Kirjoittaja Aihe: Ongelmia Ubuntun kanssa.  (Luettu 2275 kertaa)

Linuxi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Ongelmia Ubuntun kanssa.
« : 13.09.10 - klo:22.48 »
En ole nyt aivan varma kuuluuko tämä tännä alueelle mutta moderaattori sen voi tarvittaessa siirtää oikeaan paikkaan.

Minulla on käytössä Fujitsun miniläppäri jossa on asennettuna Ubuntu Netbook remix. Olen kuitenkin halunnut ottaa tuon ns. ``netbook teeman`` pois ja käytyn tuota tavallista Ubuntu lookkia. Nyt kuitenkin viimeisimmän päivityksen myötä (10.04. jotain) en näe työpöydällä pikakuvakkeitani ja en pysty vaihtamaan esim. taustakuvaa hiiren oikeaa nappia painamalla. Tämä ongelma siis ilmeni vasta äskettäin kun päivitin Ubuntuni. Voisiko kyseessä olla jokin bugi vai voiko jotenkin olla mahdollista, että minulla olisi jokin screenlock hässäkkä päällä?

Tässä vielä kuvankaappaus työpöydästäni, vaikka ei se nyt mitään taida auttaa: http://i221.photobucket.com/albums/dd77/Prolehma/Kuvakaappaus.png

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelmia Ubuntun kanssa.
« Vastaus #1 : 14.09.10 - klo:17.15 »
Mitä tapahtuu jos painat Alt+F2 ja komennat sillä "nautilus" (ilman lainausmerkkejä)?
Tuo tarkoittaisi sitä, ettei jostain syystä nautilus ole käynnissä, kun kirjaudut sisään. Voit kiertokeinona esimerkiksi lisätä sen käynnistyviin ohjelmiin.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Linuxi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Ongelmia Ubuntun kanssa.
« Vastaus #2 : 15.09.10 - klo:20.16 »
Anteeksi, että en ole kerennyt vastaamaan aikaisemmin, mutta on ollut hieman kiireitä.

Ongelma katosi oikeastaan itsestään johonkin, ilman Tominin neuvoa, mutta jos sama ongelma vielä ilmenee niin kokeilen tuota.

AriH: Jos sinulla on Linnux asennettuna rinnakkaiseksi, niin kokeilu suorittaa Linux palautustilassa. En ole varma auttaako se mitään, mutta ainahan sitä voi kokeilla. Siitä en ole varma miten palautustilaan pääsee, ilman, että Linux olisi asennettu rinnakkaiseksi käyttöjärjestelmäksi.

Kiitos nyt vielä kuitenkin vaivannäöstä. :)

Hieman offtopiccia, mutta on pakko kertoa miten tyytyväinen olen Linuxiin. Olen pitkään käyttänyt pelkkää Windowsia ja olen kauan aikaa haaveillut Macista. Varaa ei kuitenkaan Macciin ole niin ajattelin asentaa Linux Ubuntun tähän miniläppäriin ja pakko sanoa, että ei kaduta! Hyödyllisiä ohjelmia on vaikka muille jakaa ja tuntuu kuin minulla olisi se haaveilemani Mac. Ihmettelin, että miten Spotify saisi toimimaan, mutta tämäkin oli helppoa Winen avulla. Linux for now and for ever!
« Viimeksi muokattu: 15.09.10 - klo:20.22 kirjoittanut Linuxi »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelmia Ubuntun kanssa.
« Vastaus #3 : 15.09.10 - klo:22.14 »
Jaoin AriH:n viestit erilleen, koska hänen ongelmansa on sen verran erilainen. Tuolla uusi aihe:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=35367.0
Siirrän myös tämän Ubuntun peruskäyttöön.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Linuxi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Ongelmia Ubuntun kanssa.
« Vastaus #4 : 16.09.10 - klo:15.44 »
Nyt minulla tuli uudenlainen ongelma ja en tiedä mitä pitäisi tehdä. Kun yritän asentaa jotakin ohjelmaa ubuntun sovellus valikoimasta niin tulee viesti `` Paketti järjestelmä on rikkinäinen`` ja sitten siinä vielä lukee: `` Tarkista, onko käytössäsi kolmannen osapuolen ohjelmalähteitä. Jos on, ota ne pois käytöstä, sillä ne ovat yleensä syynä ongelmiin. Tämän jälkeen aja Päätteessä komento apt-get install -f``. Kokeilin käynnistää ubuntun uudestaan mutta aina sama ongelma. Mitään ohjelmia ei ole päällä ja yritin myös tuos apt-get install -f juttua, mutta sekään ei auttanut.

maksim

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 253
  • Mikähän tässä nyt mättää?????
    • Profiili
Vs: Ongelmia Ubuntun kanssa.
« Vastaus #5 : 16.09.10 - klo:18.10 »
Oletko tarkistanut tuon kolmannen osapuolen jne..  onko sellaisia käytössä.
Löytyvät Järjestelmä -->Ylläpito-->Ohjelmalähteet

Sitten voisi kokeilla linkissä olevia komentoja päätteessä.

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=30295.msg233237#msg233237

Noilla voi korjata monenlaista häikkää asennuksissa ja päivityksissä.
Auttaako sinua, selviää kokeilemalla.
Nuo komennot on hyvä muutenkin pitää muistissa.

Linuxi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 60
    • Profiili
Vs: Ongelmia Ubuntun kanssa.
« Vastaus #6 : 16.09.10 - klo:20.22 »
Ongelma ratkesi hieman erilaisella tavalla. Menin tuonne Synaptics pakettien hallintaan joka jo itse ilmoitti rikkinäisitä paketeista. Se myös ilmoitti, että suodata ``Rikki`` ja kun tein näin, löysin nuo kolme rikkinäistä pakettia ja poistin ne. Nyt toimii taas normaalisti. Kiitos nyt kuitenkin jällen kerran.

PS. Tämä topic voisi olla ihan yleinen Ubuntun ongelmia topic. Eli kaikki vaan kenellä on Ubuntun kanssa ongelmia voisi tänne laittaa ongelmansa, että ei tarvitsisi tehdä turhaan uutta aihetta.

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11442
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Ongelmia Ubuntun kanssa.
« Vastaus #7 : 16.09.10 - klo:20.55 »
Ongelma ratkesi hieman erilaisella tavalla. Menin tuonne Synaptics pakettien hallintaan joka jo itse ilmoitti rikkinäisitä paketeista. Se myös ilmoitti, että suodata ``Rikki`` ja kun tein näin, löysin nuo kolme rikkinäistä pakettia ja poistin ne. Nyt toimii taas normaalisti. Kiitos nyt kuitenkin jällen kerran.

PS. Tämä topic voisi olla ihan yleinen Ubuntun ongelmia topic. Eli kaikki vaan kenellä on Ubuntun kanssa ongelmia voisi tänne laittaa ongelmansa, että ei tarvitsisi tehdä turhaan uutta aihetta.

Ajatus on se, että täällä jokainen ketju sisältää yhden ongelman ja ketjun aihe on sen mukainen (eli tämän ketjun aihe ei nyt varsinaisesti kerro kyseisestä ongelmasta). Jos jollain on sama ongelma ja se ei ratkea ketjun neuvoilla, voi luoda uuden.
Tuolla on neuvoja keskustelualueille kirjoittamiseen: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=7612.0
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.