Kirjoittaja Aihe: IPTV:n yhteys modeemista vai routterista  (Luettu 2249 kertaa)

juice82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 219
    • Profiili
IPTV:n yhteys modeemista vai routterista
« : 27.02.15 - klo:20.27 »
Kysäsempä nyt täältäkin kun eräältä toiselta palstalta ei tunnu löytyvän tietäviä..

Olen vetämässä lankayhteyttä olkkariin IPTV:lle toisesta huoneesta. Tällä hetkellä taloon tuleva kaista kulkeen sillatulta Ciscon kaapelimodeemilta Asuksen routterille, siitä jako wifillä ja lankayhteydellä pöytäkoneelle.
Onko siis merkitystä kumpaan laitteeseen kytken IPTV:lle menevän kaapelin pään ihan tietoturvan ja yleisen toimivuuden kannalta??
Olen testannut että ainakin Watson toimii suoraan modeemistakin vaikka olisikin sillattu ja olen sitä myös käyttänyt, routterin läpi vedettäessä entinen buffalo meni täysin jumiin, asuksen (AC-68U) kautta en ole testannut.
« Viimeksi muokattu: 27.02.15 - klo:20.30 kirjoittanut juice82 »
Pöytäkone: Ubuntu 16.04 LTS + Win 10 Pro. Läppäri 1: Ubuntu Mate 16.04 LTS. Läppäri 2: Debian Jessie Xfce.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: IPTV:n yhteys modeemista vai routterista
« Vastaus #1 : 27.02.15 - klo:22.15 »
En nyt ihan varmaksi sano, mutta ilmeisesti muutamat mallit pitää nimenomaan kytkeä sillattuun yhteyteen. Itseasiassa tuo yksi valokuitu on mielestäni asennettu valmiiksi niin, että IPTV-murikka on kytketty ensimmäiseen porttiin modeemissa ja laitteen muut portit on määritelty reitittäviksi. Tosin jostain ohjeesta muka olin lukevinani että käytössä tuo IPTV-murikka lataisi firmware-päivityksen ja sen jälkeen se toimisi reitittävässä yhteydessäkin.

Kannattaa tutkia palveluntarjoajan dokumentoinnit. Niissä tuntuu olevan valtavasti eroja.

juice82

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 219
    • Profiili
Vs: IPTV:n yhteys modeemista vai routterista
« Vastaus #2 : 27.02.15 - klo:23.35 »
Toisiaan olen tässä ihmetellyt että miten tuo voi edes toimia! Olen kuvitellut että kun asetan modeemin (cisco epc3825) oletuksena reitittävästä siltaavaksi (oletan että kaikki portit on sillattu) pidin itsestään selvyytenä että IPTV sekä muu netti yhteys toimii vasta routterilta. Muistelin tuossa että ainakin aikoinaan adsl yhteyttä käytettäessä ei sillatun purkin läpi päässyt ilman routteria, näin yksinkertaisesti ajateltuna!

Ilmeisesti tuo IPTV on sitten niin eri tekniikalla toteutettu, mitä varmasti onkin verrattaessa adsl:ään, että siellä ei purkin siltaukset paljoa vaikuta :D     
« Viimeksi muokattu: 27.02.15 - klo:23.37 kirjoittanut juice82 »
Pöytäkone: Ubuntu 16.04 LTS + Win 10 Pro. Läppäri 1: Ubuntu Mate 16.04 LTS. Läppäri 2: Debian Jessie Xfce.