Kirjoittaja Aihe: Mikä distro läppäriin?  (Luettu 4022 kertaa)

Jantse

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 7
    • Profiili
Mikä distro läppäriin?
« : 18.04.15 - klo:15.55 »
Hei!
Ostin kaveriltani Lenovo B50-45 merkkisen kannettavan tietokoneen. Nyt olen harkinnut vaihtavani Windows 8.1:n johonkin Linux distroon.
Siksi kysyisinkin teiltä guruilta, että mikä olisi paras tuohon. Ajattelen nyt siis lähinnä ajureita yms. että laitteet toimisivat ilman ongelmia.

epiphone

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1066
    • Profiili
Vs: Mikä distro läppäriin?
« Vastaus #1 : 18.04.15 - klo:17.35 »
Mun mielestä OpenSuse:sta pitäisi tulla uusi julkaisu pian, koita sitä!

::::

edit: Eipä taoidakaan olla uutta versiota vielä tulossa. Mutta koita susea siitä huolimatta.
« Viimeksi muokattu: 18.04.15 - klo:17.49 kirjoittanut epiphone »
Kahvi on väkevin juomani

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Mikä distro läppäriin?
« Vastaus #2 : 18.04.15 - klo:18.14 »
Laitetuki ei ole kovinkaan jakelusta riippuvainen. Lähinnä jotkut uusimmat laitteet vaativat uudemman ytimen. Tällöin voi suosia jakeluja, jotka ovat vikkeliä päivittymään eli Ubuntu, Fedora, ilmeisesti OpenSuse, Mint ja muut niiden sukuiset tai enemmän harrastelijoiden jakeluja kuten Arch Linux, Gentoo ja muut niiden sukuiset. Hitaammin päivittyviä kuten Debian ja CentOS saatat haluta vältellä.

Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa ja nykyaikaiseen koneeseen (sanotaan alle 5 v., mutta ei miniläppäri) voi asentaa omasta mielestään mieleisimmän jakelun. Yleensä erot ovat lähinnä kosmeettisia tai oletustyöpöytä on eri. Jonkin verran toki on eroa pakettivalikoimassa, mutta periaatteessa samat ohjelmat toimivat.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

jarmala

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 774
    • Profiili
Vs: Mikä distro läppäriin?
« Vastaus #3 : 19.04.15 - klo:00.51 »
Ostin kaveriltani Lenovo B50-45 merkkisen kannettavan tietokoneen. Nyt olen harkinnut vaihtavani Windows 8.1:n johonkin Linux distroon.
Siksi kysyisinkin teiltä guruilta, että mikä olisi paras tuohon. Ajattelen nyt siis lähinnä ajureita yms. että laitteet toimisivat ilman ongelmia.

Ihan mikä vaan. Linuxin distrot kun eivät maksa mitään, joten niitä on halpaa kokeilla. Suosittelisin kuitenkin valitsemaan jonkin yleisen jakelun. Minulla on Ubuntu, jossa työpöytänä on Gnome Classic. Mutta siis työpöydän voi helposti vaihtaa haluamakseen.

Jakeluiden välillä eroja on oikeastaan vain siinä, millä ohjelmalla paketinhallinta hoidetaan. Lopputulos kuitenkin on ihan sama.

T. Ari
Ubuntu 18.04 LTS, Gnome Flashback Metacity, Xeon E3-1245 V2, 8 GB
Ubuntu 22.04 LTS, KDE Plasma, Celeron N5105, 8 GB

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Mikä distro läppäriin?
« Vastaus #4 : 19.04.15 - klo:11.24 »
Oma suosikkini läppäreihin lienee Elementary OS. Pari pientä kauneusvirhettä siinäkin tosin on, esim. Chromen näkyminen kahdesti dockissa, kun selain on auki, ja Dropboxin kuvakkeen puuttuminen yläpaneelista. Kumpikin ohjelma toki toimii moitteettomasti noista pikku klikeistä huolimatta.

Perus -Ubuntu on minusta myös oikein hyvä valinta. Ja jos ei jaksa yhtään viilata, niin sanoisin, että ykkösvalinta.

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Mikä distro läppäriin?
« Vastaus #5 : 19.04.15 - klo:13.31 »
Pakko se Liux Mint on mainita, kun ei vielä sitä ole mainostettu. Siinä on varsin hyvässä paketissa kaikki. Mint 17 Mate työpöydällä on kaikissa muissa paitsi vanhassa pajakoneessa, jossa Lubuntu Mate työpöydällä. Muutaman kerran olen Ubuntua koettanut, mutta kyllä se Unity on aina ajanut pois siitä.

http://www.linuxmint.com


Siistitty -Storck
« Viimeksi muokattu: 19.04.15 - klo:13.55 kirjoittanut Storck »

nore

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 302
    • Profiili
Vs: Mikä distro läppäriin?
« Vastaus #6 : 19.04.15 - klo:15.58 »
Kokeile ehdokkaita ensin Live-levytlä (tai mieluummin tikulta). Siinä näet ainakin alustavasti, onko laitetunnistuksessa ja ohjauksessa ongelmia. Samalla voit makustella käyttöliittymää ja kokeilla, miten työt sujuvat.
Muoks. pakko antaa ääni Debian Jessielle: http://cdimage.debian.org/cdimage/daily-builds/daily/arch-latest/
« Viimeksi muokattu: 19.04.15 - klo:16.04 kirjoittanut nore »

yaquya

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Vs: Mikä distro läppäriin?
« Vastaus #7 : 19.04.15 - klo:17.00 »
Tuossa ilmeisesti AMD:n näyttis? Mulla on tuollainen edullinen vastaava lenovo testikoneena / varalla,
valmiustilan kanssa on ollut ongelmaa distrosta riippumatta, mutta muuten kyllä pelaa hyvin.

Fedora ja Debian toiminut kivasti kuten tuossa jo suositeltiin, ensi viikollahan uusi Ubuntukin julkaistaan joten
sitä ehkä kuitenkin testaisin itse ensimmäisenä. Ubuntuun löytyy niin paljon enemmän ohjeistusta ja apua jos tulee
haasteita

Zaapon

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: Mikä distro läppäriin?
« Vastaus #8 : 20.04.15 - klo:20.48 »
Yksi hieman paitsioon jäänyt distro on Ubuntuun/Debianiin pohjautuva Makulu. Omassa pienitehoisessa läppärivanhuksessani pyörii Makulun XFCE-versio. Multimediatuki ja ulkonäön muokattavuus mielestäni ihan kiitettävät, toiminta on ollut ihan vakaata. Suomenkielisyys on tosin hieman osittaista, esim Synaptic on englanninkielinen.