Kirjoittaja Aihe: Libreoffice kaatuu edelleen (RATKAISTU)  (Luettu 5471 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Libreoffice kaatuu edelleen (RATKAISTU)
« : 24.08.14 - klo:19.30 »
Kirjoitin aikaisemmin, että Libreoffice kaatuu Kubuntu 13.10 versiossa. Se jälkeen se on kaatunut monta kertaa Kubuntu 14.04 ja Ubuntu 14.04 versiossa. Windowsin puolella se ei ole ainakaan toistaiseksi kaatunut. Tällainen on kirjoittajalle äärimmäisen kiusallista. Kysymyksessähän on Ubuntu ja Kubuntun mukana tuleva ohjelma.

Voivatko päivitykset vaikuttaa siihen? Minulla on kruksattuna Canonicalin tukemat, universe, restricted ja multiverse?
Tai voiko vaikuttaa se, että koneessani on sekä Ubuntu että Kubuntu, jotka voi valita kirjautuessani?

Päivityksissä minulla on turvallisuuspäivitysten lisäksi trusty-updates ja trusty backports. Voivatko ne vaikuttaa kaatumiseen?

Voin asentaa jommankumman Ubuntun uudestaan, mutta haluaisin tietää, mitä ohjelmistoja voin lähteissä käyttää. Sama koskee päivityksiä.

Jos se ei auta minun on pakko tehdä Windowsista pääkäyttöjärjestelmä, vaikka haluaisinkin pysyä Ubuntussa. Kysymys on pelkästään käynännöllisestä retkaisusta, sillä kirjoitusohjelman jatkuva kaatuminen häiritsee pahasti työtäni.
« Viimeksi muokattu: 09.12.14 - klo:11.28 kirjoittanut Pontus12 »

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #1 : 25.08.14 - klo:15.04 »
Itselläni on LibreOfficen versio 4.2.4.2, joka ei ole kaatunut kertaakaan puolen vuoden käyttöni aikana. Aluksi oli keväällä käytössä Ubuntu 13.10 ja nyt 14.04lts.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #2 : 26.08.14 - klo:10.56 »
Kiitos tiedosta. Minulla on kuitenkin Libreoffice 4.2 4.2 versio. Ongelma saattaa mielestäni johtua joko päivityksistä tai siitä, että käytän sekä Kubuntua että Ubuntua. Molemmissa sama versio 14.04. En ole kuitenkaan varsinainen atk-ihminen, vaikka olenkin käyttänyt tietokoneita 1980-luvun loppupuolelta alkaen. Olen siis vain kokenut käyttäjä. Pidän sekä Ubuntusta että Kubuntusta. Viime aikoina olen käyttänyt enemmän Kubuntua, koska siinä on niin paljon keinoja mukauttaa kone itselleen sopivaksi ja miellyttäväksi.

Koska Libreofficen kaatumisongelma tuntuu olevan vain minun koneessani, niin haluaisin jäljittää syyn siihen. Voihan mahdollisesti olla, että joku lataamani ohjelma aiheuttaa sen. Nyt minulla on kuitenkin iso kirjoitustyö meneillään, joten en voi uhrata siihen kovin paljon aikaa, vaan on pakko siirtyä windows-puolelle. Kokeilen kuitenkin nyt, jos se kestäisi tämän päivän kaatumatta. Käynnistin sen komennolla "libreoffice --writer", jotta siitä saisi jonkinlaista tietoa sen kaaduttua. Jos se onnistuu listaan tiedot, ja kyselen josko joku ymmärtäisi niitä.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #3 : 26.08.14 - klo:13.41 »
Joo. Itse teen isommissa hommissa aina niin, että talletan keskeneräisen tekstin libren omaan odf-formaattiin. Jos sinulla on pohjana joku ikivanha formaatti, johon on vuosien aikana kirjoiteltu lisäyksiä, niin kannattaa ehkä nimetä koko juttu uudelleen ja tallettaa odf:änä. Sitten kun koko homma on valmis, niin sitten voi yrittää tallennella doc, docx  yms muodossa.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Beluga

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #4 : 26.08.14 - klo:14.37 »
Olisiko kyseessä tämä bugi: https://www.libreoffice.org/bugzilla/show_bug.cgi?id=69002
Kokeile päivittää 4.2.5 tai 4.3 ja katso, jatkuuko.
Bugi siis liittyi libreoffice-kde-pakettiin (ulkoasuun liittyvä) ja nimenomaan tiedoston tallennus- tai avausikkunoihin. Ennen bugin korjausta kiertotapa oli poistaa libreoffice-kde-paketti.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #5 : 02.09.14 - klo:15.57 »
Vielä Libreofficen kaatumisesta. Kiitos linkistä, mutta se ei vastannut minun ongelmaani. Libreoffice kaatui taas ja kirosin monta kertaa. Sitten löysin mahdollisen syyn. Minulla oli monia ohjelmia auki ja niiden joukossa Thunderbird. Olin kirjoittanut viestin joka ei ollut lähtenyt. Lähetin sen uudelleen, mutta ilmeisesti joku ikkuna oli jäänyt auki. Kun yritin kirjoittaa Libreofficeen, se ei vastannut. Yritettyäni vielä pari kertaa se kaatui. Vasta sen jälkeen huomasin muiden ikkunoiden alla olevan ikkunan, joka vaati tallennetaanko se vai ei.
Kun nyt ajattelen näitä kaatumisia, niin aikaisemminkin joku ikkuna, joka vaati vaikkapa salasanaa, on jäänyt muiden alle. Sen sijaan että sellainen pomppaisi näkyviin, se pysyy visusti piilossa. Tämä on mielestäni hankala juttu, kun on paljon ohjelmia auki. Jos siihen ei saa muutosta, on tilanne kannaltani todella vaikea, ja minun pitää käyttää windowsia ja siinä libre- tai openofficea, tai sitten vanhaa Wordiani.

Tietäisikö joku ratkaisun ongelmaani?

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #6 : 02.09.14 - klo:18.06 »
Ei ole ratkaisu, mutta ohjelman automaattisen tallennuksen tiheys kannattaa säätää pieneksi, ettei menetä paljoa, jos se kaatuu. Jos kirjoittaisin paljon, niin säätäisin sen varmaankin minuuttiin-kahteen tjs.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #7 : 02.09.14 - klo:20.40 »
Eesauruksen konsti auttaa ainakin osittain ja kannattaa tehdä. Toinen on tietenkin vaikeampaa eli pitäisi muuttaa "työskentelytapaa". Voisiko vain pari ohjelmaa olla kerrallaan auki ja ikkunat skaalattuna siten, että kummankin näyttö on näkyvissä?
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Lepotila zZ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #8 : 02.09.14 - klo:21.53 »
Sitten löysin mahdollisen syyn. Minulla oli monia ohjelmia auki ja niiden joukossa Thunderbird. Olin kirjoittanut viestin joka ei ollut lähtenyt. Lähetin sen uudelleen, mutta ilmeisesti joku ikkuna oli jäänyt auki. Kun yritin kirjoittaa Libreofficeen, se ei vastannut. Yritettyäni vielä pari kertaa se kaatui. Vasta sen jälkeen huomasin muiden ikkunoiden alla olevan ikkunan, joka vaati tallennetaanko se vai ei.
Kun nyt ajattelen näitä kaatumisia, niin aikaisemminkin joku ikkuna, joka vaati vaikkapa salasanaa, on jäänyt muiden alle. Sen sijaan että sellainen pomppaisi näkyviin, se pysyy visusti piilossa. Tämä on mielestäni hankala juttu, kun on paljon ohjelmia auki. Jos siihen ei saa muutosta, on tilanne kannaltani todella vaikea, ja minun pitää käyttää windowsia ja siinä libre- tai openofficea, tai sitten vanhaa Wordiani.

Tietäisikö joku ratkaisun ongelmaani?

Jos ongelmien (osittaisena) syynä on toisten ohjelmien ikkunat, jotka tahtoisivat olla päälllimmäisinä ja estävät muiden ikkunoiden fokuksen, mutta jäävät kuitenkin muiden ikkunoiden alle piiloon, kannattaa ehkäpä tutkia olisiko ikkunamanagerin asetuksilla vaikutusta kaatumisiin. En tunne Kubuntua lainkaan ja tiedä, toimiiko se hyvin muiden ikkunamanagereiden kanssa. Jos se toimii, voisi ehkä kokeilla ikkunamanagerin vaihtamista johonkin toiseen ja katsoa poistuuko ongelma siten.

kuutio

  • Vieras
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #9 : 03.09.14 - klo:12.15 »
Jos aukeavat ikkunat (kuten vaikka salasanadialogi) tuppaa kde:ssä jäämään auki olevien ikkunoiden alle, kannattaa ensimmäisenä tarkastaa, ettei "Kohdistuksen varastamisen esto" -asetus ole liian korkealla (asetus löytyy Järjestelmäasetukset>IkuunoidenToiminta>IkkunoidenToiminta>Kohdistus)

Ei tuon kyllä pitäisi ainakaan suoraan vaikuttaa ohjelmien kaatumiseen. Jos asennettuna on backportattu versio libreofficesta, voi se olla herkempi kaatumaan.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #10 : 03.09.14 - klo:18.16 »
Ikkunan piiloon jääminen ei suoraan kaada ohjelmaa mutta se saattaa vaikuttaa siltä kun mitään ei tapahdu ohjelmassa vaikka mistä painelisi. Helppo ratkaisu mielestäni on säätää jokin näytön reuna tai kulma näyttää auki olevat ikkunat kun vie hiiren sinne. Itselläni on vasen yläkulma säädetty tähän tarkoitukseen. Mielestäni kätevä tapa liikkua eri ohjelmien välillä ja samalla siitä on ollut apua myös vastaavissa tapauksissa kun jokin kyselyikkuna on avautunut alle. Hiiri vain kulmaan ja heti huomaa jos on ilmestynyt lisää ikkunoita. KDE:ssä tämän saa järjestelmä asetuksista työtilan toiminta>näytön reunat ja jotenkin samaan se menee myös unityssä mutta siinä varmaan ei toi vasen yläkulma ole paras vaihtoehto.

juyli

  • Vieras
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #11 : 04.09.14 - klo:19.44 »
Kirjoitin aikaisemmin, että Libreoffice kaatuu Kubuntu 13.10 versiossa. Se jälkeen se on kaatunut monta kertaa Kubuntu 14.04 ja Ubuntu 14.04 versiossa.

LibreOffice kuten muutkin Toimistosovellutukset on usean ohjelman kokonaisuuksia. Mikä ohjelmasovellutus kaatuu?
Nuo yksittäiset ohjelmat on käynnistettävissä terminaalista, jolloin on hieman paremmat mahdollisuudet havaita mikä mättää. Esim. /usr/bin/lowriter, /usr/bin/localc, /usr/bin/loimpress, lodraw jne.

Joissakin tapauksissa ohjelmien henk. koht. konffit ovat voineet muuttua merkittävästi eri versioiden päivityksissä, jolloin käyttäjän piilotiedostojen konffit eivät sellaisenaan toimi toivotusti. Konffien toimivuutta voi kokeilla luomalla uusi käyttäjä, ja testaamalla ohjelmaa. Jos konffit toimivat uudella käyttäjällä ongelmitta, voi vanhentuneet konffitiedostot poistaa, ja käynnistämällä ohjelma uudelleen, luoda uudet - ja todennäköisesti toimivampi käyttöympäristö.
KDE:lle on tarjolla myös oma Koffice-ohjelmistonsa.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #12 : 04.09.14 - klo:20.10 »
KDE:lle on tarjolla myös oma Koffice-ohjelmistonsa.

Taitaa muuten nykyään kulkea nimellä Calligra Suite. Kokeilin tuota jossain vaiheessa ja näytti ainakin käyttöliittymältään ihan pätevältä ja hieman erilaiselta, mutta en tosiaan sen kummemmin ole käyttänyt.

http://en.wikipedia.org/wiki/KOffice
http://en.wikipedia.org/wiki/Calligra_Suite
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #13 : 06.09.14 - klo:12.36 »
Kiitos vastauksista. Kokeilen kaikkia. Hiiri vasempaan yläkulmaan tuntui aika hyvältä. Jos seuraavan kerran jumittuu käytän sitä. Tämä on ratkaistu. Palaan ongelmaan vain jos se jatkuu jostain muusta syystä. Käynnistän silloin päätteen kautta.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #14 : 19.09.14 - klo:11.41 »
Libreofficen kaatuminen ei sittenkään ratkennut vielä! Salasana-ikkunan kätkeytyminen ei ole enää ongelma, mutta itse ohjelma tilttasi monta kertaan.
Kun avaan salasanalla suojatun tiedoston ja kirjoitan väärän salasanan tai kirjoitan sen vain väärin, niin Libreoffice ei anna enää kirjoittaa ja ohjelma on käynnistettävä uudelleen.

 Löysin syyn kaatumiseen, mutta en tiedä, miten sen voisi korjata. Olisin hyvin kiitollinen, jos joku teistä osaisi neuvoa, sillä kirjoitusohjelman kaatuessa menettää helposti tietoa, vaikka Libreoffice tekeekin backuppeja.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11440
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #15 : 19.09.14 - klo:16.44 »
Jos viitsit, niin voisit tarjota tuota Freedesktopin Bugzillaan. Vaatii rekisteröitymisen ja englannin kielen taitoa.
https://bugs.freedesktop.org/
Tai sitten kirjoittaa vähän vähemmän virallisesti sähköpostilistalle. Tuolla on useita listoja, mutta users@global.libreoffice.org voisi sopia parhaiten. Listalle on rekisteröidyttävä ja kieli on edelleenkin englanti: http://www.documentfoundation.org/contribution/#lists
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #16 : 19.09.14 - klo:20.25 »

Kun avaan salasanalla suojatun tiedoston ja kirjoitan väärän salasanan tai kirjoitan sen vain väärin, niin Libreoffice ei anna enää kirjoittaa ja ohjelma on käynnistettävä uudelleen.


Kannattaako tallentaa omia kirjoituksiaan salasanan taakse? Helposti käy juuri niin, ettei koskaan muista oikeita salasanoja. Ja toisaalta yksi työ kerrallaan helpottaa talletuksia.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2403
    • Profiili
Vs: Libreoffice kaatuu edelleen
« Vastaus #17 : 09.12.14 - klo:11.27 »
Hei

Kubuntu ja Ubuntu 14.04, molemmat olivat asennettuja, Libreoffice ei suostunut käyttämään hakutoimintoa salasanalla suojatussa tiedostossa. Koska salasanoja on valtava määrä ja käytän useampia koneita, en ole laittanut kaikkia yhden salasanan taakse. Sitäpaitsi niitä tulee netissä aina lisää, kun yä useammat palvelut ovat siirtyneet sinne.

Tein siis puhtaan asennuksen Kubuntu 14.10:een ja ongelma hävisi. Libreofficen ongelmat ovat ainakin toistaiseksi minun osaltani ratklaistut.