Kirjoittaja Aihe: fps ja pelit  (Luettu 12363 kertaa)

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
fps ja pelit
« : 02.08.12 - klo:18.20 »
Tuli mieleen tästä jutusta http://blogs.valvesoftware.com/linux/ noin yleensä fps merkityksestä peleissä. Esim UrbanTerrorissa mulla fps pyörii siinä 92 - 95 nurkilla (kait se o riittävän nopeaa ... ) Tuossa jutussa L4D2 pyörii Ubuntussa 315 fps nopeudella mikä valtavan nopeaa.

Millä tavoin saadaan fps:ää nostettua ?
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #1 : 02.08.12 - klo:19.40 »
Millä tavoin saadaan fps:ää nostettua ?

Tweakaamalla tai optimoimalla peliä/ajureita/käyttöjärjestelmää.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11433
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #2 : 04.08.12 - klo:18.43 »
Se reilu 90 FPS voi olla rajoitettu (asetuksissa saattaa olla), muutenkaan UrT ei kuulu niihin kaikkein vaativimpiin peleihin ja periaatteessa tasainen 60 FPS riittää, kun se on se mihin näyttö yleensä rajoittaa sen todellisen ruudunpäivityksen. Tehokkain keino nostaa lukemia lienee kuitenkin vaihtaa parempaan näytönohjaimeen, edellyttäen ettei FPS:ää ole muuten rajattu joko pelin asetuksella tai sitten vsynciin (jolloin se on se 60 fps yleensä).
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #3 : 04.08.12 - klo:23.50 »

jep asetukissa oli laitoin sitä noin 125.

glxgears antoi jotain 4000-5000 tuloksia koneella, läppärin jotain 60. ::)
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Lasse.

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1668
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #4 : 05.08.12 - klo:03.41 »
Korkeaa ruudunpäivitysnopeutta tärkeämpää on minusta, että ruudunpäivitys pysyy sulavana kokoajan. Aivan sama onko maksimi 60 vai 200, jos välillä tipahtaa vaikkapa 20 asti. Sotkee ikävästi tähtäämisen. Muutenkin jatkuva 60fps riittää itselle aivan hyvin, jopa 30fps menee yksinpeleissä.
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

vistaaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 184
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #5 : 01.04.14 - klo:17.31 »
Millä tämän fps saa näkyviin ubuntussa pelatessa?
« Viimeksi muokattu: 01.04.14 - klo:17.40 kirjoittanut Storck »
Intel NUC (2017) celeron + depian 9

matsukan

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2148
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #6 : 01.04.14 - klo:22.45 »

Esim TF2:ssa se hoidertaan näin :

http://mustikos.com/how-do-you-i-show-check-my-frame-rate-fps-in-tf2-team-fortress-2.htm

tjsp

eli vähän häkkäämällä, tämä on kuitenkin ominaisuus joka on pultattuna peleihin jollakin tavalla.
Pohjois-pohjanmaa
-- motto:  backupin tarve huomataan aina liian myöhään

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #7 : 16.04.14 - klo:23.01 »
Ihmeellistä, että kaikilla muilla paitsi minulla Ubuntu Unityllä tuntuu olevan pelikelvollinen. Unityssä kaikki grafiikka (firefoxista raskaisiin 3d ohjelmiin) pyörii jostain syystä silmämääräisesti arvioituna ~30 fps:nä, eli nykii selvästi. Ohjelmien omat fps-monitorit näyttävät kuitenkin 60, kuten pitääkin. Tälläinen anomalia esiintyy täysin erilaisilla koneilla ja Ubuntun versioilla ja näyttisajureilla. Koneen sisukset kuitenkin samojen "leirien" tekniikoita, eli Nvidia näyttikset + Intelin emot. Onko ideoita miten korjaisin? Luulen, ettei tuleva LTS versio tuo korjausta, koska sama vika on ollut ainakin 12.04:ssa ja on vieläkin 13.10:ssa.

Edit: Counter strike: Source toimii nykimättä vain fullscreenissa, mutta on kuvan repeämistä, mutta jos pelin asetuksissa synkkään ruudun kanssa, niin hiiren reagointiaika kasvaa häiritsevän paljon. Urban Terrorissa nykii sekä fullscreenilla, että ikkunassa.
« Viimeksi muokattu: 16.04.14 - klo:23.22 kirjoittanut glitchdotpy »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #8 : 17.04.14 - klo:02.30 »
Edit: Counter strike: Source toimii nykimättä vain fullscreenissa, mutta on kuvan repeämistä, mutta jos pelin asetuksissa synkkään ruudun kanssa, niin hiiren reagointiaika kasvaa häiritsevän paljon. Urban Terrorissa nykii sekä fullscreenilla, että ikkunassa.

Mikä Nvidian ajurin versio ja oletko kokeillut säätää OpenGL-asetuksia nvidia-settingsillä?

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #9 : 17.04.14 - klo:13.14 »
Edit: Counter strike: Source toimii nykimättä vain fullscreenissa, mutta on kuvan repeämistä, mutta jos pelin asetuksissa synkkään ruudun kanssa, niin hiiren reagointiaika kasvaa häiritsevän paljon. Urban Terrorissa nykii sekä fullscreenilla, että ikkunassa.

Mikä Nvidian ajurin versio ja oletko kokeillut säätää OpenGL-asetuksia nvidia-settingsillä?

Ajurin versio tällä hetkellä 331.20. Nvidia-settingsin kaikkia mahdollisia asetuksia olen ränkkäillyt, eikä ollut vaikutusta nykimiseen.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #10 : 17.04.14 - klo:13.40 »
Seuraavaksi kokeilisin itse jotain kevyempää työpöytää/ikkunamanageria Unityn ja Compizin sijaan, niin näkee, onko niillä vaikutusta asiaan.


lubuntu-desktop on helppo asentaa ja poistaa tarvittaessa. Jäänteet poistuvat päätteessä komennolla

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #11 : 17.04.14 - klo:14.02 »
Seuraavaksi kokeilisin itse jotain kevyempää työpöytää/ikkunamanageria Unityn ja Compizin sijaan, niin näkee, onko niillä vaikutusta asiaan.


lubuntu-desktop on helppo asentaa ja poistaa tarvittaessa. Jäänteet poistuvat päätteessä komennolla

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get autoremove.

Lubuntussa 13.10 en millään pääse eroon kuvan repeilystä ilman compton compositoria. Se kuitenkin pehmentää fontteja liikaa jostain syystä ja teksti on vaikeasti luettavissa. Xubuntussa 13.10 kuva repeilee myös, mutta compton pelastaa, eikä fontti pehmene.

Olen ratkaissut ongelman yleisesti (xubuntu + compton), mutta ihmettelen sitä, miksi ongelmani Unityn kanssa on poikkeus, jopa kahden erilaisen koneeni kanssa. Missään netissä en ole vastaavaa ongelmaa löytänyt.

Edit: Gnome-shellissakaan ei ole silmämääräisiä fps ongelmia, mutta kuva repeilee.
« Viimeksi muokattu: 17.04.14 - klo:14.12 kirjoittanut glitchdotpy »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #12 : 17.04.14 - klo:14.23 »
Lubuntussa 13.10 en millään pääse eroon kuvan repeilystä ilman compton compositoria.

Jos repeilyä esiintyy videotoistossa ja OpenGL-peleissä, voisit kokeilla ottaa X.org:n composite-laajennoksen kokonaan pois käytöstä lisäämällä tämän /etc/X11/xorg.conf-tiedostoon:

Koodia: [Valitse]
Section "Extensions"
      Option              "Composite"  "Disable"
EndSection

Käytän tätä itsekin, jotta videotoisto VDPAU:n kautta toimisi repeilemättä ilman kompositoivaa ikkunamanageria. OpenGL- ja videoikkunoita lukuunottamatta työpöytä repeilee aina ilman kompositointia, mutta ongelma on niin vähäinen, että pystyn elämään sen kanssa.


Olen ratkaissut ongelman yleisesti, mutta ihmettelen sitä, miksi ongelmani Unityn kanssa on poikkeus, jopa kahden erilaisen koneeni kanssa. Missään netissä en ole vastaavaa ongelmaa löytänyt.

Tarkista Compizin virkistystaajuusasetukset ccsm:llä. Nvidian suljettu ajuri ilmoittaa näytön virkistystaajuuden väärin ja Compiz sekoittaa asioita käyttämällä ilmoitettua taajuutta todellisen, tunnistettavissa olevan taajuuden sijaan.

Vaikka tämä bugi on merkitty ratkaistuksi jo aikoja sitten, ongelma esiintyy kyllä nykyisissäkin jakeluversioissa:

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/compiz/+bug/92599

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #13 : 17.04.14 - klo:16.39 »
Jos repeilyä esiintyy videotoistossa ja OpenGL-peleissä, voisit kokeilla ottaa X.org:n composite-laajennoksen kokonaan pois käytöstä lisäämällä tämän /etc/X11/xorg.conf-tiedostoon:

Koodia: [Valitse]
Section "Extensions"
      Option              "Composite"  "Disable"
EndSection

Ei ole mitään vaikutusta.

Lainaus käyttäjältä: nm
Tarkista Compizin virkistystaajuusasetukset ccsm:llä. Nvidian suljettu ajuri ilmoittaa näytön virkistystaajuuden väärin ja Compiz sekoittaa asioita käyttämällä ilmoitettua taajuutta todellisen, tunnistettavissa olevan taajuuden sijaan.

Otin pois päältä "automatic refresh rate" -> ei vaikutusta. Laitoin "refresh rate" arvon 60 -> se ei pysy siellä, vaan pyyhkiytyy pois kun suljen, tai menen takaisin valikkoon.

Kokeilin myös linkittämälläsi sivulla toista ohjetta, eli

Lainaus
WORKAROUND (1)

(in /etc/X11/xorg.conf)

Section "Device"
  Option "DynamicTwinView" "False"
EndSection

Mutta ei vaikutusta, paitsi, että se ennen X:n starttaamista valittaa virheestä ja yrittää mennä safe-modeen, jolloin Unity on käyttökelvoton. Xorg.confissa ei ollutkaan siihen aikaan muuta kuin se.

Edit: Jos kyse on kuitenkin siitä samasta asiasta, kuten linkittämässäsi bugiraportissa, niin kiva tietää, etten ole yksin, eikä se ongelma ole niin poikkeuksellinen kuten luulin :)
« Viimeksi muokattu: 17.04.14 - klo:17.09 kirjoittanut glitchdotpy »

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #14 : 17.04.14 - klo:17.10 »
Koodia: [Valitse]
dconf write /org/compiz/profiles/unity/plugins/composite/refresh-rate "60"

Auttoi! Kiitos, nm! Mutta kuva repeilee CS:S -pelissä vieläkin, mikä on offtopikkia.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #15 : 17.04.14 - klo:17.44 »
Jos repeilyä esiintyy videotoistossa ja OpenGL-peleissä, voisit kokeilla ottaa X.org:n composite-laajennoksen kokonaan pois käytöstä lisäämällä tämän /etc/X11/xorg.conf-tiedostoon:

Koodia: [Valitse]
Section "Extensions"
      Option              "Composite"  "Disable"
EndSection

Ei ole mitään vaikutusta.

Jos asetat nvidia-settingsillä OpenGL-välilehdellä Sync to VBlank ja käynnistät päätteessä glxgears-testiohjelman, sanooko se näin:

Koodia: [Valitse]
Running synchronized to the vertical refresh.  The framerate should be
approximately the same as the monitor refresh rate.
301 frames in 5.0 seconds = 60.091 FPS

Repeileekö kuva?



Otin pois päältä "automatic refresh rate" -> ei vaikutusta. Laitoin "refresh rate" arvon 60 -> se ei pysy siellä, vaan pyyhkiytyy pois kun suljen, tai menen takaisin valikkoon.

Testasin juuri yhdessä koneessa, jossa on Unity-työpöytä ja Nvidian ajuri. Oletuksena OpenGL-ikkunan virkistys näytti juurikin nykivältä 20-30 Hz:n taajuudelta, mutta kun tein nuo muutokset Compizin asetuksiin asetukset, tuloksena oli näytön virkistykseen sopiva sulava 60 Hz. Minulla arvo 60 myös pysyy asetuksissa.


Kokeilin myös linkittämälläsi sivulla toista ohjetta, eli

Lainaus
WORKAROUND (1)

(in /etc/X11/xorg.conf)

Section "Device"
  Option "DynamicTwinView" "False"
EndSection

Mutta ei vaikutusta, paitsi, että se ennen X:n starttaamista valittaa virheestä ja yrittää mennä safe-modeen, jolloin Unity on käyttökelvoton. Xorg.confissa ei ollutkaan siihen aikaan muuta kuin se.

Silloinhan Nvidian suljettu ajurikaan ei ole käytössä, vai toimiiko se nykyään ilman xorg.conf-asetuksia?

Jotenkin muistelen, ettei DynamicTwinviewiä enää saa kytkettyä pois päältä uusimmissa ajuriversioissa, mutta en nyt löydä tietoa tästä muutoksesta.


Koodia: [Valitse]
dconf write /org/compiz/profiles/unity/plugins/composite/refresh-rate "60"

Auttoi! Kiitos, nm! Mutta kuva repeilee CS:S -pelissä vieläkin, mikä on offtopikkia.

Täällä on raporttia vastaavista ongelmista: https://github.com/ValveSoftware/Source-1-Games/issues/112

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #16 : 17.04.14 - klo:19.23 »
Lainaus käyttäjältä: nm
Repeileekö kuva?

Ei repeile glxgearsissa, eikä vissiin muissakaan 3d sovelluksissa. VLC-soittimessa repeili, mutta löysin ratkaisun. Varmaan VLC:n ja muiden 2d-sovellusten takia luulin, että kaikki repeilee Lubuntussa.

Itseasiassa huomasin nyt, että jos käytän comptonia Lubuntussa, niin fontti ei pehmene enää jostain syystä ja 2d-sovelluksetkaan eivät repeile. joten tälläisenä Lubuntu taitaa olla yhtä hyvä ratkaisu kuin Xubuntu, paitsi CS:S on vieläkin ongelmallinen. (Jos kiinnostaa kokeilla comptonia, niin ohje on siellä)

Source-pelit taitaa olla ihan omansa näiden ongelmien kanssa, mutta näyttää siltä, että toistaiseksi ratkaisu kyseisen pelimoottorin ongelmaan on ainakin Xubuntu + compton.


Lainaus käyttäjältä: nm
Silloinhan Nvidian suljettu ajurikaan ei ole käytössä, vai toimiiko se nykyään ilman xorg.conf-asetuksia?

Eihän ubuntussa pitkään aikaan mitään Xorg.conf:a ollut oletuksena. Sitä tehtiin poikkeustilanteissa.
« Viimeksi muokattu: 17.04.14 - klo:19.49 kirjoittanut glitchdotpy »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #17 : 17.04.14 - klo:20.17 »
Eihän ubuntussa pitkään aikaan mitään Xorg.conf:a ollut oletuksena. Sitä tehtiin poikkeustilanteissa.

Ei oletuksena, mutta suljetut ajurit eivät tavallisesti ole käytössä ennen kuin ne pakotetaan päälle xorg.confin avulla.

Dost

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 725
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #18 : 17.04.14 - klo:22.15 »
Eihän ubuntussa pitkään aikaan mitään Xorg.conf:a ollut oletuksena. Sitä tehtiin poikkeustilanteissa.

Ei oletuksena, mutta suljetut ajurit eivät tavallisesti ole käytössä ennen kuin ne pakotetaan päälle xorg.confin avulla.


Millähän komennolla näkisi mikä ajuri on käytössä? Kertooko tuo mitään käytössä olevasta gpu-ajurista?

Koodia: [Valitse]
avsu@avsupc:~$ sudo lshw -c video | grep configuration
       configuration: driver=nvidia latency=0
avsu@avsupc:~$ glxinfo | grep -i vendor
server glx vendor string: NVIDIA Corporation
client glx vendor string: NVIDIA Corporation
OpenGL vendor string: NVIDIA Corporation
avsu@avsupc:~$ ls -l /etc/X11/
total 52020
drwxr-xr-x 2 root root     4096 maali 21 16:59 app-defaults
-rw-r----- 1 root root 54517760 tammi 18 22:17 core
drwxr-xr-x 2 root root     4096 helmi 16 21:57 cursors
-rw-r--r-- 1 root root       18 huhti 24  2013 default-display-manager
drwxr-xr-x 4 root root     4096 huhti 24  2013 fonts
lrwxrwxrwx 1 root root       14 huhti  1  2013 openbox -> ../xdg/openbox
-rw-r--r-- 1 root root    17394 joulu  3  2009 rgb.txt
lrwxrwxrwx 1 root root       13 syys  11  2013 X -> /usr/bin/Xorg
drwxr-xr-x 3 root root     4096 tammi 12 22:03 xinit
drwxr-xr-x 2 root root     4096 helmi  3  2013 xkb
-rw-r--r-- 1 root root      269 huhti 17 15:42 xorg.conf.failsafe
-rwxr-xr-x 1 root root      709 huhti  1  2010 Xreset
drwxr-xr-x 2 root root     4096 tammi 12 21:55 Xreset.d
drwxr-xr-x 2 root root     4096 tammi 12 21:55 Xresources
-rwxr-xr-x 1 root root     3751 joulu 29 16:24 Xsession
-rwxr-xr-x 1 root root     3730 maali 22  2012 Xsession~
drwxr-xr-x 2 root root     4096 tammi 14 17:42 Xsession.d
-rw-r--r-- 1 root root      265 heinä  1  2008 Xsession.options
-rw-r--r-- 1 root root       13 elo   15  2012 XvMCConfig
-rw-r--r-- 1 root root      601 huhti 24  2013 Xwrapper.config
avsu@avsupc:~$


nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16232
    • Profiili
Vs: fps ja pelit
« Vastaus #19 : 18.04.14 - klo:00.18 »
Nvidian suljettu ajuri näkyy olevan käytössä. Kokeilin samaa omassa järjestelmässäni ja näemmä nvidian ajuri on automaattivalinnassa korkeammalla prioriteetilla kuin nouveau. Jos ajurin asentaa Lisäajurit-ohjelman/ikkunan kautta, asennusohjelma taitaa kuitenkin edelleen ajaa nvidia-xconfigin, joka puolestaan luo xorg.conf-tiedoston?