Kirjoittaja Aihe: Fujitsu Siemens Amilo L7320GW + Ubuntu 9.10 + näytön resoluutio ongelma.  (Luettu 2982 kertaa)

Japui

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Käytössä siis otsikon mukainen Fujitsun läppäri tuommoisilla piireillä:
Prossu: Intel(R) Celeron(R) M processor         1.70GHz
Integroitu näyttis: CN700/P4M800 Pro/P4M800 CV/VN800 (S3 Unichrome Pro)

Ja käytössä siis Ubuntu 9.10 Karmic.

Ogelma on siis näytön resoluutioissa. Kun asensin ubuntun normaalisti ilman mitään kikkailuja, näytön oikeasta reunasta jää osa pimentoon, samoin kuin alareunasta eli resoluutio aivan liian suuri näytölle, jotain 1400*1000 luokkaa. Tarkkoja arvoja en muista mutta näytölle olisi optimaalinen reso 1280*800. No eihän siinä mitään jos resoluutiota pystyisi vaihtamaan mutta se ei onnistu. System -> Preferences -> Display, valikoista kyllä löytyy tuo 1280*800 mutta jos sen vaihtaa niin näyttö ei näytä enää mitään vaan kaikki on aivan sekaisin. Ainut reso mikä toimi oli juuri tuo liian iso ja ruudusta jäi puolet pois.

Noh, sitten menin nettiin tutkimaan asiaa. Löysin tuommoisen sivun http://wiki.ubuntu-fi.org/Fujitsu_SiemensAmilol7310gw/. Siinä on käytännössa sama kone kun minulla mutta hitaammalla suorittimella. Noh, ei muuta kun asentelmaan safe graphic modessa. Asennus valmis, näytön resoluutio 800*600 ja kaikki näkyy. Mutta taas kun yrittää muuttaa näytön resoluutiota oikeaksi niin nyt ei valikosta löydy edes suurempaa resoa kuin tuo 800*600! Eli nyt kaikki näkyy mutta on aika turhauttavaa käyttää konetta näin pienellä resolla.

Olen etsinyt tuolle näyttikselle ajureita mutta niitäkään en ole löytänyt. Eli missä veikkaatte että vika piilee? Ja mitä tälle olisi tehvävissä?

Koska muuten kone toimii moitteettomasti ubuntun kanssa olisi hienoa saada näyttökin oikeaan resoluutioon. En olisi halukas asentamaan vintoosaa tähän takaisin.

Kiitos vaivannäöstä jo etukäteen!

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Itselläni ole joskus Fujitsu Siemens L7310GW, enkä halua sitä aikaa muistella.
Laitevalmistaja ei tee ajureita Linuxille, eikä tarjoa dokumentaatiota avointen ajureitten kehittäjille, joten saatavilla olevat ovat melko kuraa... Ainakin 3D:lle saat sanoa hyvästit, eikä flash-videoiden katsominenkaan juhlaa ole  :-\

Outoa, että näyttösi sekosi ensimmäisellä kerralla. Valitsitko varmasti näytön tukeman tarkkuuden?
Koska asensit Ubuntun safe modessa on käytössäsi ns. vesa-ajuri, joka ei tarjoa suuria tarkkuuksia.
Ajurin ohjaimelle saat asennettua esim synapticin kautta.
Löytyy valikoista: Järjestelmä->Ylläpito->Synaptic-pakettienhallinta.
Kirjoitaa hakuun openchrome ja asenna paketit (2).

Ensimmäisellä kerralla asennettuasi sinulla oli nuo ajurit asennettuna, joten sama ongelma saattaa iskeä jälleen.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"

Japui

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Sama ongelma vaan jatkui kun asentelin nuo paketit. Kyllä valitsin oikean resoluution, tai ihan sama minkä valitsin koska näytöstä ei saanut mitään selvää millään resoluutiolla.

Noh, aikani siinä kokeilin kaikenlaista, kunnes kyllästyin 9.10:iin ja "päivittelin" 9.04 ubuntuun. Siinäkin aluksi sama onkelma mutta sitten kun siinä vaihtelin ihan valikosta eri resoluutioita niin se kysyi jotain että pakotetaanko oikeaan resoluutioon? En tarkkoja sanoja hätäpäissäni tullut katsoneeksi vaan valitsin että joo ja buuttasin ja simsalapim, oikea reso oli käytössä. Täytyy nyt tutkia että mitä siinä oikein kävi ja mitä kone teki. Kerron jos ja kun sen keksin. Tai jos joku tietää niin saa kertoa.

Edittiä: Noniin, eli xorg.conf:iin oli tullu pieni subsection lisää, eli se on nyt tuollainen:
Koodia: [Valitse]
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection

Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"
SubSection "Display"
Virtual 1280 800
EndSubSection
EndSection

Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
EndSection

Olin itekkin yrittänyt muokkailla tuota xorg.conf:ia mutta tuloksetta, uusi käyttäjä kun olen. :-[ Ainaoppii jotain uutta ja  Ihan kiva että kone teki tällä kertaa säädöt mun puolesta :)
« Viimeksi muokattu: 19.04.10 - klo:18.33 kirjoittanut Japui »

Immo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 776
  • Ammuin sheriffin.
    • Profiili
Aika jännä, että teki säädöt 'ilmaiseksi'. Itse sain muokata käsin, joskin ei se vaativaa ole.
"there's two types of people. Those who are very good. And those who are dead. I'm very good"