Kirjoittaja Aihe: Vaatiiko Lenovo e530 ylimääräisiä toimenpiteitä toimiakseen..  (Luettu 5531 kertaa)

Gavia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
...ylimääräisiä toimenpiteitä toimiakseen kunnolla, siis 14.04 LTS:ssa. En nimittäin ole tapellut minkään käyttöjärjestelmän kanssa yhtä paljon kuin tämän viimeisimmän Ubuntu 14.04 LTS:n kanssa. Olen asennellut linuxeja aina "Yggdrasilista" lähtien, no se nyt ei lähtenyt oikein koskaan pelittämään mutta muiden kanssa on aina jotain saanut aikaan. 14.04LTS:kin toimii hyvin kun on sillä tuulella mutta näitä hetkiä ei ole läheskään aina, viimeksi lakkasi Microsoftin optinen rotta toimimasta kunnolla.


Otsikkoa tarkennettu kertomaan jotain -Storck
« Viimeksi muokattu: 22.09.14 - klo:15.54 kirjoittanut Storck »

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
En ole edes kokeillut Ubuntua tuohon koneeseen vielä, mutta sen jo tiedän Windows-käytössäkin että tuon mallin USB3-portit menevät herkästi sököksi. Kiitos kun muistutit - pitää viedä huoltoon.

Gavia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
En ole edes kokeillut Ubuntua tuohon koneeseen vielä, mutta sen jo tiedän Windows-käytössäkin että tuon mallin USB3-portit menevät herkästi sököksi. Kiitos kun muistutit - pitää viedä huoltoon.

No nyt sekin sitten selvisi, eli en syytä sitten ainakaan enää kj:ä, on yksi usbi kovin hiljainen. Tosin kylläkin se ainua kakkonen.

yaquya

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 50
    • Profiili
Muutenhan tämä kone toimii hyvin, mutta touchpad vaati minulla lievästi virittelyä + unitya ei oikein voi käyttää paitsi jos
haluaa klikkailla virheilmoituksia kun compiz kaatuu vähän väliä.

Läppärin runko tosin halkesi kun nostin etureunasta, mutta ilmastointiteipillä se pysyy hyvin kasassa. :D

Siltä varalta että joku taistelee touchpadin kanssa kun kursori pomppii mihin sattuu:

Päätteeseen:
Koodia: [Valitse]
sudo nano /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-thinkpad-touchpad.conf

Liitä sinne tämä:

Koodia: [Valitse]
Section "InputClass"
        Identifier "touchpad"
        MatchProduct "SynPS/2 Synaptics TouchPad"
        Driver "synaptics"
        # fix touchpad resolution
        Option "VertResolution" "100"
        Option "HorizResolution" "65"
        # increment noise cancellation factor
        Option "HorizHysteresis" "60"
        Option "VertHysteresis" "60"
EndSection

Ctrl+X poistuu, tallenna kysyttäessä ja boottaa kone.

« Viimeksi muokattu: 23.09.14 - klo:06.42 kirjoittanut yaquya »

Gavia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Muutenhan tämä kone toimii hyvin, mutta touchpad vaati minulla lievästi virittelyä + unitya ei oikein voi käyttää paitsi jos
haluaa klikkailla virheilmoituksia kun compiz kaatuu vähän väliä.

Läppärin runko tosin halkesi kun nostin etureunasta, mutta ilmastointiteipillä se pysyy hyvin kasassa. :D

Siltä varalta että joku taistelee touchpadin kanssa kun kursori pomppii mihin sattuu:

Päätteeseen:
Koodia: [Valitse]
sudo nano /usr/share/X11/xorg.conf.d/50-thinkpad-touchpad.conf



Kiitos ja suuri em. ohjeesta, tuo kosketuslevy kun meinasi saada jo loputkin vähenevistä hiuksista varisemaan alas. Oletin ettei sille ole mitään tehtävissä, ja käytin aina erillistä rottaa apuna mutta sekään ei aina auttanut. Esim. kun kirjoitti jotain tekstiä, ja kirjoittaessa jokin kehon osa edes hieman hipaisi "touchpadia" niin kursori ja sen mukana kirjoitettava teksti oli jossain muualla kun piti.

ps. Kyllä se kuulkaa on niin, että jos laite ei ilmastointiteipillä ja nippusiteillä korjaannu, niin se on oikeasti rikki !

juyli

  • Vieras
... tuo kosketuslevy kun meinasi saada jo loputkin vähenevistä hiuksista varisemaan alas. Oletin ettei sille ole mitään tehtävissä, ja käytin aina erillistä rottaa apuna mutta sekään ei aina auttanut.

Käytän mieluummin erillistä hiirtä. Useissa kannettavissa saa kosketuslevyn poistettua käytöstä ihan laitteen omilla erikoisnäppäinyhdistelmillä. Myös näppäimillä voi emuloida hiirtä, mutta yleensä tuo on aika kömpelöä.

jekku

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2624
    • Profiili
... tuo kosketuslevy kun meinasi saada jo loputkin vähenevistä hiuksista varisemaan alas. Oletin ettei sille ole mitään tehtävissä, ja käytin aina erillistä rottaa apuna mutta sekään ei aina auttanut.

Käytän mieluummin erillistä hiirtä. Useissa kannettavissa saa kosketuslevyn poistettua käytöstä ihan laitteen omilla erikoisnäppäinyhdistelmillä. Myös näppäimillä voi emuloida hiirtä, mutta yleensä tuo on aika kömpelöä.

Useissa sen kosketuslevyn saa tosiaan pois käytöstä, mutta kaikista ei.
Yhdessä käyttämässäni Dellissä on ~/.bashrc:ssä rivi:

Koodia: [Valitse]

synclient TouchpadOff=1 2>/dev/null


man synclient kertoo lisää

Gavia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
... tuo kosketuslevy kun meinasi saada jo loputkin vähenevistä hiuksista varisemaan alas. Oletin ettei sille ole mitään tehtävissä, ja käytin aina erillistä rottaa apuna mutta sekään ei aina auttanut.

Käytän mieluummin erillistä hiirtä. Useissa kannettavissa saa kosketuslevyn poistettua käytöstä ihan laitteen omilla erikoisnäppäinyhdistelmillä. Myös näppäimillä voi emuloida hiirtä, mutta yleensä tuo on aika kömpelöä.

Etupäässä olen myöskin ulkoisen hiiren käyttäjä mutta se "touchpad" on monessa tilanteessa hyväkin olemassa. Sen käyttö, tai siis sen päällä olo, aiheutti niitä ongelmia liiallisen herkkyytensä johdosta, ei tarvinnut oikeastaan kuin varomattomasti hönkäistä kosketuslevyn suuntaan, niin jo läksi kursori vilistämään, no ehkei nyt aivan mutta melkein. Tuon "yaquya:n" lähettämän koodin pätkän avulla sain toiminnan palautettua entiselleen.

Vihi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Minulla oli aikoinaan yksi kannettava, Acer Aspire 7100, jonka kohdalla tuo ei olisi ollut liioittelua: seisoin puolen metrin päässä koneesta kädet ilmassa, ja hiiri vilisteli omiaan. Silloin kylvettiin minuun lähtemätön inho touchpadeja kohtaan. Anyway, itse ratkaisin ongelman nykyisissä koneissa tällä:

http://tipsonubuntu.com/2014/05/26/install-touchpad-indicator-ubuntu-14-04/

Gavia

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Minulla oli aikoinaan yksi kannettava, Acer Aspire 7100, jonka kohdalla tuo ei olisi ollut liioittelua: seisoin puolen metrin päässä koneesta kädet ilmassa, ja hiiri vilisteli omiaan. Silloin kylvettiin minuun lähtemätön inho touchpadeja kohtaan. Anyway, itse ratkaisin ongelman nykyisissä koneissa tällä:

http://tipsonubuntu.com/2014/05/26/install-touchpad-indicator-ubuntu-14-04/

Tuossapa oiva apuväline, tekee juuri sen mitä olen halunnut, eli kirjoitettaessa levy on poissa käytöstä, ja sen ajankin voi vielä sanoa sille koska palataan takaisin normaali tilaan. Kiitti taas.