Kirjoittaja Aihe: Finepix HS10 -kokemuksia?  (Luettu 2217 kertaa)

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Finepix HS10 -kokemuksia?
« : 29.01.11 - klo:22.21 »
Odottelen otsikon mukaista kameraani postista. Ufraw on päivitetty viimeisimmästä kehitysversiosta, joten pääsen heti työstämään raw-kuvia.  :D

Foorumilla on näköjään muutama kyseisen kameran käyttäjä. Haluaisin kuulla kokemuksia ihan itse laitteesta, joten avasin siksi uuden aiheen. Tavallaan nyt Ubuntu ei liity asiaan, vaan millainen laite on ihan kamerana?

Itse pääsin hypistelemään vekotinta serkullani. Olen pitkään ollut uskollinen filmikameralle ja meinaan säilyttää mustavalkopuolen vieläkin kun on tuota kalustoa tullut aikanaan hankittua. Nyt tuntui käsissä kuitenkin olevan sellainen digirunko, jolla viitsisi kuvailla enemmänkin. Toki kyseessä ei ole järkkäri perinteisessä mielessä, vaan ns. bridge-kamera. Itse kuitenkin tykästyin järkkärimäisiin ominaisuuksiin, kuten manuaalizoomiin ja hyvään manuaalifocukseen, koska automaattia ei aina voi käyttää. Mikä parasta, toimii normaalikokoisilla aa-paristoilla tai akuilla, joita saa vaikka lähi-Siwasta!

Olen tietoinen kameran heikkouksista, joka on mm. pieni kenno. Hinta on kuitenkin vain vähän päälle 300€, joten hinta/laatusuhde minun mielestäni on kohdallaan. Objektiivin polttoväli on myös merkitty kinokokoa vastaavana, joten kertoo minulle paljon paremmin kun jotkut kertoimet. 24mm-720mm on jo todella laaja, jos vain piirtokyky on kohdallaan. Tietysti aidolla järkkärillä on etunsa, mutta kummasti se alkaa sitten käydä lompakon päälle jos mielii hommata yhtään lisää optiikkaa siihen.

Odottelen siis jännityksellä maanantaina...
« Viimeksi muokattu: 29.01.11 - klo:22.39 kirjoittanut vtp »

vtp

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 285
    • Profiili
Vs: Finepix HS10 -kokemuksia?
« Vastaus #1 : 02.02.11 - klo:22.15 »
Hiljaista näyttää olevan...

Itse olen kerännyt kamerasta jo positiivisia kokemuksia. Kuvien laatu on hintaluokkaan nähden hyvin kohdallaan. Lisäksi pidän kameran filmimäisestä tavasta toistaa värit. Tämä lienee asia, joka jakaa mielipiteet kahtia. Joillain palstoilla värejä oli haukuttu latteiksi.

Näin pitkävälinen zoomi luonnollisesti tuottaisi kuviin huomattavia vääristymiä. Kameran elektroniikka kuitenkin korjaa kaikki virheet pois. Raw-kuvista totuus paljastuu. Vääristymät voi korjata gimpissä, mutta se ei osaa eri osavärien korjailua, joten reunoilla esimerkiksi punainen väri on hieman siirtynyt.

Kameran tuottama jpg on kuitenkin niin laadukas, ettei raw-muotoa yleensä tarvitse käyttää. Testasin sitä kuitenkin elohopeahöyrylampun valossa. Kuvasta tuli tietysti vihreä, mutta kaivoin raw:n esiin, korjasin värilämpötilan sekä gimpissä viimeistelin vääristymät pois. Ei ollenkaan huono lopputulos!

nli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
    • Blogi
Vs: Finepix HS10 -kokemuksia?
« Vastaus #2 : 04.02.11 - klo:19.48 »
Tyytyväinen olen minäkin ollut. Eniten on haitannut se, että tarkennus on välillä kovin hidas hämärässä, jos on yhtään zoomia. Laajakulmalla tuotakaan ongelmaa ei pahasti ole.

nli

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 12
    • Profiili
    • Blogi
Vs: Finepix HS10 -kokemuksia?
« Vastaus #3 : 16.02.11 - klo:05.17 »
Aika omalaatuinen järjestely kyllä se, että jos kytkee kamerasta piipitykset pois, niin salama ei toimi. Jos haluaa käyttää salamaa, pitää palauttaa äänet kameraan. Onneksi se on aika helpon kytkimen eikä minkään moniportaisen valikon takana, joten onnistuu aika nopeastikin kun vähän totuttelee.