Kirjoittaja Aihe: Lenovo T500 ja akun kesto  (Luettu 2046 kertaa)

IceQueen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Lenovo T500 ja akun kesto
« : 08.05.10 - klo:23.04 »
Elikkäs mulla on Lenovo T500 Ubuntulla, just päivitin 10.4 jakeluun.

Vaihdoin Ubuntuun koska halusin koneesta nopeamman ja vakaamman, ja sen kyllä sainkin. Mutta suurin harmistus on siinä, että akun kesto koneessa on nykyään ihan onneton... Täysin ladattuna, Lenovon isompi akku (en nyt muita montako kennoa tässä on) kestää vain n. 2h!!!

Mikä tässä eniten harmittaa, on se, että kone on vuoden vanha, ja Windowsilla toimi kevyesti 4-5kin tuntia... Ja heti kun Ubuntuun vaihdoin, on akun kesto pudonnut tuohon n. 2 tuntiin.

Virran säästöasetukset pitäis olla kunnossa, ja koneen näyttö ei todellakaan ole turhan kirkkaalle säädetty...

Onko mitään keinoa, millä saisi käyttiksen hyödyntämään akkuja paremmin?

Olen myös havainnut, että verkkojohdon ollessa kiinni koneessa, kone lämpenee huomattavasti enemmän, kuin Windows aikaan lämpesi...

Tha-Fox

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3315
  • Arch Linux && CentOS
    • Profiili
    • http://kettu.dy.fi
Vs: Lenovo T500 ja akun kesto
« Vastaus #1 : 08.05.10 - klo:23.11 »
Voisiko olla kyse siitä, ettei prosessorin ero "tehoalueita" tueta yhtä hyvin kuin Windows-puolella? Minulla vanhahkossa AMD-prosessorissa löytyy Win-puolella speedsteppejä välillä 800 MHz - 1800 MHz 200 MHz:n välein. Ubuntussa taas löytyy vain 800 MHz, 1600 MHz ja 1800 MHz. Voit laittaa työpöydän paneeliin kellotaajuuden ilmaisimen, joka voi helpottaa tuon seuraamista.

Toinen tarkistuksen paikka voisi olla, ettei siellä taustalla mikään kuormita konetta. Top-komennolla päätteessä voit tarkkailla prosesseja, q-kirjaimella pääset pois.

JarTak

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
    • Profiili
Vs: Lenovo T500 ja akun kesto
« Vastaus #2 : 09.05.10 - klo:02.34 »
Samankaltaisen asian olen huomannut omassa Lenovo r61 läppärissäni. Hivenen vähemmän kestää akku. Lisäksi "tyhjäkäynnillä" prosessori käy korkeammilla prosenttiluvuilla kuin Vistan puolella. Eipä noilla asioilla ole kuitenkaan mitään merkitystä ollut kun johdon nokassa tää on lähes tulkoon koko ajan.

Tuo Tha Fox:in selvitys näyttäisi olevan looginen ratkaisu tähän asiaan.