Kirjoittaja Aihe: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun  (Luettu 4981 kertaa)

Saataja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« : 30.03.12 - klo:00.39 »
Hei!

Käytössäni on Ubuntu 10.04 -käyttöjärjestelmä ja haluaisin tietää, onko Ubuntulle saatavilla ilmaista ghostaus- tai muuta ohjelmaa, jolla voisi tehdä levykuvan käyttöjärjestelmästä ja näin varmuuskopioida sen ja jos sellainen on saatavilla, miten ja mistä sen voi hankkia?

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« Vastaus #1 : 30.03.12 - klo:01.10 »
Vaihtoehtoja on varmasti paljonkin. Yksi on ihan dd jota voi käyttää päätteestä, vaikka ihan perusasennuksen jälkeen. Se tosin vaatii huomattavan paljon ymmärrystä mitä on tekemässä.

Yksi vaihtoehto on esim. Parted Magic livecd joka sisältää monia tiedostojärjestelmiin liittyviä ohjelmistoja mm. CloneZilla, joka on ilmainen kloonausohjelma.
http://partedmagic.com/doku.php

Saataja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« Vastaus #2 : 30.03.12 - klo:17.13 »
Vaihtoehtoja on varmasti paljonkin. Yksi on ihan dd jota voi käyttää päätteestä, vaikka ihan perusasennuksen jälkeen. Se tosin vaatii huomattavan paljon ymmärrystä mitä on tekemässä.

Yksi vaihtoehto on esim. Parted Magic livecd joka sisältää monia tiedostojärjestelmiin liittyviä ohjelmistoja mm. CloneZilla, joka on ilmainen kloonausohjelma.
http://partedmagic.com/doku.php

Ohjelman imagen voi näköjään ladata osoitteesta:

http://partedmagic.com/doku.php?id=downloads

Tietokoneessani on myös 64-bittinen Windows 7 -käyttöjärjestelmä Ubuntun rinnalle asennettuna. Tarkoituksenani olisi kloonata molemmat järjestelmät. Ubuntu on 32-bittinen.

Mikä Partedmagicin latausosoitteessa olevista imageista minun siis kannattaa ladata? Alla on vielä selvennykseksi latausvaihdoehdot, ettei niitä tarvitse katsoa tuolta partedmagicin sivuilta.

Most people will only need this file:
pmagic_2012_3_24.iso (md5sum: f1a89bf9dfc395ceb4661184cec9cea9)
This file is for machines older than a Pentium III class, such as an i586 or a PII with only one processor.
pmagic_2012_3_24_i486.iso (md5sum: 6c80326eb705f3e5cc42253dc8a6c2ff)
This file has an X86_64 kernel which is useful for rescue tasks on x86_64 machines. For example, you cannot chroot into an x86_64 machine without this kernel:
pmagic_2012_3_24_x86_64.iso (md5sum: e2e03bf61a25d8622b64f1574f63b360)

Itse ajattelin tuota alimmaista vaihtoehtoa parhaiten käyttötarkoitukseeni soveltuvaksi. En ole kuitekaan täysin varma asiasta, joten siksi tarvitsisin nyt apua oikean imagen valintaan.

Asmo Koskinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4443
    • Profiili
Vs: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« Vastaus #3 : 30.03.12 - klo:19.44 »
CloneZilla

Suosittelen lämpimästi Clonezillaa. Olen sillä kloonannut LTSP-palvelinta (kovalevyn). Toimii (lähes) pelkästään Enteriä nakuttamalla. USB- tai CDROM-versio.

http://clonezilla.org/downloads.php

(Lähes) ainoa miina on tiedosto /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules.

Tuo tiedosto on murheenkryyni kaikenlaisten kloonausten yhteydessä.

http://ubuntu.5.n6.nabble.com/KVM-and-cloned-Jaunty-LTSP-server-td1783907.html

Ystävällisin terveisin Asmo Koskinen.

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« Vastaus #4 : 30.03.12 - klo:21.05 »
Itse ajattelin tuota alimmaista vaihtoehtoa parhaiten käyttötarkoitukseeni soveltuvaksi. En ole kuitekaan täysin varma asiasta, joten siksi tarvitsisin nyt apua oikean imagen valintaan.
Se soveltuu sinulle varmastikin jos koneessasi on tosiaan 64bit Windows. Eli raudan puolesta siis toimiva valinta. Periaatteessa mikä vain noista pitäisi kyllä kuitenkin toimia.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« Vastaus #5 : 30.03.12 - klo:21.47 »
Minä olen käyttänyt tuollaista yhdistelmää muutaman sata kertaa:

Windows: Acronis
+ toimii kaikilla kovalevyillä (ilmainenkin Alt+T+O tempulla)
+ nopea, toimintavarma, ei vaadi opettelua
+ osaa palauttaa systeemin kaikille kovalevyille (jos muuten hardware sallii)
- ilmainen versio ei ymmärrä Linuxia

Linux: Remastersys (Ubuntu ja Debian)
+ nopea
+ voi tehdä sekä täydellisen backupin että asennukseen tarkoitetun ison
+ molemmat noista voi käynnistää DVD:ltä tai USB:ltä
+ molemmat voi asentaa takaisin mille partitiolle tahansa
- vaatii muutaman opettelukerran
« Viimeksi muokattu: 30.03.12 - klo:21.48 kirjoittanut salai »

Saataja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« Vastaus #6 : 30.03.12 - klo:23.19 »
Minä olen käyttänyt tuollaista yhdistelmää muutaman sata kertaa:

Windows: Acronis
+ toimii kaikilla kovalevyillä (ilmainenkin Alt+T+O tempulla)
+ nopea, toimintavarma, ei vaadi opettelua
+ osaa palauttaa systeemin kaikille kovalevyille (jos muuten hardware sallii)
- ilmainen versio ei ymmärrä Linuxia

Linux: Remastersys (Ubuntu ja Debian)
+ nopea
+ voi tehdä sekä täydellisen backupin että asennukseen tarkoitetun ison
+ molemmat noista voi käynnistää DVD:ltä tai USB:ltä
+ molemmat voi asentaa takaisin mille partitiolle tahansa
- vaatii muutaman opettelukerran


Olen käsittänyt, että Acroniksesta on saatavilla ilmaiseksi vain kokeiluversio, jossa on rajallinen käyttöaika.

Jos olen kuitenkin väärässä ja siitä on saatavilla ilmaisversio, jonka käyttöaikaa ei ole rajoitettu, voisiko joku kertoa miten ja mistä sen saa ladattua?

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« Vastaus #7 : 31.03.12 - klo:18.15 »
Ääni myös Clonezillalle, sillä syntyy kymmeniä klooneja viikottain. Joskin aina homma ei mene ihan ongelmattomasti, kuten blogista ilmenee: PXE Bootin ja Clonezillan ja palvelin softien kanssa ihan vähän ongelmia.

Mutta asiat ratkesi kohtuullisesti, jumppaamista tuli vaan tosi paljon. Toisaalta, ratkaisu ei ollut mielestäni tyydyttävä, koska ongelmia ei korjattu vaan ne kierrettiin. Ehkä joku guru täällä osaa fiksata tuon ongelman. Packet capturet löytyy täältä, jos joku tuntee itsensä ahkerammaksi tai pätevämmäksi kuin minä. ;)

Testasin melkoisen kasan noita kloonaussoftia ja päädyin Clonezillaan.

DriveImage XML toimi myös varmaan kohtuullisesti jos Windowssia käyttelee. Sitä tuli joskus käytettyä, mutta Clonezilla on paljon parempi. Erityisesti Clonezilla SE asennuksena.
« Viimeksi muokattu: 31.03.12 - klo:18.26 kirjoittanut Sami Lehtinen »

Sami Lehtinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 754
  • Techie
    • Profiili
    • Sami Lehtinen
Vs: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« Vastaus #8 : 31.03.12 - klo:18.22 »
+ nopea

Kertoisitko hieman siitä, mikä tekee noista nopeamman kuin muista softista? Olen kovin utelias miten tuota hommaa voidaan optimoida. Ellei sitten jostain kohtaa päätetä lintsata? Jos kaikkia softia käytetään samoilla parametreillä, onko tietyt ohjelmat sittenkin ratkaisevasti nopeampia kuin toiset? Edelleen kun puhutaan vastavasta kokoonpanosta ja parametroinnista.

Toki ymmärrän että nopeuseroa voi syntyä paljonkin, jos parametrointi poikkeea olennaisesti toisesta. mm. toisella softalla käytetään unicastia ja toisella multicastia / broadcastia.

Clonezillan osalta mulla on muuten vielä parametrointi kesken, pitäisi jaksaa joku päivä tuunata se kuntoon. Taidankin harrastella ensiviikolla jos suinkin ehdin. Oletusparametrit kuntoon, niin että selviää pelkällä enterin naputtelulla ja yhdellä ainoalla valinnalla, se olisi optimia se.

Edit: Jatkan sitten hieman vielä tähän väliin.

Nopeus kysymyksiin vielä lisäkohtia. Kopioidaanko levytä vain käytetyt alueet, kopioidaanko kokolevy, säilytetäänkö tiedostojen paikat levyllä, kopioidaanko mm. hibernate ja swap tiedostojen/partitioiden sisällöt. Jne. Joku softa voi oletusasetuksilla näyttää nopeammalta kuin toinen, koska se ei tee samoja asioita.

Monet sanooettä Ghost on nopeampi, mutta olisi todella kiva tietää mihin tämä perustuu. Koska olettaisin jarruna olevan joko 1) verkon nopeuden, 2) kiintolevyn siirtonopeuden 3) mahdollisesti valitun pakkausalgoritmin.

Jotkut suositteli käyttämään XZ pakkausta. Mutta ainakin perus prossuilla tuo muodostaa perinteisilläkin kiintolevyillä pullonkaulan. Mielestäni pakkaus tulee optimoida niin, että se on oikeassa suhteessa  prosessorin, muistin  ja sen toiseksi hitaimman komponentin kanssa. Oli se sitten kiintolevy tai verkko. Olennainen ero tulee myös serverin, verkon ja käytetyin kloonaustilan (multicast/unicast) yhdistelmästä. Toki jos 10 megasella verkolla ajaa vaikka 40 koneen kloonausta unicastina, niin varmasti on hidasta. Tämän takia kloonaukseen käytettävä verkko kannattaa pistää suosiolla vähintään gigaiseksi nykyraudalla, se on halpaa se verrattuna aikaan.

Vauhtiin vaikuttaa myös se millaisen Clonezilla version valitset, mitkä prosessori optimoinnit otat käyttöön ja millaisilla parametreillä ajat pakkausta. Olen siinä käsityksessä että kaikilla versioilla ei pysty esimerkiksi hyödyntämään kaikkia prosessori ytimiä. Näin ollen softasta ja myös käyttöjärjestelmästä jolla softa pyörii, voi joutua valitsemaan eri version riippuen kloonattavista koneista, jotta tulos olisi optimaalinen. On ihan eri asia ajaa klooneja johonkin celeron tai atom romuihin, kuin kunnon Xeoneilla varustettuihin servereihin. Meiltäkin löytyi vielä muutama atom-prossuilla varustettu kone, jotka eivät sulattaneet edes 64 bittistä koodia. Sigh!
« Viimeksi muokattu: 01.04.12 - klo:11.34 kirjoittanut Sami Lehtinen »

qwertyy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5671
    • Profiili
Vs: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« Vastaus #9 : 31.03.12 - klo:21.24 »
Käsittääkseni Acronis ei tarjoa ilmaista versiota, jossa olisi kaikki ominaisuudet. Maksettu versio on kyllä varsin oiva vaihtoehto Windowsiin ja toimii tietysti myös sekin "livecd":nä. Minusta ainakin helppokäyttöinen ja kaikinpuolin hyvä vaihtoehto. Mutta tuo CloneZilla tietysti hoitaa kutakuinkin ihan samat hommat ja verkon kautta enemmänkin. Windowsissa Acronis käyttöä tietysti puoltaa, että esim. tehdyt kloonaukset voi mountata suoraan järjestelmään esim. muutamien tiedostojen palautusta varten.

salai

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2126
    • Profiili
Vs: Ilmainen Ghostausohjelma Ubuntuun
« Vastaus #10 : 14.04.12 - klo:05.46 »
Ilmainen Seagate DiscWizard siis toimii muidenkin valmistajien kovalevyjen kanssa, kun kuittaa aloitusikkunan valituksen puuttuvasta Seagaten/Maxtorin levystä Alt + T + O (technical overdrive). Tuo ohje löytyi joskus Seagaten omalta tukifoorumilta.

DiscWizard on yksinkertainen käyttää ja ominaisuudet riittävät meikäläisen (Windows) harrastelijakoonaukseen. Sillä pystyy myös tarkistamaan levykuvan oikeellisuuden, mikä käsittääkseni puuttuu WD:n versiosta (ilmainen sekin). Sillä imagellahan ei tee mitään, jos se ei ole ehjä (kuten kävi usein joskus 7 vuotta sitten viallisen biosin kanssa huseeratessa).