Kirjoittaja Aihe: Linux näytöttömään koneeseen  (Luettu 4775 kertaa)

anttu-t

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
    • Siptune
Linux näytöttömään koneeseen
« : 27.07.06 - klo:18.54 »
Minulla sattuu olemaan käsissäni muuten hyvä (ilmainen) PC, mutta johon ei saa kuvaa itkemälläkään. Sekä integroitu, että väylään (myöskään PCI) asennettu näytönohjain ei suostu antamaan minkäänlaista kuvaa.

Kysymykseni olisi, että voiko jollakin systeemillä käynnistää jonkinlaisen Linuxin koneeseen siten, että pääsisin pääteyhteyteen ethernetin kautta. Tuolla lailla voisin kai vielä tehdä koneesta vaikkapa tiedostopalvelinen tms. kellarin nurkkaan hyrräämään. Tai onko muita ideoita, kuinka pääsisin koneen kanssa yhteyteen?

Kuinka vaikeaa on muuten tehdä oma live- tai käynnistys-CD omilla ohjelmilla ym. valinnoilla?

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #1 : 27.07.06 - klo:19.02 »
Jos ei pci:hin laitettu näyttis suostu antamaan kuvaa on biosissa säätö joka sanoo, ettei pci-väylää katsella näyttiksen varalta käynnistyksessä, kannattaa koittaa nollata ensin bios ja katsoa josko oletuksena hakisi näyttistä ensin pci:stä. Toinen hyvä vaihtoehto on asentaa ubuntu jossain toisessa koneessa levylle valmiiksi ja senkun buuttailee vaan, ei pitäisi olla merkitystä mahdollisilla raudan eroavaisuuksilla kun kumminkin kaikki haistellaan buutissa uusiksi ja vielä vähemmän väliä näyttiksen ajureilla, jotka on ainoat mitä ylipäätään yleensä asennetaan. Ssh pitää tietysti laittaa, että pääsee ulkoa sisälle sitten myöhemmin.
edit: levyt kannattaa latoa samaan järjestykseen siinä toisella emolla mitä käyttää asennuksen aikana tai muuten ei välttämättä buuttaa,
« Viimeksi muokattu: 27.07.06 - klo:19.04 kirjoittanut Kannisto »
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

anttu-t

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
    • Siptune
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #2 : 28.07.06 - klo:18.14 »

Jos ei pci:hin laitettu näyttis suostu antamaan kuvaa on biosissa säätö joka sanoo, ettei pci-väylää katsella näyttiksen varalta käynnistyksessä, kannattaa koittaa nollata ensin bios ja katsoa josko oletuksena hakisi näyttistä ensin pci:stä...

Olen jo nollannut  BIOS:n ja kokeillut kaikki kombinaatiot emon oman ja PCI-näytönohjaimen kanssa, enkä vilahdustakaan ole saanut näyttöön kummastakaan. Kummallista sinänsä, mutta pakko uskoa, kun omin silmin näkee. (Tai tässä tapauksessa siis nimenomaan ei näe. :))

Tuo levyn teko toisella koneella on hyvä idea, kiitos!


moonstone

  • Vieras
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #3 : 30.07.06 - klo:12.09 »
Laita knoppix cd sisään koneeseen ja ota ssh yhteys. Sitä kautta voit sitten tehdä koneella konsolista käsin ihan mitä huvittaa... esim, vaikka asentaa ubuntun :)

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #4 : 30.07.06 - klo:19.30 »
Laita knoppix cd sisään koneeseen ja ota ssh yhteys. Sitä kautta voit sitten tehdä koneella konsolista käsin ihan mitä huvittaa... esim, vaikka asentaa ubuntun :)

ja siltä varalta, että koneen verkko ei jostain syystä joskus lähde pääle kannattaa /etc/inittab tiedostosta ottaa kommentti merkki (#) pois riviltä:
Koodia: [Valitse]
#T0:23:respawn:/sbin/getty -L ttyS0 9600 vt100jolloin koneeseen voi jatkossa ottaa yhteyden nollamodemikaapelilla sarjaportin kautta.

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #5 : 30.07.06 - klo:23.09 »
Lainaan nyt tätä threadia, kun oma ongelma vastaa melkein otsikkoa.
Eli minulla on sellainen ongelma että pitäisi saada ubuntu (tai ylipäätään koko kone) buuttaamaan ilman näyttöä. Dapper server versio on asennettuna ja näytönohjaimena toimii Nvidian TNT2 32MB kortti joka ei siis toimi ilman näyttöä (kun otan näyttökaapelin irti koneesta niin se ei lähde buuttaamaan), Koitin konetta ati rage kortilla ja sillä se lähtee käyntiin, mutta tuo kortti on ilmeisesti jotenkin rikki/ei sovi emon kanssa yhteen kun se jumittaa koneen aina välillä.
Eli onko tähän jotain kikkakolmosta vai pitääkö minun uhrata muutama euro ja etsiä joku toinen näytönohjain tilalle? Ja kone on menossa vaatehuoneeseen hurisemaan ilman näppistä/näyttöä/hiirtä yms ylimääräistä.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

LittleLion

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1232
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/littleli/
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #6 : 31.07.06 - klo:08.45 »
Lainaan nyt tätä threadia, kun oma ongelma vastaa melkein otsikkoa.
Eli minulla on sellainen ongelma että pitäisi saada ubuntu (tai ylipäätään koko kone) buuttaamaan ilman näyttöä. Dapper server versio on asennettuna ja näytönohjaimena toimii Nvidian TNT2 32MB kortti joka ei siis toimi ilman näyttöä (kun otan näyttökaapelin irti koneesta niin se ei lähde buuttaamaan), Koitin konetta ati rage kortilla ja sillä se lähtee käyntiin, mutta tuo kortti on ilmeisesti jotenkin rikki/ei sovi emon kanssa yhteen kun se jumittaa koneen aina välillä.
Eli onko tähän jotain kikkakolmosta vai pitääkö minun uhrata muutama euro ja etsiä joku toinen näytönohjain tilalle? Ja kone on menossa vaatehuoneeseen hurisemaan ilman näppistä/näyttöä/hiirtä yms ylimääräistä.

hmm. Mihin kohti tuo tökkää? Oletko koittanut buutata ilman näyttökaapelia ja laittaa sitten takaisin, jotta näkisit mihin se on jumittanut?

Jos biossista ei löydy tuohon viittaavaa asetusta niin näytönohjaimessa on oletettavasti vika. Tosin voit vilkaista olisiko siinä joku jumpperi tai vastaava mistä tuota asetusta pystyisi muuttamaan.

HanskiS

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #7 : 31.07.06 - klo:12.56 »
Sen verran liippasee läheltä että postaan kanssa...
Mitenkäs Ubuntu suostuis boottaamaan silleen että reso ei tippuisi 640x480 ilman näyttöä??
Mulla kuitenki kone boottaa ilman sitä näyttöä, mutta tuo reso on vaan noin mitätön.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #8 : 31.07.06 - klo:13.26 »
Sen verran liippasee läheltä että postaan kanssa...
Mitenkäs Ubuntu suostuis boottaamaan silleen että reso ei tippuisi 640x480 ilman näyttöä??
Mulla kuitenki kone boottaa ilman sitä näyttöä, mutta tuo reso on vaan noin mitätön.
Mitä teet suuremmalla resolla jos ei ole kerran näyttöä? 8)

Komentoriville komento xvidtune -next säätää seuraavaksi suuremman reson käyttöön.
Useampaan kertaa syötettynä kierrättää ympyrää niitä resoja mitkä on /etc/X11/xorg.conf tiedostossa määrätty.
xvidtune -prev menee taaksepäin, ja xvidtune -show näyttää nykyisen resoluution tiedot.

Joten mitä lienee tapahtuu jos laitat komennon xvidtune -next vaikkapa ~/.xinitrc tiedostoon (tai ~/.xresources) veikkaan että reso vaihtuu suuremmaksi buutissa, tai sitten ei, jos se X ei halua vaihtaa sitä ilman hardwarea ts. näyttöä.

Ohje man xvidtune ... ja man xserver kannattanee lukaista myös
« Viimeksi muokattu: 31.07.06 - klo:14.03 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #9 : 31.07.06 - klo:14.21 »
Lainaan nyt tätä threadia, kun oma ongelma vastaa melkein otsikkoa.
Eli minulla on sellainen ongelma että pitäisi saada ubuntu (tai ylipäätään koko kone) buuttaamaan ilman näyttöä. Dapper server versio on asennettuna ja näytönohjaimena toimii Nvidian TNT2 32MB kortti joka ei siis toimi ilman näyttöä (kun otan näyttökaapelin irti koneesta niin se ei lähde buuttaamaan), Koitin konetta ati rage kortilla ja sillä se lähtee käyntiin, mutta tuo kortti on ilmeisesti jotenkin rikki/ei sovi emon kanssa yhteen kun se jumittaa koneen aina välillä.
Eli onko tähän jotain kikkakolmosta vai pitääkö minun uhrata muutama euro ja etsiä joku toinen näytönohjain tilalle? Ja kone on menossa vaatehuoneeseen hurisemaan ilman näppistä/näyttöä/hiirtä yms ylimääräistä.

hmm. Mihin kohti tuo tökkää? Oletko koittanut buutata ilman näyttökaapelia ja laittaa sitten takaisin, jotta näkisit mihin se on jumittanut?

Jos biossista ei löydy tuohon viittaavaa asetusta niin näytönohjaimessa on oletettavasti vika. Tosin voit vilkaista olisiko siinä joku jumpperi tai vastaava mistä tuota asetusta pystyisi muuttamaan.

Olen juuri noin koittanut että näkisi mihin kohtaan se jumahtaa ja kun laitan johdon kiinni niin kone ei lähetä mitään kuvaa (eli se jumahtaa jo heti alkuun missä pitäisi tulla näytönohjaimen tiedot ruudulle). Kortista ei löydy yhtään jumpperia ja biossista olen koittanut Power management asetuksista säätää noita Video Off asetuksia muttei nekään mitään vaikuta. Huusin itselleni ton kortin tilalle Ati rage 128 pro kortin jos se vaikka sillä suostuisi toimimaan :)
Ja kone ja tuo kortti toimii moitteetta kun on vaan näytön kaapeli kiinni. Yksi kaveri meinasi että jossain kortissa on sellainen ominaisuus että jollei se saa SYNC:iä et näyttö on kytketty niin ei se anna käynnistää konetta ja että tuon saisi ehkä kierrettyä jollain hyppylangalla mutta ei tiennyt että miten.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #10 : 31.07.06 - klo:15.33 »
joo, nasta 10 kytketään nastoihin 4 ja 11 jolloin ID0 ja ID2 = GND => 1024x768 kykenevä värinäyttö on  kytketty ??
http://www.epanorama.net/documents/pc/vga_bd15.html
Voisi vaikka toimia? Ja sitten ihan omalla vastuulla.  ;D

Liittimet yms:
http://www.epanorama.net/documents/vga2rgb/interfacing.html
http://www.monitorworld.com/Cables/video_standards.html
http://technick.net/public/code/cp_dpage.php?aiocp_dp=_main
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #11 : 31.07.06 - klo:20.14 »
joo, nasta 10 kytketään nastoihin 4 ja 11 jolloin ID0 ja ID2 = GND => 1024x768 kykenevä värinäyttö on  kytketty ??
http://www.epanorama.net/documents/pc/vga_bd15.html
Voisi vaikka toimia? Ja sitten ihan omalla vastuulla.  ;D

Liittimet yms:
http://www.epanorama.net/documents/vga2rgb/interfacing.html
http://www.monitorworld.com/Cables/video_standards.html
http://technick.net/public/code/cp_dpage.php?aiocp_dp=_main

Pitäis vaan jostain kaivaa vga liitin, jos sattuu nurkista löytymään niin voishan tuota vaikka testata :)

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

Juhhe1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1062
    • Profiili
    • Valokuva albumini
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #12 : 02.08.06 - klo:22.50 »
Sen verran liippasee läheltä että postaan kanssa...
Mitenkäs Ubuntu suostuis boottaamaan silleen että reso ei tippuisi 640x480 ilman näyttöä??
Mulla kuitenki kone boottaa ilman sitä näyttöä, mutta tuo reso on vaan noin mitätön.
Mitä teet suuremmalla resolla jos ei ole kerran näyttöä? 8)

Komentoriville komento xvidtune -next säätää seuraavaksi suuremman reson käyttöön.
Useampaan kertaa syötettynä kierrättää ympyrää niitä resoja mitkä on /etc/X11/xorg.conf tiedostossa määrätty.
xvidtune -prev menee taaksepäin, ja xvidtune -show näyttää nykyisen resoluution tiedot.

Joten mitä lienee tapahtuu jos laitat komennon xvidtune -next vaikkapa ~/.xinitrc tiedostoon (tai ~/.xresources) veikkaan että reso vaihtuu suuremmaksi buutissa, tai sitten ei, jos se X ei halua vaihtaa sitä ilman hardwarea ts. näyttöä.

Ohje man xvidtune ... ja man xserver kannattanee lukaista myös


Sain nyt toisen näytönohjaimen ja homma toimii nyt muuten, mutta mulla on toi sama reso ongelma enkä saa sitä tolla xvidtunella ainakaan korjattua :( koitin jo xorg.conffistakin poistaa pienemmät resot mutta ei sekään auttanut.

Tlp-WS (Workstation) - .:Ubuntu 10.10:.
Xenophobic (Laptop) - .:Ubuntu 10.04:.
Xenophobic-II (Laptop) - .:Ubuntu 10.10:.
TlpEEE (Asus EEE) - .:Crunchbang 10 Statle

VOJ

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 135
    • Profiili
Re: Linux näytöttömään koneeseen
« Vastaus #13 : 03.08.06 - klo:16.09 »
Lainaan nyt tätä threadia, kun oma ongelma vastaa melkein otsikkoa.
Eli minulla on sellainen ongelma että pitäisi saada ubuntu (tai ylipäätään koko kone) buuttaamaan ilman näyttöä. Dapper server versio on asennettuna ja näytönohjaimena toimii Nvidian TNT2 32MB kortti joka ei siis toimi ilman näyttöä (kun otan näyttökaapelin irti koneesta niin se ei lähde buuttaamaan), Koitin konetta ati rage kortilla ja sillä se lähtee käyntiin, mutta tuo kortti on ilmeisesti jotenkin rikki/ei sovi emon kanssa yhteen kun se jumittaa koneen aina välillä.
Eli onko tähän jotain kikkakolmosta vai pitääkö minun uhrata muutama euro ja etsiä joku toinen näytönohjain tilalle? Ja kone on menossa vaatehuoneeseen hurisemaan ilman näppistä/näyttöä/hiirtä yms ylimääräistä.


Mulla on servussa näyttiksenä Riva TNT2 ja se alkoi toimimaan ilman näyttöä kun laittoi BIOS:sissa päälle valinnan "Halt on no errors"