Kirjoittaja Aihe: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?  (Luettu 10324 kertaa)

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« : 16.08.14 - klo:00.04 »
Mikä jakelu olisi sopiva minulle kun käytän paljon nettiä ja rippaan koneella musiikkia? Lisäksi sen pitäisi tunnistaa Saunalahden nettitikku ja saman operaattorin modeemi, uusin Ubuntu ei tätä tehnyt vaan modeemi pätki välillä. Lisäksi suomenkielisyys olisi plussaa ja käyttiksen pitäisi olla helppo ja esteettisestä miellyttävyydestäkään ei haittaa olisi. ;)

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #1 : 16.08.14 - klo:00.17 »
Ubuntua ei ole kuin yhdenlaisena, eli Unity työpöydällä. Tarkoitat varmaankin eri jakeluversioita esim. Xubuntu, Lubuntu, Kubuntu.

No itseasiassa mikään ei muutu mihinkään jos sinulla on ollut ongelmia nettitikkusi kanssa. Kaikki nuo pohjautuu samaan, eli samat ongelmat on muissakin. Tai no Lubuntussa on ehkä eniten eroja muihin ydintasolla, mutta rautatuen pitäisi olla samaa luokkaa.

Kaikki on myös suomenkielisiä halutessaan. Käyttiksen helppous on subjektiivinen käsite. Samoin esteettisyys.

Rippaaminen ja netinkäyttö? No siinä ei myöskään ole mitään eroa jakeluissa. Samat softat pyörii kaikissa. Toki voi kääntyä tiettyyn "leiriin" ohjelman x gtk/qt perusteella jos siltä tuntuu.

Tiivistettynä. Vaihto ei vaikuta ja jos et pidä Unity työpöydästä, se on kokeilujen paikka sitten.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #2 : 16.08.14 - klo:03.25 »
Allekirjoitan. Ubuntu on Ubuntu on se sitten Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu tai Lubuntu. Ydinkäyttis on ihan sama...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #3 : 16.08.14 - klo:03.27 »
Mahdollinen sopivuus on sitten koneen kyvyistä kiinni. Ja omakohtaisella kokemuksella jopa 64-bittinen Kubuntu toimii Core2 Duo prossuisella koneella jossa 2 gigaa muistia kunhan vaan vähän seuraa mitä ajaa...Mikä tahansa moderni kone ajaa mitä hyvänsä Ubuntua kevyesti.
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #4 : 17.09.14 - klo:05.53 »
No niin se laajempi ketju sitten poistettiin, katsotaan muistanko mitä kirjoitin siihen.  8)

Elikkäs hakusessa olisi (edelleen) aloittelijalle sopiva jakeluversio, jonka asennus sujuisi ihan simppelisti seuraava-nappia painamalla. Olisi myös hyvä jos se olisi kevyt, koska koneeni on 4 vuotta vanha. Asensin tähän uusimman Ubuntun mutta kaveri väitti että se ei ollut yhteensopiva koneen kanssa. Voisin kirjoittaa tähän jotain koneen tietoja, jos joku kertoo mistä niitä löytää ja mitkä on oleellisia. Ja jos asennuksessa pitää tehdä jotain erikoista, niin kerrotteko myös siitä? Pitääkö asennukseen jälkeen ladata jotain ajureita yms (toivottavasti ei) niinkuin Windowsissa?

Sen tiedän että tässä on Nvidia Optimus näytönohjain ja Intel Core i5 prosessori ja alunperin Win 7.
« Viimeksi muokattu: 17.09.14 - klo:06.04 kirjoittanut Lups »

kalarm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 714
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #5 : 17.09.14 - klo:07.46 »
No niin se laajempi ketju sitten poistettiin, katsotaan muistanko mitä kirjoitin siihen.  8)

Elikkäs hakusessa olisi (edelleen) aloittelijalle sopiva jakeluversio, jonka asennus sujuisi ihan simppelisti seuraava-nappia painamalla. Olisi myös hyvä jos se olisi kevyt, koska koneeni on 4 vuotta vanha. Asensin tähän uusimman Ubuntun mutta kaveri väitti että se ei ollut yhteensopiva koneen kanssa. Voisin kirjoittaa tähän jotain koneen tietoja, jos joku kertoo mistä niitä löytää ja mitkä on oleellisia. Ja jos asennuksessa pitää tehdä jotain erikoista, niin kerrotteko myös siitä? Pitääkö asennukseen jälkeen ladata jotain ajureita yms (toivottavasti ei) niinkuin Windowsissa?

Sen tiedän että tässä on Nvidia Optimus näytönohjain ja Intel Core i5 prosessori ja alunperin Win 7.
Koneen osat näet kirjoittamalla päätteeseen.
Koodia: [Valitse]
sudo lshwMikään vanha kone sinulla ei ole. Itselläni on 8 vuotias ja siinä Pyörii Linux Mint Ginnamon 17 ja xubuntu minua tyydyttävästi. Tosin en näissä ole käyttänyt mokkulaa kun minulla on kiinteä yhteys. Asennus ohjeita löytyy Ubuntun lataussivulta. Kalarm.
« Viimeksi muokattu: 17.09.14 - klo:12.55 kirjoittanut kalarm »
ubuntu 22.04.2 LTS 64bit
ubuntu 18.4 LTS 64bit
Windows 7 professional

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #6 : 17.09.14 - klo:10.23 »
Kokeile Ubuntua Gnome työpöydällä, jos iisimpi. Tuossa juutuupia.

http://www.youtube.com/watch?v=dTNmAorlQBY

Lataus tuosta ja sitten asennus, tarviit DVD-levyn tai muistitikun.

http://cdimage.ubuntu.com/ubuntu-gnome/releases/14.04/release/
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #7 : 17.09.14 - klo:10.41 »
Nvidia Optimus näytönohjain on se miksi kaveri sanoi ettei Ubuntun kanssa yhteensopiva. Itselläni ei ole kokemusta mutta pienellä säädöllä pitäis toimia ihan hyvin linuxissa http://www.linux.fi/wiki/Bumblebee

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #8 : 17.09.14 - klo:10.51 »
Kyllä Optimuksen pitäisi sopia, kaivakoon kaveri itse jtn tuosta linkistä. Rauta ei ole "niin" wanhaa.

https://devtalk.nvidia.com/
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #9 : 17.09.14 - klo:18.11 »
Eli tuon Gnomen asennus menee seuraava-painiketta klikkailemalla? Mitä teen tuon näytönohjaimen kanssa, en ymmärtänyt noista ohjeista mitään.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #10 : 17.09.14 - klo:18.27 »
Ainakin mitä minä katsoin niin ei juuri muuta kuin avaat päätteen
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install bumblebee bumblebee-nvidia primus linux-headers-generic

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #11 : 17.09.14 - klo:19.29 »
Eli asennus onnistuu vaan seuraava-painiketta klikkailemalla ja sitten kun isken tuon koodin niin kaikki ok?  8)

ubuntu-gnome-14.04-desktop-amd64.iso
Onko tuo oikea lataustiedosto?
« Viimeksi muokattu: 17.09.14 - klo:19.32 kirjoittanut Lups »

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3410
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #12 : 17.09.14 - klo:19.39 »
Ainahan kaikkea on kiva kokeilla, mutta et kyllä saavuta mitään toiminnallista sillä, että asennat Gnome -version Unityn tilalle. Ei se ole sen kummoisempi käyttää, ja kaikki ohjelmat ja mokkuloiden toimimiset sun muut ovat tismalleen samoja/samanlaisia.


Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #13 : 17.09.14 - klo:20.11 »
Mutta voiko tuo koodi ratkaista sen yhteensopivuus-ongelman? Mistä näen että onko yhteensopivuusongelmia, edellisessä Ubuntussa en huomannut mitään mutta kaveri huomasi kun sorkki jotain nettiasetuksia. Mikä voisi olla hyvä vaihtoehto Ubuntulle?

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #14 : 17.09.14 - klo:20.26 »
Mitä se kaveri sitten sanoi olevan ongelma jos et itse huomannut mitään?

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #15 : 17.09.14 - klo:20.26 »
Yleensä näet yhteensopivuusongelmat ihan niin yksinkertaisesti, että jos jokin ei toimi, niin sitten on varmaan se ongelma olemassa...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

TMD106

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #16 : 18.09.14 - klo:12.55 »
Kaikki tarjolla olevat vakiojakelut ovat nopeita ja helppoja asentaa joten suosittelen kokeilemaan. Täten on mahdollista löytää omiin tarpeisiin sopiva.
Itse kokeillut Ubuntu 12.04 ja 14.04, Lubuntu 14.04 32bit ja64bit, Xubuntu 14.04 32bit. Debian 7.6 (on haasteellisempa asentaa).
Kokeilujen jälkeen olen päätynyt Lubuntuun (makuasia). Myös tässä lähipiirissä se on saavuttanut suuren suosion.
Edit: Perusteluja: Juuri keveyden takia, enkä ole vielä törmännyt mihinkään mikä ei siinä toimisi (omat tarpeet).Kaikki järjestelmät vaativat tietysti pientä hienosäätöä.
« Viimeksi muokattu: 18.09.14 - klo:13.09 kirjoittanut TMD106 »

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #17 : 18.09.14 - klo:12.57 »
Perusteletko vähän että miksi Lubuntu, eikö se ole aika kevyt eli siis onko siinä ihan samat ohjelmat kuin muissakin Ubuntuissa? Asentuuko tuo ihan seuraava-painiketta klikkaamalla?
« Viimeksi muokattu: 18.09.14 - klo:13.00 kirjoittanut Lups »

shelby

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1865
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #18 : 18.09.14 - klo:13.39 »
On se kumma, jos joku jäppinen ei löydä sopivaa Linuxia. Sulle annettu dailyt juhisin kaa ja jopa "kädestä" pitäen juutuuppia asennukseen. Trollaatkos, vai muuten vain?
Oma valintasi on, minkä valitset. Niihinkin on tässä säikeessä annettu vaihtoehtoja nokon. ???
Ubu Gnome 20.04.3 LTS
Win 8.1 laptop I
Win 10 laptop II
Ubu Mate 20.04.3 LTS
Kubu 20.04.3 LTS

Lups

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 638
    • Profiili
Vs: Mikä Ubuntu olisi sopiva minulle?
« Vastaus #19 : 18.09.14 - klo:16.01 »
Mikä on Daily live, jos saisi vähän infoa, kun en ole tuollaisesta koskaan kuullutkaan.  ::) Olen nyt vähän kallistunut tuon Lubuntun puoleen, koneessa on tehoja kyllä mutta käsittääkseni joku kevyt versio pyörii nopeammin?