Kirjoittaja Aihe: Ubuntun käyttäminen muistitikulta?  (Luettu 3241 kertaa)

Jartsaaf

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Ubuntun käyttäminen muistitikulta?
« : 06.10.14 - klo:08.38 »
Miten saan tehtyä muistitikulle ubuntun asennuksen siten, että muutokset käyttöjärjestelmässä tallentuvat muistitikulle ja muistitikku on aina käyttövalmiina toisessakin tietokoneessa. Yritin muutamalla tavalla, mutta muutokset eivät koskaan tallentuneet tikulle.

Osaisiko joku siis kertoa miten saisin toimivan Ubuntu tikun, joka tallentaa muutokset tikulle ja koneeseen ei tehdä muutoksia?

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
Vs: Ubuntun käyttäminen muistitikulta?
« Vastaus #1 : 06.10.14 - klo:09.12 »
Miten saan tehtyä muistitikulle ubuntun asennuksen siten, että muutokset käyttöjärjestelmässä tallentuvat muistitikulle ja muistitikku on aina käyttövalmiina toisessakin tietokoneessa. Yritin muutamalla tavalla, mutta muutokset eivät koskaan tallentuneet tikulle.

Osaisiko joku siis kertoa miten saisin toimivan Ubuntu tikun, joka tallentaa muutokset tikulle ja koneeseen ei tehdä muutoksia?

Joskusmuinoin kokeilin tuollaisen virityksen siten että asensin sen ko. tikulle.

Ainakin siihen aikaan asennusohjelma kysyi mihin asennetaan ja valitsin sen tikun.
(Oli kaksi tikkua asennuksen aikana kiinni.)

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2714
    • Profiili
Vs: Ubuntun käyttäminen muistitikulta?
« Vastaus #2 : 06.10.14 - klo:11.20 »
Jos haluat käyttää tiettyä distroa ja se ei ole Puppy, niin laita se asennustikulle jollain sellaisella ohjelmalla jolla voit valita Persistence (eli Pysyvyys) -ominaisuuden. Silloin saat pienen tilan johon Linux tallettaa tietoja käyttökertojen välillä. Jos haluat asentaa Linuxin suoraan tikulle, valitse Puppy. Itse en tosin ole sitä kokeillut, mutta Puppy on juuri tähän tarkoitukseen tehty.

Muos: ohjelmia joilla asennustikku tehdään löytyy esimerkiksi http://www.pendrivelinux.com/ -sivustolta. Tai jos sinulla on jo Linux asennettuna, niin sen mukana varmaankin on tullut joku työkalu. Itse olen tehnyt ekat tikut Windows-koneella kun ei Linuxia vielä ollut.
« Viimeksi muokattu: 06.10.14 - klo:11.23 kirjoittanut AimoE »

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Jallu59

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3430
    • Profiili
Vs: Ubuntun käyttäminen muistitikulta?
« Vastaus #4 : 06.10.14 - klo:18.41 »
Itse ainakin asensin Xubuntun 8GB muistikulle normisti ja olen sitä käyttänyt monesa koneessa pelastusveneenä. FStabia kannatta ronkkia sen verran, ettei se yritä ottaa asennuskoneesta osioita käyttöön, muuten bootti kestää kauan.

T:Jallu59

Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS