Kirjoittaja Aihe: Mageia  (Luettu 26485 kertaa)

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Mageia
« : 10.07.12 - klo:17.43 »
Olen tässä testailut uusinta Mageia 2 versiota. Olen positiivisesti yllättynyt kyseisestä distrosta. Mageia tunnisti automaattisesti Nvidia:n ajurit LiveCD:llä. LiveCD:n asennus asensi Nvidian ajurit suoraan. Pakettivaraston käyttöönotto oli selkeää ohjauskeskuksen kautta. Pystyin valitsemaan käyttääkö vakaita, testattavia tai backport repoja. Mageia oli muutenkin selkeä ja helppo käyttää. Suosittelen testaamaan LiveCD;llä.

http://www.mageia.org/fi/
http://www.mageia.org/fi/about/2010-sept-announcement.html

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #1 : 12.07.12 - klo:10.03 »
Asensin ja testasin sekä havaitsin nämä muutamat ikävät jutut jonka vuoksi sitten asensin sen tilalle Kubuntu 12.04:n kun nyt yksi KDE-distro pitää aina koneellani olla.

1. Grub --> Asennuksen jälkeen Mint ja Ubuntu katsosivat käynnistysvalikosta. En viitsinyt alkaa veivaamaan tätä ongelmaa koska yksi uusi löytyi myös...

2. Ei nettiyhteyttä Huawei E353 USB-modeemin (tikun) kanssa. Jos buuttaat muilta, esim. Ubuntusta tai Mintistä yhteys muodostuu. Mutta jos käynnistät sammutuksen jälkeen koneen Mageia 2:een niin nettiyhteyttä ei ole. Ongelma oli siis sama kuin minulla aiemmin Huawei E353:n ja Linux Mint 9:n kanssa.

Ihmeellisintä jälkimmäisessä oli vielä se, että Mageia 2:ssa uusimpia kerneleitä ja Kubuntu 12.04:ssä vastaavaa ongelmaa tuon nettitikun kanssa ei ollut. Eli kyse ei nyt ole minkään vanhan kernelin tai KDE:n probleemasta.

Sääli. Pidin käyttäliittymästä ja sen visuaalisuudesta enemmän kuin Kubuntun mutta minkäs teet. Kyllä nettiyhteys pitää syntyä heittämällä eikä kaikenlaisten puliveivauksen kautta.
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

joubuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 128
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #2 : 12.07.12 - klo:12.11 »


2. Ei nettiyhteyttä Huawei E353 USB-modeemin (tikun) kanssa. Jos buuttaat muilta, esim. Ubuntusta tai Mintistä yhteys muodostuu.

Kysymys kuuluu: Mitä sinullaon erilaista ubuntussa kun sinus järjestelmä tunnistaa suoraan Huawein mokkulan?

Minulla ei mitään tunnistuksia. mokkula ei löydä 3g verkkoa linuksin puolella mutta win puolella kyllä.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #3 : 12.07.12 - klo:18.21 »
Asensin ja testasin sekä havaitsin nämä muutamat ikävät jutut jonka vuoksi sitten asensin sen tilalle Kubuntu 12.04:n kun nyt yksi KDE-distro pitää aina koneellani olla.

1. Grub --> Asennuksen jälkeen Mint ja Ubuntu katsosivat käynnistysvalikosta. En viitsinyt alkaa veivaamaan tätä ongelmaa koska yksi uusi löytyi myös...

2. Ei nettiyhteyttä Huawei E353 USB-modeemin (tikun) kanssa. Jos buuttaat muilta, esim. Ubuntusta tai Mintistä yhteys muodostuu. Mutta jos käynnistät sammutuksen jälkeen koneen Mageia 2:een niin nettiyhteyttä ei ole. Ongelma oli siis sama kuin minulla aiemmin Huawei E353:n ja Linux Mint 9:n kanssa.

Ihmeellisintä jälkimmäisessä oli vielä se, että Mageia 2:ssa uusimpia kerneleitä ja Kubuntu 12.04:ssä vastaavaa ongelmaa tuon nettitikun kanssa ei ollut. Eli kyse ei nyt ole minkään vanhan kernelin tai KDE:n probleemasta.

Sääli. Pidin käyttäliittymästä ja sen visuaalisuudesta enemmän kuin Kubuntun mutta minkäs teet. Kyllä nettiyhteys pitää syntyä heittämällä eikä kaikenlaisten puliveivauksen kautta.

Näyttäisi olevan muillakin samanlainen ongelma kyseisen mokkulan kanssa. Ratkaisu ongelmaan on kuulemman sakis3g scripti. Muita ratkaisuja en löytänyt.

Keskustelussa sama ongelma:
http://linuxblog.darkduck.com/2012/06/mageia-2-kde-first-glance.html

Lisää keskustelua:
http://murobbs.plaza.fi/ohjelmat-kayttojarjestelmat-ja-ajurit/452021-linux-kysymyksia-196.html#post1708941826

Ubuntu foorumilla ohje scriptistä:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=41220.0

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #4 : 12.07.12 - klo:22.34 »
Sakis3g ei todellakaan ole ratkaisu satunnaiselle kyselijälle, jos ei edes tiedä millainen E353 on kyseessä. Minulla kyseinen viritys on yhden ainoan kerran edes jotenkin toiminut 3 vuotta sitten, sen jälkeen ei kertaakaan.

E353:sta olisi tältäkin foorumilta löytynyt useita keskusteluja helposti hakutoiminnolla.
Vastasin samaan kyselyyn jo toisessa ketjussa tuolla:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=42905.msg331445#msg331445

Daneli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1037
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Mageia? -Kertokaas siitä
« Vastaus #5 : 03.11.12 - klo:12.59 »
Olen tuossa katsellut tuota Mageian nousua listoilla ja miettinyt sen nousun salaisuutta.
Onko joku käyttänyt  distroa pidempään ja voisiko jakaa kokemuksiaan. Onkohan suomessa käyttäjiä minkä verran ?

NimimErkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Mageia? -Kertokaas siitä
« Vastaus #6 : 03.11.12 - klo:20.00 »
Olen tuossa katsellut tuota Mageian nousua listoilla ja miettinyt sen nousun salaisuutta.
Onko joku käyttänyt  distroa pidempään ja voisiko jakaa kokemuksiaan. Onkohan suomessa käyttäjiä minkä verran ?

Minä olen käytellyt Mageiaa tuommoiset vajaan vuoden päivät Ubuntun rinnalla. Teknisestä puolesta en osaa sanoa paljoa muuta kuin että varsin kivuttomasti on kaikki toiminut peruskäyttäjän näkökulmasta. Yhtenä syynä suosion kasvuun saattaa olla Gnome 3; ainakin itseäni se miellyttää huomattavasti enemmän kuin Unity, johon en ole saanut oikein tatsia ja joka on ollut yksi syy miksi olen lähtenyt tutkailemaan muita vaihtoehtoja.

Ja onhan se ranskalainen!  ;)

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3993
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Mageia? -Kertokaas siitä
« Vastaus #7 : 03.11.12 - klo:20.39 »
Yhtenä syynä suosion kasvuun saattaa olla Gnome 3;

Luultavammin KDE: Mageiahan on yksi harvoista selkeästi KDE:hen kallistuvista distroista. Kelvollisia sellaisia on niin harvassa, että edessä on jonkinmoinen pakkovalinta: Mageia, openSUSE... mitäs muuta... PCLinuxOS, Arch, Chakra, Sabayon... Ja jollei halua rolling-jakelua, jossa isotkin päivitykset ovat enemmän tai vähemmän jokapäiväisiä, valintoja on vielä vähemmän.

Toisaalta on oikeastaan väärin puhua suosion ”kasvusta”, koska Mageia on vieläkin varsin tuore jakelu. Pikemmin Mageia ponnahti suoraan huipulle, koska se pitkälti peri Mandrivan käyttäjäpohjan ja varmasti sai monia sellaisiakin käyttäjiä, jotka olivat aikanaan käyttäneet Mandrivaa (tai Mandrakea) mutta ehtineet pettyä jatkuviin ongelmiin sen kehitystyössä.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 13.2-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

Emithgih

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #8 : 20.02.13 - klo:08.45 »
Yhdessä koneessani on vieläkin tallella kiintolevylle keväällä 2005 asentamani Mandrake Linux. En koskaan käyttänyt sitä muuten kuin silloin tällöin kokeilumielessä. Muistan vieläkin, kuinka mielenkiintoinen ja aikaa vienyt projekti oli asentaa siihen näytönohjaimen ajuri terminalin kautta. Oli palkitsevaa, kun Nvidian logo lopulta ilmestyi näyttöön, kun koneen käynnisti. Mandrake oli kömpelö ja karu, joten siitä ei ollut ns. tosikäyttöön.

Seuraavan kerran yritin käyttää Mandraken seuraajaa Mandrivaa keväällä 2010 läppärissäni. Asensin järjestelmän kovalevylle, joten tarkoitus oli pitää se. Tein sen virheen, että käytin 64 bittistä versiota tietokoneessa, joka ei tue sitä. Linux käynnistyi, mutta juuri mikään ei toiminut. Formatoin levyosion ja asensin tilalle Ubuntun.

Seuraavan kerran yritin käyttää Mandrake/Mandriva johdannaista Mageiaa viime vuoden keväällä. Tein UBS-tikun Unetbootinilla, mutta ohjelma ei latautunut. Kokeilin vielä uudestaan Mageiaa toisessa koneessa, mutta tulos oli sama.

Jokin aika sitten otin käyttöön Windowsissa toimivan ”imagewriter” ohjelman. Sen avulla alkoivat myös aikaisemmin toimimattomat Linuxit toimia UBS-tikulta. Niinpä kokeilin taas uudestaan Mageiaa. Kokeilin sitä ensiksi pöytäkoneessa, ja kokeilen sitä juuri parhaillaan läppärissä. Kirjoitan tätä tekstiä siis USB-tikulta ladatussa Mageiassa. Versio on Mageia 3 beta. Yllättävää on se, että mistään ei voi käytännössä huomata, että kyse on beta-versiosta. Kaikki tuntuu toimivan täysin normaalisti. Yllättävää on myös se, miten valmista ja loppuun hiottua kaikki on.

Kun ohjelma käynnistyy, valitaan kieli. Valitsin pöytäkoneessa kieleksi englannin ja näppäimistön asetukseksi suomen. Mutta nyt kun kokeilen Mageiaa läppärissä, valitsin kokeilumielessä myös käyttökieleksi suomen. Sen jälkeen myös näppäimistön kieliasetus tuli oletusarvoisesti suomeksi ja aikavyöhykkeeksi tuli Helsinki.

Se tuntuu yllättävältä, (otan juuri nyt PrintScreenin, jonka linkki tulee olemaan lopussa) että kielivalinta vaikuttaa myös siten, että Libre Officessa on valmiina suomenkielen oikoluku, joka alkaa toimia saman tien kun kirjoittaa. Oikoluku toimii myös Firefoxin kirjoitusruuduissa. Ehkä tällainen ominaisuus on ollut myös joissakin muissa järjestelmissä, mutta en ole huomannut.

Mageia vaikuttaa ohjelmalta, jonka voi ottaa paketista ja alkaa käyttää saman tien. Uusimman FlashPlayerin joutuu lataamaan, jos katsoo Youtube-videoita. Siitä tulee huomautus. Koska käytän Mageiaa USB-tikulta, en tietenkään edes yritä asentaa siihen mitään playereitä. Osa Youtube-videoista näkyy ilman asennustakin, mutta videon ääni alkaa takerrella ja muuttua pätkittäiseksi loppua kohtia. En tiedä, liittyykö tämän jotenkin muistin käyttöön. Kiinteästi asennetussa Mageiasssa, johon on asennettu asianmukaiset playerit ja kodekit, tällaista ongelmaa tuskin on.

Pöytäkonetta käyttäessäni onnistuin nauhoittamaan musiikkia Youtubesta Audacity-ohjelmalla ja tallentamaan musiikin. Tämä on erikoista, koska tässä nimenomaisessa pöytäkoneessa tuollainen nauhoitus ei ole onnistunut edes Windowsin puolella, vaikka se yleensä tietokoneissa onnistuu. Olen ajatellut että syynä on erillisen äänikortin puute. Windows ei osaa täydellisesti hyödyntää integroitua äänikorttia. Mikserissä ei näy ollenkaan vaihtoehtoa ”sisäisestä” äänittämisestä. Mageiassa äänenvoimakkuuden säädöt olivat epämääräiset, mutta lopulta sain volyymit kohdalleen.

Lyhyen kokeilun jälkeen olen jossakin määrin positiivisesti yllättynyt Mageian toimivuudesta. En ole KDE:n ystävä, mutta sekin toimii tällä kerralla aika mutkattomasti. Käytän ”classic menua” eli ”vanhantyylistä valikkoa” niin kuin ohjelmassa tällä kerralla lukee.

Sovellutuksia on mukana kohtuullinen valikoima, ja kaikki mitä olen kokeillut, on toiminut erinomaisesti. Pienensin juuri Gimpillä muutamia valokuvia.

http://zaktestit.blogspot.fi/2013/02/mageia-3-beta.html
« Viimeksi muokattu: 23.02.13 - klo:10.25 kirjoittanut Emithgih »

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #9 : 20.02.13 - klo:19.20 »
Ensikokemukset on lievästi sanottuna Wau! Kokeilin ensin livenä ja asensin siihen steamin ja flashin. Steamistä latasin The Clockworkman pelin demon ja totesin että toimii jopa live-tikulla. Asensin sitten mageian levylle ja kun kun boottasin olin että ok kiva se muisti wlan salasanan. Mutta sitten vasta yllätyinkin live levyllä asettu steam oli siinä myös ja peliäkin pääsi jatkamaan siitä mihin jäin. Netflix ja Oraclen java pitää ratkaista mutta eiköhän google auta.

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #10 : 31.03.13 - klo:12.45 »
Mistä voi johtua että java ei toimi vaikka on asennettu ja avointa javaa ei ole asennuttuna. Javan olen asentanut virallisilta sivuilta http://java.com/en/download/manual.jsp?locale=en

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #11 : 31.03.13 - klo:14.40 »
Mistä voi johtua että java ei toimi vaikka on asennettu ja avointa javaa ei ole asennuttuna. Javan olen asentanut virallisilta sivuilta http://java.com/en/download/manual.jsp?locale=en

Asennus on luultavasti jäänyt kesken.
https://wiki.mageia.org/en/Install_java_oracle

welmar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1582
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #12 : 31.03.13 - klo:15.46 »
Ohjauskeskuksessa näkyy että java olisi asennettu mutta ainakun menee esim sampopankiin tulee ilmoitus puutuvista liitännäisistä ja linkki java lataukseen. Asennuskin tuntuu onnistuvan ihan tuplaklikkaamalla mutta ei vain toimi.
Koodia: [Valitse]
update-alternatives --config javaAntaa vatauksen No alternatives for java.

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #13 : 31.03.13 - klo:20.30 »
Antaa vatauksen No alternatives for java.

Sinun täytyy lisätä java manuaalisesti oletukseksi. Nimittäin tuo oracle pakkaaman rpm file vain purkaa java:n /usr/lib/jvm hakemiston alle. Joudut luomaan ensin symboliset linkit javalle, että järjestelmä ja selain osaa käyttää javaa + määrittää oletus java:ksi.

Lainaus
You can use your file manager to create links, but because there are so many different file managers, we shall describe only the command line method as this will work with any Mageia installation. Simply copy and paste the following command into a console as root:
ln -s /usr/java/default /etc/alternatives/

The following command will create a symlink from default to /etc/alternatives/ in the directory /usr/lib/jvm/:
ln -s /etc/alternatives/default /usr/lib/jvm/

Voit käyttää numero yhtä tämän komennon kanssa, koska sinulla ei ole järjestelmässä muuta javaa.
Eli komentoa:
Koodia: [Valitse]
update-alternatives --install /usr/bin/java java /usr/lib/jvm/default/bin/java 1
Aja tämä komento uudelleen ja valitse java:
Koodia: [Valitse]
update-alternatives --config java
Varmista java versio:
Koodia: [Valitse]
java -version
Sitten luot symboliset linkit selaimelle (muuten java ei toimi selaimessa):
https://wiki.mageia.org/en/Install_java_oracle#Enabling_the_Java_plugin_in_web_browsers

En ole sitten 100% varma, että java purkaantuu tuonne /usr/lib/jvm. Joudut itse nyt varmistamaan. Jokainen edellä mainituista komennoista vaatii root oikeuden. Paitsi java -version.
« Viimeksi muokattu: 31.03.13 - klo:20.34 kirjoittanut Karvameduusa »

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #14 : 15.04.13 - klo:22.29 »
Kaksi kertaa olen yrittänyt asentaa Mageian (peräkkäiset versiot) ja molemmilla kerroilla epäonnistuminen. Yksinkertaisesti asennus katkeaa alkumetreillä. Syy ei ole selvinnyt.
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

zordo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 170
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #15 : 16.04.13 - klo:23.03 »
Kaksi kertaa olen yrittänyt asentaa Mageian (peräkkäiset versiot) ja molemmilla kerroilla epäonnistuminen. Yksinkertaisesti asennus katkeaa alkumetreillä. Syy ei ole selvinnyt.
Millä tavalla siirrät imagea usb:lle? Itselläni tökki mm. archin ja crunchbangin asennusmediat niin kauan kunnes tajusin tarkistaa ohjeista, että onko Unetbootin tuettuna. Ei ollut. Eli jakelun ohjeilla asennusmediat tikulle/levylle ja avoimin mielin eteenpäin.
Core I5 2500K  GTX970 ubuntu 14.10

roikale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 321
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #16 : 01.05.13 - klo:13.00 »
Kaksi kertaa olen yrittänyt asentaa Mageian (peräkkäiset versiot) ja molemmilla kerroilla epäonnistuminen. Yksinkertaisesti asennus katkeaa alkumetreillä. Syy ei ole selvinnyt.
Millä tavalla siirrät imagea usb:lle? Itselläni tökki mm. archin ja crunchbangin asennusmediat niin kauan kunnes tajusin tarkistaa ohjeista, että onko Unetbootin tuettuna. Ei ollut. Eli jakelun ohjeilla asennusmediat tikulle/levylle ja avoimin mielin eteenpäin.

Linux Mintin imagewriterillä. Mageia on itseasiassa ollut viimevuosien ainut Linux-jakelu jonka asennus ei ole onnistunut ollenkaan. Tämä on täysi mysteeri sillä esim. Mandrivan asennus onnistui helposti ja olin siihen jopa suht tyytyväinen muutenkin.
Kannettava (17,3") Intel - järjestelmät Linux Mint 17.2 ja Ubuntu 15.04

Karvameduusa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1055
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #17 : 19.05.13 - klo:12.52 »

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4155
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #18 : 20.05.13 - klo:14.08 »
Mageia 3 julkaistu.
Sama vaiva kuin 2. versiossakin, 64bit Live-DVD (KDE) ei käynnisty minun koneessani, lataa kyllä hetken ja esittelee hienoa splash kuvaa, mutta sitten tulee musta ruutu. Mitkään käynnistysoptiot ei auta .. pitäydytään openSUSE:ssa. :)
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Eesaurus

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3408
    • Profiili
Vs: Mageia
« Vastaus #19 : 20.05.13 - klo:14.36 »
Mageia 3 julkaistu.
Sama vaiva kuin 2. versiossakin, 64bit Live-DVD (KDE) ei käynnisty minun koneessani, lataa kyllä hetken ja esittelee hienoa splash kuvaa, mutta sitten tulee musta ruutu. Mitkään käynnistysoptiot ei auta .. pitäydytään openSUSE:ssa. :)

Juu, ei käynnisty Mageian live minullakaan, muistaakseni toinen yritys myöskin. Aikani splash-ruutua tuijottelin ja totesin, että olkoon sitten...