Kirjoittaja Aihe: Nettisivut ja serveri  (Luettu 3936 kertaa)

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Nettisivut ja serveri
« : 22.12.14 - klo:09.40 »
Olisi tarkoitus aloittaa verkon opiskelu, eli kotisivujen tekoa ja pistää serveri pystyyn. Oikeastaan ei ole juuri mitään osaamista  tältä alalta, joten kaipaisin vinkkejä mistä aloittaa. Nettisivujen tekoon ajattelin Seamonkeytä ja ohjelmointikielistä osaan alkeet C,Python ja Ruby. Tarkoitan todellakin ihan alkeita eli vähän enemmän kuin “Hello Word!” mutta ei paljon. Ruby kuitenkin käsittääkseni olisi ihan hyvä osata, tai siis olisi hyvä laajentaa osaamista Ruby on Railsiin ja Pythonille ilmeisesti Django olisi samankaltainen. Antakaa jotain vinkkiä mistä lähteä liikkeelle Linux ympäristössä. En hae välttämättä helpointa ratkaisua jos helpouden vuoksi juotuu jostakin luopumaan niin mieluimmin opiskelen mieluimmin alusta lähtien kunnolla jonkin tekniikan kuin menen sieltä mistä aita on matalin. Mikä jakelu olisi hyvä serverille? Ensimmäiselle serveri viritykselle olisi varmaan hyvä olla valmiina tarvittavat ohjelmat mutta tärkeintä olisi tässäkin oppia mitkä ohjelmat on välttämättömiä ja miksi. Ajattelin siis kokeilla jotain missä olisi tarvittavat osat ja sitten lopullisen serverin tekisin esim. Debianin netinstallin päälle.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1836
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: Nettisivut ja serveri
« Vastaus #1 : 22.12.14 - klo:10.31 »


Jotain ajatuksia...

Tässä nyt on kaksi asiaa eli www-sivujen teko (1) ja ohjelmointi (2). Kannattaa ensin selvittää eka kunnolla ennen
kuin alkaa tokalla mahdollisesti sotkemaan asioita.

1) HTML/CSS

 - tähän tarvit jonkun ajantasalla olevan oppaan
 - debianissa serveriksi saa apachen, apt-get install apache* (* = oikea versio)
 - editoriksi joku hyvä syntax highlight osaava riittää

 - noilla pääsee alkuu editoi .html tiedostoa editorilla ja tuloksen näkee selaimen kautta

2) WWW-ohjelmointi

 - tämä on laaja ja monimutkainen "tanner" ...


« Viimeksi muokattu: 30.12.14 - klo:09.42 kirjoittanut _Pete_ »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Nettisivut ja serveri
« Vastaus #2 : 22.12.14 - klo:13.12 »
Ekat nettisivut kannattaa tehdä tekstieditorilla (gedit, geany, kate, vim, emacs, mitä vaan), joka osaa korostaa syntaksin ja rivittää fiksusti. WWW-palvelin on se erityinen ohjelma, jonka halunnet. Eli asenna _Pete_n mainitsema apache tai vaikka nginx, tässä käytössä ei ole mitään olennaista eroa, mutta apache on aika helppo, koska sille löytyy paljon ohjeita ja se on käytännössä aina tuettu. Itse sivujen tekeminen ei pahemmin eroa valitsit minkä tahansa www-palvelimen.

Itse olen tykännyt tästä sivustosta HTML:n opiskeluun: http://www.w3schools.com/html/default.asp
Kun tuossa on alkuun päässyt ja innostusta riittää niin CSS, HTML5, Javascript ja PHP tutoriaalit voi kahlata läpi.

Itse olen käyttänyt tuota Djangoa Pythonin päällä ja mielestäni se on oikein mainio alusta, mutta se ei tosiaankaan ole paras nettisivujen kirjoittamiseen, sillä sitä ei ole siihen tehty. Enemmänkin se on sellainen web framework, jolla voi tehdä alustan (CMS), jolla ne nettisivut voi sitten tehdä (vrt. WordPress, Drupal, Joomla). Tuolla Djangolla on kuitenkin hyvä tehdä kaikenlaisia selainsovelluksia ja itse olen ainakin tykännyt sitä käyttää.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

juyli

  • Vieras
Vs: Nettisivut ja serveri
« Vastaus #3 : 23.12.14 - klo:22.48 »
Olisi tarkoitus aloittaa verkon opiskelu, eli kotisivujen tekoa ja pistää serveri pystyyn. Oikeastaan ei ole juuri mitään osaamista  tältä alalta, joten kaipaisin vinkkejä mistä aloittaa. ...

Kun httpd-palvelinta aiot rakennella, kannattaa ihmetellä Apachen-ohjeita. Apache ei tosin ole ainoa httpd-palvelin. Itse sivut sitten voi kyhäillä, kuten jo palstalla ohjeistettu tekstieditoreilla, tai haluamillaan www-sivujen teko-ohjelmilla, joita myös on useita vaihtoehtoja.

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Nettisivut ja serveri
« Vastaus #4 : 23.12.14 - klo:23.21 »
Lainaus
Mikä jakelu olisi hyvä serverille?

Ei oikeastaan mitään merkitystä, kaikki hyviä ja webbipalvelin toimiin noin yhden minuutin työllä jos tarvitset vain että html-sivut ovat näkyvissä. Pari minuuttia jos tarvitset myös PHP: n. Tuo toimii Ubuntun / Linux Mintin oletusarvoilla heti asennuksen jälkeen, todella helppo asia kun julkaiset vain yhtä sivustoa tuolla koneella.  Jos Apache on v2.4.x kuten se on nykyisessä Ubuntussa ja Linux Mint: ssä niin sivut julkaistaan oletuksena  /var/www/html -kansiosta.  Tallennat sen webbisivustosi pääsivun "index.html" nimellä ja näkyvissä on heti. 
Tuo /var/www/html on paikkana hieman kömpelö kun joudut sudoilemaan kaiken tuonne, itse olen aina muuttanut jonnekin muualle webbisivujen julkaisupaikan. 
Jos haluat löytää sivustosi myös nimellä eikä pelkästään ip-osoitteella niin "dy.fi" on hyvä palvelu.  Voit luoda sinne vaikka "welmar.dy.fi" joka osoittaa koneesi ip-osoitteeseen.  Jos puolestaan ip-osoitteesi saattaa vaihtua niin tarvitset tuohon DynDNS (=DDNS) client-ohjelman joka päivittää uuden osoitteesi automaatttisesti tuonne. Ei häviä kone koskaan ainakaan pitkäksi aikaa. Voi tuota DDNS-clienttia käyttää toki muullekin koneelle joka on julkisessa osoitteessa.
« Viimeksi muokattu: 27.12.14 - klo:15.39 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Nettisivut ja serveri
« Vastaus #5 : 24.12.14 - klo:00.16 »
Kiitoksia vastauksista nyt alkaa vähän asia selviämään. Olen varmaan kuvitellut asian vaikeammaksi kuin se oikeasti on ja siksi en ole aikaisemmin enempää perehtynyt juttuun.  Jatkan tästä HTML opiskelua Tominin antaman linkin kautta joka vaikuttaa varsin hyvältä ja myös Codeacademy http://www.codecademy.com/learn on aloitettu. Toi DDNS ja dy.fi pitää pitää mielessä.