Kirjoittaja Aihe: Netti toimimaan Ubuntussa?  (Luettu 5595 kertaa)

Jonttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Netti toimimaan Ubuntussa?
« : 18.07.06 - klo:18.15 »
Hei! Rekisteröidyin tänne pyytääkseni apua eräässä internet pulmassa ubuntusta. Pitimmittä puheitta itse asiaan,

Tässä muutamia päiviä olen monien mutkien kautta koittanut asentaa Linuxin Kubuntua Live cd:ltä. Ei se halunnut toimia millään, joten latasin ubuntun Live version. Buuttasin ja asensin. Lopulta minulla siinä olikin ubuntu asennettuna. Asensin sen siis Windowsin rinnalle. Nyt kuitenkin en saa nettiä toimimaan sitten millään, ja toivoisin että joku voisi tällaista aloittelijaa ubuntun suhteen neuvoa.

Nettiyhteyteni toimii adls boksilla, nopeudet 512/512. Muuta siitä en keksi kertoa.  Kysymyksiä ym saa kysyä, jos voisi osata auttaa minua.

Olen ottanut joitakin kuvankaappauksia, jotka voivat olla hyödyksi auttaessanne minua.  ::) Kaikki kuvat näet täältä lataamana .zip tiedostona.
Kiitokset niille jotka ovat auttaneet minua Linuxin kanssa; Harr1l, Saarah, Juha127, Haisku. (Ei välttämättä ole rekisteröitynyt tälle foorumille)
--

Ninnnu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
  • LinuCaster
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #1 : 18.07.06 - klo:18.55 »
Onko minkä tyyppinen ADSL-boksi? Jos se on USB-väylään liitettävä niin silloin mahdollisuudet on aika pienet... Tosin ns. normaalit ADSL-modeemit taas pitäisi toimia suoraan. Latailen noita kuvia nyt, eli niitä en ole kuitenkaan vielä nähnyt.

Jonttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #2 : 18.07.06 - klo:21.27 »
Onko minkä tyyppinen ADSL-boksi? Jos se on USB-väylään liitettävä niin silloin mahdollisuudet on aika pienet... Tosin ns. normaalit ADSL-modeemit taas pitäisi toimia suoraan. Latailen noita kuvia nyt, eli niitä en ole kuitenkaan vielä nähnyt.

Ei ole usb:hen liitettävä. Eli luulisin että aika normaali pitäisi olla, en kauheasti ole internet yhteyksiin syvemmin perehtynyt.
Kiitokset niille jotka ovat auttaneet minua Linuxin kanssa; Harr1l, Saarah, Juha127, Haisku. (Ei välttämättä ole rekisteröitynyt tälle foorumille)
--

muep

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 896
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #3 : 18.07.06 - klo:21.42 »
Mitähän Päätteeseen kirjoitettu komento:

Koodia: [Valitse]
ifconfig -a
tulostaa?

[http://smolt.fedoraproject.org/show?uuid=pub_ac53b581-021a-4b76-bd14-e7d51f55462f]Pöytäkone[/url]
Läppäri

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #4 : 18.07.06 - klo:22.03 »
Onko minkä tyyppinen ADSL-boksi? Jos se on USB-väylään liitettävä niin silloin mahdollisuudet on aika pienet... Tosin ns. normaalit ADSL-modeemit taas pitäisi toimia suoraan. Latailen noita kuvia nyt, eli niitä en ole kuitenkaan vielä nähnyt.

Ei ole usb:hen liitettävä. Eli luulisin että aika normaali pitäisi olla, en kauheasti ole internet yhteyksiin syvemmin perehtynyt.

Meneekö modeemista johto puhelin- vai kaapeliverkkoon?
Entä koneelle päin. Onko verkko kaapeli?
Poistuu taka vasemmalle - - -

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #5 : 18.07.06 - klo:22.16 »
Miekiin vastaan!  ;D

1. Valitse kuvan 4 valinta Suora internet yhteys (mikäli muuta ei erikseen ole suurella fontilla mainittu palveluntarjoajan ohjeistuksessa)

2. Tarkista että DHCP on valittuna (mikäli IP -osoite ei ole oikeasti KIINTEÄ, normaalisti se ei siis ole kiinteä)

3. Painele OK:t ja eikun surffaamaan.

Tai jos ei toimi komenna ensin komentoriville tämä
Koodia: [Valitse]
sudo /etc/init.d/networking restart
katso mahdolliset virheilmoitukset, siis kopioi ne tänne, kuten myös ifconfig komennon palauttama juttu.
« Viimeksi muokattu: 18.07.06 - klo:22.17 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Jonttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #6 : 18.07.06 - klo:22.38 »
Onko minkä tyyppinen ADSL-boksi? Jos se on USB-väylään liitettävä niin silloin mahdollisuudet on aika pienet... Tosin ns. normaalit ADSL-modeemit taas pitäisi toimia suoraan. Latailen noita kuvia nyt, eli niitä en ole kuitenkaan vielä nähnyt.

Ei ole usb:hen liitettävä. Eli luulisin että aika normaali pitäisi olla, en kauheasti ole internet yhteyksiin syvemmin perehtynyt.

Meneekö modeemista johto puhelin- vai kaapeliverkkoon?
Entä koneelle päin. Onko verkko kaapeli?

Jooh, kuvat kertovat varmaan parhaiten..

Ulospäin menevä johto
Itse Boksi
Koneeseen menevä johto

Ja tohon raimon viesteihin, toi 4 kuva on vanha, yksi tuttu käski vaihtaa. 2 DHCP on valittu.
5. Luulen et omaa tyhmyyttäni täs en saa nettiä toimiin. Toisena voi olla ettei yhteyteni ole tuo enternet.

.. Ja malli on Telewellin "tw-ea501 ADLS Modem".
Katson myöhemmin tuolla komennolla.
« Viimeksi muokattu: 18.07.06 - klo:22.54 kirjoittanut Jonttu »
Kiitokset niille jotka ovat auttaneet minua Linuxin kanssa; Harr1l, Saarah, Juha127, Haisku. (Ei välttämättä ole rekisteröitynyt tälle foorumille)
--

Ryppy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 837
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #7 : 19.07.06 - klo:00.29 »
Näyttäisi sinulla olevan toinenkin kone modeemissa? Koneen puoleisesta kuvasta en varmuudella osaa sanoa, ilmeisesti ihan oikein?
Kyllä ubuntun pitäisi tunnistaa modeemisi automaattisesti. Sinulla näyttäisi olevan ethernet liittimet koneessasi. Ne on ne jotka muistuttavat puhelin linja liitäntää, mutta leveämmät. Käytä niitä. Modeemissasi lienee mahdollisuus myös USBlle (se litteämpi liitäntä), mutta ethernet lienee helpompi.
Poistuu taka vasemmalle - - -

Jonttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #8 : 19.07.06 - klo:13.03 »
Tossa boksissa on kolme konetta kiinni, neljä paikkainen.
Kiitokset niille jotka ovat auttaneet minua Linuxin kanssa; Harr1l, Saarah, Juha127, Haisku. (Ei välttämättä ole rekisteröitynyt tälle foorumille)
--

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4185
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #9 : 19.07.06 - klo:14.18 »
Tuolta löytyy ohjeet ko. härvelin asetusten säätöön (tarkista laitteen versio sen pohjasta):
http://www.telewell.fi/ohjeet/tw_ea501/tw_ea501_ohjeet.htm
Löytyy myös bios-päivityksiä (siis tuon ea501 bios), mutta niitä ei kannata missään nimessä asentaa ennen kuin on varma että vika on laitteen ohjelmistossa.

Kopioiden sitten niiden komentojen tuloksia tänne jotka tuossa ylhäällä mainitaan.
(Maalaa teksti Terminaalissa ja paina Ctrl+Shift+C tai oikealla korvalla Copy (gnome-terminal:issa noin))

Yksi mitä voisi kokeilla on NetworkManager
http://www.gnome.org/projects/NetworkManager/
asentuu näin:
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install network-manager
saattaa auttaa, tai olla auttamatta. Kannattaa myös lukea yhteydentarjoajan ohjeistus.
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Jonttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #10 : 19.07.06 - klo:18.21 »
Kohta koitan tuota rai mo:n ehdotusta, mutta eräs irkkikamu käski windowsissa laittaa ipconfig /all komennon, ja tälläistä se näytti:
-KUVA-

Ja antoi  jotain että pitäisi saada säädettyä adls boksia, ja ottaa seinästä johto irti jottei se ohjaudu läpi vaan jää adls poksiin, en itsekkään kauheasti tajunnut, mutta vain valkoista näkyi tai "sivunlatausvirhe". Koitin Firefoxilla ja IE:llä, mutta kummallakin sama juttu.
Kiitokset niille jotka ovat auttaneet minua Linuxin kanssa; Harr1l, Saarah, Juha127, Haisku. (Ei välttämättä ole rekisteröitynyt tälle foorumille)
--

Ksta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #11 : 19.07.06 - klo:19.48 »
Ettei sulla satu olemaan PPPoE? Itelläniki oli pitkään onkelmia netin laiton kanssa, kunnes "vahingossa" kokeilin komentoa:

Koodia: [Valitse]
sudo pppoeconf
Sinne vain tarvittavat asetukset (noh, oikeastaan vain salasana ja käyttäjätunnus...)

Ja voilá, alkoi netti pelaamaan! Tämä toimii siis vain jos sul on PPP tyyppinen nettiyhteys..
Windowsin puolella mulla XP:n oma verkkoyhteyssofta hakee tohon ip:t, koska ei ole DHCP:tä.. Linuxilla hoitui noin.

En usko että on apua, mutta aina pitää yrittää :)


Jonttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #12 : 19.07.06 - klo:20.04 »
MiikaK: Sitä itsekkin epäilen, sillä tässä windowsin puolella missään ei lue enternet vaan PPPoe tms..  Pitää koittaa tuotakin komentoa.

Laitoin päätteeseen nuo aikaisemmat:

sudo /etc/init.d/networking restart:

Koodia: [Valitse]
jonttu@jonttu-linux:~$ sudo /etc/init.d/networking restart
Password:
 * Reconfiguring network interfaces... Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3
Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP

Listening on LPF/eth0/00:0b:6a:ad:59:bb
Sending on   LPF/eth0/00:0b:6a:ad:59:bb
Sending on   Socket/fallback
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3
Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP

Listening on LPF/eth0/00:0b:6a:ad:59:bb
Sending on   LPF/eth0/00:0b:6a:ad:59:bb
Sending on   Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 8
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 19
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 15
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
No DHCPOFFERS received.
No working leases in persistent database - sleeping.
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3
Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP

SIOCSIFADDR: No such device
eth1: ERROR while getting interface flags: No such device
eth1: ERROR while getting interface flags: No such device
Bind socket to interface: No such device
Failed to bring up eth1.
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3
Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP

SIOCSIFADDR: No such device
eth2: ERROR while getting interface flags: No such device
eth2: ERROR while getting interface flags: No such device
Bind socket to interface: No such device
Failed to bring up eth2.
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3
Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP

SIOCSIFADDR: No such device
ath0: ERROR while getting interface flags: No such device
ath0: ERROR while getting interface flags: No such device
Bind socket to interface: No such device
Failed to bring up ath0.
Internet Systems Consortium DHCP Client V3.0.3
Copyright 2004-2005 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit http://www.isc.org/products/DHCP

SIOCSIFADDR: No such device
wlan0: ERROR while getting interface flags: No such device
wlan0: ERROR while getting interface flags: No such device
Bind socket to interface: No such device
Failed to bring up wlan0.
                                                                         [ ok ]

Ja tuo ifconfig:

Koodia: [Valitse]
jonttu@jonttu-linux:~$
eth0      Link encap:Ethernet  HWaddr 00:0B:6A:AD:59:BB
          inet6 addr: fe80::20b:6aff:fead:59bb/64 Scope:Link
          UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
          RX packets:8 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:24 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:1000
          RX bytes:2736 (2.6 KiB)  TX bytes:5040 (4.9 KiB)
          Interrupt:185 Base address:0xd400

lo        Link encap:Local Loopback
          inet addr:127.0.0.1  Mask:255.0.0.0
          inet6 addr: ::1/128 Scope:Host
          UP LOOPBACK RUNNING  MTU:16436  Metric:1
          RX packets:37 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
          TX packets:37 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
          collisions:0 txqueuelen:0
          RX bytes:2640 (2.5 KiB)  TX bytes:2640 (2.5 KiB)

E: voi olla mahdollista että vahingossa sotkin koodia, seuraavaksi koitan MiikaK:n komentoa. =)
Kiitokset niille jotka ovat auttaneet minua Linuxin kanssa; Harr1l, Saarah, Juha127, Haisku. (Ei välttämättä ole rekisteröitynyt tälle foorumille)
--

Xuser

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #13 : 19.07.06 - klo:20.45 »
En ole niin paljon perillä nettiongelmista, että osaisin tässä kohti auttaa. Mutta helpoin tapa saada netti heti toimimaan on pitää nettiyhteys auki asennuksen aikana. Siis kun asennat Ubuntun. Näin on itselläni aina onnistunut.

Jonttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #14 : 19.07.06 - klo:20.49 »
En ole niin paljon perillä nettiongelmista, että osaisin tässä kohti auttaa. Mutta helpoin tapa saada netti heti toimimaan on pitää nettiyhteys auki asennuksen aikana. Siis kun asennat Ubuntun. Näin on itselläni aina onnistunut.

No, sitä on vaikea pitää päällä, kun aina kun sammuttaa Windowsin, netti sammuu minun osaltani. Tuo nettiyhteys on 24/7 päällä mutta jokaisen käyttäjän pitää erikseen avata se omalle koneelleen.
Kiitokset niille jotka ovat auttaneet minua Linuxin kanssa; Harr1l, Saarah, Juha127, Haisku. (Ei välttämättä ole rekisteröitynyt tälle foorumille)
--

fly

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 265
    • Profiili
    • o_O
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #15 : 19.07.06 - klo:21.34 »
tw-ea501 ADLS Modem on itelläkin ja toimi ihan heittämällä kunhan piti alussa kun asensin laittaa epäonnistuneen netin löydön jälkeen vaan uusiks ettimään nettiä ja se löys sen sitten tokalla yrityksellä.

ootko käyny säätää asetukset kuntoon menemällä osoitteeseen 192.168.0.254 joka on ainakin itsellä kyseisen mallin osoite. ettei oo nat päällä ja se estä yhteyttä.. vai saatko ollenkaan tohon yhteyttä esim kirjottamalla "ping -c 3 192.168.0.254" mitä näkyy?

esimerkiks saunalahden yhteydelle on omat ohjeensa joita mukauttamalla uskon toimivan monilla muillakin. ne löytyy täältä. ohjeet on windowsille mutta ei ne eroa siitä koska ne tehdään selaimen kautta.

Jonttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #16 : 19.07.06 - klo:22.08 »
MiikaK:n vihje auttoi, nyt tätä kirjoitellessani Ubuntu käynnissä. :) Eli ongelma ratkottu, kiitos kaikille vastanneille ja minua auttaneille!
Kiitokset niille jotka ovat auttaneet minua Linuxin kanssa; Harr1l, Saarah, Juha127, Haisku. (Ei välttämättä ole rekisteröitynyt tälle foorumille)
--

Ksta

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #17 : 19.07.06 - klo:23.22 »
Hienoa että auttoi! Ilmoitas tänne vielä että toimiiko netti heti suoraan kun käynnistät koneen uudemman kerran, ja yrität mennä nettiin (ilman PPPoEconffia uudestaan), nimittäin itselläni oli joskus Breezyn kanssa tuota ongelmaa, että se ei jättänyt asetuksia muistiin, vaan ne piti aina laittaa uudestaan (tai no, lisäsin ne lopulta suoraan käynnistysskripteihin..). Dapperin kanssa toimii kyllä itselläni ihan suoraan bootattaessa alusta alkaen.

Jonttu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Re: Netti toimimaan Ubuntussa?
« Vastaus #18 : 20.07.06 - klo:12.12 »
Hienoa että auttoi! Ilmoitas tänne vielä että toimiiko netti heti suoraan kun käynnistät koneen uudemman kerran, ja yrität mennä nettiin (ilman PPPoEconffia uudestaan), nimittäin itselläni oli joskus Breezyn kanssa tuota ongelmaa, että se ei jättänyt asetuksia muistiin, vaan ne piti aina laittaa uudestaan (tai no, lisäsin ne lopulta suoraan käynnistysskripteihin..). Dapperin kanssa toimii kyllä itselläni ihan suoraan bootattaessa alusta alkaen.

No, minun täytyy mennä tuonne verkkoasetuksiin ja DNS palvelimista valita alempi, ja siitä vain OK. Ennen siinä DNS palvelimissa ei ollut mitään, mutta nyt siinä on kaksi. Että aika vaivatta onnistuu nettiin pääsy. ^^
Kiitokset niille jotka ovat auttaneet minua Linuxin kanssa; Harr1l, Saarah, Juha127, Haisku. (Ei välttämättä ole rekisteröitynyt tälle foorumille)
--