Kirjoittaja Aihe: Verkopankin tiedot ohjelmaan ilman selainta  (Luettu 3502 kertaa)

teele

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 809
    • Profiili
Verkopankin tiedot ohjelmaan ilman selainta
« : 01.02.15 - klo:13.31 »

Käytän tavalliseen tapaan verkkopankkia selaimella, mutta se vie aikaa ja laskujen seuraaminen on ihan manuaalista.

Olisiko mahdollista saada selaimen näyttämä sivu suoraan tekstinä omaksi tiedostokseen niin, että voisin esimerkiksi laskea, paljonko olen tiettynä kuukautena käyttänyt rahaa puhelinmaksuihin (DNA, Saunalahti). Ongelmana on siis saada tiedot pankkisivulta omaan tiedostoon, josta varmaan yhteenlasku olisi helpompaa jollain pikku ohjelmalla.

Ohjelma voisi esimerkiksi olla sellainen, että se kysyisi pankin kirjautumiseen tarvittavat tiedot ja sitten ehkä valitsisi sopivan toiminnon sivulta. Nyt teen valinnan klikkailemalla erilaisia pankin verkkosivun painikkeita.

Tai ehkä pankeilla on olemassa joku valmis ratkaisu tällaiseen, mutta en tunne yhtään asiaa, pankin sivuston käyttö yksinkertaisten asioiden tarkistamiseen on vain alkanut tuntua kyllästyttävältä.


kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Verkopankin tiedot ohjelmaan ilman selainta
« Vastaus #1 : 01.02.15 - klo:15.04 »
Onko liian työlästä ottaa tiliote ja tallentaa se (Firefox:ssa) CTRL+U + CTRL+S:n avulla koodeineen kotikoneelle, sen jälkeen parsia scriptillä haluamaasi muotoon.

Jos se ei kelpaa, niin tulee mieleen käyttää wget:ttiä, mutta se on varsin hankala ohjelmoitava, joka onnistuneen bash-srciptillä, kun se näyttää tuntevan myös https-protokollan. Se on todella työläs tapa tehdä kyseinen yksinkertainen asia. Kehittämisen kanssa kannattaa käyttää myös firebug:ia, jotta saa kirjautumisen onnistumaan.

Siis wgetillä joutuisi ohjelmoimaan automaattiselaimen, joka ei ole ihan täysin triviaali osaavallekaan.

Edit - Varsinkaan, kun tuo ainakin OP:n verkkopankki käyttää JavaScriptiä.
« Viimeksi muokattu: 01.02.15 - klo:15.14 kirjoittanut kamara »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Vs: Verkopankin tiedot ohjelmaan ilman selainta
« Vastaus #2 : 01.02.15 - klo:16.32 »
Minä olen viritellyt sellaisen yhdistelmän että lataan verkkopankista tilitapahtumat tiedostoon (Nordea tarjoaa tällaisen mahdollisuuden, muista pankeista en tiedä) ja sitten omalla pikku perl-scriptillä muunnan sen OFX-muotoon ja imppaan GnuCash-ohjelmaan, jossa mulla on kirjanpito.

Minua ei siis haittaa se että joudun ensin kirjautumaan verkkopankkiin selaimella. Enemmän harmia oli siitä että siitä datasta ei saa ihan OFX-standardin mukaista tiedostoa koska kaikkia pakollisia tietoja ei ole, mutta onneksi GnuCash ei siitä välitä, kun en kumminkaan käytä on-line banking -ominaisuutta (koska se ei ole mahdollistakaan Nordean kanssa). Ilman OFX-munnosta tietojen vienti GnuCashiin olisi paljon vaikeampaa joten OFX-muunnos on ihan hyvä kompromissi kaiken kaikkiaan.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Verkopankin tiedot ohjelmaan ilman selainta
« Vastaus #3 : 01.02.15 - klo:16.36 »
OP:ssä > Verkkotiliote > Lataa pelkät tilitapahtumat tiedostona (csv)

Tallentaa tilitapahtumat tekstitiedostona, jonka voi sitten lukea johonkin taulukkolaskentaohjelmaan (CSV – Wikipedia, puolipisteet sarakkeiden erottimena).

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Verkopankin tiedot ohjelmaan ilman selainta
« Vastaus #4 : 02.02.15 - klo:10.41 »
Jos haluat tehdä skriptinä jonkinlaisen automaatin joka ottaa yhteyden jonnekin, odottelee ja vastailee tunnukset/salasanat ja tekee jotain toimia sen perään niin tarvitset oikeastaan kahta asiaa:

  • Tietoliikenneohjelman
  • Sopivan skriptaustavan


Tietoliikenneohjelmana http: lle ehdotan "curl" -ohjelman käyttöä jossa on runsaasti ominaisuuksia.  Interaktiiviseen toimintaan on "expect" pätevä.   Voit kirjoitta "expect"-skriptin tai yhdistetyn bash/expect skriptin joka vastailee kysymyksiin ja latailee mitä tarvitset.  Tässä jotain tietoa "expect": stä:

http://en.wikipedia.org/wiki/Expect

Saat expectin käyttöön päätteessä:
sudo apt-get install expect

"expect" on peräisin "tcl" -kielestä. Olen käyttänyt expectiä hieman, mainio erilaisten vastaus- tai testausautomaattien tekoon.
Ehdotan kuitenkin varaamaan aikaa tuohon projektiisi ellei skriptien kirjoittaminen ole vahva lajisi.
« Viimeksi muokattu: 02.02.15 - klo:10.44 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.