Kirjoittaja Aihe: Koulun loppunäytöt lähenevät. Linux tulossa tutummaksi....  (Luettu 1478 kertaa)

realbrojericho

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 52
  • järjestelmätukihenkilö - opiskelija
    • Profiili
1.
  Noniin. Nyt on pari ongelmaa. Kaverille pitäisi asentaa TIETOTURVALLINEN linux pohjalle läppäriin (Gentoo vai Debian) ja    onko valmiita ohjeita? Eli koneesta tulee pitkälti desktop-käyttöinen. Ainiin ja sitten pitäisi saada Grubiin mahdolliseksi vielä sellainen, että Xenillä(tähän mennessä vaikuttaa lupaavimmalta tähän(?) sellainen vaihtoehto, että Xen käynnistäisi tuolle mainitsemalleni pohjalle Windows seiskan.

2.
 Se pääasia. Minulla on pari routeria. IPCOP ja verkkokortteja. Kierrätyksestä voin hakea lisää romua jos sitä tarvitaan, mutta kun katsoin IPCOPIN ohjeista niin olin yllättynyt siitä, että kartassa oli kaksi IPCOPPIA.

Ajattelin myös hankkia vähän paremman ja uudemmaan nattaavan ja palomuurin sisältävän kytkimen. Enivei. Olen nyt lukenut kaiken suomenkielisen Linuxista, jossa suositellaan pääasiassa Gentoota tai Debiania(Docendo), sen lisäksi olen lukenut tietoverkosta ja IPTABLES -käytöstä, mutta en osaa edes vielä piirtää koneista karttaa varsinkin jos minun on laitettava koneet kahteen verkkoon ja tulostuspalvelina toimisi vanha lousku, jossa kuitenkin pyörii windows 2000 NT.

Kouluni vaatii sitä, että mukaa on windows ohjelmistoja verkossa jonka rakennan. Olen katsonut Secure Debianin ohjeita ja voisiko olla mahdollista että vanhalla Debian 4-versiolla pärjäisi kun en usko tuon koneen nielevän Lennyä vaikka aion liiittää siiheen myös 1000 gigaa ulkoista usb levytilaa. En tiedä onnistuuko tuolla harkitsemallani koneella. Tarkoitus olisi tehdä leikkifirma ja joskus ehkä ihan oikea firma, mutta intranetin tarkoitus olisi tehdä isommalla porukalla esim. joomlapohjaisia sivustoja, ihan linuxin asennuksesta saakka ja saada se sopimaan arkkitehtuuriin.

Tiedän, että voisin kertoa huomattavasti spesifisemmin, mutta tuo kahden verkon tekeminen ja VPN-järjestelmän käyttö nykypäivänä? Kuinka tietoturvallista ja löytyykö siihen ohjeita? Jos sama läppäri on nettiverkossa niin se pitäisi saada myös tähän toiseen verkkoon jossa intranet pyritään pitämään netistä irti.

Peace & NIX*

ps. hukkasin hotmailin salasanat ja salanani tänne, sekä parikymmentä linux asennusta ovat saaneet aivoistani salasanat pyyhittyä.
Piis & Nix - Always learning

"Ne jotka jaksavat vastata muiden kysymyksiin, jakavat tietoa kuin avointa koodia"

Ilokaasu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Ei millään pahalla, mutta viestisi on melko sekava, ehkä jopa hieman trollimainen :) Kannattaisi kirjoittaa ihan selvästi mitä olet hakemassa, jotta apu olisi parempi. Tässä kuitenkin jotain omia mielipiteitä:


Lainaus
Noniin. Nyt on pari ongelmaa. Kaverille pitäisi asentaa TIETOTURVALLINEN linux pohjalle läppäriin (Gentoo vai Debian) ja    onko valmiita ohjeita?
Ei ole ongelma. Ohjeita on vaikka kuinka paljon, kunhan tietää mitä haetaan. Mikäli haet tietoturvallista Linux -jakelua, niin varmaankin mikä tahansa muu, kuin DVL sopivat tarkoitukseesi.

Mistä mieleesti tuli juuri Gentoo tai Debian? Yhtä lailla Fedorat, Ubuntut, Archit yms on tietoturvallisia jos niitä käyttää järkevästi.

Lainaus
Eli koneesta tulee pitkälti desktop-käyttöinen
Silloin kannattaa keskittyä tietysti desktop käyttöön suositelluihin jakeluihin. Esimerkkejä mainittu yllä.

Lainaus
Ainiin ja sitten pitäisi saada Grubiin mahdolliseksi vielä sellainen, että Xenillä(tähän mennessä vaikuttaa lupaavimmalta tähän(?) sellainen vaihtoehto, että Xen käynnistäisi tuolle mainitsemalleni pohjalle Windows seiskan.
Ihan täysin varma en nyt ole, että sen windowsin saisi suoraan xenin kautta grubista käyntiin. Xenin perusidea on se, että asennat sen pohjalla olevaan linux jakeluun, ja sitten tuon pohjan päällä ajetaan muita asennuksia omina virtuaalikoneinaan. Lisäksi windowsin ajaminen xenin päällä vaatii koneelta muistaakseni rautatason virtualisointimahdollisuuksia.

Lainaus
Olen nyt lukenut kaiken suomenkielisen Linuxista, jossa suositellaan pääasiassa Gentoota tai Debiania(Docendo)
Vaikka Linuxista ja sen eri jakeluista onkin kirjoitettu paljon suomenkielisiä kirjoja, niin ne eivät välttämättä ole parhaat lähteet nykypäivinä. Se riippuu niin paljon käyttötarkoituksesta. Mitä nyt viestiäsi luin, niin epäilen Gentoon olevan sopivin tuleviin testeihisi. Debian sen sijaan luultavasti sopii parhaiten.

Lainaus
Kouluni vaatii sitä, että mukaa on windows ohjelmistoja verkossa jonka rakennan
Mikäli tällä sun viestilläsi on jokin perimmäinen tarkoitus niin kannattaa kertoa se kokonaan, jotta apu olisi paras mahdollinen.

Lainaus
en usko tuon koneen nielevän Lennyä
Mikäli se ottaa vastaan debian 4, ottaa se luultavasti tulevaisuudessa vastaan myös debian 7. Eli vaikka se versionumero vaihtuu, ei sen rautatason vaatimukset todennäköisesti vaihdu niin dramaattisesti.

Lainaus
Tarkoitus olisi tehdä leikkifirma ja joskus ehkä ihan oikea firma, mutta intranetin tarkoitus olisi tehdä isommalla porukalla esim. joomlapohjaisia sivustoja, ihan linuxin asennuksesta saakka ja saada se sopimaan arkkitehtuuriin.
Eli jos tämä on nyt tavoite, niin kannattaa se vielä kertaalleen kirjoittaa niin selvästi kuin mahdollista.

Lainaus
Tiedän, että voisin kertoa huomattavasti spesifisemmin, mutta tuo kahden verkon tekeminen ja VPN-järjestelmän käyttö nykypäivänä? Kuinka tietoturvallista ja löytyykö siihen ohjeita?
VPN on edelleen ihan turvallinen. Ja ohjeita verkkojen ja VPN-toteutusten tekemiseen löytyy varmasti.