Kirjoittaja Aihe: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)  (Luettu 32946 kertaa)

mmin

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #20 : 30.10.09 - klo:12.07 »
Onko tietoa, a) toimiiko b) asentuuko huomenna julkaistavalla 9.10 Karmic Koala -jakelulla? Itse testasin asennusta Beta-versiolla (liveCD:llä kuun alussa 7.10.) eikä toiminut, koska tikua ei mountattu eli tikulla oleviin .deb-tiedostoihin en päässyt käsiksi. Myöskään tikun ensimmäisen kytkemisen jälkeen yleensä tapahtuva ohjeen avautuminen Firefoxiin ei siis tapahtunut. NetworkManager ei myöskään löytänyt tikkua odottelusta huolimatta.

Tässä juuri testasin. Levytyökalu tunnistaa mokkulan CD-asemana. Ei mounttaa itsestään, kuten Jauntylla. Koneellani mokkulan sijainti on /dev/sr1. Onko kenelläkään tietoa, kuinka mokkulan saisi mountattua manuaalisesti Päätteen kautta? Kokeilin kaikenlaista, kuten

mount -t vfat *) /dev/sr1 /media/nokia

*) Korvasin: msdos, ntfs...

Eikä toiminut.

Itsekin pähkäilin tuota kunnes keksin yrittää mountata mokkulan cd:nä eli tiedostojärjestelmä on iso9660:

mount -t iso9660 /dev/sr1 /media/nokia

Toivottavasti toimii sielläkin! (Itselläni käytössä tällä hetkellä Arch Linux eikä Ubuntu)

t6ti00

  • Vieras
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #21 : 30.10.09 - klo:23.24 »
Itsekin pähkäilin tuota kunnes keksin yrittää mountata mokkulan cd:nä eli tiedostojärjestelmä on iso9660:

mount -t iso9660 /dev/sr1 /media/nokia

Toivottavasti toimii sielläkin! (Itselläni käytössä tällä hetkellä Arch Linux eikä Ubuntu)

Hyvin toimi, kiitos.

Entä sitten asennus? Kun yritän asentaa ajuria, tulee seuraava virheilmoitus:

E: Paketti nokia-zerocd olisi asennettava uudelleen, mutta sen arkistoa ei löydy.

E: Sisäinen virhe avattaessa välimuistia (1). Ole hyvä ja raportoi.


...ja Synaptic ei enää päästä käsiksi paketteihin. Tuohon ei löydy keinoja, vaikka kuinka Googlaa.

(Asennan nyt Karmicin kolmannen kerran ja jätän mokkulan asentamisen tuonnemmaksi.)

Liinustaja

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #22 : 31.10.09 - klo:23.21 »
Noni. Tyytyväisenä 8.10:in ja 9.04:sen käyttäjänä lähdin lataamaan 9.10 Nyt ei sitten Nokian tikku CS-15 pelitä. Mobiililaajakaista herjaa: katkaistu. "Olet yhteydettömässä tilassa". Laite tunnistuu, mutta jotain on pielessä. Oletin kehittelijöiden jo osanneen ratkaista tämän "mokkula"-ongelman..

Hassua muuten, että 9.04 toimi moitteetta, tartti ainoastaan tökätä koneeseen. Miten on mahdollista että tuki päättyy ylöspäin? Nojaa ehti sitä ihanuutta sentään viikon kestää..  :-\

crope

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 817
  • Fedora 12
    • Profiili
    • http://palosaari.fi/
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #23 : 02.11.09 - klo:23.39 »
Noni. Tyytyväisenä 8.10:in ja 9.04:sen käyttäjänä lähdin lataamaan 9.10 Nyt ei sitten Nokian tikku CS-15 pelitä. Mobiililaajakaista herjaa: katkaistu. "Olet yhteydettömässä tilassa". Laite tunnistuu, mutta jotain on pielessä. Oletin kehittelijöiden jo osanneen ratkaista tämän "mokkula"-ongelman..

Hassua muuten, että 9.04 toimi moitteetta, tartti ainoastaan tökätä koneeseen. Miten on mahdollista että tuki päättyy ylöspäin? Nojaa ehti sitä ihanuutta sentään viikon kestää..  :-\

Niitä mokkulan tarvitsemia muutoksia ei ole ilmeisesti ilmoitettu upstreamin projekteihin :(
Tikulla oleva asennuspaketti on huono ratkaisu koska se on sidottu yleensä tiettyyn versioon ja jakeluun. Minulla ei ole tätä, eikä mitään muutakaan, USB-modeemian niin en oikein pysty tutkimaan ja ilmoittelemaan. Toivon että joku muu listaisi tarvittavat muutokset ja ilmoittaisi ne upstreamin projekteille. Siitä varmaan samalla saa ohjeet tännekkin kuinka laite pistetään toimimaan...

Sivuttiin eilen yhteisön kokouksessa tätä 9.10 mokkula-ongelmaa ja sovittiin että raapustelen siitä sivun wikiin. Tässä se nyt on, täydentää saa. Tarkoitus on siis listata suomessa yleisesti käytössä olevat mokkulat ja niiden toimivuus Ubuntu 9.10 kanssa, sekä mahdolliset toimenpiteet toimintaan saattamiseksi.
http://wiki.ubuntu-fi.org/Ubuntu_9.10_USB-modeemit

Antti

jeppeha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #24 : 11.11.09 - klo:19.37 »
Jaahas... Tiedän että olen nyt sitten väärässä mestassa, mutta tämä on ainut paikka josta googlettamalla löydän tuosta pahuksen tikusta mitään tietoa, ja sanan "ratkaistu"!! Minulla on opensuse 11.1 (onkohan se nyt täällä suuri kirosana?) ja en myöskään saa tikunretaletta toimimaan... Se löytää tikun muttei tajua sitä modeemiksi... Aika ärsyttävää, ja opensuse.fi sivuilta en mitään apua ole vielä löytänyt..¨
kiitos kaikista vastuksista, olkoon sisältö mikä vain :)

HandeH

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #25 : 18.11.09 - klo:11.09 »
Jotain vikaa on, kun nopeus on Hardyssa speedtest.netin mukaan noin 1,9 Mb/s, on se Jauntyssa vain noin 1,0 Mb/s. Normaali surffauskäyttö Jauntyssa on todella tahmeaa: sivut matelevat auki useimmiten nopeudella 0,16 Mb/s – 0,36 Mb/s.

Vika ilmenee myös isoa tiedostoa ladattaessa (esim. download.fi:stä):
Hardyssa nopeus 160–180 kt/s (myös ajoittain 270 kt/s)
Jauntyssa vain 40–45 kt/s (myös ajoittain 26–30 kt/s).

Torrentit taasen latautuvat oikein Jauntyssäkin eli nopeudella 250–300 kt/s (300 kt/s = 2,4 Mb/s eli havaitsemani de facto maksiminopeus Soneran "3,6 Mb/s" liittymässä).  [EDIT]: Jos laittaa useita tiedostoja ja torrentteja latautumaan haja-asutusalueella päästään Ubuntulla hetkittäin 350–370 kt/s (Nokia CS-15 tai Huawei E230), kun taas Vistalla pääsee sujuvasti 400 kt/s = 3,2, Mb/s [/EDIT]
« Viimeksi muokattu: 27.12.09 - klo:11.22 kirjoittanut HandeH »

salloy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #26 : 11.12.09 - klo:19.08 »
Noniin, näytti tälläinen keskustelu olevan jo olemassa. Ongelma kyseisen tikun kanssa olisi sen laatuinen että koko tietokone ei edes löydä tikkua. Kaikki USB portit on käyty läpi, eikä auta. XP:ssä löyty heti. Olisko joitain asetuksia pois käytöstä?

Äsken koitin komentoa lsusb ja se löysi kuitenkin laitteen.

-raipe
« Viimeksi muokattu: 11.12.09 - klo:19.26 kirjoittanut salloy »

salloy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #27 : 12.12.09 - klo:18.19 »
Eikö kenelläkään ole muka tietoa asiasta?

anttu-t

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
    • Siptune
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #28 : 13.12.09 - klo:21.08 »
Tänään juuri oikein urakalla näitä testailin...

Saat CS-15:n näkyviin (9.10:llä) usb_modeswitchillä. Asenna usb_modeswitch, jos ei ole jo asennettu, ja anna komento:
Koodia: [Valitse]
usb_modeswitch -v 0x0421 -p 0x0610 -m 0x01 -M "5553424312345678000000000000061b000000020000000000000000000000"
Sen jälkeen yhdistäminen onnistuu esim. wvdial:illa. NetworManager ei vielä osaa yhdistää nokialaista(kaan). Nokian tikun käyttämä portti muuten on /dev/ttyACM0.

Minulla on työn alla myös udev rule-tiedosto, jossa on mukana myös CS-15. Tämä korvaa tuon usb_modeswitch-komennon ja tällä saa saa tikun automatic käyttökuntoon USB-porttiin kytkettäessä ilman mitään käsitöitä. Laitan tiedoston ja ohjeita siptune.net:in mokkasulkeisiin huomenissa kun päivitän viikonlopun Ubuntu-testituloksia. Wvdialista siellä jo jotain ohjeentynkää onkin.


Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #29 : 19.01.10 - klo:13.27 »
Sen jälkeen yhdistäminen onnistuu esim. wvdial:illa. NetworManager ei vielä osaa yhdistää nokialaista(kaan). Nokian tikun käyttämä portti muuten on /dev/ttyACM0.

Onko tähän hommaan tullut mitään helpotusta? Yritin näiden ohjeiden mukaan viritellä CS-15:ta DNA:n liittymällä Ubuntu läppäriin mutta eipä tuollaista /dev/ttyACM0:a ole
joten wmdial ei onnistu ottamaan yhteyttä yhtään mihinkään. Tikulla oleva .deb ei suostu asentumaan.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

Taro Turtiainen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 579
    • Profiili
    • Taro Turtiainen
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #30 : 19.01.10 - klo:14.13 »
Sen jälkeen yhdistäminen onnistuu esim. wvdial:illa. NetworManager ei vielä osaa yhdistää nokialaista(kaan). Nokian tikun käyttämä portti muuten on /dev/ttyACM0.

Onko tähän hommaan tullut mitään helpotusta? Yritin näiden ohjeiden mukaan viritellä CS-15:ta DNA:n liittymällä Ubuntu läppäriin mutta eipä tuollaista /dev/ttyACM0:a ole
joten wmdial ei onnistu ottamaan yhteyttä yhtään mihinkään. Tikulla oleva .deb ei suostu asentumaan.

Mulla on N95 usb-piuhalla koneessa kiinni ja laite tunnistuu /dev/ttyACM0:si. Verkko asetukset onnistu tostavaan klikkailemalla network-manager appletista.
VASEMMISTOLIITTO - RIKKAUTTA JOLLA ON ARVOA

”Ei ole olemassa todellista vapautta ilman toisinajattelun vapautta.” Rosa Luxemburg 1918

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #31 : 19.01.10 - klo:14.34 »
Mulla on N95 usb-piuhalla koneessa kiinni ja laite tunnistuu /dev/ttyACM0:si. Verkko asetukset onnistu tostavaan klikkailemalla network-manager appletista.

Jeh... kännykällä varmaankin noin mutta ei tuo CS-15 tökättäessä USB:n ainakaan mitään ttyACM0:a tuonut dev:n alle.
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #32 : 19.01.10 - klo:17.59 »
Ajoitko tuon mode switchin niin kuin "anttu-t" kuvaili yllä ?
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #33 : 20.01.10 - klo:08.00 »
Ajoitko tuon mode switchin niin kuin "anttu-t" kuvaili yllä ?

Ajoin sen kerran, kun kikkailin tuon kanssa muuten ja sitten myöhemmin kikkailin wvdialin kanssa.
Välissä tosin kone oli sammutettuna. Häippäseekö tuo modeswitch asetus, kun koneen boottaa?
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #34 : 20.01.10 - klo:08.50 »
Useimmat "käsin ajetut" asetukset häipyvät tuossa vaiheessa, en ole penkonut mode switchin taustoja mutta kuvittelisin kyllä siitä samoin eli aja uusiksi komentorivillä ja sitten kurkkaat näkyykö /dev hakemiston alla jotain uutta. Aja wvdial heti perään boottaamatta välillä.
« Viimeksi muokattu: 20.01.10 - klo:08.53 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #35 : 20.01.10 - klo:09.37 »
Useimmat "käsin ajetut" asetukset häipyvät tuossa vaiheessa, en ole penkonut mode switchin taustoja mutta kuvittelisin kyllä siitä samoin eli aja uusiksi komentorivillä ja sitten kurkkaat näkyykö /dev hakemiston alla jotain uutta. Aja wvdial heti perään boottaamatta välillä.

Nyt sain tuon löytymään... nyt ilmeisesti ongelmaksi tulee se miten saan tuolla annettua pin:n.
Vai pitäisikö tuosta ottaa pin kysely pois?

Edit:
Vastaan itselleni: Mokkulan SIM kortti E90:n ja PIN koodin kysely pois. Kortti takas mokkulaan ja johan sininen LED syttyi ja netti yhdistyy =)

Väänsin huonolla englannillani ohjeet tuosta blogiini: http://www.petrilopia.net/wordpress/hardware/nokia-cs-15-and-linux/
« Viimeksi muokattu: 20.01.10 - klo:10.05 kirjoittanut Whig »
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

anttu-t

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 180
    • Profiili
    • Siptune
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #36 : 21.01.10 - klo:07.07 »
CS-15 lähtee toimimaan modeemina oikein kivasti myös eject-komennolla. Itselläni on ainoastaan tämä udev-sääntötiedosto koneessa:
http://www.siptune.net/siptune.net/tiki-index.php?page=udev+rules+mokkuloille eikä tikku vaadi mitään muita asenteluja tai kikkailuja.


Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #37 : 21.01.10 - klo:07.46 »
CS-15 lähtee toimimaan modeemina oikein kivasti myös eject-komennolla. Itselläni on ainoastaan tämä udev-sääntötiedosto koneessa:
http://www.siptune.net/siptune.net/tiki-index.php?page=udev+rules+mokkuloille eikä tikku vaadi mitään muita asenteluja tai kikkailuja.

Kappas. Pitääpä kokeilla tuota omalla läppärillä. Onko tuo sellainen komento/juttu joka pitää tehdä joka kerta, kun tikun tökkää kiinni?
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"

ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #38 : 21.01.10 - klo:20.30 »
Tuo pysyy.
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

Whig

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 333
  • puppu-generaattori
    • Profiili
    • localhost
Vs: Nokia CS-15 Sonera/DNA (Ratkaistu)
« Vastaus #39 : 25.01.10 - klo:08.40 »
CS-15 lähtee toimimaan modeemina oikein kivasti myös eject-komennolla. Itselläni on ainoastaan tämä udev-sääntötiedosto koneessa:
http://www.siptune.net/siptune.net/tiki-index.php?page=udev+rules+mokkuloille eikä tikku vaadi mitään muita asenteluja tai kikkailuja.

Kokeilin tuota eilen mutta en saanut toimimaan. Alkoi wicd löytämään nokia datacard tms. nimistä vemputinta ja sillä yritin muodostaa
yhteyden mutta noin sekunti valinnan jälkeen tuli ruutuun vain ilmoitus, että GSM disconnect ja siihen jäi. Apuva?
puppu-generaattorin outputtia
"minä olen kansainvälinen supertähti"