Kirjoittaja Aihe: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?  (Luettu 3279 kertaa)

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Minä kokeilin äsken foorumin hakutoimintoa haulla "kernel aina asentaa", mutta ei osunut silmääni vastausta niin kysyn nyt: minulla on Ubuntu 14.04 LTS ja äsken siihen tuli ladattavaksi uusi kernel ja jotain muitakin ohjelmistoja. Pitääkö aina asentaa kuukausi kuukaudelta uusi kernel tähänkin Ubuntuun, vai voiko kernelit jättää asentamatta kun kerran tietokone ja Ubuntu 14.04 LTS näyttävät toimivan ihan hyvin eikä laitteistoon ole tullut muutoksia?

Minullahan oli ongelmia kernelien kanssa noissa Ubuntun väliversioissa (12.10, 13.04 ja 13.10) kun välillä kernel-päivitys sai aikaan mustan ruudun tai epämääräisen ruutumaisen suttuisan näkymän eikä terminaaliinkaan päässyt. Ja piti käynnistää vanhemmalla kernelversiolla.

Storck

  • Vieras
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #1 : 29.08.14 - klo:18.40 »
Tavallaan vastasit jo itsellesi.
Ei niitä mikään pakko ole asentaa ja vaikka asentaisi eikä toimi niin sen uusimman voi joko ohittaa käynnistyksessä tai poistaa kokonaan.

(lue:suosittelen kuitenkin asentamaan ja jos/kun ei toimi niin käytä vanhempaa toimivaa)

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #2 : 29.08.14 - klo:18.44 »
Kiitos tiedosta  :)

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #3 : 29.08.14 - klo:19.05 »
Uudet kernelit Ubuntun tapauksessa ovat samaa pääversiota, eli niihin on tehty bugikorjauksia tietoturvapäivityksiä yms. kamaa, eli asentaminen kannattaa...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Tim_o

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #4 : 29.08.14 - klo:19.11 »
Hyvä tietää, siispä asennustalkoisiin vaan!

juyli

  • Vieras
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #5 : 01.09.14 - klo:23.01 »
Hyvä tietää, siispä asennustalkoisiin vaan!
Jeps. Kernelit eivät päivitä (lue: korvaa) edellisiä kerneleitä, vaan asentuvat edellisten kernel-versioiden lisäksi. Kun uudet kernelit tuntuvat toimivan, kannattaa vanhoja kerneleitä poistaa levytilan säästämiseksi. Kukin kernel vie kernel-extra -paketteineen toistasataa megaa - kernel-header -paketteineen.
Päivittäminen eli uuden kernelin asennus kannattaa, kunhan tuo uusin todetaan toimivaksi. Jos ei toimi, voi aina käyttää viimeisintä toimivaa kernel-versiota.
Useimmiten kernel-päivitys (eli uuden kernelin asennus) kuuluu luokkaan tietoturva (security).

Joissakin jakeluissa kernel-päivitys poistaa vanhoja tarpeettomaksi jääneitä kernel-versioita, mutta tuo on sitten ko. jakeluiden ominaisuus.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #6 : 01.09.14 - klo:23.13 »
Joissakin jakeluissa kernel-päivitys poistaa vanhoja tarpeettomaksi jääneitä kernel-versioita, mutta tuo on sitten ko. jakeluiden ominaisuus.

Ubuntussa
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremovepitäisi poistaa ylimääräiset kernelit, mutta ainakin minun 14.04:ssä se poistaa vain kernelin extra paketin ja jättää headers ja image -paketit poistamatta, järjetön systeemi siis. Ja tavallaan ihan turhaa automatiikkaa.
Kun ne kernelit on helppo poistaa käsinkin, tosin ehkä ei aloittelijan...
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #7 : 01.09.14 - klo:23.23 »
Jeps itse pidän yleensä edellistä toimivaksi todettua versiota varalla vanhemmat saavat lähteä...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

juyli

  • Vieras
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #8 : 01.09.14 - klo:23.56 »
Jeps itse pidän yleensä edellistä toimivaksi todettua versiota varalla vanhemmat saavat lähteä...

Tuo on mielestäni hyvä periaate. Jos välttämättä haluaa asentaa vanhan kernel-version, on sekin tietenkin Linuxissa tehtävissä paketinhallinnan työkaluilla.
Koodia: [Valitse]
ls /boot kertoo, mitä kernel-versioita löytyy käynnistettäväksi.
Koodia: [Valitse]
uname -a kertoo, mikä kernel on käytössä!
Fiksut jakelut eivät suostu poistamaan käytössäolevaa kernel-versiota ;)

avanti

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 454
    • Profiili
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #9 : 02.09.14 - klo:00.45 »
Joissakin jakeluissa kernel-päivitys poistaa vanhoja tarpeettomaksi jääneitä kernel-versioita, mutta tuo on sitten ko. jakeluiden ominaisuus.

Ubuntussa
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremovepitäisi poistaa ylimääräiset kernelit, mutta ainakin minun 14.04:ssä se poistaa vain kernelin extra paketin ja jättää headers ja image -paketit poistamatta, järjetön systeemi siis. Ja tavallaan ihan turhaa automatiikkaa.
Kun ne kernelit on helppo poistaa käsinkin, tosin ehkä ei aloittelijan...


Itse olen käyttänyt tällaista komentorimpsua:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean
12.04 versiossa oli vielä remkernels -komento, mutta sitä ei näy enää olevan.

ML
Matti Lamminen itäiseltä Vantaalta.
Intel NUC i5 prosessorilla.
Ubuntu 22.04.1 LTS

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #10 : 02.09.14 - klo:00.51 »
Itse olen käyttänyt tällaista komentorimpsua:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean

Sama komentosysteemi on minullakin käytössä (alias) ja se ei poista kuin kernelin extra-paketit, on tapahtunut jo monesti. Liekö johtuu siitä että jossakin vaiheessa asensin koemielessä uudemman epävirallisen kernelin, jonka olen jo aikapäiviä sitten poistanut, mutta jos se automatiikka otti siitä jotenkin itseensä. Ei haittaa minua yhtään, joudan poistelemaan ne käsinkin. :)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kuutio

  • Vieras
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #11 : 02.09.14 - klo:07.56 »
Itse olen käyttänyt tällaista komentorimpsua:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove && sudo apt-get autoclean

Sama komentosysteemi on minullakin käytössä (alias) ja se ei poista kuin kernelin extra-paketit, on tapahtunut jo monesti. Liekö johtuu siitä että jossakin vaiheessa asensin koemielessä uudemman epävirallisen kernelin, jonka olen jo aikapäiviä sitten poistanut, mutta jos se automatiikka otti siitä jotenkin itseensä. Ei haittaa minua yhtään, joudan poistelemaan ne käsinkin. :)
Kannattaa tarkistaa, mitä kernel metapaketteja sulla on asennettuna, jos vanhat kernel versiot ei poistu kokonaan.

Tuo kerneleiden autoremove toimintohan toimii niin, että uuden kernelin asennuksen yhteydessä ajetaan /etc/kernel/postinst.d/apt-auto-removal skripti, joka luo listan (/etc/apt/apt.conf.d/01autoremove-kernels) kernel paketeista joita *ei merkitä* automaattisesti poistettaviksi (se pyrkii pitämään kaksi viimeistä kerneliä asennettuna ja lisäksi sillä hetkellä ajettavana olevan kernelin, jos se ei kuulu kahden viimeisen joukkoon).
« Viimeksi muokattu: 02.09.14 - klo:08.19 kirjoittanut kuutio »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Pitääkö uusi kernel aina asentaa 14.04 LTS:ään?
« Vastaus #12 : 02.09.14 - klo:11.28 »
Kannattaa tarkistaa, mitä kernel metapaketteja sulla on asennettuna, jos vanhat kernel versiot ei poistu kokonaan.

Tuo kerneleiden autoremove toimintohan toimii niin, että uuden kernelin asennuksen yhteydessä ajetaan /etc/kernel/postinst.d/apt-auto-removal skripti, joka luo listan (/etc/apt/apt.conf.d/01autoremove-kernels) kernel paketeista joita *ei merkitä* automaattisesti poistettaviksi (se pyrkii pitämään kaksi viimeistä kerneliä asennettuna ja lisäksi sillä hetkellä ajettavana olevan kernelin, jos se ei kuulu kahden viimeisen joukkoon).
Vajavaisen käsitykseni mukaan mitään erikoista ei ole kerneleiden osalta enää asennettuna.
Noinhan se on toiminut aikaisemmin, tarkemmin kun muistelen niin taitaa tuo autoremove valittaa jostain fglrx jutusta. Ei jaksa perehtyä, kun selviän ihan hyvin ilmankin moista automatiikkaa.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski