Kirjoittaja Aihe: Vanha kernel vs uusi kernel  (Luettu 6422 kertaa)

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vanha kernel vs uusi kernel
« : 26.05.13 - klo:14.15 »
Hiukan ot. Kun Synapticilla poistelin vanhoja kerneleitä (Lubuntusta), kiinnitin huomiota että tarjolla olisi 3.2.0-versioiden lisäksi myös isomman numeron kerneleitä 3.5..... Mitäs tapahtuu, jos sellaisen asentaa? Ja jos ei pelaa, riittääkö kun vaan sen poistaa ja update-grubilla ottaa oletukseksi sen toimivan?
« Viimeksi muokattu: 26.05.13 - klo:15.30 kirjoittanut Storck »

Storck

  • Vieras
Vs: Vanha grub vs uusi grub
« Vastaus #1 : 26.05.13 - klo:15.12 »
Ei sotketa muita keskusteluja, tein oman aiheen.  8)

aku506

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 356
    • Profiili
Vs: Vanha grub vs uusi grub
« Vastaus #2 : 26.05.13 - klo:15.16 »
Ei sotketa muita keskusteluja, tein oman aiheen.  8)
Eikö tässä juuri puhuttu ytimistä eikä Grubeista?

Storck

  • Vieras
Vs: Vanha grub vs uusi grub
« Vastaus #3 : 26.05.13 - klo:15.31 »
Ei sotketa muita keskusteluja, tein oman aiheen.  8)
Eikö tässä juuri puhuttu ytimistä eikä Grubeista?

Heh, kyllä. Muutin otsikon. Hyvä huomio.  :P

JaniAlander

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 3319
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #4 : 26.05.13 - klo:16.29 »
Hiukan ot. Kun Synapticilla poistelin vanhoja kerneleitä (Lubuntusta), kiinnitin huomiota että tarjolla olisi 3.2.0-versioiden lisäksi myös isomman numeron kerneleitä 3.5..... Mitäs tapahtuu, jos sellaisen asentaa? Ja jos ei pelaa, riittääkö kun vaan sen poistaa ja update-grubilla ottaa oletukseksi sen toimivan?

Sen voin sanoa vanhasta kokemuksesta, että ainakin jos sinulla on nvidian kortti ja suljetut ajurit, tapahtuu niin, että ne ajurit lakkaavat toimimasta, ja joudut asentamaan ne manuaalisesti. Näin ainakin kun joskus Lucidilla tein tuon tempun...
Core i5-9400F 2.9ghz 32GB Ram, Nvidia RTX2060 Kubuntu 22.04-64bit, Windows 10 Pro 64-bit Samsung Series 5, AMD A-6 2.1 GHz 4 Gt Ram, Ubuntu 18.04 64-bit.
Lenovo T60 Core2Duo 2GB Ram Ati Mobility Radeon 128 MB Ubuntu Mate 16.04-64bit
Commodore Amiga 500 1MB Ram.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #5 : 26.05.13 - klo:16.57 »
Ei sotketa muita keskusteluja, tein oman aiheen.  8)
Kiitos

Sen voin sanoa vanhasta kokemuksesta, että ainakin jos sinulla on nvidian kortti ja suljetut ajurit, tapahtuu niin, että ne ajurit lakkaavat toimimasta, ja joudut asentamaan ne manuaalisesti. Näin ainakin kun joskus Lucidilla tein tuon tempun...
Mun tapauksessa ei tarvitse välittää suljetuista ajureista. Kysymys noista kernel-vaihtoehdoista lähti liikkeelle vanhan läppärin tilanteesta. Katsoin myös pöytäkoneen tilanteen (U12.04) ja onhan siinäkin tarjolla uudempia kerneleitä. Sama kysymys siis koskee sitäkin. Noissa kernelien rautajutuissahan on jotain eroa riippuen siitä, mikä Ubuntun 12.04.x asennusversio on ollut . Jos tuollainen uudemman version asennus onnistuu, onnistuuko automaattinen päivitys?

Aiheesta on forumilla melko hiljattain keskusteltu jossain ketjussa, mutta sitä en onnistunut löytämään.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #6 : 26.05.13 - klo:17.11 »
Jos koneessa ei rautaa mikä ei ole kernel tasolla tuettua, niin miksi vaihtaa versiota?

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #7 : 26.05.13 - klo:18.14 »
Mielestäni ei toinna asentaa, jos ei ole erityistä syytä.

Tuolla kirjoittelin vähän aiheesta: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=45105.msg346854#msg346854

Eli jos haluaa tuota 3.5:sta käyttää 12.04 LTS:ssä, niin samalla pitää päivitellä mm. X ja mesa. AMD:n joidenkin näytönohjaimien (käsittääkseni 3000-4000 sarjat) käyttäjille tuo sitten tarkoittaa sitä ettei Catalyst toimi. Muilla ei kai tuki siitä huonone.
Tuossa vielä asennusohje:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install --install-recommends linux-generic-lts-quantal xserver-xorg-lts-quantal libgl1-mesa-glx-lts-quantalLisätietoja englanniksi: https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #8 : 26.05.13 - klo:20.13 »
Olen yrittänyt pitää mielessä, ettei toimivaa kannata korjata. Kuitenkin mielessä aina taustalla kaihertaa ajatus, että päivityksessä tulisi mukana joku toimintaa parantava ominaisuus. Eli ettei niissä aina olisi vain bugikorjauksia tai uusien laitteiden ajureita ym. Sama ohjelmien kanssa, olisiko päivityksessä jotain piristävää.

Voisihan tuota toki kokeilla, jos olisi joku "koeasema", jonka toimimattomuus ei haittaisi tarpeellisia hommia. Tuotantokoneeseen tuli asennettua 12.04-versio, joka käyttää vielä 3.2.-kerneleitä. Hieman jälkeenpäin tulikin ulos 12.04.2, jossa on 3.5.-sarjalainen kerneli. Enkä enää viitsi asentaa järjestelmää uudestaan tuon saadakseni, varsinkin ellei siitä sitten ole hyötyä.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #9 : 26.05.13 - klo:20.40 »
Olen yrittänyt pitää mielessä, ettei toimivaa kannata korjata. Kuitenkin mielessä aina taustalla kaihertaa ajatus, että päivityksessä tulisi mukana joku toimintaa parantava ominaisuus. Eli ettei niissä aina olisi vain bugikorjauksia tai uusien laitteiden ajureita ym. Sama ohjelmien kanssa, olisiko päivityksessä jotain piristävää.
Tuo on kyllä minusta erittäin virheellinen näkökanta. Uudempi kernel takuulla sisältää määrän X enemmän koodia, joka vain käytännössä turvottaa järjestelmää.

No joo. Tietysti joskus voi tulla erikoistakin lisää niihin, mutta kuten sanottu. Miksi säätää hyvin toimivaa?

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #10 : 27.05.13 - klo:11.18 »
No kun sehän siinä on, jos kumminkin, jos sittenkin olisi jotain raudan toimintaa nopeuttavaa. Muutaman kuukauden ohittelin uudet kernelin päivitykset, kun ne tilttasivat koneen tyystin. Ongelma oli Intelin prosessorin näytönohjaimessa. Nyt tämänhetkisillä versioilla taas toimii ja vanhoja on poistunut koneelta tilaa viemästä. Jossain vaiheessa ongelmaa oli usb-laitteiden toiminnassa.

Nuo esimerkit ovat sellaisia, että niihin toki on löydettävä ratkaisu. Muut jutut ovat vaan niitä olemassa olevien parannushaaveita. Kun mulla on liki aina ollut aika mopoja koneita, niihin on jatkuvasti pitänyt hakea joitain kikkoja, millä saa elinvoimaa vielä pikkuisen lisää. Ja sellainen on jäänyt sitten päälle.

kuutio

  • Vieras
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #11 : 27.05.13 - klo:13.53 »
Tuo on kyllä minusta erittäin virheellinen näkökanta. Uudempi kernel takuulla sisältää määrän X enemmän koodia, joka vain käytännössä turvottaa järjestelmää.
Niin no, harvemmin sitä "x määrää enemmän koodia" turhan takia sitä sinne lisäillään. Ja (uudet) laiteajurithan käännetään valtaosin ainoastaan tarvittaessa ladattavina moduuleina, joten ei ne varsinaisesti "turvota" kerneliä/järjestelmää (jos ei maltillista levytilan kulutusta lasketa).

Kyllähän kernelinkin koko tuppaa pidemmällä aikavälillä kasvamaan, mutta melko maltillisesti kun legacy-tauhkaa myös poistetaan uudemmissa versioissa.

Useimmiten toki ns. tuotantokoneissa kernelin major-version päivitys ei yleensä maksa vaivaa niin kauan kuin toimivaan versioonkin tulee turva/bugikorjauksia, mutta harvemmin päivityksestä haittaa on kokeilijalle/virittelijälle. Varsinkin kun ongelmien ilmetessä vanhaan palaaminen on aika simppeliä.

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #12 : 27.05.13 - klo:16.27 »
Minulla on ollut nyt U12.04 reilut puoli vuotta ja olen asentanut aina uuden kernelin, kun se on päivityslistaan tullut.
Olen vilpittömästi kuvitellut, että uusi pitää asentaa!

Ensin lähti toimiva lepotila ja nyt ei enää edes kuva cd näy.
Lisätieto tästä uusille käyttäjille olisi hyödyllistä.

juyli

  • Vieras
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #13 : 27.05.13 - klo:22.21 »
Minulla on ollut nyt U12.04 reilut puoli vuotta ja olen asentanut aina uuden kernelin, kun se on päivityslistaan tullut.
Olen vilpittömästi kuvitellut, että uusi pitää asentaa!

Toki uusin jakeluversioon ja sen versionumeroon kannattaa oikeasti asentaa uusin kerneli. Ubuntu 12.04 LTS Precisen virallinen versio on tänään 3.2.0-31. Kernel-versiot 3.5 ovat Ubuntu 12.10 varten. Ja versiot linux-image-3.8.0-x ovat uusinta virallista Ubuntu-jakelua 13.04 Raring varten.
Normaalirepot eivät tarjoa vääriä (uudempia) versioita jakeluun.
Aina on mahdollisuus hyödyntää PPA-repoja, kehitysversioita tai pakottavasti asentaa jakeluversioon uudempia versioita niin kernelistä kuin ohjelmiakin/kirjastoja, mutta silloin jakelun vakautta voidaan horjuttaa.
Itse siis (niin monasti jo kerrottuna) hyödynnän jakelun uusimpaa, vakaata versiota, ja näinollen käytän virallisesti julkaistua uusinta kernel-versiota, joka tänäpäivänä on Ubuntu 13.04 Raring kernel-versionaan Linux-image-3.8.0-22.

Jos haluat hyödyntää Ubuntu 12.04 LTS-versiosi vakautta, ei ole mitään syytä päivittää jakeluversiosi ydintä (kernel) uusimpiin kuin jakelun virallisiin, tuettuihin versioihin.
« Viimeksi muokattu: 27.05.13 - klo:22.29 kirjoittanut juyli »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #14 : 27.05.13 - klo:22.30 »
Useimmiten toki ns. tuotantokoneissa kernelin major-version päivitys ei yleensä maksa vaivaa niin kauan kuin toimivaan versioonkin tulee turva/bugikorjauksia, mutta harvemmin päivityksestä haittaa on kokeilijalle/virittelijälle. Varsinkin kun ongelmien ilmetessä vanhaan palaaminen on aika simppeliä.
No silloin on ihan sama jo käyttää uusia versioita muutenkin jos tuolle linjalle haluaa lähteä. LTS ja tuollaiset kernel päivitykset on minusta täyttä järjenköyhyyttä.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11441
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #15 : 27.05.13 - klo:22.44 »
Minulla on ollut nyt U12.04 reilut puoli vuotta ja olen asentanut aina uuden kernelin, kun se on päivityslistaan tullut.
Olen vilpittömästi kuvitellut, että uusi pitää asentaa!

Toki uusin jakeluversioon ja sen versionumeroon kannattaa oikeasti asentaa uusin kerneli. Ubuntu 12.04 LTS Precisen virallinen versio on tänään 3.2.0-31. Kernel-versiot 3.5 ovat Ubuntu 12.10 varten. Ja versiot linux-image-3.8.0-x ovat uusinta virallista Ubuntu-jakelua 13.04 Raring varten.
Normaalirepot eivät tarjoa vääriä (uudempia) versioita jakeluun.
Väärin. Ubuntu 12.04 LTS:ään saa normaaleista pakettivarastoista tuetun uudemman ytimen.
https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack

Jos haluat hyödyntää Ubuntu 12.04 LTS-versiosi vakautta, ei ole mitään syytä päivittää jakeluversiosi ydintä (kernel) uusimpiin kuin jakelun virallisiin, tuettuihin versioihin.
Mielestäni ei ole mitään syytä päivittää ydintä, jos ei tiedä tarvitsevansa uudempaa ja sittenkin kannattaa pysytellä jakelun virallisissa ja tukemissa versioissa. Ajatus kuitenkin on, että noilla päivityksillä ainoastaan tuodaan mahdollisuus asentaa uusiin laitteisiin viimeisin LTS-versio.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

juyli

  • Vieras
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #16 : 27.05.13 - klo:23.20 »
Väärin. Ubuntu 12.04 LTS:ään saa normaaleista pakettivarastoista tuetun uudemman ytimen.
https://wiki.ubuntu.com/Kernel/LTSEnablementStack

Kiitos oikaisusta Tomin, mutta ... olisin itse todellakin erityisen varovainen moisten EnablementStack -lisukkeiden kanssa, jos jakelun vakaus ja pitkäaikaisuus (LTS) kiinnostaa...
Erityistapauksissa siis "väärä" kernel-versio on asennettava jakeluun, jos perustuettu kernel ei tarjoa ominaisuuksia, joista ei laitekannalle löydy tukea.

PS. jo linkittämäni http://packages.ubuntu.com ei kuitenkaan tarjonnut tuota linkittämääsi kernel-versiota.

mrl586

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4638
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #17 : 27.05.13 - klo:23.42 »
PS. jo linkittämäni http://packages.ubuntu.com ei kuitenkaan tarjonnut tuota linkittämääsi kernel-versiota.
Kyllä se sieltäkin löytyy.
http://packages.ubuntu.com/precise/linux-generic-lts-quantal

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #18 : 28.05.13 - klo:18.31 »
...
Ubuntu 12.04 LTS Precisen virallinen versio on tänään 3.2.0-31.
...

Koodia: [Valitse]
ilkka@kotikone:~$ uname -r
3.2.0-44-generic
Tuo on minulla versiona U12.04 LTS koneella, jolle ei ole tuikattu mitään perusjakelun ulkopuolista.

John Hilly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Vs: Vanha kernel vs uusi kernel
« Vastaus #19 : 29.05.13 - klo:14.57 »
...
Ubuntu 12.04 LTS Precisen virallinen versio on tänään 3.2.0-31.
...

Koodia: [Valitse]
ilkka@kotikone:~$ uname -r
3.2.0-44-generic
Tuo on minulla versiona U12.04 LTS koneella, jolle ei ole tuikattu mitään perusjakelun ulkopuolista.

Sama -44 versio myös minulla.
Nyt kehuja vaihteeksi.
Vanhassa Medion PC:ssäni on integroitu näytöohjain, jonka merkkiä, saati mallia en tiedä. Aluksi näyttö kaatui pari kertaa päivässä. Sitten kerran päivässä. Sitten silloin tällöin.

Joka kernel- päivityksellä toiminta parani. Nyt ei kaadu ollenkaan, ... Toivottavasti...!  ;D