Kirjoittaja Aihe: Ubuntun 14.04 asennus läppäriin jossa käytössä ulkoinen näyttö  (Luettu 4626 kertaa)

Mr T

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Moro,

Onnistuuko tehdä puhdas asennus läppäriin josta on näyttö rikki?

Eli koneena on Lenovon T61 joka on jatkuvasti telakassa ja telakassa kiinni sitten ulkoinen näyttö. Tunnistaako Ubuntu että on ulkoinen näyttö ainoastaan ja osaa käyttää sitä asennuksen ajan?

Päivitys varmaan onnistuu 13.10 versiosta 14.04 versioon terminaalissa dist-upgrade komennolla mutta tekisi mieli tehdä puhdas asennus, arveluttaa vain tuo näytön toimimattomuus läppärissä.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Tere

Kyllä minulla ainakin tuli molemmat näytöt käyttöön heti alusta alkaen, vasta myöhemmin poistin läppärin näytön käytöstä.
73's de Kari OH2BNE

Mr T

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Ok, ei siinä sit muuta ku puhdasta asennusta laittaan tulille  :D

Mr T

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Nyt on taas uusinta uutta ja en sit tehnytkään puhdasta asennusta vaan upgreidasin edellisestä versiosta kuten olen jo tehnyt ties kuinka monta kertaa.

Kaikki error messaget mitä vanha syteemi anto ovat poistuneet joten fiilis kympissä.
Kaippa se puhdas asennus ois välillä hyvä tehdä ja sen olisinkin tehnyt mutta kun tarjos usb:lta bootatessa vaihtoehtoo Upgrade niin annoin mennä.




DolceGabbana88

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
  • Aikalailla aloittelija vasta Ubuntun kanssa
    • Profiili
    • Blogini Wordpressissä
Itse sain Ubuntu 14.04 LTS päivityksen vasta tänään 18.4 päivällä, vaikka sehän julkaistiin eilen 17.4 illalla.
Oletin myös, että sen saa jo silloin päivitettyä tuosta 13.10 versiosta.
- Petteri -

Orvokki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Itse yritin päivittää versiota, niin tuli oheinen teksti:

Unity-työpöytäympäristö ei ole täysin tuettu näytönohjaimellasi. Saatat huomata päivityksen jälkeen järjestelmän olevan erittäin hidas. Suosittelemme pitäytymään pitkäaikaisesti tuetussa LTS-versiossa toistaiseksi. Lue lisätietoja osoitteessa https://wiki.ubuntu.com/X/Bugs/UpdateManagerWarningForUnity3D - Haluatko kaikesta huolimatta jatkaa päivitystä?

Mitähän kannattaisi tehdä? Kyseessä HP Pavilion dv7 Notebook, jossa toiminut aikanaan Windows seiska. Ulkoisen näytön kanssa nyt on jatkuvasti käynnistysongelmia, mulla olisi kyllä uusi näyttö läppäriin, mutten osaa sitä itse vaihtaa ja homma hieman venynyt.  Hirveästi tekisi mieli kyllä päivitellä  ;D ???
« Viimeksi muokattu: 28.04.14 - klo:22.44 kirjoittanut Orvokki »

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Mitähän kannattaisi tehdä? Kyseessä HP Pavilion dv7 Notebook, jossa toiminut aikanaan Windows seiska. Ulkoisen näytön kanssa nyt on jatkuvasti käynnistysongelmia, mulla olisi kyllä uusi näyttö läppäriin, mutten osaa sitä itse vaihtaa ja homma hieman venynyt.  Hirveästi tekisi mieli kyllä päivitellä  ;D ???
Näytön vaihto ei auta yhtään mitään sillä ongelma on asetuksissa tai näytönohjaimessa mitä ei läppäriin saa vaihdettua muuten kuin vaihtamalla emolevyn. Mitä tarkoitat ettet osaa vaihtaa uutta näyttöä läppäriin? Jos kyseessä on ulkoinen näyttö niin sen pitäisi kyllä toimia kun vain laitat piuhan koneesta näyttöön kiinni ainakin VGA ulostulosta. HDMI joskus aikoinaan vaati Nvidia kortilla suljetut ajurit mutta siitä on aikaa ja nykyisin pitäisi toimia sekin suoraan avoimilla ajureilla. Jos Unity ei toimi niin asenna jokin muu työpöytä. Itselläkin on varmaan vieläkin jossain nurkissa jokin dv7 ja ainakin KDE on toiminut siinä. Tosin noita dv7 on monia malleja erilaisella raudalla ja ennenkaikkea erilaisilla näytönohjaimilla. Nvidian ja ATI ero ainakin heikoimmissa korteissa on oman kokemuksen mukaan yleensä näin: Nvidia toimii paremmin suljetuilla ajureilla ja Ati taas avoimilla. Selvitä ensin mikä näytönohjain omassa koneessasi on niin siitä vois päätellä onko Unity ihan toivoton siinä. Näytönohjaimen tiedot saat esiin kirjoittamalla päätteeseen
Koodia: [Valitse]
lspci|grep -i vga

Orvokki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
01:05.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] RS880M [Mobility Radeon HD 4225/4250]
02:00.0 VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Park [Mobility Radeon HD 5430/5450/5470]

Oli vastaus, kiitos kun paneuduit asiaan. En siis osaa itse vaihtaa näyttöä (tai en uskalla), joten mulla on irtonäyttö tässä.

Ja irtonäyttö on joku Siemens, mutta koska olkkarista kajahti valot, en nyt justiinsa näe sen mallia...

Lisäsin code-tagit, käytäthän niitä vastaisuudessa itse. Löytyvät tuosta #-merkistä. -- Timo
« Viimeksi muokattu: 01.05.14 - klo:10.39 kirjoittanut Timo Tamminen »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Oletko päivittämässä 12.04:stä 12.10:een? Varoitus taitaa olla kyseisen päivityksen ominaisuus tai bugi -- ehkä liittyen siihen, ettei AMD:n suljettu ajuri enää tue näytönohjaintasi 12.10:ssä. Avoin ajuri kuitenkin toimii ja näytönohjaimesi on täysin riittävä Unityn ajamiseen.

12.04:stä on pitkä matka 14.04:ään väliversioiden kautta: 12.04 -> 12.10 -> 13.04 -> 13.10 -> 14.04. Yhteensä neljä päivitystä, joista mikä tahansa voi mennä pieleen. Tämän päivitysrumban sijaan voisit odottaa elokuuhun, jolloin 12.04:lle tarjotaan suoraa päivitystä 14.04.1:een.

Vaihtoehtoisesti voisin suositella puhdasta 14.04-asennusta. Kopioi ensin kaikki tärkeät tiedot talteen muualle (ulkoiselle levylle, pilveen, DVD:lle, ...); mielellään kahteen kertaan eri medioille. Sitten voit asentaa uuden version nykyisen Ubuntun päälle.

Orvokki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Kiitos vastauksestasi.Olin jo kopioinut koneeni sisällön ulkoiselle kovolle, jotta voisin tehdä tuon 14.04 asennuksen, mutta kajahti tuohon virhesanomaan, jonka jälkeen en uskaltanut tehdä enää mitään, koska en ollut varma, toimiiko tämä näyttö sitten enää.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16242
    • Profiili
Kiitos vastauksestasi.Olin jo kopioinut koneeni sisällön ulkoiselle kovolle, jotta voisin tehdä tuon 14.04 asennuksen, mutta kajahti tuohon virhesanomaan, jonka jälkeen en uskaltanut tehdä enää mitään, koska en ollut varma, toimiiko tämä näyttö sitten enää.

Käynnistä Ubuntu 14.04 asennuslevyn kokeilutilaan. Jos näyttö toimii siinä, se toimii todennäköisesti myös asennuksen jälkeen.