Kirjoittaja Aihe: Miten osioida asennettavaa käyttistä varten tai saada FTPro Ubuntulla toimimaan?  (Luettu 6598 kertaa)

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Itse monta vuotta Linuxia käyttäneenä unohdan, että joillekin on jo ihan perus käsitteetkin outoja. No moottoripyörää ja autoa ajetaan eri tavalla. Samoin Windows ja Linux systeemejä. Pulse pois koko systeemistä sudo apt-get purge pulseaudio. Väliaikaisesti esim. pactl exit, poistamalla palvelu käytöstä sudo /etc/init.d/pulseaudio stop, sudo killall -9 pulseaudio.

Jos sinulla on koneessa useampi äänipalvelin päällä ja useampi äänikortti saa olla aika guru että saa kaiken toimimaan oikein. Vähän kuin koettaisi ajaa kahdella pyörällä yhtäaikaa. Menee hankalaksi. Itsellä vain ALSA käytössä. KDE työpöydällä lisäksi phonon. Ja musa soi taukoamatta tunnista toiseen. Tuo ALC272X on sinun emolevyn äänipiiri. aplay -L kertoi myös että pulse käytössä niin toistolle kuin äänitykselle. Eihän silloin jack toimi. Jack ei varmaan käynnisty jos joku muu varaa äänilaitteen. Poista pulse ja käynnistä jack. Ehkä tällä logiikalla jack lähtee käyntiin.

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Poistaako koko systeemistä kaikilta käyttäjiltä koko koneesta? Nuo väliaikaiset komennot sammuttavat Pulsen pariksi sekunniksi, kunnes se taas käynnistyy. Ja kyllä tuo JACK näyttäisi usein lähtevän käyntiin, se ei vain toimi FTPron kanssa niin kuin pitäisi.
« Viimeksi muokattu: 09.10.12 - klo:17.10 kirjoittanut Arello »
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Vika/fiba

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 652
    • Profiili
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get purge pulseaudiopoistaa Pulseaudion kokonaan (kaikilta käyttäjiltä)

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Enkö tarvitse pulsea ollenkaan ja ratkaiseeko sen poisto kaiken? Olen sen avulla esim. äänittänyt tietokoneesta tulevaa ääntä tietokoneelle. Hoituuko tuo Alsan mikserillä yhtä helposti tai jotain. Olen kyllä ihan ulapalla näiden kanssa. Kohta ei varmaan kuulu ääntä enää mistään, jos alan sooloilemaan.
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Jos lukisit tämän https://help.ubuntu.com/community/UbuntuStudio/ProAudioIntro/1204

Ja helpottaisi jos poistaisit BIOSsista emon äänikortin. Olisi vähemmän laitteita ihmeteltävänä.

Mietin sitä, mikä estää sen jackin käynnistymisen? Jokin joka varaa äänitaitteen ensin on vain arvaus. Se voi olla pulse tai Gnome työpöydän joku äänisovellus. Itse koetan ratkoa ongelmia poistamalla häiritseviä tekijöitä. Jos itsellä olisi pakko saada jack-toimimaan asentaisin vaikka LXDE työpöydän ja poistaisin kaiken ylimääräisen mikä voisi häiritä.

Pulse vaan ei toimi kaikkien monikanavaisten äänikorttien kanssa jotka on tehty musiikin äänittämiseen. Pulsea ei ole tehty sitä varten. Jos äänittää vaikka rumpuja on oleellista, että ääni kuuluu heti lyönnin jälkeen eikä sekunnin päästä. Sitä varten on tehty vaikka Ubuntu Studio tai AV-linux jossa kerneli on käännetty näitä ominaisuuksia ajatellen.

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Siis tarkoittaako emoäänikortin poisto sitä, että FTProta pitäisi käyttää aina kaikkiin ääneen liittyvissä tehtävissä? Tarkoituksena kun olisi käyttää sitä vain äänittämiseen ja äänityöskentelyyn. Tavallisessa äänentoistossa tietokoneen integroidut äänisysteemit ovat kätevämpiä ja riittävät ihan hyvin. Vai olenko nyt joko-tai valinnan edessä mikäli hankaluuksilta haluaisin välttyä? Niin ja BIOSista en tosiaan löytänyt mitään äänikortteihin viittavaa, kuten aiemmin mainitsinkin.
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Postimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2619
    • Profiili
Eikö sulla ole jo 3 kpl käyttiksiä koneella? Ja ongelma on käsittääkseni saada  FastTrack Pro äänittämään? Ehkä on parempi, että kyselet Ubuntu Studion forumilta miten saat itegroidun äänikortin,  FastTrack Pro:n, Pulsen, Jackin ja ties mitä muuta toimimaan haluallasi tavalla. Molemmat äänikortit kyllä tunnistuu ja toimii. Se että ääntä ei tule johtuu väärästä asetuksesta. Jos luet samaa laitetta sekä pulsella ja jackilla niin se ei onnistu. Se on vähän sama kuin koettaisi pistää vahvistimeen yhteen reikään 2 kpl piuhoja.

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Ymmärrän, monimutkaista siis. Ehkä käytän sitten vain AV Linuxia livenä USB-tikulta äänittämisessä niin kuin tähänkin asti. Se toimii simppelisti eikä minulla nyt ainakaan riitä osaaminen, jaksaminen ja aika liian monimutkaisten säätöjen tekemiseen. Pitänee varmaan katsoa asiaa myöhemmin uudelleen.
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Arello

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 215
    • Profiili
Voisin tätä aihetta varmaan päivitellä aina kun jotain uutta tapahtuu. Ongelma ei siis ole hävinnyt, mutta olen saanut PulseAudion ja JACKin toimimaan rinnakkain "PulseAudio JACK sink" systeemin avulla niin, että saan ainakin kaikki tavalliset äänentoistot tulemaan JACKin kautta. Jos yhtälöön lisää ulkoisen äänikortin, mikään ei näyttäisi oikein toimivan niin kuin pitäisi.

Tämän kokeilun myötä en saa kuitenkaan enää tietokoneesta kuulumaan aina ääntä ilman JACKia. Välillä oletusäänilähteenä on pulsessa vain jokin dummy output. AV Linuxissakin Ardourilla äänittäessä käy välillä niin, että aluksi toimii normaalisti, mutta jonkin ajan päästä se heittää kaikki äänitetyt pötköt jonkin puol sekuntia liian pitkälle niin, että ne täytyy manuaalisesti sijoittaa oikeaan kohtaan. Enkä tajua miksi se on noin ruvennut tekemään, koska en voi tallentaa AV Linuxilla mitään asetuksia ym. kun muistitikulta pyörii. Ehkä johtuu siitä, että olen enemmän kokeillut näitä systeemien säätöjä. Näyttäisi tosin kaikki menevän vaan entistä enemmän silti solmuun.
« Viimeksi muokattu: 17.12.12 - klo:17.07 kirjoittanut Arello »
Läppäri Acer Swift 5 OS: Ubuntu Studio (xfce4) 18.04 LTS & Win10
Pöytis OS: Debian 10 & WinXP

Heikki Ketoharju

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 716
  • Tee enemmän, harmittaa vähemmän!
    • Profiili
    • heikki.ketoharju.info
Moi kaikki!

Tämä vastaus tulee nyt melko myöhässä, mutta parempi kai myöhään kuin ei silloinkaan?

En ole huomannut tätä ketjua, koska seuraan lähinnä Multimedia ja grafiikka -aluetta, jossa yritän parhaani mukaan auttaa ihmisiä musiikintekoon liittyvissä kysymyksissä. Jos tämä viestiketju olisi ollut sillä alueella, olisin vastannut jo aikoja sitten.

Tämän takia ei kannata laittaa yhteen ketjuun useampaa kuin yksi aihe. Ja kannattaa tosiaan mun mielestä aluks tulla juttelemaan yleisesti tonne Multimedia ja grafiikka -alueelle, jos tuntuu, että musaa pitäis tehdä, mut mikään ei toimi. Multa saa toki aina kysyä myös yksityisviestillä tai sähköpostitse: heikki [at] ketoharju.info.

Vastaan muutamiin ketjussa nousseisiin aiheisiin:

1) Mitä AV Linuxissa on, mitä Ubuntu Studiossa ei ole?

AV Linux on täysin käyttövalmis paketti, jota ei tarvitse säätää ollenkaan. Siinä on musiikinteko-ohjelmia paljon kattavammin kuin Ubuntu Studiossa. Löytyy suunnilleen kaikki parhaat/käyttämisen arvoiset avoimen koodin multimediasoftat, ja lisäksi kaikkien tärkeimpien Linuxille löytyvien kaupallisten softien demoversiot. AV Linux siis tarjoaa hyvin kattavan kuvan siitä, mikä Linuxilla on mahdollista ja mikä ei.

AV Linuxin ohjelmat on käännetty käsin, eli ne eivät perustu Ubuntun eivätkä Debianinkaan versioihin, vaan distron ylläpitäjä on paketoinut ne kaikki erikseen suoraan ohjelmien tekijöiden tarjoamista lähdekoodeista. Lisäksi AV Linuxissa on oma versio Linux-ytimestä, johon on tehty erilaisia viritelmiä, ja se se on esimerkiksi tukenut Fast Track Pro:ta jo vaikka kuinka pitkään. AV Linuxin ydin myös testataan musiikintekijän näkökulmasta, toisin kuin normaalit Linux-ytimet.

Nämä kaikki yhdessä saavat aikaan sen, että AV Linux on ehkä paras ja helppokäyttöisin multimediatuotantojärjestelmä tällä hetkellä. KX Studio on toinen paljon kehuttu systeemi.

(En ole seurannut, että joko lopultakin se FastTrackPro-patch on päässyt myös tänne normi-Ubuntuun, tai Ubuntu Studion puolelle. Ainakin joku kommentoi pari kuukautta sitten, että uuden Ubuntun kanssa FTPro alkoi toimimaan ongelmitta.)

2) "Poista PulseAudio!"
Minä en lähtisi heti neuvomaan tällaisia. Itse en nimittäin koskaan ole Pulse Audiota poistanut järjestelmistäni, eikä minun ole siitä vuosiin enää tarvinnut millään tasolla välittää (poikkeuksena jotkut äänikortit, jotka eivät ole tuettuna, mutta kovin yleistä se ei ole). Jack käynnistyessään pitää huolen, että Pulse katkaisee toimintansa, ja kun Jack sammuu, PulseAudio taas jatkaa.

AV Linuxissa PulseAudiota ei taida olla ollenkaan, ja kyseinen järjestelmä on viritelty niin, että kaikki asennetut ohjelmat osaavat käyttää Jackia kun se on käynnissä. Ainakaan minun ei juuri ole tarvinnut miettiä, miten Youtube-videoiden äänet saa toimimaan: ne ovat vain toimineet suoraan (ilmeisesti libflashsupport-kirjaston avulla).

3) Parempi säätää FastTrack Pro toimimaan Ubuntussa kuin asentaa uusi järjestelmä
Olen eri mieltä. Musantekojärjestelmissä on monesti musantekoon viritellyt kernelit, joissa on mukana tarvittavat ajurit äänikorteille ja muuta mukavaa. Ubuntun peruskerneli saattaa toimia musiikinteossa ihan ok, mutta jos ei toimi, toisen järjestelmän asentaminen on varmasti parempi idea.

Kannattaa testata KX Studiota, joka on Ubuntun päälle rakennettava studiojärjestelmä, ja jota on kehuttu paljon. Tällä hetkellä minun käsitykseni on, että AV Linux ja KX Studio ovat parhaat järjestelmät vakavahenkiseen multimediatyöhön. Ubuntu Studion julkaisujen laatu on ollut kai hyvin vaihtelevaa viime aikoina. KX Studion voi asentaa suoraan nykyisen Ubuntu-asennuksen päälle: http://kxstudio.sourceforge.net/KXStudio:Repositories

Tosiaan veikkaan, et tuo Fast Track Pro:n toimimattomuus johtuu huonoista ajureista. Kyseisen kortin kanssa on ollut pitkään ongelmia, ja siksi kannattaa asentaa musiikintekoon tarkoitettu Linux-ydin, jossa mukana tulee kunnolliset ajurit FTProlle. AV Linuxissa tällainen ilmeisesti on, ja niin taitaa olla KX Studiossakin.
« Viimeksi muokattu: 27.12.12 - klo:22.43 kirjoittanut Heikki Ketoharju »
-
Minä kirjoittelen suomenkielisiä ohjeita Linux-musiikintekoon:
http://linux.fi/wiki/Musiikinteko_Linuxilla
-
Kansainvälinen Linux-audio -wiki, sovellusluettelo ja äänikorttitietokanta:
http://wiki.linuxaudio.org