Kirjoittaja Aihe: Osointi ja osioinnin jälkeiset asennukset[RATKAISTU]  (Luettu 3011 kertaa)

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Olen tilannut WD:n 640 Gb kovalevyn kotikoneeseeni ja olen asentamassa Kubuntu 10.04:sta, kunhan se ilmestyy. Haluaisin osioida /home kansiot omalle osiolleen, jotta voin tulevaisuudessa asentaa puhtaalta pöydältä uuden Kubuntun.

Haluaisin kokeneilta käytäjiltä varmistuksen omalle toiminnalleni osioinnin suhteen. Minulla on 2Gb keskusmuistia kotikoneessani ja olen ajatellut seuraavaa osiointia:

- / eli juuriosio = 20 Gb
- swap = 2 x keskusmuistini = 4Gb
- /home osio = loput jäljellä olevasta kovalevytilastani

Miltä tämä kuulostaa?

Sitten toinen kysymys: Kun aikanaan sitten asennan uuden Kubuntu-version, niin tunnistaako Kubuntun asennussofta olemassa olevan /home osion vai luoko se juuriosioon kuitenkin uuden ja sitten jälkeenpäin kerrotaan /home osion sijainti? Miten siis tämä homma hoidetaan?

Olisin todella kiitollinen vastauksistanne.
« Viimeksi muokattu: 05.05.10 - klo:12.37 kirjoittanut samihs72 »
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

SuperOscar

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4000
  • Ocatarinetabellatsumtsum!
    • Profiili
    • Legisign.org
Vs: Osointi ja osioinnin jälkeiset asennukset
« Vastaus #1 : 27.04.10 - klo:23.05 »
olen ajatellut seuraavaa osiointia:

- / eli juuriosio = 20 Gb
- swap = 2 x keskusmuistini = 4Gb
- /home osio = loput jäljellä olevasta kovalevytilastani

Miltä tämä kuulostaa?

Oikein pätevältä. 20 gigaa on itse asiassa jo reilusti juuriosiolle, mutta kun siellä on kooltaan vaihteleva /var, niin on ihan hyvä.

Itse olen yleensä tehnyt /home-osiosta varsin kohtuullisen kokoisen (20 gigan luokkaa) ja osioinut loput /local-nimiseksi osioksi musiikkia, videoita ja muuta sellaista varastoitavaa kamaa varten, joka ei nimenomaisesti kuulu oman tunnukseni alle. Jotkut taas haluavat pitää tämänkin /homessa.

Lainaus
Sitten toinen kysymys: Kun aikanaan sitten asennan uuden Kubuntu-version, niin tunnistaako Kubuntun asennussofta olemassa olevan /home osion vai luoko se juuriosioon kuitenkin uuden ja sitten jälkeenpäin kerrotaan /home osion sijainti? Miten siis tämä homma hoidetaan?

Asennusvaiheessa valitset ”eksperttiasetuksen” – mikä-se-nyt-olikaan-nimeltään, ”Osioi itse” tms. Sitten vain kerrot asennusohjelmalle, minkä puun haluat liittää mihinkin osioon ja mitkä osiot haluat alustaa, mitkä et.
pöytäkone 1, kannettavat 1–3: Debian GNU/Linux 12; pöytäkone 2: openSUSE Tumbleweed; NUC: openSUSE Leap 15.5; RPi 1: FreeBSD 14-RELEASE; RPi 2: LibreELEC 11

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Osointi ja osioinnin jälkeiset asennukset
« Vastaus #2 : 28.04.10 - klo:10.29 »
olen ajatellut seuraavaa osiointia:

- / eli juuriosio = 20 Gb
- swap = 2 x keskusmuistini = 4Gb
- /home osio = loput jäljellä olevasta kovalevytilastani

Miltä tämä kuulostaa?

Oikein pätevältä. 20 gigaa on itse asiassa jo reilusti juuriosiolle, mutta kun siellä on kooltaan vaihteleva /var, niin on ihan hyvä.

Itse olen yleensä tehnyt /home-osiosta varsin kohtuullisen kokoisen (20 gigan luokkaa) ja osioinut loput /local-nimiseksi osioksi musiikkia, videoita ja muuta sellaista varastoitavaa kamaa varten, joka ei nimenomaisesti kuulu oman tunnukseni alle. Jotkut taas haluavat pitää tämänkin /homessa.

Lainaus
Sitten toinen kysymys: Kun aikanaan sitten asennan uuden Kubuntu-version, niin tunnistaako Kubuntun asennussofta olemassa olevan /home osion vai luoko se juuriosioon kuitenkin uuden ja sitten jälkeenpäin kerrotaan /home osion sijainti? Miten siis tämä homma hoidetaan?

Asennusvaiheessa valitset ”eksperttiasetuksen” – mikä-se-nyt-olikaan-nimeltään, ”Osioi itse” tms. Sitten vain kerrot asennusohjelmalle, minkä puun haluat liittää mihinkin osioon ja mitkä osiot haluat alustaa, mitkä et.
Kiitos vastauksestasi SuperOscar. Näillä eväillä lähden liikkeelle.
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Osointi ja osioinnin jälkeiset asennukset[RATKAISTU]
« Vastaus #3 : 05.05.10 - klo:10.27 »
- / eli juuriosio = 20 Gb
- swap = 2 x keskusmuistini = 4Gb
- /home osio = loput jäljellä olevasta kovalevytilastani
Vielä yksi juttu: Osioin nämä osiot juuri näin mutta onko väliä osion tyypeillä primäärinen vai looginen? Laitoin nämä kaikki osiot primäärisiksi  ??? Haittaako mitään? Taisi ehdottaa niin, että juuriosio primäärinen ja swap- ja home-osiot olisivat loogisia.. Mokasinko?
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Osointi ja osioinnin jälkeiset asennukset
« Vastaus #4 : 05.05.10 - klo:10.37 »
Ei haittaa kun kerran toimii :)

Primäärisiä osioita voi olla kerralla vain varsin rajattu määrä, mutta kyllä osiointiohjelma sitten kertoo kun niitä ei enää mahdu lisää. Silloin jostakin primääriosiosta tehdään looginen, ja taas mahtuu.

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Osointi ja osioinnin jälkeiset asennukset[RATKAISTU]
« Vastaus #5 : 05.05.10 - klo:10.39 »
onko väliä osion tyypeillä primäärinen vai looginen? Laitoin nämä kaikki osiot primäärisiksi  ??? Haittaako mitään? Taisi ehdottaa niin, että juuriosio primäärinen ja swap- ja home-osiot olisivat loogisia.. Mokasinko?

Primääriosioita voi olla vain neljä, loogisia reippaasti enemmän.
Joten jos uskot ettei tulevaisuudessa ole tarvetta osioida levyä enempää niin et mokannut.

Järjestelmää ei juuri kiinnosta onko käytössä primääri vai looginen osio.
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

motalb

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 279
    • Profiili
Vs: Osointi ja osioinnin jälkeiset asennukset
« Vastaus #6 : 05.05.10 - klo:11.12 »
Järjestelmää ei juuri kiinnosta onko käytössä primääri vai looginen osio
Näin on, mutta itse törmäsin muutama päivä sitten tapaukseen jonka perusteella tuntuisi että swap on parempi omana primääriosionaan. Ei siis järjestelmän, vaan käyttäjän kannalta ;)

Muokkasin nimittäin live-levyllä loogista osiota, jonka sisällä oli kolme osiota, joista yksi swap. Tarkoitus oli suurentaa yhtä osiota, mutta se edellytti ensin tämän  loogisen osion suurentamista. Aikani ihmettelin miksi ei onnistu, kunnes älysin että livelevy käytti sitä swappia. No, sitten vain swapoff ja alkoivat osiointihommat luistamaan.


samihs72

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 841
    • Profiili
Vs: Osointi ja osioinnin jälkeiset asennukset
« Vastaus #7 : 05.05.10 - klo:12.36 »
Kiitos taas kaikille teille vastanneille. Hyvä, ettei tartte uudestaan lähteä asentamaan.
Desktop:HP Pavilion h8-1111sc Core i5-2320/8 GB/1.5 TB/GeForce GT 530 2 GB/Windows 10 64-bit,  Ubuntu 22.04 Jammy Jellyfish
RPi 4B Nextcloudpi