Kirjoittaja Aihe: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??  (Luettu 17539 kertaa)

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« : 28.11.14 - klo:16.36 »
Moi. Oon veronkalautusrahoilla päivittämässä keskusyksikköä, ja expertin tarjouksessa olis kolme kiinnostavaa, mutta tarviisin näihin vähän jeesiä. Eli missä näissä olis paras teho verrattuna hintaan, lähinnä prossujen ja näytönohjainten tiedot on mulle vähän hepreaa? Ja tulevaisuudessa, onko näistä joku, jota kannattaa vältellä linux-asennuksen suhteen, lähinnä kai näytönohjaimesta kiinni. Tehoa tarviisin hd-videoiden editointiin...

Kone 1 - hintaa 895 eur (kipurajoilla tai ylikin): http://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Poytakoneet/TC-605

Intel Core i7-4790 (3,6 GHz), 16 Gb muistia, 2 Tb SATA kovalevy, Nvidia GTX745 4GB näytönohjain ym ym


Kone 2 - hintaa 899 eur (sama virsi): http://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Poytakoneet/M51AD-NR037S

Intel® Core™ i5-4460S, 16 Gb muistia, 1 Tb SATA kovalevy + 128 SSD (!), NVIDIA GeForce GTX760 192BIT 3 Gb näytönohjain


Kone 3 - hintaa 549 eur (eli onko puolet huonompi kone tarpeeseeni..?): http://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Poytakoneet/HP-500-204EO-F9N84EA-UUW

Neliytiminen AMD A10-6700 APU, 16 Gb muistia, 2 Tb SATA kovo, AMD Radeon R7 20 näytönohjain

Ja vielä, saanko HUOMATTAVASTI halvemmalla samantehoisen koneen osat haalimalla netistä ja kasaamalla jälkipolven avustuksella??
Registered Linux user number 470428

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #1 : 28.11.14 - klo:16.49 »
Moi. Oon veronkalautusrahoilla päivittämässä keskusyksikköä, ja expertin tarjouksessa olis kolme kiinnostavaa, mutta tarviisin näihin vähän jeesiä. Eli missä näissä olis paras teho verrattuna hintaan, lähinnä prossujen ja näytönohjainten tiedot on mulle vähän hepreaa? Ja tulevaisuudessa, onko näistä joku, jota kannattaa vältellä linux-asennuksen suhteen, lähinnä kai näytönohjaimesta kiinni. Tehoa tarviisin hd-videoiden editointiin...

Kone 1 - hintaa 895 eur (kipurajoilla tai ylikin): http://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Poytakoneet/TC-605

Intel Core i7-4790 (3,6 GHz), 16 Gb muistia, 2 Tb SATA kovalevy, Nvidia GTX745 4GB näytönohjain ym ym


Kone 2 - hintaa 899 eur (sama virsi): http://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Poytakoneet/M51AD-NR037S

Intel® Core™ i5-4460S, 16 Gb muistia, 1 Tb SATA kovalevy + 128 SSD (!), NVIDIA GeForce GTX760 192BIT 3 Gb näytönohjain


Kone 3 - hintaa 549 eur (eli onko puolet huonompi kone tarpeeseeni..?): http://www.expert.fi/Tuotteet/Tietokoneet/Poytakoneet/HP-500-204EO-F9N84EA-UUW

Neliytiminen AMD A10-6700 APU, 16 Gb muistia, 2 Tb SATA kovo, AMD Radeon R7 20 näytönohjain

Ja vielä, saanko HUOMATTAVASTI halvemmalla samantehoisen koneen osat haalimalla netistä ja kasaamalla jälkipolven avustuksella??

Lyhyt vastaus: Valitse kahden ylimmän välillä, AMD Radeon ja Linux eivät oikein tule juttuun keskenään. Ylimmässä on tehokkain suoritin, mutta alemmassa tehokkaampi näytönohjain. Teho/hintasuhteessa nuo kaksi ylintä ovat melko tasoissa, joskin itse valitsisin tuon GTX 760:llä varustetun version.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #2 : 28.11.14 - klo:17.00 »
kasaamalla itse saat luultavasti halvemmalla paremman ja semmoisen, kuin haluaa. Noissa pakettikoneissa on osat yleensä mitä ssattuu ja tulevaisuuden laajennuksissa voi tulla ongelmia. Koneen kasaus on helppoa, kuin leegotalon kasaus. youtubesta löytyy videoita, jjoista voi mallia katsoa, jos touhu on täysin vierasta.

Kun tiedät minkä prossun koneeseen haluat, niin siitä on helppo lähteä konepakettia rakentamaan.

kamara

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2944
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #3 : 28.11.14 - klo:17.22 »
kasaamalla itse saat luultavasti halvemmalla paremman ja semmoisen, kuin haluaa. Noissa pakettikoneissa on osat yleensä mitä ssattuu ja tulevaisuuden laajennuksissa voi tulla ongelmia. Koneen kasaus on helppoa, kuin leegotalon kasaus. youtubesta löytyy videoita, jjoista voi mallia katsoa, jos touhu on täysin vierasta.

Vaikeinta on ostaa oikeanmalliset legopalikat. Kun ne on ostettu, niin kasaamisen ei pitäisi olla niin vaikeaa samankokoisen kuin legotalon.

Käsittääkseni kasaamisessa vaikein osa on prosessorin jäähdyttimen asentaminen.

Eli mikäli ostat palikoina, niin kysele täällä onko palikat oikean mallisia.
« Viimeksi muokattu: 28.11.14 - klo:17.27 kirjoittanut kamara »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #4 : 28.11.14 - klo:17.39 »
Tehoa tarviisin hd-videoiden editointiin...

Linuxissa videoeditoinnin kannalta tärkeimmät komponentit ovat prosessori ja kiintolevy. Näytönohjaimella ei ole juurikaan merkitystä, kun ohjelmat eivät osaa sitä kuitenkaan hyödyntää. Nvidia on kuitenkin paras vaihtoehto.

Eli koneeseen kannattaa valita nopea Intelin prosessori ja SSD-levy (+säilytystilaa videoille perinteisellä pyörivällä levyllä).

Millainen kone sinulla on nykyään? Esimerkiksi Sandy Bridge -sukupolven rautaa ei välttämättä kannata päivittää muuten kuin hankkimalla SSD-levyn, jos sellaista ei vielä ole.
« Viimeksi muokattu: 28.11.14 - klo:17.40 kirjoittanut nm »

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #5 : 28.11.14 - klo:19.36 »
Tässä olis yksi valmiita konepaketteja konepaketteja oleva linkki.
http://omatietokone.omasivu.fi/suositeltuja-konepaketteja/
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #6 : 28.11.14 - klo:22.39 »
Tehoa tarviisin hd-videoiden editointiin...

Linuxissa videoeditoinnin kannalta tärkeimmät komponentit ovat prosessori ja kiintolevy. Näytönohjaimella ei ole juurikaan merkitystä, kun ohjelmat eivät osaa sitä kuitenkaan hyödyntää. Nvidia on kuitenkin paras vaihtoehto.

Eli koneeseen kannattaa valita nopea Intelin prosessori ja SSD-levy (+säilytystilaa videoille perinteisellä pyörivällä levyllä).

Millainen kone sinulla on nykyään? Esimerkiksi Sandy Bridge -sukupolven rautaa ei välttämättä kannata päivittää muuten kuin hankkimalla SSD-levyn, jos sellaista ei vielä ole.

Tarvitaan siis uusi kone, wanha on tosi vanha. Siitä ei ole käyttöön muutoin kuin kotelon osalta (käyköhän isompi tornikotelo nykyisiin emoihin?) ja dvd-asema, ehkä. Eli kokeillaan erillisosista kasattavaa konetta jos saadaan enempi paukkua per euro.

Jos nyt puhuttaisiin n. 700 euron koneesta huomioiden tulevaisuuden hyvä päivitettävyys ja tuo hd-videoiden editointi (ei tulla pelaamaan pelejä):

1) mahd. hyvä prossu (ei mitään hajua, auttakee) nimenomaan Intel?? Ei AMD??
2) emolevy (ei mitään hajua ja valitaanko yhdysrakenteinen emossa oleva näytönohjain vai erillinen?)
3) muistia (16 Gb kai??)
4) 2 Tb kovalevy + SSD-levy (apua tähänkin)
5) virtalähde (suosituksia?)
6) muut hilppeet, mitähän??
Registered Linux user number 470428

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #7 : 28.11.14 - klo:23.10 »
Eli kokeillaan erillisosista kasattavaa konetta jos saadaan enempi paukkua per euro.

Jos nyt puhuttaisiin n. 700 euron koneesta huomioiden tulevaisuuden hyvä päivitettävyys ja tuo hd-videoiden editointi (ei tulla pelaamaan pelejä):

1) mahd. hyvä prossu (ei mitään hajua, auttakee) nimenomaan Intel?? Ei AMD??
2) emolevy (ei mitään hajua ja valitaanko yhdysrakenteinen emossa oleva näytönohjain vai erillinen?)
3) muistia (16 Gb kai??)
4) 2 Tb kovalevy + SSD-levy (apua tähänkin)
5) virtalähde (suosituksia?)
6) muut hilppeet, mitähän??
1. Jos pääsääntöisesti tosiaan teet videoeditointia, niin ehdottomasti jokin Core i7 sarjalainen
2. Emolevy riippuu minkä prosessorin ja paljonko tarkalleen laitat kokoonpanoon rahaa kiinni. Näytönohjain ei muuten sitten nykyään ole emolevyssä vaan tuossa prossussa kun nyky Intel-kokoonpanoja katsotaan. Tuki löytyy kaikista moderneimmista lankuista. Sandy Bridge aikakaudella ei kaikissa emolevyissä ollut välttämättä tukea. Ivy Bridge lähtien käsittääkseni kaikki lankut tukeneet integroitua näytönohjainta. Erillistä näytönohjainta et luonnollisestikaan tarvi jos et pelaa tai halua hyödyntää jotain eksoottisempaa (=lue myös kallista) näytönohjainta johonkin laskemiseen, mikä tuskin on tarpeeseen?
3. Vähintään tuo 16Gt
4. WD:n Red sarja voisi olla ihan sopiva tuohon käyttöön, eli ne on tarkoitettu hiukan palvelin tai videotallennus tyyppisiin kohteisiin. Pitäisi olla normaalilevyjä hiukan parempia, mutta ei kovinkaan paljoa kalliimpia. Järjestelmä levyksi, eli SSD-asemaksi suosittelisin itse Crucial MX100:sta vaikkapa 256Gt. Hinta noin 100€. Todella edullisia, ei toki ihan kaikkein nopeimpia, mutta minusta hinta/laatusuhde on erinomainen. Yhdestä koneesta löytyy itsellä eikä moitittavaa ole löytynyt.
5.Itsellä on muutamat Corsair HX-sarjalaiset olleet vuosia ja toimineet hyvin. Koko riippuu tietysti muusta kokoonpanosta. Ilman erillistä näytönohjainta voi valita sieltä pienimmästä päästä luonnollisesti ja hintaa ei tule liikoja.


Aika helposti pääsee alle markettikone hintojen. Tuohon alle kasasin noin 5min rääpimisellä kutakuinkin saman hintaluokan koneen. Tosin muisti jäi vain 8Gt. Huom. siis painotan, että tosiaan katsoin _todella_ pikaisesti noita komponentteja, enkä todellakaan siis suosittele tilaamaan tuota pakettia. Kannattaa myös vakavasti harkita, että tilaako komponentteja ruotsin puolelta. Itse olen yhden pikkukoneen sieltä tilannut ja hinnassa sattui olemaan suorastaan aivan järkyttävän iso ero.

Tärkein ero itse tehdyssä koneessa on se, että se sisältää täyttä standardi rautaa. Nuo markettikoneiden virtalähteet yms. on monesti täysiä yksilöitä, eikä niitä järkevästi voi hyödyntää mihinkään toiseen tietokoneeseen. Itse tehdystä koneesta voit 100% varmuudella hyödyntää ainakin jotain seuraavaan päivitykseen.




Vielä yksi huomautus. Jos kasaat itse koneen, niin suosittelen erittäin kovasti panostamaan kunnolliseen runkoon. Itse kasasin HTPC:n Lian Li-merkkiseen täysin alumiiniseen koteloon, joka oli kyllä sen verran arvokas, että mietiskelin hankintaa todella pitkään. Näin jälkikäteen ei harmita yhtään. Tuo kokoonpano käy suorastaan ihan mielettömän viileänä vrt. pöytäkoneeseeni, joka on paljon isompi, mutta sisältää peltiä ja muovia. Selvä asia että alumiini johtaa lämpöä hyvin ja sillä itse ostoksen perustelinkin, mutta en olisi arvannutkaan kuinka suuri käytännössä ero onkaan. En siis tietenkään sano, että tuo kyseinen merkki on ainoa oikea, vaan siis ylipäätään täysin alumiiniset kotelot = Tupla peukku täältä.
« Viimeksi muokattu: 28.11.14 - klo:23.55 kirjoittanut qwertyy »

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #8 : 02.12.14 - klo:16.01 »
Ok, eli tuo prossu jo maksaa nuin paljon.. hmm.. kone tulee kyllä pääasiassa muuhun käyttöön kuin hd-vireoiren käpistelyyn, mutta mukava olisi jos potkua olisi myös siihen kohtuullisesti. Hintaluokkaa saisi olla sen 700 eur tai alle.
Registered Linux user number 470428

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #9 : 02.12.14 - klo:19.51 »
Aivan, käsitin että videokäsittely on pääsääntöistä käyttöä. Silloin varmaan menisi i5-sarjan prosessorit ja tuolloin lähtee prosessorin hinnasta noin 100 euroa heti pois. Ehkä enemmänkin.

Sanoisin että ei i5:t mitään hitaita nekään ole.

Toki kannattaa kyllä myös pitää mielessä, että jos hankkii "vanhemman" sukupolven komponentit, niin hinnasta myös silloin lähtee aika aimo siivu pois. Loppuviimein esim. Sandy Bridge Intel prosessoreiden julkaisun jälkeen, ei ole valtavia hyppäyksiä tehoissa tullut. Sandy Bridgeä ei varmaan kyllä enää helpolla edes löydä, mutta Ivy Bridge sarjalaisia varmaan löytyy paljonkin.
http://muropaketti.com/artikkelit/prosessorit/intelin-arkkitehtuurit-haswell-vs-ivy-bridge-vs-sandy-bridge

Huomaa tuolla mm. käytännön pakkaustesteissä isoin ero tiedostopakkausajassa 1 sekunti ja videokäsittelyssä noin 10% ero.

Ts. kannattaa ehdottomasti tarkistaa ja harkita myös käytettyjen koneiden/komponenttien ja varastoon jääneiden uusien osien hintoja.

Oman tietokoneen suola on nimenomaan se, että voi tarkalleen hakea suorituskykyä omiin tarpeisiin. Esim. pelaaminen vaatii suhteellisen vähän prosessoritehoa, mutta vastaavasti näytönohjaimeen pitää silloin panostaa reilusti. Sanoisin että jos itse kasaa koneen ja sijoittaa siihen tuon 700€ niin nykypäivänä saa aikamoisen tykin sillä hinnalla. Pitää valita komponentit todella huonosti jos kone tuntuu hitaalta.

Piti oikein alkaa miettimään omaa "tehokoneen rakentamista". Eli itse kasasin näemmä neljä vuotta sitten noin 1000€ pöytäkoneen, eikä suorituskyky tunnu tänäpäivänä lainkaan siltä, että pitäisi kyseistä konetta alkaa päivittämään. Edelleen on 16Gt muistia, neliydin prossu, SSD ja pari raid0 asennettua WD black sarjan kiintolevyä. Ainoa mikä koneessa harmittaa on valtava virrankulutus, joka johtuu ylilyödystä näytönohjaimesta.

Buntuzz

  • Vieras
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #10 : 02.12.14 - klo:20.54 »
Tuolta lisää ohjeita oman koneen kasaamiseen.

http://keskustelu.afterdawn.com/forums/uutta_tietokonetta_ostamassa/

Komponentit.

http://www.jimms.fi/

http://www.systemastore.fi/

Jos et itse kasaa,niin voit kasauttaa koneen liikkeessä käyttövalmiiksi.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #11 : 02.12.14 - klo:21.03 »
Intelillä on prosessoriin integroitu näytönohjain. Sen riittävyyttä voisi aluksi kokeilla ja säästää satasen tai käyttää sen siihen hiukka parempaan prosessoriin. Mulla ei kyllä ole mitään käsitystä, paljonko editoinnissa tarvitaan näytönohjaimelta, riittääkö integroitu.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5661
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #12 : 02.12.14 - klo:22.13 »
Mulla ei kyllä ole mitään käsitystä, paljonko editoinnissa tarvitaan näytönohjaimelta, riittääkö integroitu.
Helposti. Eihän näytönohjain tee muuta kuin piirtää raamit kuten katsoessa videota. Prossu tekee käytännössä kaiken työn ja ennen kaikkea tietysti keskusmuistia pitää olla paljon. Ihan samoin kuin esim. 3d-renderointi, niin muisti vaikuttaa valtavasti = paljon välimuistia = prossulle saa sitä laskettavaa kun ei haeta/kirjoiteta tietoa pienissä paloissa massamuistille.

Toki tietysti näytönohjaimistakin löytyy joistain malleista eksoottisempia ominaisuuksia, joista on videotoistossa myös apua, mutta taitaa olla sitten kortin hinta heti siellä +300€ tai muuten ainakin se hyöty on sitten käytännössä täysin pyöreä nolla ja koskee lähinnä sitä 3D renderointia. Plus softasta pitää tietenkin löytä tuki jne.

Sanoisin että takuulla järkevämpää sijoittaa roposia enemmän prosessoriin, mitä näytönohjaimeen tuolla käytöllä.

Buntuzz

  • Vieras
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #13 : 02.12.14 - klo:22.25 »
No tossa tollainen  paketti 872€


http://postimg.org/image/5101g7wez/
« Viimeksi muokattu: 02.12.14 - klo:22.27 kirjoittanut Buntuzz »

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #14 : 03.12.14 - klo:02.44 »
Kesällä tuli itse kasailtua kone. Sanoisin että se on se kannattavin tie jos haluaa tosiaan päättää, joka komponentin osalta mitä laitetaan ja haluaa ns. standardikamaa.

Tärkein lähtökohta on emolevy, se sitten määrää käytännössä mikä prossu käy koneeseen, ja kuinka paljon saat muistia kiinni. Itse Intelin suorittimia suosittelisin. Ja i5 on kustannus/teho suhteeltaan, ehkä se järkevin valinta jollei ihan viimeistä tehonrippusta hommiinsa tarvitse. Linux koneen kohdalla jos erillistä näytönohjainta hommaa niin Nvidia on se järkevin vaihtoehto. 

Itse kasaaminen ei kovin vaikeaa ole. Ei edes sen suoritinjäähdyttimen asentaminen, ainakaan jos vakiojäähdytintä käyttää. Seuraa vain ohjeita tarkkaan ja hötkyilemättä ja homman pitäisi mennä ihan hyvin.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Buntuzz

  • Vieras
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #15 : 03.12.14 - klo:08.13 »
Tuolta löytyy ohjetta koneen kasaamiseen.
Varoen homman tekee,niin hyvä tulee.
Jos on joku kaveri,joka on aijemmin kasaillut,niin pyytää apuja hommaan.

https://www.youtube.com/results?search_query=tietokoneen+kasaaminen

https://www.youtube.com/watch?v=m-hH6KKRWP4

https://www.youtube.com/watch?v=F9lmileWOfE

Ainahan itse kasaamalla saa paremman ja mieleisensä koneen.
Noi markettien koneet on yleensä ylihinnoiteltuja ja komponenteistä ei ole annettu mitään tarkempia tietoja.

Usein niiden myöhempi päivityskin voi mennä vaikeimman kaavan kautta,kun joutuu koko paketin uusimaan,
ei yksin riitä,että vaihtaa näyttiksen,tai emon,tai prossun.Loppumetreillä on vaihdettu kaikki ja sehän sitten maksaa.

Sitten takuu asiat.Yleensä markettikoneiden takuut  on 1 vuosi.
Kun kasaa itse komponenteistä,niin osien takuut 3 vuotta  <--> 5 vuotta.

http://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/07/06/pelaajan-kannattaa-koota-tietokoneensa-itse

http://keskustelu.afterdawn.com/threads/pakettikone-vai-kasattu-jos-mietit-lue.218915/

Saatko selvitettyä nykyisen kokoonpanosi komponentit.
Pystyisikö niistä hyödyntämään uuteen kokoonpanoon jotakin.
« Viimeksi muokattu: 03.12.14 - klo:13.59 kirjoittanut Buntuzz »

spark

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1752
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #16 : 03.12.14 - klo:11.32 »
Ok, eli tuo prossu jo maksaa nuin paljon.. hmm.. kone tulee kyllä pääasiassa muuhun käyttöön kuin hd-vireoiren käpistelyyn, mutta mukava olisi jos potkua olisi myös siihen kohtuullisesti. Hintaluokkaa saisi olla sen 700 eur tai alle.

Prossussa on helppo säästää ja sen viidensadan prossun voi vuoden parin päästä ostaa satasella. Emolevyä valitessa kannattaa katosa malli, jossa on hyvä prossutuki, niin ei jää siitä kiinni.
 

nöösipoika

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 165
  • Linux-märkäkorva, Mint 17 KDE, Sailfish
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #17 : 03.12.14 - klo:21.30 »
No tossa tollainen  paketti 872€


http://postimg.org/image/5101g7wez/

Tosta voinee jättää poies erillisen näytönohjaimem jos tuo prossu sisältää näytönohjainpiirin/toiminnon? Ja tilalle muistia siihen 16 gigaan.

Ostokset Suomesta/Ruåtsista/Germaaneista vai mistä?

edit: wanhasta masiinasta ei ole kuin kotelo ja dvd-asema käyttökelpoisia, jos nekään..
« Viimeksi muokattu: 03.12.14 - klo:21.46 kirjoittanut nöösipoika »
Registered Linux user number 470428

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #18 : 03.12.14 - klo:21.45 »
Itse kyllä harkitsisin DVD-aseman jättämistä pois, kun ei sitä oikeasti mihinkään tarvitse Linuxilla. Ja silloin kun tarvitsee, niin voi käyttää ulkoista, jos on sellainen. Sitä voi sitten käyttää kannettavienkin kanssa (uusissa harvemmin on optisia asemia). Toki kuluna DVD-asema on aika pieni (20-25 €).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1058
    • Profiili
Vs: Keskusyksikkö hankinnassa - apuja??
« Vastaus #19 : 04.12.14 - klo:11.32 »
Minä olen käytellyt asennuksissa viime aikoina DVD:tä, kun tyhjiä levyjä on laatikossa kasa tyhjänpanttina. USB-asennuksissa on silloin tällöin joku tökännyt, DVD:llä ei lainkaan.