Kirjoittaja Aihe: Thunderbird ei anna poistaa viestejä valikosta eikä del-näppäimellä  (Luettu 5990 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Thunderbird ei anna poistaa viestejä valikosta eikä del-näppäimellä. Vain shift+del toimii. Se ei myöskään anna poistaa roskapostiviestejä valikon kautta. Ongelma oli minulla jo edellisessä Ubuntu versiossa, mutta totuin vain käyttämään shift+del:ä. Kubuntu-puolella, mistä nyt kirjoitan juttu on aivan sama. Olen käynyt asetukset monta kertaa läpi, mutta en ole löytänyt mitään mielestäni asiaan viittaavaa.
Osaisiko joku sanoa, mistä siinä on kysymys? Koska tein puhtaan asennuksen, tuntuu omituiselta jos vika olisi itse ohjelmassa. Voisiko kysymys olla sitä, että kun kopioin vanhat postikansioni, niin olisin samalla vahingossa kopioinut jonkun tai joitakin tiedostoja, jotka aiheuttavat kyseisen vian? Ongelma ei ole suuri, mutta välillä se harmittaa, kun pitää ensin hiirellä klikata postia ja sitten siirtyä näppäimistön käyttämiseen.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Tästä voisi olla apua?
https://support.mozilla.org/fi/kb/thunderbirdin-nappainkomennot

Eli oletuksena Shift+Del on "Poista pysyvästi" ja pelkkä Del on "Poista roskakoriin"
Tuolla sivulla mainitaan lisäosa jolla asian voinee muuttaa?
« Viimeksi muokattu: 17.06.14 - klo:11.15 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Itse klikkaan hiiren oikealla kyseistä postausta, jolloin valikon viimeinen rivi on "poista viesti".
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos vastauksista. Hiiren oikeaa näppäintä en tosiaan muistanut. Linkistä ei valitettavasti ollut apua tähän ongelmaan. Minusta on lähes mystistä, miksi viesti ei poistu saapuneet kansiosta, kun klikkaan valikossa "poista viesti" tai kun klikkaan "Poista roskaposteiksi merkityt". Kuten kirjoitin ongelma ei ole suuri, mutta jo ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää, mikä on vikana.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
No minulla saapuneiden luettelossa kun klikkaa hiiren oikealla postausta, niin avautuu uusi valikko, josta löytyy "poista viesti".

Toinen vaihtoehto on kaksoisklikata hiiren vasemmalla haluttua postausta saapuneissa, jolloin avautuu koko viesti. Samalla tulee esiin näytön keskikohdille valintanapit, roskapostia, poista, vastaa ja välitä.
Eikö sulle tule mitään tällaista?
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Voisikohan vika olla postilaatikossa, joka ei anna TB:n tehdä näitä operaatioita? Minkä palveluntarjoajan postilaatikko tässä on kyseessä? Joku voisi tietää enemmän laatikon asetusten virittämisestä jos se sattuu olemaan tuttu palveluntarjoaja.

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Poistamistapojahan on (ainakin) kaksi: kannattaa testata, kumpi on valittu ja kumpi oikeasti toimii.

Toisessa tavassa viesti merkitään poistetuksi ja poistetaan, kun käyttäjä antaa siivouskomennon (tai kun kansio siivotaan automaattisesti); tässä voi mennä mönkään se, että viestejä ei joko merkitä oikein poistetuiksi tai Tb ja palvelin eivät pääse merkinnästä yksimielisyyteen. Lisäksi joskus olen törmännyt semmoiseenkin, että merkinnyt ajan saatossa katoavat, jollei siivousta tehdä.

Toisessa tavassa taas viesti siirretään roskakorikansioon, joka sitten myöhemmin pitää tyhjentää. Tässä tavassa voi mennä mönkään se, että roskakori on määritetty väärin (= kansioksi jota ei ole), samoin kuin se, että syystä tai toisesta viestin siirto ei toimi (esim. jompikumpi siirron kansiosta on vain luku -tilassa).
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Kiitos kaikista vastauksista. Käytän shift-del yhdistelmää kuten ennenkin, kun haluan poistaa viestejä. Hiirellä se ei onnistu. Vika saattaa olla jossain postilaatikkoasetuksissani. En muista enää, missä vaiheessa se ilmeni. Aikaisemmin olen voinut poistaa kaikilla ehdottomillanne tavoilla. Ehkä siivous auttaisi. Teen sen kuitenkin myöhemmin, koska pärjäilen hyvin ongelman kanssa.

AimoE

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2707
    • Profiili
Kyllä minäin veikkaan että roskakori on joko jäänyt kononaan asettamatta tai se on jotenkin väärin asetettu, jolloin TB ei pysty siirtmään viestejä roskakoriin, ja silloin ainoa vaihtoehto on tuhota samantien minkä juuri Shift-Del tekee.

Pendeli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 829
    • Profiili
Seuraavan ohjeen mukaiset temput auttoivat minulla samanlaiseen ongelmaan:

https://support.mozilla.org/en-US/kb/cannot-delete-messages

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2400
    • Profiili
Valitettavasti eivät mitkään keinot ole tepsineet, mutta shift+del näppäin toimii ja roskakoriin voin siirtää tiedostoja hiirellä. Ehkä minun pitäisi järjestää ja tallentaa vanha postini ja luoda uudet kansiot thunderbirdiin seuraavan asennuksen  yhteydessä.

kx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Joo, yksi ongelma voi olla se, että koko sähköpostisi on "täynnä". Silloin pitäisi poistettujen laatikosta hävittää vanhoja posteja pois, vaikka yksitellen.

Itselläni on soneran sähköpostiosoite ja kerran Thunderbirdillä posteja selatessani tuli tilanne, ettei enää saanut poistettua saapuneihin tulleita posteja poistettuihin. Tilanne taisi olla lisäksi sellainen, ettei poistetuistakaan pystynyt enää hävittämään mitään. Ilmeisesti sonerapostin tilavaraus minulle oli täynnä ja sieltä taisi tulla varoituskin varatun tilan täyttymisestä.

Sitten yksitellen, aloin poistaa "pieniä ja lyhyitä" sähköposteja ensin ja sain vähä vähältä ilmeisesti lisää tilaa, jolloin myös useamman postin poisto kerrallaan alkoi onnistua.
HP Pro Intel i5-3470 core 4  3,2,Hz RAM 8 Gb+Kingston 240Gt SSD+ nVidia Gt730+Ubuntu 22.04 lts + W10Pro64-bit ja Samsung ML-2165 sekä CanoScan Lide300