.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #2 : 19.04.15 - klo:19.47 »
Juu. Tuo Yamaha on ihan kohtuullinen vahvistimena. Mun wanha Harman Kardon sanoi sopimuksen irti mahtavalla virtalähdelyytin pamauksella ja savulla, ja pienen selailun jälkeen paikallinen liike myi tuon jammun. Ei se HK:lle kyllä häviä näillä mun kuuntelutehoilla tippaakaan. Transientit tulevat mielestäni jopa paremmin. Sävynsäädöt ja prosessoinnit  saa onneksi ohitetuksi tosiaan kokonaan.

Kuitenkin harmittaa, että kun tikulta soivat musiikit, ja kun näyttö siinä päällä kuitenkin tulee olemaan, niin olisi se saanut sitten videotkin toistaa, eli sisäänrakennettu videodekooderi mukana. Mua ei kiinnosta taas pätkääkään DVD- tai BR-soittimet, kun CD-soitin on, ja omia videoita lähinnä (tai Youtube-sellaisia) olisi tarkoitus näytöltä töllätä. Mediaboksi + ylimääräinen kaukosäädin kyllä harmittavat lisänä. On ollut useaan kertaan mietinnässä HTPC Ubuntulla, mutta jotenkin vaan vierastan tietokonetta. Dedikoitu rauta on mun mielestä parempi juttu. Ääni lähtee hiljaisuudesta, eikä vähänkään puhiseva tietsikka kiinnosta enää, vaikka se oli vielä hiljan lähes varma vaihtoehto.

Tämä laite ilmeisesti korvaisi CD-soittimen, mutta soittaisikohan se USB-tikulta sitten myös musiikit ja videot?

http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/dvd-ja-blu-ray-soittimet/BDP2100/philips-blu-ray-soitin-bdp2100#tab-specs



« Viimeksi muokattu: 19.04.15 - klo:20.18 kirjoittanut New_user »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #3 : 19.04.15 - klo:21.51 »
Tämä laite ilmeisesti korvaisi CD-soittimen, mutta soittaisikohan se USB-tikulta sitten myös musiikit ja videot?

http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/dvd-ja-blu-ray-soittimet/BDP2100/philips-blu-ray-soitin-bdp2100#tab-specs

Laite näyttää ihan samalta kuin meilläkin on. Kokemuksia. Videoissa tukee h.264:sta mkv-kuorilla (Vorbis-äänillä) (, ja muistitikulta), muttei Yle tekstitystä. Lisäksi sillä ei voi katsoa Ylen Katsomoa.

MP3:sia en ole testannut, mutta todennäköisesti toimii. Jos haluatte, niin voin testata nekin. CD-levyt se soittaa, lisäksi DVD:t ja BluRay:t lukuun ottamatta 3D-BluRayta.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4174
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #4 : 19.04.15 - klo:22.07 »
MP3:sia en ole testannut, mutta todennäköisesti toimii. Jos haluatte, niin voin testata nekin.

Minulla on myös vastaava soitin (BDP2900) ja kyllä mp3:set toistuu muistitikulta.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #5 : 20.04.15 - klo:07.59 »
Tämä laite ilmeisesti korvaisi CD-soittimen, mutta soittaisikohan se USB-tikulta sitten myös musiikit ja videot?

http://www.gigantti.fi/product/tv-ja-aani/dvd-ja-blu-ray-soittimet/BDP2100/philips-blu-ray-soitin-bdp2100#tab-specs

Laite näyttää ihan samalta kuin meilläkin on. Kokemuksia. Videoissa tukee h.264:sta mkv-kuorilla (Vorbis-äänillä) (, ja muistitikulta), muttei Yle tekstitystä. Lisäksi sillä ei voi katsoa Ylen Katsomoa.

MP3:sia en ole testannut, mutta todennäköisesti toimii. Jos haluatte, niin voin testata nekin. CD-levyt se soittaa, lisäksi DVD:t ja BluRay:t lukuun ottamatta 3D-BluRayta.

Mulle eivät mkv-kuoret ja vorbis-äänet kerro mitään, mutta youtubesta napattu mp4 kertoisi jo paljonkin, eli toimiiko tikulta. Itsellä tulee raakavideo Panasonicin kamerasta.

Videosta VLC sanoo näin: Koodekki: H264 - MPEG-4 AVC (part 10) (h264)

Audiosta: Koodekki: A52 Audio (aka AC3) (a52 )

Nuo yleensä runttaan sitten Open Shotissa niin, että videkoodekki on tuota samaa, mutta ääni mp3:a (Koodekki: MPEG Audio layer 1/2/3 (mpga)).
Noiden siis pitäisi toimia, ja nimenomaan tikulta.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #6 : 20.04.15 - klo:14.05 »
Ainakin tämä toistuu muistitikulta minun Philipsin blurayllä.

Koodia: [Valitse]
youtube-dl https://www.youtube.com/watch?v=7H30nnVdHR0


Tietoa mkv:stä ja Vorbisista:
http://en.wikipedia.org/wiki/Matroska
http://en.wikipedia.org/wiki/MKV

http://en.wikipedia.org/wiki/Vorbis


Löytyypä suomeksikin...
http://fi.wikipedia.org/wiki/Matroska
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vorbis
« Viimeksi muokattu: 20.04.15 - klo:15.09 kirjoittanut kamara »

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #7 : 20.04.15 - klo:17.09 »
Muistaakseni harva soitin toistaa mkv:ta mp3 äänillä. A52, AAC toistuvat monilla. Vorbis ja Ogg hieman sekoitetaan usein. Mikä sitten on kuori ja mikä kodekki. Tikut ovat kivoja. Sitten tulee ulkoiset levyt ja lopulta sitten kunnon palvelin kun digimediaa alkaa kertymään kameroista, TV-korteista, netistä,... Itsekään en välitä enää CD-levyistä. Kopsaan ne kaikki kovalevylle flac-formaattiin. SACD ja Blu-Ray levyt sitten hankalampia. Niitä varten on hyvä olla soitin. Itselläni vahvistin on lähinnä äänen vahvistamista varten. Harvoin kosken muuhun kuin virtanappiin. Itsellä kyllä "kuoli" kätevä mce-yhteensopiva kauko-ohjain, joka osasi ohjata 4.ää eri laitetta. Nyt on sitten pitänyt käyttää useampaa kapulaa.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #8 : 20.04.15 - klo:20.20 »
Muistaakseni harva soitin toistaa mkv:ta mp3 äänillä.

Muistelen minun (Philips) BluRay-soitin toistaa mkv:ta mp3 äänillä (ja h.264 videoilla), testailen sitä tänään myöhään illalla tai huomenna. Tietenkin testaan sitä muistitikulta.

Joo harva soitin toistaa mkv:ta mp3 äänillä, mutta luulen että vielä harvemmat toistavat Matroskaa OggVorbis-äänillä.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #9 : 20.04.15 - klo:20.41 »
Kotona nyt Philips BDP2180 soitin. Tähän mennessä näyttää siltä, että kaikki musiikkivideoni (tuubista ladatut) toistuvat äänineen .webm videota lukuun ottamatta. Samoin kaikki omani videokoodekilla  H264 - MPEG-4 AVC (part 10) (h264) ja äänillä A52 Audio (aka AC3) (a52 ) ja MPEG Audio layer 1/2/3 (mpga) eli jälkimmäinen siis ilmeisesti mp3. MUTTA sitten jobinpostia sen verran, että Nokia Lumialla kuvatut h264 mp4:t toistuvat ilman ääntä. Äänikoodekkina Noksussa on AAC.

Nokialaisella kuvatut pitää siis lasettaa Avidemuxin kautta, joka ei pakkaa videota uudelleen, mutta muuttaa äänen toiselle koodekille.

Soittimen hankinnasta sen verran, että piti käydä Gigantissa 2 kertaa. Ekassa yrityksessä soittimen kaukosäädin ei toiminut valikoissa ylös ja alas ollenkaan. Vika jäi kakeen, mutta kokonaan uusi soitin kaukosäätimineen tuli mukaan. Testautin sen kyllä liikeessä ennen lähtöä :)

EDIT: Pitää tuota Nokialaisen videota AAC-äänellä testata vielä huomenna. Tuossa pätkässä ei ehkä ollutkaan kuuluvaa ääntä mukana. Soittimen speksien mukaan AAC on kyllä tuettu.
« Viimeksi muokattu: 20.04.15 - klo:21.32 kirjoittanut New_user »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5676
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #10 : 20.04.15 - klo:23.21 »
Soittimen hankinnasta sen verran, että piti käydä Gigantissa 2 kertaa. Ekassa yrityksessä soittimen kaukosäädin ei toiminut valikoissa ylös ja alas ollenkaan. Vika jäi kakeen, mutta kokonaan uusi soitin kaukosäätimineen tuli mukaan. Testautin sen kyllä liikeessä ennen lähtöä :)
Tämä jotenkin pisti silmään. Myyköhän toi Gigantti oikeasti jotain B-grade eriä?  :)
Useampia kertoja kuullut että Gigantista on ostettu uutena rikki olevaa tavaraa. Itsekin olen yhden langattoman Nokian laturin sieltä ostanut ja sen muuntajassa oli mykkänä.

Itse aiheesta, niin jos puhelin sattuu olemaan Android, niin ehkä jokin Chromecast tai Miracast tyyppinen HDMI-tikku olisi yksi vaihtoehto. Siis jos on edellytyksiä käyttää kapulaa massamuistina, eikä se käyttäjää satu haittaan.

New_user

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1242
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #11 : 21.04.15 - klo:13.05 »
Myyköhän toi Gigantti oikeasti jotain B-grade eriä?  :)
Useampia kertoja kuullut että Gigantista on ostettu uutena rikki olevaa tavaraa. Itsekin olen yhden langattoman Nokian laturin sieltä ostanut ja sen muuntajassa oli mykkänä.

Itse aiheesta, niin jos puhelin sattuu olemaan Android, niin ehkä jokin Chromecast tai Miracast tyyppinen HDMI-tikku olisi yksi vaihtoehto. Siis jos on edellytyksiä käyttää kapulaa massamuistina, eikä se käyttäjää satu haittaan.

En osaa sanoa Gigantin tuotteiden laatuluokituksesta, mutta ei tämä ensimmäinen kerta ole, kun sattuu noin. Tarkoitan siis, että olen elämäni varrella saanut ennenkin rikkinäistä tavaraa eri kaupoista, jopa suht. kalliistakin tuotteista. Maalla asuvana kaikkein suurin harmi on ajaa takaisin kauppaan  >:( Minusta vaan tuntuu, että tuotekustannus on ajettu niin alas, ettei kokonaisuuden testauksille jää aikaa ja rahaa. Tässäkin tapauksessa ehkä itse laite oli testattu, kaukosäädin taas ei.

Noista tikuista; ei ole Androidia kuin yhdessä Samsung S3 Minissä, jolla on testattu ohjelmia, eikä puhelimen käyttö innosta multimediassa kotona. Parille 16 gigan tikulle mahtuu hulppea määrä tavaraa. TV:ä en juuri katso lainkaan, eikä sitä mun huoneessa ole edes. Keskityn vaihtuviin musavideoihin, musiikkiin, itse otettuihin kuviin ja videoihin. Kaikilla on elinkaarensa. Kunnon kuvat päätyvät isoiksi paperikuviksi ja säilytykseen myös diginä, reissu- ja perhekuvat albumeihin. Videoita tulee ja menee. Mitään mediapalvelimia ei tarvitse. Autossani on ilkeästi merkkikohtainen radio, jossa on vain aux ja CD-soitin, joka sentään onneksi osaa mp3:t. Yhdelle levylle saa kohtuullisen määrän matkamusaa sentään.

« Viimeksi muokattu: 21.04.15 - klo:13.06 kirjoittanut New_user »

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2951
    • Profiili
Vs: Kotiteatteri?
« Vastaus #12 : 21.04.15 - klo:22.08 »
Muistelen minun (Philips) BluRay-soitin toistaa mkv:ta mp3 äänillä (ja h.264 videoilla), testailen sitä tänään myöhään illalla tai huomenna. Tietenkin testaan sitä muistitikulta.

Varmistin itsekin, että mkv:ta toistaa mp3-äänillä.

Muille tätä soitinta harkitseville tiedoksi, että CD-levyjä kuunnellessa, kyseinen BluRay-soitin kaappaa näytön (Philips myös), ja näyttää 39":n televisiossa, kun kappaleen aika kuluu. Siis CD-soitin kannattaa säilyttää myös tämän ostoksen jälkeen.