Kirjoittaja Aihe: Hmm Opera9 beta  (Luettu 19194 kertaa)

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4184
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #20 : 20.06.06 - klo:19.01 »
keveys voi wigettien kanssa jäädä.
niitä halavatun turhuuksia ei onneksi ole pakko käyttää, jolloin keveys säilyy ennallaan. ;)
Turhempia keksintöjä selaimesa ei ole, mutta kun ne on niin trendikkäitä, niin pitäähän ne olla myös Operassa. :P
Mutta tosiaan, onneksi ne saa olemaan olematta olemassa. ;)

Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #21 : 20.06.06 - klo:19.28 »
Kyllä minusta opera on aina ollut Firefoxia kevyempi. Ainakin ottaen huomioon Operan ominaisuus määrän vs. FF.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #22 : 20.06.06 - klo:21.46 »
Ja se on vihdoin valmis! \o/
http://www.opera.com/

Kas vaan. :)

Macille tää on mun mielestä ehdoton selain. kevyempi ku firefox ja hiirieleet.

keveys voi wigettien kanssa jäädä.

Totta. 9 on raskaampi ku 8.5... pitäiskö vaihtaa takas vanhempaan...

Toinen ärsyttävä piirre mikä operassa on on se että jos käyttää välilehtiä ni on pakko painaa ctrl-shift jos haluu ettei sitä valita, kun kaikissa muissa siihen riittää ctrl...

Hmm pitäiskö ettii onks se muokattavissa jossain.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4184
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #23 : 20.06.06 - klo:21.56 »
Totta. 9 on raskaampi ku 8.5... pitäiskö vaihtaa takas vanhempaan...

Toinen ärsyttävä piirre mikä operassa on on se että jos käyttää välilehtiä ni on pakko painaa ctrl-shift jos haluu ettei sitä valita, kun kaikissa muissa siihen riittää ctrl...

Hmm pitäiskö ettii onks se muokattavissa jossain.
Just nyt en keksi mitä hän tarkoittaa, mutta
opera:config osoiteriville ja pääsee säätämään suunnilleen kaiken mahdollisen.

edit:
eikun Tools -> Preferences -> Advanced -> Shortcuts ... eiköhän se tuolta löydy?

PS. Content-blokkeri on maanmainio, sellaistapa ei olekkaan Firefoxissa! ;)
Oikealla korvalla: Block content
Site Preferences:iin kannattaa myös tutustautua, saa asetuksia sivustokohtaisesti.
« Viimeksi muokattu: 20.06.06 - klo:22.10 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #24 : 20.06.06 - klo:21.58 »
Miten sais toimiin esim javan ja videot Operassa? Käytän Mplayeria videsoittimina.

Ja ei minua haittaa vaikka Opera 9 olisi vähän raskaampi kuin 8.54, onhan siinä BitTorrent ja RSS-lukija. :)
alias vililikku

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #25 : 20.06.06 - klo:22.15 »
Toinen ärsyttävä piirre mikä operassa on on se että jos käyttää välilehtiä ni on pakko painaa ctrl-shift jos haluu ettei sitä valita, kun kaikissa muissa siihen riittää ctrl...

Hmm pitäiskö ettii onks se muokattavissa jossain.
En kyllä ihan ymmärrä mitä tarkoitat.... Mutta  Ctrl+Shift ainakin avaa klikattavan linkin taustalle tabiin. Sama onnistuu myös painamalla hiiren keskinapilla linkkiä.

Lainaus
Miten sais toimiin esim javan ja videot Operassa? Käytän Mplayeria videsoittimina.
Jaa'a, minulla Kaffeine keskustelee Operan kanssa  automaagisesti Kubuntussa ilman mitään säätämistä ja hyvin on toiminut.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #26 : 20.06.06 - klo:22.24 »
Toinen ärsyttävä piirre mikä operassa on on se että jos käyttää välilehtiä ni on pakko painaa ctrl-shift jos haluu ettei sitä valita, kun kaikissa muissa siihen riittää ctrl...

Hmm pitäiskö ettii onks se muokattavissa jossain.
En kyllä ihan ymmärrä mitä tarkoitat.... Mutta  Ctrl+Shift ainakin avaa klikattavan linkin taustalle tabiin. Sama onnistuu myös painamalla hiiren keskinapilla linkkiä.

Niin ja haluaisin sen vaan sillai et se aukasis aina taustalle, eikä etualalle ku painaa pelkkä ctrl.

Pitänee tsekata toi opera:config josko ois.

Ainakaan pikanäppäinasetuksista mä en sitä löytäny.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #27 : 20.06.06 - klo:22.26 »
Niin ja haluaisin sen vaan sillai et se aukasis aina taustalle, eikä etualalle ku painaa pelkkä ctrl.
No lue sitten kokonaan tuo minun edellinen viesti.

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #28 : 20.06.06 - klo:22.41 »
Niin ja haluaisin sen vaan sillai et se aukasis aina taustalle, eikä etualalle ku painaa pelkkä ctrl.
No lue sitten kokonaan tuo minun edellinen viesti.

Ääh, kyl mä tiiän et ctrl-shift ja keskinappi avaa taustalle, mut läppärissä ei oo keskinappia ja yhellä kädellä surffailu on vaikeeta jos joutuu painaa shiftiäkin hiirennapin ja ctrl:n lisäksi.


EDIT: niin ja siihen ei ainakaan löytyny apua opera:configista.


EDITTIÄ... niin ah, nyt kun etsin tarpeeksi niin löytyipä se sieltä pikanäppäimistä.

EDITTIIII: juu eihän löytynykkään ku ei pysty muokkaan sekä hiiri-että näppäinkomentoja.
« Viimeksi muokattu: 21.06.06 - klo:11.16 kirjoittanut Ankka »

jaippi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #29 : 21.06.06 - klo:01.09 »
Hmm.. mistäköhän johtuu että Opera9 toimii erittäin tahmaisesti. Sivujen rullaus tökkii ja kun klikkaa eri välilehtiä lataa jonkin aikaa ennen kuin vaihtaa sivua.

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4184
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #30 : 21.06.06 - klo:11.38 »
EDIT: niin ja siihen ei ainakaan löytyny apua opera:configista.
Entäs sitten kun etsit jotenkin sen tuolta, ja muokkaat haluamaksesi:
/usr/share/opera/ini/standard_keyboard.ini

Ylläolevaan viestiin: laita Smooth Scrolling päälle:
Tools -> Preferences -> Advanced -> Browsing välilehti ja täppä kohtaan Smooth Scrolling
Samalla Loading valintaan: Redraw after 1 seconds jos ei ole jo noin

Tools -> Preferences -> Advanced -> History välilehti:
vaihda kohtaan Check Documents  Allways
vaihda kohtaan Check Images  Allways
Laita täppä kohtaan Empty on Exit
Tyhjennä samalla välimuisti Empty Now napilla.
(minulla on molemmat Cachet asennossa OFF, koska beta-versioissa välimuistibugia oli vaikka kuinka).

Katso Proxy-asetukset,
Tools -> Preferences -> Advanced -> Network -> Proxy servers -nappula,
ja kaikki täpät pois jos Proxy ei ole jotenkin pakollinen nettiliittymässäsi.

Tools -> Preferences -> Advanced -> Notifications, täppä pois kohdasta Enable Program Sounds
Tools -> Preferences -> Advanced -> Content, kaikki täpät pois paitsi Enable JavaScript (eli
Java ja pluginit pois päältä kokeeksi)
Jos tahmailu jatkuu, kokeile niin että et käytä Tabeja ollenkaan vaan sivut avataan uuteen selainilmenemään.
Tools -> Preferences -> Advanced -> Tabs ja täppä kohtaan Open windows instead of tabs

Muutenkin asetukset kannattaa käydä läpi, ja osoiteriville opera:config niin niitä löytyy kasapäin lisää. :)

« Viimeksi muokattu: 21.06.06 - klo:11.43 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

raimo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4184
  • openSUSE Tumbleweed
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #31 : 21.06.06 - klo:12.24 »
Miten sais toimiin esim javan ja videot Operassa? Käytän Mplayeria videsoittimina.
Asentamalla (uusimman) Javan, laittamalla Operassa Javan polun oikeaksi ja Javan päälle:
Tools -> Preferences -> Advanced Tab -> Content, ja täppä kohtaan Java (yök)
Sitten Java options napilla polku oikeaksi, paina Validate Java Path -nappia kun olet asettanut polun. Ja sitten tarvittavat OK:t ja Operan uudelleenkäynnistys.
Opera 9 käyttää Javaa suoraan, mitään pluginia siihen ei tarvita.
Testisivu: http://opera.com/applets/clock/
Ohje: http://www.opera.com/support/search/supsearch.dml?index=459

Osoiteriville opera:plugins kertoo onnistuneesti asennetut pluginit
Mplayeristä en tiedä mitään, kun minulla on kummallinen taipumus poistaa koneelta kaikki joka hiukankin edes viittaa videoon. :)  Arvelisin kuitenkin että:
Tools -> Preferences -> Advanced -> Content -> Plugin Options -valinta ja sieltä polun asettaminen (Change Path nappula) siten että mplayerplug-in.so tiedoston hakemisto löytyy ko. polusta ja sitten Detect Plugins napin painaminen auttaa?
Ellei auta luepas tuolta lisää:
http://www.opera.com/linux/docs/plugins/install/#mplayer

« Viimeksi muokattu: 21.06.06 - klo:12.37 kirjoittanut raimo »
Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki.
Aaro Hellaakoski

eliasj

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4075
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #32 : 21.06.06 - klo:14.56 »
Kiitos antoisasta viestistä! Tuo auttoi.
alias vililikku

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #33 : 21.06.06 - klo:16.32 »
Niin ja haluaisin sen vaan sillai et se aukasis aina taustalle, eikä etualalle ku painaa pelkkä ctrl.
No lue sitten kokonaan tuo minun edellinen viesti.

Ääh, kyl mä tiiän et ctrl-shift ja keskinappi avaa taustalle, mut läppärissä ei oo keskinappia ja yhellä kädellä surffailu on vaikeeta jos joutuu painaa shiftiäkin hiirennapin ja ctrl:n lisäksi.


EDIT: niin ja siihen ei ainakaan löytyny apua opera:configista.


EDITTIÄ... niin ah, nyt kun etsin tarpeeksi niin löytyipä se sieltä pikanäppäimistä.

EDITTIIII: juu eihän löytynykkään ku ei pysty muokkaan sekä hiiri-että näppäinkomentoja.
Heh, ok ;)

Mikset btw käytä kolmosnapin emulaatiota mikä x:ään integroitu?

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #34 : 21.06.06 - klo:21.57 »
Niin ja haluaisin sen vaan sillai et se aukasis aina taustalle, eikä etualalle ku painaa pelkkä ctrl.
No lue sitten kokonaan tuo minun edellinen viesti.

Ääh, kyl mä tiiän et ctrl-shift ja keskinappi avaa taustalle, mut läppärissä ei oo keskinappia ja yhellä kädellä surffailu on vaikeeta jos joutuu painaa shiftiäkin hiirennapin ja ctrl:n lisäksi.


EDIT: niin ja siihen ei ainakaan löytyny apua opera:configista.


EDITTIÄ... niin ah, nyt kun etsin tarpeeksi niin löytyipä se sieltä pikanäppäimistä.

EDITTIIII: juu eihän löytynykkään ku ei pysty muokkaan sekä hiiri-että näppäinkomentoja.
Heh, ok ;)

Mikset btw käytä kolmosnapin emulaatiota mikä x:ään integroitu?

Uhh, mä kyl mun mielestä sanoin jossain vaiheessa että käytän operaa macilla..


Kun mä ubuntua käytän niin kyllä silloin on keskinapin emulointi käytössä. Tälle koneelle en vaan ole sitä jaksanut asentaa kun OS X toimii ihan loistavasti, vaikkakaan ei oo kovin säädettävissä.

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #35 : 21.06.06 - klo:22.03 »
Niinpä taisit sanoa, mutta eipä tullut nyt tuossa mieleen. Ei hirveän hyvin ihmisten nickit kuitenkin pysy mielessä foorumille kirjoitellessa ja useinmiten kuitenkin ihmiset käyttävät tällä foorumilla ubuntua, you know ;)

Jakke77

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3933
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #36 : 30.06.06 - klo:10.12 »
juu kiitoksia
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB

Ankka

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 931
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #37 : 30.06.06 - klo:14.15 »
PS. Content-blokkeri on maanmainio, sellaistapa ei olekkaan Firefoxissa! ;)
Oikealla korvalla: Block content
Site Preferences:iin kannattaa myös tutustautua, saa asetuksia sivustokohtaisesti.

Content-blokkeri tosin osaa blokata vaan kuvia ja flashia, ei google-mainoksia. Iso miinus. :)

Melmacian

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 868
  • Ubuntu Hardy
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #38 : 03.07.06 - klo:13.37 »
Niin, mikäs tuo Java-pathin pitäisi olla? Minulla ei toimi java Operan kanssa, vaikka se toimii firefoxin ja konquerorin kanssa. Konquerorissa java-path on vain asetettu javaksi, mutta se ei kelpaa suoraan operalle.

pjotr

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 625
    • Profiili
Re: Hmm Opera9 beta
« Vastaus #39 : 03.07.06 - klo:14.16 »
Niin, mikäs tuo Java-pathin pitäisi olla? Minulla ei toimi java Operan kanssa, vaikka se toimii firefoxin ja konquerorin kanssa. Konquerorissa java-path on vain asetettu javaksi, mutta se ei kelpaa suoraan operalle.

Minulla se on

/usr/lib/jvm/java-1.5.0-sun-1.5.0.06/jre/lib/i386
www.tehotuotanto.net

The surest sign that intelligent life exists elsewhere in the Universe is that none of it has tried to contact us.