Kirjoittaja Aihe: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]  (Luettu 19128 kertaa)

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« : 10.11.12 - klo:01.46 »
Tervehdystä

Mikä tarkoitus on EFI-osiolla, kyseessä on uuteen läppäriin asennettu Win8

Mitä tapahtuu jos sen poistaa, kun luulen että se estää Ubuntun asentamisen W8:n rinnalle.

Palautusosio löytyy myös ja Asuksen varmuuskopioinnilla on tehty 4:n DVD paketti jolla ilmeisesti saa
läppärin alkutilaan tehdasasetuksille.

Syy miksi kyselen tällaista on se että tähän asti olen kaikki koneet itse kasannut mutta nyt on ensimmäinen valmiina ostettu kappale, ja toiseksi en ole ollut työelämässä yhdeksään vuoteen joten viimeinen windows versio jonka kanssa olen joutunut tekemisiin oli XP, näissä uudemmissa on jo ihan erilainen filosofia koko systeemille.
  Kyllähän tämä W8 toimii, mutta siinä on minun mielestäni menty liikaa siihen suuntaan että mitään ei oikein voi tehdä ilman että mikkisofta on jollain tavalla kuvioissa mukana.


Linuxien kanssa olen nyt aktiivisti toiminut n. 2 vuotta ja olen siihen tykästynyt enemmän kuin mikkisoftaan ;-)

Nyt kyselisin tietoa miten olisi helpointa toimia niin että W8 olisi toisena käyttiksenä Ubuntun rinnalla lähinnä siitä syystä että on muutamia ohjelmistoja ja laitteita jotka ei yksinkertaisesti toimi muussa kuin wintoosassa.
« Viimeksi muokattu: 11.11.12 - klo:00.54 kirjoittanut oh2bne »
73's de Kari OH2BNE

Thinkit

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 912
  • Kysyvä ei tieltä eksy, eikä eksyvä tietä kysy.
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen
« Vastaus #1 : 10.11.12 - klo:09.58 »
Ennekuin alat poistella mitään kannattaa lukea vaikka tämä:
https://help.ubuntu.com/community/UEFI

t: Antti  ;)
Lenovo Thinkpad e520
Kde Neon 5.22.3
Intel(R) Core(TM) i5-2410M CPU @ 2.30GHz
Amd Radeon HD 6630m
Intel HD 3000 integroitu
Samsung Evo 120G kovo ja 8G muistia
Sony Xperia 5 mk2 ja android 11

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen
« Vastaus #2 : 10.11.12 - klo:12.02 »
Ei kannata poistaa sillä se sisältää mm. ajureita joita tarvitaan käynnistämiseen. Jos koneessa on efiosio niin sitten on myös GPT osiotaulu ja siinä ei ole rajoitusta primääriosioissa joten ubuntun voi kyllä asentaa vaikka levyllä olisikin jo monia osioita. GPT osiotaululle kun asennetaan pitää myös tehdä grubille oma osio ja hyvin pienikin riittää esim 32M. Osiointi on paras tehdä gdisk ohjelmalla, ubuntun asennusohjelma ei osaa asentaa(tai siis tehdä osiointi) windowsin rinnalle jos kyseessä GPT osiotaulu.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen
« Vastaus #3 : 10.11.12 - klo:15.52 »
Tere

Kiitos tiedoista, nyt pitää vain minun selvittää että miksi asennus meni ihan ok mutta kone vaan käynnistyy aina suoraan W8:aan.
73's de Kari OH2BNE

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen
« Vastaus #4 : 10.11.12 - klo:16.17 »
Onko sulla erillinen boot,grub osio? Ilman sitä ei onnistu, jos on GPT osiointi.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen
« Vastaus #5 : 10.11.12 - klo:17.31 »
Onko sulla erillinen boot,grub osio? Ilman sitä ei onnistu, jos on GPT osiointi.

Tere

Pitäisikö siinä olla erilliset boot ja grub osiot ?
73's de Kari OH2BNE

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen
« Vastaus #6 : 11.11.12 - klo:00.53 »
Ennekuin alat poistella mitään kannattaa lukea vaikka tämä:
https://help.ubuntu.com/community/UEFI

t: Antti  ;)

Tere

SUURET SUURET KIITOKSET

Homma lähti toimimaan hienosti antamasi linkin ohjeilla, nyt olen erittäin tyytyväinen kun pääsen taas käyttämään Ubuntua, en osaa sanoa muuta kuin sen että en päässyt parissa viikossa sinuiksi W8:n kanssa joten se jää sellaiseksi pakon sanelemaksi käyttikseksi  :)
73's de Kari OH2BNE

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #7 : 12.11.12 - klo:06.52 »
Minulla on sama tavoite:
"Pääkäyttis on Ubuntu, ja tuplabootilla tilapäisesti joku Winku"
Oli hyödyllistä oppia tässä threadissa, miten homma hoituu EFI-osioissa.

Monta asiaa jäi kuitenkin kaivelemaan:
1.
Oikeastaan Winkuksi riittäisi hyvin vanha kunnon WinXP 32bit, mutta sitä ei voi asentaa EFI-osioon? Se kuluttaisi vain 1G kalliista 128G:n SSD:stä kun Win8 vie 20G! Alkuperäinen kysymys: "EFI-osion poistaminen" jäi vaille vastausta.
2.
Voinko siirtää esiasennetun Win8:n SSD:ltä ulos esimerkiksi muistitikulle niin, että siitä voi myöhemmin asentaa koneeseen Win8:n, jos mieli muuttuu tai myyn koneen?
3.
Voinko periaatteessa asentaa esiasennetun Win8:n vaihtoehtoisesti vanhanaikaisesti bios-osioon EFI-osion sijasta?
4.
Kaikissa Linux-jakeluissa ei taida olla mahdollisuutta asentaa EFI-osioon? Redhatissa ja Ubuntussa on, mutta mitenkä muissa?
Ubuntua 98%, Winkua 2%

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #8 : 12.11.12 - klo:15.07 »
Minulla on sama tavoite:
"Pääkäyttis on Ubuntu, ja tuplabootilla tilapäisesti joku Winku"
Oli hyödyllistä oppia tässä threadissa, miten homma hoituu EFI-osioissa.

Ylempänä tässä threadissa oli allaoleva osoite, toimin niiden ohjeiden mukaisesti ja homma toimi ok.

https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Lainaus
Monta asiaa jäi kuitenkin kaivelemaan:
1.
Oikeastaan Winkuksi riittäisi hyvin vanha kunnon WinXP 32bit, mutta sitä ei voi asentaa EFI-osioon? Se kuluttaisi vain 1G kalliista 128G:n SSD:stä kun Win8 vie 20G! Alkuperäinen kysymys: "EFI-osion poistaminen" jäi vaille vastausta.
2.
Voinko siirtää esiasennetun Win8:n SSD:ltä ulos esimerkiksi muistitikulle niin, että siitä voi myöhemmin asentaa koneeseen Win8:n, jos mieli muuttuu tai myyn koneen?

Minulla homma meni niin että uusi kone tuli esiasennetulla W7:llä ja päivitin sen W8:aan sillä 14.99 €:n hinnalla, homma sujui ok.

Ennen päivitystä tein varmuuskopion W7:stä Asuksen ohjelmalla, samoin myös W8:sta, siihen hommaan tarvittiin neljä (4) DVD:tä  ??? mitään muutoksia en tehnyt esiasennuksen suhteen joten kone on alkuperäisessä kuosissa lisättynä Ubuntulla.

Lainaus
3.
Voinko periaatteessa asentaa esiasennetun Win8:n vaihtoehtoisesti vanhanaikaisesti bios-osioon EFI-osion sijasta?
4.
Kaikissa Linux-jakeluissa ei taida olla mahdollisuutta asentaa EFI-osioon? Redhatissa ja Ubuntussa on, mutta mitenkä muissa?

Noihin muihin juttuihin en osaa sanoa mitään, sen tiedän kokemuksesta että koneessa pitää olla Wintoosa asennettuna ensin minkä jälkeen siihen voidaan asentaa linuxeja vaikka kuinka monta, aina tarpeen mukaan.
73's de Kari OH2BNE

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #9 : 13.11.12 - klo:07.07 »

Lainaus
Ennen päivitystä tein varmuuskopion W7:stä Asuksen ohjelmalla, samoin myös W8:sta, siihen hommaan tarvittiin neljä (4) DVD:tä  ??? mitään muutoksia en tehnyt esiasennuksen suhteen joten kone on alkuperäisessä kuosissa lisättynä Ubuntulla.

Jotakin Clonezillaako käytit varmuuskopioitten tekemiseen? Alkuperäistä esiasennuspartition sisältöä ei voi kopioida varmuussäilöön? Tai onko se "restore"-partitio?
Tarkoittaako "alkuperäisessä kuosissa" sitä, että alkuperäinen esiasennuspartitio sisältöineen on edelleen olemassa? Kuinka paljon siinä on GB?
Ubuntua 98%, Winkua 2%

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #10 : 13.11.12 - klo:08.11 »

Lainaus
Ennen päivitystä tein varmuuskopion W7:stä Asuksen ohjelmalla, samoin myös W8:sta, siihen hommaan tarvittiin neljä (4) DVD:tä  ??? mitään muutoksia en tehnyt esiasennuksen suhteen joten kone on alkuperäisessä kuosissa lisättynä Ubuntulla.

Jotakin Clonezillaako käytit varmuuskopioitten tekemiseen? Alkuperäistä esiasennuspartition sisältöä ei voi kopioida varmuussäilöön? Tai onko se "restore"-partitio?
Tarkoittaako "alkuperäisessä kuosissa" sitä, että alkuperäinen esiasennuspartitio sisältöineen on edelleen olemassa? Kuinka paljon siinä on GB?

Tere

Asuksen mukana tulee apuohjelmia joissa on mm. tuo varmuuskopion tekeminen.

Täällä Ubuntussa se kulkee nimellä "Recovery" ja on kooltaan 25 GB ja on edelleenkin alkuperäisellä paikalla. Luulen niin että se miksi se vaati neljä DVD:tä johtuu siitä että siinä kopioidaan koko recovery osion sisältö talteen, mihin se varsinainen käyttis on sitten sijoitettu niin siitä ei ole tietoa.

Tämä kannettava on minulle ensimmäinen, olen tähän asti kasannut kaikki koneet itse lähes 20 vuoden ajan joten olen hiukan pihalla näistä systeemeistä. Työelämässä ollessani en joutunut koskaan tällaisen asennuksen kanssa tekemisiin enkä ole aktiivisti Linuxia käyttänyt kuin pari vuotta.

Mutta nyt hommat näyttää toimivan niinkuin minä haluan siitä kiitos tämän foorumin kavereille.
73's de Kari OH2BNE

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #11 : 17.11.12 - klo:17.20 »
Viimeisin naula win8-arkkuun:
Opin googlaamalla, että
a)
Jos Win8 on esiasennettu tietokoneeseen, ei uuteen uefi-biosiin biosiin pääse kuin Win8:n kautta. Jos poistaa Winkun, ei pääse ollenkaan biosiin. Häh? Edit 25.11: Nämä googlatut ohjeet osoittautuivat myöhemmin huijaukseksi. Win8-koneessakin pääsee bios (uefi) asetuksiin vanhalla tavalla.
b)
Jos Win7 on esiasennettu koneeseen, ja Win8 upgradataan (tarjoushinnalla), niin biosiin pääsee F2-tempulla kuten ennenvanhaan.

Kummassakin tapauksessa kyseessä on uefi-bios.
Eihän hardware saa olla sellainen, ettei biosiin pääse kuin Winkun kautta! Ilman Winkua ei pääse esimerkiksi boottaamaan muistitikulta tai usb-dvd:ltä. Miten tämä hulluus korjataan esiasennetun Win8:n koneessa?
« Viimeksi muokattu: 25.11.12 - klo:07.37 kirjoittanut redu »
Ubuntua 98%, Winkua 2%

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #12 : 17.11.12 - klo:17.23 »
Viimeisin naula win8-arkkuun:
Opin googlaamalla, että
a)
Jos Win8 on esiasennettu tietokoneeseen, ei uuteen uefi-biosiin biosiin pääse kuin Win8:n kautta. Jos poistaa Winkun, ei pääse ollenkaan biosiin. Häh?
Ja lähde tälle tiedolle on?

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #13 : 17.11.12 - klo:18.24 »
Tere

olisi tosiaan kiva tietää mistä tällaista tietoa on levitetty.

Vielä kerran muistin virkistämiseksi, ostin uuden läppärin jossa oli W7 :n
esiasennus, päivitin 14.99 € :n hinnalla w8 :si ja tmän foorumin ohjeilla
jotka löytyvät tuolta ylempää olen asentanut Ubuntu 12.10 :n W8 :n
rinnalle niin että käynnistyksessä voin valita käyttöjärjestelmän.

Kirjoittanut: Thinkit
Lainaus
Ennekuin alat poistella mitään kannattaa lukea vaikka tämä:
https://help.ubuntu.com/community/UEFI

Ja homma toimii, vielä kerran KIITOS ! ! !
73's de Kari OH2BNE


oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #15 : 18.11.12 - klo:13.19 »
Tere

olisi tosiaan kiva tietää mistä tällaista tietoa on levitetty.



http://www.makeuseof.com/tag/how-to-access-the-bios-on-a-windows-8-computer/

http://forums.toshiba.com/t5/Windows-8-Knowledge-Base/How-To-Enter-the-system-BIOS-or-UEFI-in-Windows-8/ta-p/329292

Tere

Huonolla englannin taidollani ymmärrän nuo jutut sillä tavalla että BIOS pitäisi jollain tavalla tehdä sopivaksi Win8 :lle, eikä suinkaan sitä että miten rinnalle asennetaan jokin muu käyttöjärjestelmä.
Tuo toinen linkki oli llaitevalmistajan joka ei välttämättä tykkää siitä jos koneeseen laitetaan jotain muuta kuin Wintoosaa.

Korjatkaa kielitaitoisemmat jos olen pahasti pielessä.

Minä olen oman koneen tehnyt tuon Thinkit :n antaman linkin mukaisesti, BIOS-asetuksiin ei tarvinnut koskea millään tavalla ja tämä mylly toimii hienosti.

Win8 :n kanssa minulla ei ole muuta ongelmaa kuin se että oppisi joten sujuvasti sitä käyttämään.
73's de Kari OH2BNE

redu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 487
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #16 : 18.11.12 - klo:18.05 »
Tere

olisi tosiaan kiva tietää mistä tällaista tietoa on levitetty.



http://www.makeuseof.com/tag/how-to-access-the-bios-on-a-windows-8-computer/

http://forums.toshiba.com/t5/Windows-8-Knowledge-Base/How-To-Enter-the-system-BIOS-or-UEFI-in-Windows-8/ta-p/329292

Tere

Huonolla englannin taidollani ymmärrän nuo jutut sillä tavalla että BIOS pitäisi jollain tavalla tehdä sopivaksi Win8 :lle, eikä suinkaan sitä että miten rinnalle asennetaan jokin muu käyttöjärjestelmä.
Tuo toinen linkki oli llaitevalmistajan joka ei välttämättä tykkää siitä jos koneeseen laitetaan jotain muuta kuin Wintoosaa.

Korjatkaa kielitaitoisemmat jos olen pahasti pielessä.

Minä olen oman koneen tehnyt tuon Thinkit :n antaman linkin mukaisesti, BIOS-asetuksiin ei tarvinnut koskea millään tavalla ja tämä mylly toimii hienosti.

Win8 :n kanssa minulla ei ole muuta ongelmaa kuin se että oppisi joten sujuvasti sitä käyttämään.


oh2bne,
olet onnellisessa asemassa, kun sinulla on alunperin win7-esiasennettu kone! Win8-esiasennettu on hankalampi tapaus. Edit 25.11: Ei olekaan näin! - Menin Win8-propagandahuijaukseen.
« Viimeksi muokattu: 25.11.12 - klo:07.41 kirjoittanut redu »
Ubuntua 98%, Winkua 2%

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5675
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #17 : 19.11.12 - klo:21.10 »
Tere

olisi tosiaan kiva tietää mistä tällaista tietoa on levitetty.



http://www.makeuseof.com/tag/how-to-access-the-bios-on-a-windows-8-computer/

http://forums.toshiba.com/t5/Windows-8-Knowledge-Base/How-To-Enter-the-system-BIOS-or-UEFI-in-Windows-8/ta-p/329292

Tere

Huonolla englannin taidollani ymmärrän nuo jutut sillä tavalla että BIOS pitäisi jollain tavalla tehdä sopivaksi Win8 :lle, eikä suinkaan sitä että miten rinnalle asennetaan jokin muu käyttöjärjestelmä.
Tuo toinen linkki oli llaitevalmistajan joka ei välttämättä tykkää siitä jos koneeseen laitetaan jotain muuta kuin Wintoosaa.

Korjatkaa kielitaitoisemmat jos olen pahasti pielessä.

Minä olen oman koneen tehnyt tuon Thinkit :n antaman linkin mukaisesti, BIOS-asetuksiin ei tarvinnut koskea millään tavalla ja tämä mylly toimii hienosti.

Win8 :n kanssa minulla ei ole muuta ongelmaa kuin se että oppisi joten sujuvasti sitä käyttämään.


oh2bne,
olet onnellisessa asemassa, kun sinulla on alunperin win7-esiasennettu kone! Win8-esiasennettu on hankalampi tapaus.
Lopetetaanpa nyt se fudailu. Kasin sertifiointiin _ei_ kuulu pakollinen secureboot lukitus. Tämä on täysin valmistajan hallinnassa oleva asia. He voivat kyllä estää oem kasi koneissa allekirjoittamattomien ohjelmien ajamisen käynnistyksessä. Yhtään tällaista kokoonpanoa ei tietääkseni ole vielä olemassa. Tai no on kasi maailmassa sellaistakin rautaa, mutta ne ovat sitten 8 RT koneita, jotka ei ole sukuakaan perinteisille "x86" kokoonpanoille.

UEFI:ssa on paljon hyviä puolia Windowsin käyttäjille. Asia sitten erikseen jos jokin tietokonevalmistaja tulee olemaan niin hullu, että oikeasti erehtyy lukitsemaan secure bootin pakolliseksi. Ihan 100% varmaa että tuollaiset tapaukset ilmestyy todella nopeasti engadgetin, afterdawnin, tom'sin ja esim. muron sivuille kritisoitavaksi.

Eli voisin kysyä vielä kerran. Niin millä "perinteisellä" koneella on jo secureboot oikeasti lukittu? Ja vielä lähde tälle kiitos? Haluan nimittäin kyllä ihan oikeasti tietää valmistajat ja mallit, jotka pissivät omiin muroihinsa.

*edit*
Ja siis niitä RTM koneita ei sitten lasketa. Se kun nyt on periaatteessa (ja käytännössä) täysin sama kuin Androidien rom lukitus.
« Viimeksi muokattu: 19.11.12 - klo:21.12 kirjoittanut qwertyy »

Illu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1061
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #18 : 20.11.12 - klo:11.25 »
Koskapa aihe on jo merkitty ratkaistuksi ja se rönsyilee, herää kysymys. Mitä hyötyä/haittaa on EFIstä/UEFIstä dualbootin rakentaneelle Linux-käyttäjälle? Siis itsekootun koneen ja esim W7-Ubuntu yhdistelmän asentaneelle käyttäjälle.

oh2ir

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 447
    • Profiili
Vs: EFI-osion poistaminen [RATKAISTU]
« Vastaus #19 : 20.11.12 - klo:13.24 »
Tervehdystä kaikille

Vaikka omalta osaltani asia onkin ratkaistu, on kuitenkin mielenkiintoista lueskella erilaisia kommentteja asian tiimoilta.

Itse tutkiskelin aluksi BIOS-asetuksia mutta en löytänyt mitään sellaista joka tuohon hommaan olisi vaikuttanut, Gparted :llä
sitten sain selville nuo osiot ja siitä tämä juttu sitten lähti liikkeelle.

Kukahan minua viisaampi tekisi selkeät ohjeet tästä aiheesta koska uusia Win8 koneita tulee kaikenaikaa käyttäjille jotka haluaisivat asentaa Linuxin W8 :n rinnalle.
73's de Kari OH2BNE