Kirjoittaja Aihe: Canon MG3500 series ja Gimp  (Luettu 2739 kertaa)

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Canon MG3500 series ja Gimp
« : 25.11.14 - klo:19.06 »
Teen tästä uuden aiheen, kun PNG-kuva JPG-kuvaksi? -aihe on jo merkitty ratkaistuksi.
Toivottavasti se sopii?

Se File -valinta on kunkin kuvan yläreunan menussa erikseen. Mitään nappia ei kai missään ole tuolle toiminolle?
Palauta Gimp oletusasetuksiinsa poistamalla sen asetushakemisto:
Sulje Gimp ja komenna tämä (kopioi ja liitä päätteeseen)
Koodia: [Valitse]
rm -R ~/.gimp-2.6tuon asetuspiilohakemiston numerto vaihtelee Gimpin version mukaan, mutta sinun versiosi on tuo 2.6.
Gimp luo uuden hakemiston tiedostoineen käynnistyessään.

Mutta en siis ole varma onko tuota File -> Export As... vielä 2.6 versiossa, jos ei ole niin sitten File -> Save As... hoitaa saman asian.
« Viimeksi muokattu: 25.11.14 - klo:19.12 kirjoittanut John Hilly »

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Canon MG3500 series ja Gimp
« Vastaus #1 : 25.11.14 - klo:19.06 »
Raimon ohjeen mukainen asetustiedoston poisto palautti Gimpin normaaliksi minullakin. Olin onnistunut sulkemaan sieltä pois valikoita, eikä minulla ollut aavistustakaan miten saan ne takaisin. Kiitos neuvosta!

Muuten Gimp on kyllä melkoinen mysteeri, mutta minun on pakko käyttää sitä, koska Canon MG 3550 Linux ajurit tukevat skannauksessa vain Gimp:iä?!

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Canon MG3500 series ja Gimp
« Vastaus #2 : 25.11.14 - klo:19.08 »
Muuten Gimp on kyllä melkoinen mysteeri, mutta minun on pakko käyttää sitä, koska Canon MG 3550 Linux ajurit tukevat skannauksessa vain Gimp:iä?!

Tarjoaahan Canon oman ScanGear MP -ohjelmansa Linuxiin. Oletko asentanut sen? Käynnistyy päätteessä komennolla scangearmp, jos ei ilmesty ohjelmavalikkoon.

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Canon MG3500 series ja Gimp
« Vastaus #3 : 25.11.14 - klo:19.09 »
Kyllä se asennettuna oli. Se aukeaa, kun menen Gimp:issä Tiedosto-> Luo-> ScanGear MP...

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Canon MG3500 series ja Gimp
« Vastaus #4 : 25.11.14 - klo:19.11 »
Rajotapas nyt vähän tuota viestitulvaa. Kuvaile ongelma aloitusviestissä ja jää odottamaan vastauksia. Kaikki pääsevät paremmin kärryille, että mistä on kyse.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Canon MG3500 series ja Gimp
« Vastaus #5 : 25.11.14 - klo:19.13 »
Jep, eli kuten tuossa jo vihjasin, ScanGear MP:n pitäisi käynnistyä myös päätteen kautta komennolla

Koodia: [Valitse]
scangearmp
Canon ei ole tehnyt ohjelmalle .desktop-tiedostoa, joten se ei näy ohjelmavalikoissa. Tarvittavan tiedoston voi kyllä itse lisätä järjestelmään tämän ohjeen mukaan: http://askubuntu.com/a/503702

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Canon MG3500 series ja Gimp
« Vastaus #6 : 25.11.14 - klo:19.17 »
Muokkasin ensimmäistä viestiä. Toivottavasti se selventää, mistä on kyse.

Kokeilin käskyä päätteessä ja se avasi skannausvalikon, eli ScanGear MP:n ihan ok.
Kuvan muokkaukseen tarvitsen kai silti Gimp:iä?
Kiitos ja anteeksi.

Juha-Pekka  ???

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Canon MG3500 series ja Gimp
« Vastaus #7 : 25.11.14 - klo:19.54 »
Kuvan muokkaukseen tarvitsen kai silti Gimp:iä?

Jos ScanGearissä ei ole tarvitsemiasi toimintoja, sen ohella pitää käyttää jotain kuvanmuokkausohjelmaa. Gimp ei kuitenkaan ole ainoa vaihtoehto. Taiteellisiin projekteihin voi sopia paremmin esimerkiksi Krita tai MyPaint ja kirjojen tai dokumenttien jälkikäsittelyyn voi etsiä ohjelman vaikkapa tältä listalta: http://wiki.diybookscanner.org/introduction-to-software

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Canon MG3500 series ja Gimp
« Vastaus #8 : 26.11.14 - klo:13.15 »
Kiitos vihjeistä!
Canon MG3550 Linux -ajurit tukevat suoraan vain Gimp:iä. Esim. gscanpdf2 ei tunnista laitetta.

Tietysti kuvaa voi yrittää jälkikäsitellä tallennuksen jälkeen, olen vain niin tumpelo näissä kuvankäsittelyohjelmissa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: Canon MG3500 series ja Gimp
« Vastaus #9 : 26.11.14 - klo:13.25 »
Canon MG3550 Linux -ajurit tukevat suoraan vain Gimp:iä.

Tarkemmin sanoen ajurit toimivat vain ScanGear MP:n kanssa, joka käynnistyy joko erillisenä ohjelmana tai Gimpin sisällä.